Kilpirauhasen liikatoiminnan vaikutus raskauteen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JudeD
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

JudeD

Jäsen
17.08.2010
59
0
6
Mulla siis labra-arvot heittivät ja alunperin epäiltiin vajaatoimintaa, mutta arvot osoittavatkin kyseessä olevan liikatoiminnan...

Tk-lääkäri ei oikein osannut sanoa juuta eikä jaata mihinkään tänään soittaessaan vaan konsultoi erikoislääkäriä ja palaavat ensi viikolla asiaan.

Netistä löytyy vaikka millä mitalla tietoa vajaatoiminnasta ja raskaudesta ja sen mahdollisista vaikutuksista vauvaan, mutta ilmeisesti tämä on sen verran harvinaisempaa...

Kovasti huolettaa ja mietittää asia, joten kiitollisena ottaisin kokemuksia ja linkkejä vastaan, myös yv:lla tavoittaa!

-JudeD ja hippu 17+3-

Voitko sanoa ne arvot lukuina (TSH ja T4V)? Raskauden aikainen lievä liikatoiminta on yleistä ja ei aiheuta suurempia ongelmia. Jos sinulla on vakavempi ja lääkitystä vaativa liikatoiminta (joka todennäköisesti jatkuu raskauden jälkeenkin) sitten asia erikseen koska lääkitys haittaa lasta ja korkeat arvot myös. Onko sulla suvussa liikatoimintaa/vajaatoimintaa tai muita autoimmuunisairauksia?

Hei,

en itse asiassa tiedä edes tarkkoja arvoja, toinen noista oli kuitenkin ihan normaali, mutta toinen sitten heittänyt ihan kunnolla.. Suvussa ei ole sairautta ollut, eikä myöskään muita autoimmuunisairauksia.

Oireilua minulla on, joten lääkitys taitaa olla ainoa vaihtoehto.

Olen jo neuvolaan ja ä-polille soittanut mutta en ole vastauksia oikeastaan saanut... huolestuttaa vaan kovasti :|

Mulla oli kilpirauhasen liikatoiminta raskausaikana 3v sitten. Liikatoiminta on hieman vakavampi juttu kuin vajis, ja se vuoksi ollaa ä-polin seurannassa koko raskausajan (sisätautilääkäri + synnytyslääkäri).

Mulla oli lääkitys, ei ihan suurinta luokkaa mutta kuitenkin. Vauvalle liikatoiminta voi aiheuttaa mm. kasvun hidastumaa. Lääkityksestä ei ollut vauvalle haittaa, ja kun arvotkin saatiin sillä kohdilleen, niin kaikki meni hyvin. Raskausaikana arvoja seurattiin 5 viikon välein.

Jonkin verran vaikuttaa tietenkin liikatoiminnan tyyppi, eli onko esim. vasta-aineita (tjsp). Mun liikatoiminta oli sitä tyyppiä, joka ei aiheuttanut toimenpiteitä vauvan osalta enää syntymän jälkeen.

Nyt olisi tärkeää, että saisit neuvolasta lähetteen synnytyssairaalan ä-polille, ja sitä kautta sisätautilääkärille. Mulla esim. rakenneultran teki lääkäri kätilön sijaan juurikin tuon liikatoiminnan vuoksi.

Kiitos vastauksestasi Scala! Minäkin ihmettelin hieman että miksi Tk-öääkäri ensin konsultoi sisätautilääkäriä, että miksi ei heti voitu laittaa lähetteellä ä-polille... tuntuu niin hitaasti tapahtuvan kaikki.

Minä en edes tiedä noita eri tyyppejä, saatikka vasta-aineista mitään, eli eipä tässä voi muuta kuin odotella..

3D ultraa oltiin suunniteltu ja nyt kun tämä juttu varmistui niin ehdottomasti varaan erikseen sinnekkin ajan.

Yhteistyössä