Kilpirauhasen vajaatoiminnan vaikutus sikiön kasvuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsuneiti

Jäsen
09.10.2008
57
0
6
Hei!

Onkos paikalla muita jotka sairastavat kilpirauhasen vajaatoimintaa? Miten vajaatoimita vaikutti raskausaikana sikiön kasvuun?
Kävin hiljattain rakenneultrassa rv 20, ja siinä oli kaikki ihan normaalisti. Hoitaja kuitenkin sanoi että sikiön kasvua seurataan vajaatoiminnan takia tarkemmin kuin terveillä odottajilla, ja siksi minun täytyy käydä uudestaan ultrassa 8 viikon kuluttua.

Tuleekohan minulle vielä useampikin ultra raskauden loppupuolella? Miten muilla on ollut?
Entä lapsen koko syntyessä, oliko vaikutusta tai ilmenikö muita ongelmia?

Lääkitys on, ja sen avulla arvot ovat pysyneet hyvinä.

Itse olen lääkäri, sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen raskaana viimeisellä kolmanneksella. En ole koskaan kuullut, että HOITOTASAPAINOSSA olevaa kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa ultrattaisiin ylimääräisiä kertoja raskauden aikana. Ei perustu ainakaan mihinkään yleiseen hoitosuositukseen... Lääkitystä pitää syynätä erittäin tarkasti koko raskauden ajan ja tulossa ovat uudet viiterajat arvoille raskauden aikana (tänä syksynä artikkeli Lääkärilehdessä).
Asia voi olla eri jos vajaatoiminta todetaan raskauden aikana, onko sinulla näin? Samaten tietenkin jos sikiön voinnissa ja kasvussa on ollut muutoin jotakin poikkeavaa.

Joo ei mullekaan neuvolassa puhuttu etukäteen mitään että ultrataan useammin :whistle:
Kuukausittain pitää käydä labrassa arvot tarkistuttamassa, mutta tää ultra-juttu tulikin ihan yllätyksenä kun kävin tuossa rakenneultrassa. Eipä mua tietenkään haittaa että ultraillaan enemmän, ompahan vaan varmempi olo kun vauvan kasvua seurataan tarkemmin :D

Vajaatoiminta todettiin 8kk ennen raskautta, tosin kilppariarvoja ei ehditty saada täysin kuntoon raskauden alkuun mennessä (tais olla jotain 6.?) kun testi näytti plussaa. Nyt kuitenkin lääkkeitä nostettu ja arvot pysyneet alle 2.

Eikö ole muita paikalla jolla olisi kokemusta? :heart:

Yhteistyössä