Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavat.. Vielä kysyn jos tulis lisää vastauksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nirtsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nirtsu

Jäsen
18.08.2008
416
0
16
Te joille on aloitettu lääkitys kilpparin vajaatoimintaan, niin mitkä on olleet oireet ja ennenkaikkea millä arvoilla lääkitys aloitettu? Onko lääkityksen aloittanut tk-lääkäri vai yksityinen (endokrinologi tai muu)? Vastauksista olisi mulle paljon apua!

Lapsettomuushoitojen yhteydessä huomatrtiin, mutta olihan minulla oireitakin: painonnousu, hiustenlähtö, ääretön väsymys... Erikoislääkäri aloitti lääkityksen. Tutkittiin vähän tarkemmin (jotain lisäverikokeita kilpirauhasista ja sokerinrasitus). En muista arvoja, mutta vinksallaan ne olivat ja reilusti.

Paino nousi, turvotus, itkuisuus ja masennus, hikoilu väheni ja koko ajan väsytti. Ensin työterveyslääkäri (terveyskeskuksen yleislääkäri) määräsi masennuslääkkeet ja verikokeet (monia kokeita, en muista/tiedä kaikkia edes). TSH oli yli 60 ja T4V 6 eli reilusti vajiksella. Masennuslääkkeet lopetettiin sitten heti ja aloin syömään thyroxinia. Parissa vuodessa olo normalisoitui, siihen menee aikaa sekä siihen, että löytyy oikea annostus. Takapakkia tuli välillä. Nyt olo ok, sairastanut olen kolmisen vuotta.

Yhteistyössä