Kilpirauhasen vajaatoiminnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en ymmärrä

Vieras
Kävin verikokeissa, tulokset on TSH 1,75 ja T4V on 14,8. Lääkäri sanoi, että kaikki on ok, ei syytä lääkitykseen. No ei varmaan noilla arvoilla oliskaan kun ovat viiterajojen sisällä mutta eikö oireita oteta ollenkaan huomioon? Mulla kun on väsymystä, painonnousua, kuivaa ihoa, hidastunut aineenvaihdunta, haluttomuutta, hiustenlähtöä, hermostuneisuutta, vähän nivelkipujakin ja kuukautishäiriöitä. Näitä ei lääkärin mielestä oteta huomioon. Onkohan tää nyt ihan oikein, jos oireet viittaa kilppariin? :o (niin ja lekuri sanoi että joku toinen vois antaa lääkityksen, hän ei anna)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja piu:
mene yksityiselle, endokrinologille. Jo irtoaa lääkitys. Ei tk-lääkärit tämmöisistä mitään tajua.

Kannattaako noilla arvoilla ja oireilla mielestäsi?

Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito kuuluu erikois sairaanhoitoon, ei terveyskeskus seurantaan.

No, minun mielestäni koelääkitys kannattaisi ottaa. Sittenpähän sen tietää, auttaako vai ei. Minä sain lääkityksen 2 ja 12 arvoilla. Oireet ja arvot ovat yksilöllisiä, siksi viitearvoihin ei pitäisi niin vahvasti tuijottaa. En tietystikään ole lääkäri, en tiedä mitä lääkäri sanoisi noista arvoista. Mutta oireet ovat ne tärkeimmät!!

N. kuukausi meni, kunnes huomasin SELVÄN eron entiseen. Kuin olisin herännyt ensimmäistä kertaa vuosiin! Vasta sitten ymmärsin, miten olin oireisiin tottunut ja elänyt väsyneenä vuosikausia, tottuneena oireisiini. Oloni on huomattavasti paljon parempi kun T4V on liki 20 ja TSH lähempänä nollaa.

Minulla on pari vuotta vajiksen jälkeen diagnosoitu nivelrikko, jonka epäilen olevan vajikseen kytköksissä, vaikka useimmat (tk-)lääkärit eivät niin ajattelekaan. Minulla on ollut vajis varmasti ainakin 10 vuotta hoitamattomana.

Alkuperäinen kirjoittaja thyroxin:
mene yksityiselle, endokrinologille. Jo irtoaa lääkitys. Ei tk-lääkärit tämmöisistä mitään tajua.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan hoito kuuluu erikois sairaanhoitoon, ei terveyskeskus seurantaan.

Niin...mutta käytännössä aika paljon tk-lääkärit näitä hoitelee.

tottakai arvot pitää olla huonot että aloitetaan lääkitys..

itselläni lääkitys ja silti jatkuvat oireet.. arvot hyvät.. eli ei ne lääkkeetkään aina autuaaksi tee..

ihmiset nyt vaatii antibioottejakin joka ikiseen pikkunuhaan..

Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini:
oireet ovat kuin omasta päivästäni..jo hetken aikaa miettinyt mistä ne johtuvat...mitä kokeita mahdan pyytää jos lähden terkkariin tarkastukseen?

Multa ne otti vähän kaikkea, sano että epäilet kilpirauhasen vajaatoimintaa niin kai ammattihenkilö osaa laittaa lähetteeseen oikeat kokeet. PVK, TSH, T4V, Hb, kolesteroli, ALAT-maksakoe, Krea, sokerit ja rasvat nyt ainakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

itselläni lääkitys ja silti jatkuvat oireet.. arvot hyvät.. eli ei ne lääkkeetkään aina autuaaksi tee..

Puhuit juuri itsesi pussiin, huomaatko?

Eli tilanteesi on vastaava kuin ap:lla. Arvot hyvät, olo huono. Eli arvot eivät kerro kaikkea.

No, minun mielestäni koelääkitys kannattaisi ottaa. Sittenpähän sen tietää, auttaako vai ei. Minä sain lääkityksen 2 ja 12 arvoilla. Oireet ja arvot ovat yksilöllisiä, siksi viitearvoihin ei pitäisi niin vahvasti tuijottaa. En tietystikään ole lääkäri, en tiedä mitä lääkäri sanoisi noista arvoista. Mutta oireet ovat ne tärkeimmät!!

N. kuukausi meni, kunnes huomasin SELVÄN eron entiseen. Kuin olisin herännyt ensimmäistä kertaa vuosiin! Vasta sitten ymmärsin, miten olin oireisiin tottunut ja elänyt väsyneenä vuosikausia, tottuneena oireisiini. Oloni on huomattavasti paljon parempi kun T4V on liki 20 ja TSH lähempänä nollaa.

Minulla on pari vuotta vajiksen jälkeen diagnosoitu nivelrikko, jonka epäilen olevan vajikseen kytköksissä, vaikka useimmat (tk-)lääkärit eivät niin ajattelekaan. Minulla on ollut vajis varmasti ainakin 10 vuotta hoitamattomana.

Joo, kysyin koelääkitystä. Vastaus oli "ehkä joku kokeilee huviksee, minä en anna lääkkeitä"! :o :(

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Sulla ei ole lääkitys kohdillaan jos olo on lääkkeistä huolimatta huono.

Mä en aloittaisi lääkitystä jos kerran arvot on viiterajoissa. On meinaan helkkarinmoinen vaiva sit syödä niitä pillereitä ja tarkkailla arvoja. Minun mielestäni kaikki noi sun vaivat voi johtua myös monesta muusta asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en aloittaisi lääkitystä jos kerran arvot on viiterajoissa. On meinaan helkkarinmoinen vaiva sit syödä niitä pillereitä ja tarkkailla arvoja. Minun mielestäni kaikki noi sun vaivat voi johtua myös monesta muusta asiasta.

Eli mistä? Heitäpä veikkausta?

kaikilla lääkkeet ei vaan auta! en ole puhunut itseäni pussiin.. mulla oli kerran arvot jo reilusti liikatoiminnan puolella ja silti oireet vajaatoiminnasta..

vaikka kävisin kenellä tahansa lääkärillä niin kukaan ei varmasti lisäisi enää mun lääkitystä! liian suuri annos riskeeraa sydänkohtaukselle..

Eli mistä? Heitäpä veikkausta?

No vaikka stressi. Jos mulla olis ollut noi oireet mitä sinulla on nyt niin en mistään hinnasta olis aloittanut lääkitystä vaan vaikka kokeillut sitten syödä kilpirauhasen toimintaan edistäviä ruoka-aineita. Silloin kun mä sain lääkityksen kilpirauhanen oli suurentunut ja siinä oli vajaatoiminnasta johtuvia nesterakkuloita, lisäksi arvot oli TSH 10.15 ja t4-v 12.10. Mä oon syönyt nyt lääkkeitä 2-vuotta ja oireet ei ole kadonneet, toki on lieventyneet kun ei ole enää sydän- ja astmaoireita eikä tukehtumisen tunnetta ja kielen liikakasvua. Enää on jäljellä lihas- ja nivelkivut, muistihäiriöt ja limaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja -?:
hidas aineenvaihdunta tarkoittaa?

Sitä että aineenvaihdunta on hitaampaa kuin "normaalilla" ihmisellä. Hidastunut. Mun tapauksessa se tarkoittaa sitä, että kulutan liikkumatta (peruskulutus) noin 1600 kcal vuorokaudessa ja normaalisti se on jotain 2300 kcal (+- pari sataa kcal). Näin selitti ravitsemusterapeutti sen mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja eikai kilppariin??:
väsymystä, painonnousua, kuivaa ihoa, pissaan paljon,hermostuneisuutta, vähän nivelkipuja, hikoilu

Minulla nuo oireet? mihinkä vois viitata

Noh, mä sanon että kilppari on yksi vaihtoehto... tai voihan se olla mitä vaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja eikai kilppariin??:
väsymystä, painonnousua, kuivaa ihoa, pissaan paljon,hermostuneisuutta, vähän nivelkipuja, hikoilu

Minulla nuo oireet? mihinkä vois viitata

No ei sitä oikein pysty sanomaan, verikokeillahan ne selviää. Endokrinologi sanoi viimeksi, et aika harvalla todellisuudessa on kilpirauhasentoimintahäiriöitä. Oireet kun voi tulla vähän mistä vain vaikka siitä, et kortisolia erittyy liikaa.

Eiköhän ne verikokeiden tulokset kuitenkin kerro onko sulla se kilpirauhasen vajaatoiminta vai ei. Ei ne oireet yksistään.
Nuo oireet voi olla myös ohimeneviä. Ei kai kukaan ole joka ikiseen oireeseen aina lääkitystä vailla?

Nykyään lääkärit tekee todella usein diagnooseja noista kilppareista, vaikka ihmistä vaivais ihan joku muu. Liian helposti annetaan siis diagnoosi kilpparin vajaatoiminta, kun ei viitsitä tutkia yhtään tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja thyroxin:

No kyllä ainakin HYKSistä laitetaan vaan seurantaan omaan terveyskeskukseen, vaikkei lääkitys ois ees ihan kohallaan :headwall: Sieltä yritettiin myös laittaa tk-lääkärin seurantaan sellasen sairauden kanssa josta 90% tapaamistani tk-lääkäreistä ei ole kuullukaan ja erityisluvallisten reseptien uusimiseen tarvitaan erikoislääkäri :kieh: