Kilpirauhasen vajaatoiminta (+raskaus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Hei! Oliskohan täällä paikalla ketään kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavaa/asiasta jotain tietävää?
Osaisitteko sanoa jotain näistä kilppariarvoista ja oireista..

Marraskuu 2011/alkuraskaus: TSH 2,54 T4V 15.
Kuulemma ok, kun viitteissä ovat.
Helmikuu 2012 TSH 2,2 T4V:tä ei mitattu kun ei lääkärin mukaan tarpeellista. Tässä kävin labrassa vasta vähän ennen kymmentä, melkein neljä tuntia hereillä olleena ja syöneenä joten tulos kaiketi epävarma?

Oireistoa (joka jatkunu n. vuoden)

-HIRVITTÄVÄ väsymys
- voimakas palelu
- kylmät jalat
- kuiva iho
- erittäin kuivat ja kipeät silmät (myös silmälääkärin tarkistamina)
- kuivat hiukset / huonot kynnet
- alakuloisuus / ahdistuneisuus
- ummetus / huono ruuansulatus
- ajatuksenhitaus ym.

Lääkäri oli sitä mieltä, että noilla arvoilla EI kannata lääkitystä aloittaa. Tyydynkö tähän vai menisittekö minuna esim. yksityiselle? Olen niin loppu tähän kaikkeen oireiluun. Söin 7kk ajan myös masennuslääkettä, vaikka masentunut en mielestäni ole. Se ei auttanut minua tippaakaan, vaan sai tilanteeni todella pahaksi. Masislääkkeitä en suostu enää näihin oireisiin kokeilemaan..

Sanokaa jotain mielipiteitä asiasta, kiitän :)

ootko siis nyt raskaana vai mikä on tuon otsikon tarkoitus? mikä tahansa noista ioreista voi olla myös raskausoire.
mutta siis kyllä noilla arvoilla voi lääkityksen aloittaa kun oireet on selvät.

Menisin yksityiselle mittauttamaan kaikki arvot uudestaan ja sitten sen mukaan tarvittaessa lääkitystä. T4V ei ole tuossa kovin kummoinen ja voi aiheuttaa toisille huonoa oloa. Yläkolmanneksessa pitäisi olla, että siinä menee rajan alla riippuen minkä laboratorion viitearvoja katsotan.

Olen siis raskaana. Oireita ollut siis reilun vuoden, raskaaksi tulin marraskuussa. Raskauden edetessä oireet vaan pahenee.. on aivan epätoivoinen olo. Ja korostan, että en ole masentunut, tiedän mitä on oikea masennus!
Lääkärit tuijottaa vaan viitearvoja, joten kaippa tässä täytyy yksityiselle varata aikaa..

Mikäli kilpirauhasarvosi huononevat raskauden myötä, on vaarana vauvan kehityksen jälkeenjääminen. Sinuna menisin mahd. pian yksityiselle tai kelle tahansa joka osaa tulkita lukemia ja neuvoa sinua. Raskaana ollessa ei kannata ottaa riskiä. Itse sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan synnytyksen jälkeen, mutta mistään en voi tietää, tulehtuiko rauhanen jo raskaana ollessani, vai tosiaan vasta synnytyksen myötä. Joka tapauksessa ota pian selvää asioista. Oma vajaatoimintani oli todella paha, joten voi olla, että olen kärsinyt siitä jo kauemman aikaa. Se, mitä jälkiä se jättää lapseen, on vielä tässä vaiheessa liian aikaista arvioida. Lapsi ainakin kasvaa huonommin, mutta sitä meillä ei ole tapahtunut, päinvastoin. Myös vajaaälyisyyttä saattaa esiintyä.

Jos joskus vielä tulen raskaaksi, on arvojeni seuranta erittäin tarkkaa.

Oireet, joiden perusteella menin lääkäriin, olivat seuraavat:
- hillitön painonnousu (5kk, 20kg)
- loputon väsymys
- ajatuksen hitaus, käsityskyvyn huononeminen, "dementia"
- ihon ja hiuksien kuivuus ja tippuminen

Ja koska kilpirauhanen vaikuttaa kaikkeen, niin tämän myötä minulle on muodostunut mm. rytmihäiriöitä ja kenties sydänvika (tutkitaan), ajatus ei suinkaan vieläkään kulje oikein kirkkaasti, unohtelen alituiseen asioita, kuukautiskierto aivan sekaisin, jatkuvat kivut jne.. ja nämä siis selkeästi lääkärin toteamia.

Mikäli kilpirauhasarvosi huononevat raskauden myötä, on vaarana vauvan kehityksen jälkeenjääminen. Sinuna menisin mahd. pian yksityiselle tai kelle tahansa joka osaa tulkita lukemia ja neuvoa sinua. Raskaana ollessa ei kannata ottaa riskiä. Itse sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan synnytyksen jälkeen, mutta mistään en voi tietää, tulehtuiko rauhanen jo raskaana ollessani, vai tosiaan vasta synnytyksen myötä. Joka tapauksessa ota pian selvää asioista. Oma vajaatoimintani oli todella paha, joten voi olla, että olen kärsinyt siitä jo kauemman aikaa. Se, mitä jälkiä se jättää lapseen, on vielä tässä vaiheessa liian aikaista arvioida. Lapsi ainakin kasvaa huonommin, mutta sitä meillä ei ole tapahtunut, päinvastoin. Myös vajaaälyisyyttä saattaa esiintyä.

Jos joskus vielä tulen raskaaksi, on arvojeni seuranta erittäin tarkkaa.

Oireet, joiden perusteella menin lääkäriin, olivat seuraavat:
- hillitön painonnousu (5kk, 20kg)
- loputon väsymys
- ajatuksen hitaus, käsityskyvyn huononeminen, "dementia"
- ihon ja hiuksien kuivuus ja tippuminen

Ja koska kilpirauhanen vaikuttaa kaikkeen, niin tämän myötä minulle on muodostunut mm. rytmihäiriöitä ja kenties sydänvika (tutkitaan), ajatus ei suinkaan vieläkään kulje oikein kirkkaasti, unohtelen alituiseen asioita, kuukautiskierto aivan sekaisin, jatkuvat kivut jne.. ja nämä siis selkeästi lääkärin toteamia.

Kiitos vastauksesta!
Otan huomenna jo puhelimen kouraan ja vaadin jotain selvitystä tähän tilanteeseeni.
Tiedätkö onko raskausaikana kilpirauhasarvojen "rajat" jotenkin erilaisen kuin "ei-raskaana"?
Nyt mulle tuli kyllä kova huoli sillä viikkoja on jo 19. Mitä jos lapselle on tästä kaikesta ollut jotain haittaa? Voi itkut..

Raskaana ollessa TSH:n pitäisi olla alla 2,5 ja tuon T4-V:n viitearvojen ylimmässä kolmanneksessa. Itse oon kolmatta kertaa raskaana vajaatoimintaisena, ja eka lapsi tuli odotettua lievästi vajaalla - fiksu poika silti, ja kasvaa just niinkuin pitääkin. Toisen ja kolmannen kohdalla oon itse pitänyt vahtia arvoistani, ja tarkastuttanut niitä vähintään kuuden viikon välein, jos lääkitystä on nostettu ja muuten kerran kolmanneksessa.

Raskaana ollessa TSH:n pitäisi olla alla 2,5 ja tuon T4-V:n viitearvojen ylimmässä kolmanneksessa. Itse oon kolmatta kertaa raskaana vajaatoimintaisena, ja eka lapsi tuli odotettua lievästi vajaalla - fiksu poika silti, ja kasvaa just niinkuin pitääkin. Toisen ja kolmannen kohdalla oon itse pitänyt vahtia arvoistani, ja tarkastuttanut niitä vähintään kuuden viikon välein, jos lääkitystä on nostettu ja muuten kerran kolmanneksessa.

Mitä mieltä sinä olet noista arvoistani? Hoitoa vaativat?