Kilpirauhasen vajaatoiminta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Marja

Vieras
Tietääkö joku pitääkö raskausaikana syödä kilpiruhaslääkkeitä vai ei jos on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla syksyllä työterveystarkastuksessa arvot oli ok. Aloitin lääkityksen maaliskuussa-05. Marraskuussa kyllästyin siihen että joka aamu täytyy jotain lääkkeitä syödä ja enkä syönyt niitä. Sitten tulinkin heti raskaaksi ja nyt en tiedä että syönkö niitä vai en...Jos joku tietää linkkiä johonkin artikkeliin niin kiitollisena otan vastaan. Neuvola vasta tammikuun lopussa, pitäisköhän kysyä sieltä?

kannattaa kyllä kysyä pikimmiten lääkäriltä, tärkeintä on että kilpirauhanen toimisi sinulla normaalisti eikä ainakaan sen takia tulisi mitään ongelmia. Yleensä raskauden aikana kilpirauhasen toiminta kiivastuu, eli jos on lääkitys niin sitä voidaan joutua hieman lisäämäänkin. Itse olen syönyt lääkkeitä koko ajan, ja kun on tämmöinen 'tauti' niin sitä seurataan koko ajan (äitipolilla tms) - säännöllisesti otetaan kokeita ja tarkistetaan että miten lääkitys sujuu.

mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta todettu jo 6-vuotiaana. siitä asti olen syönyt lääkkeitä paitsi 15-17-vuotiaana kokeiltiin olla ilman ja arvot oli edelleen ihan normaalit vaikken syönytkään lääkkeitä. mutta, mulle kuitenkin tuli oireita (palelu, iho kuivu, väsytti tosi paljon, jne) niin aloitettiin taas lääkitys ja lääkäri (yksityisellä) sanoikin että kun lääkitys on joskus aloitettu niin se on loppuelämän ajan. ja jos yrittää raskautta niin tulisi etukäteen keskustella lääkityksen määrästä ja arvojen seurannasta lääkärin kanssa.
raskauden aikana on erityisen tärkeää seurata kilpirauhas arvoja tiheämmin kuin normaalisti (mulla otettu kokeet jo 2 kertaa tähän mennessä raskauden aikana ja viikon päästä meen taas verikokeisiin), koska jos lääkitys ei ole riittävä niin se voi aiheuttaa kehityshäiriöitä vauvalle! muistaakseni vaikuttaa ainakin aivoihin...

ja muutenkin jos lääkäri on lääkkeet määrännyt niin koskaan ei ole hyvä lopettaa lääkitystä omin neuvoin!

eli juttele lääkärisi kanssa asiasta.

Rupesin taas popsimaan niitä lääkkeitä. En mistään löydä netistä tietoa asiasta vaikka kuinka haen. Asun ulkomailla joten on hankala täältä saada tietoa. Mulle viime syksynä työterveyslääkäri sanoi että yleensä kun nainen tekee ensimmäisen lapsen niin vajaatoiminta voi parantua. Siksipä pistinkin heti miehen töihin...heh...

Yhteistyössä