Hae Anna.fi-sivustolta

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä K.R.V.T.P.?, 05.06.2006.

1. K.R.V.T.P.? Vierailija

Moi! :)

Onko täällä joku jolla olisi diagnosoitu kilpirauhasen vajaatoiminta?

Itselläni SAATTAA olla kyseinen riesa ristilläni, ja haluaisin kanssakeskustelijoiden kokemuksia... Minua itseäni risoo suunnattomasti se, että mahdollisen tautini takia olen lyhyt, tukevahko, alakuloinen, heikkoverinen (huippaa suht. helposti) ja ajatus kulkee välillä itkettävän hitaasti!

Onko jollain omia kokemuksia, jotka olisivat joko samankaltaisia tai erialaisia kuin omani?

[Ketju siirretty]

2. KVT Vierailija

Minulla puolestani ON kilpirauhasen vajaatoiminta.

Olen
    - lyhyt
    - hoikka (voin syödä lähes mitä vain lihomatta)
    - mielialaltani perusnormaali
    - älykäs, eikä ajatuksenjuoksussani mitään vikaa ole

Alhainen verenpaine huippaa joskus. Olen melko lailla keskittymiskyvytön. En tiedä, johtuuko sairaudesta. En usko.

Ei pelkkä vajaatoiminta kenestäkään lihavaa tee. Lihavaksi ihmisen tekee liiallinen syöminen ja liian vähäinen liikunta.

3. ap Vierailija

no eipä tietenkään tee, mutta jos kyseinen tauti hidastaa ruoansulatusta niin siinä tapauksessa se edesauttaa asiaa. Ja jos saa lääkitystä niin silloinhan ei tuota em. vaivaa enää ole :)

mutta kiitokset kuvauksestasi, ehkä minullakin on vielä toivoa tulla pitkäsääriseksi gasellinkuvaksi, jos diagnoosi on kyllä ja saan lääkityksen :p

4. ap Vierailija

vaikka voi se ""turvotus(...)"" kyllä olla niistäö syömisistäkin johtuvaa :( :D

5. laiska Vierailija

oli kilpirauhaseni laiska ja laiskistui sitten lisää. Olin normaalipainoinen, keskipituinen, aktiivinen kohtuullisessa määrin, mutta laiskotti jatkuvasti. Sitten se alkoi turvota = kasvaa ja paino alkoi nousta. Kävin lääkärissä muusta syystä ja kysymys kuului: onko teidän struumallenne tehty mitään. Ei ollut, näytteet otettiin ja thyroksiinia määrättiin. Myöhemmin pieni puukotus ja edelleen thyroksiinia. Paino on noussut vähän kerrallaan ja verenpaine sitä myötä. Muuten ei erityisempiä oireita. Turpoaminen alkoi tshernobylin aikoihin...

6. Hei!
    Itselläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta n. 15 vuotta sitten. Syön yhden Thyroxin-tabletin päivässä ja oireet pysyvät poissa. Välittömästi lääkityksen alkamisen jälkeen huomasin, että turvotus, ärtyneisyys ja väsymys katosivat. Kilpirauhasen vajaatoiminta tuntuukin minusta kroonisista sairauksista kaikista helpoimmalta eli pilleri päivässä pitää lääkärin loitolla :).
    Kerran vuodessa käyn verikokeessa jossa - jälleen kerran - todetaan, ettei aihetta lääkityksen muuttamiseen ole; arvot ovat joka kerta pysyneet vakaina. Elämäntapaani en ole mitenkään ko. sairauden takia muuttanut. Jos haluat keskustella aiheesta lisää, niin vastaan mielelläni.

7. ap Vierailija

kiitos vastauksestasi!

olen itse mietiskellyt että missä määrin mahdollinen lääkitys hoitaisi tilannettani, ja ainakin tuo kuvauksesi rohkaisi :)

en tosiaan vieläkään tiedä, ONKO minulla todella vajaatoimintaa, mutta oireet tuntuvat olevan melko selvät... mullakin on ollut tuota mainittua laiskotusta kamalasti ja olen miettinyt että tämmöinen vötkykö minusta on tullut! :D

mulla ei varsinaisesti vielä, ennen lopullista diagnoosia, ole paljoakaan ajatuksia tai kysymyksiä aiheesta, mutta tuo kuvauksesi oireiden häviämisestä lääkityksellä ja mahdollisuudesta säilyttää vanhat elintapansa kyllä piristi, kiitos!

8. testi... Vierailija

9. ap Vierailija

kiitos vastauksestasi, ""laiska""!

haha, mietin tuossa että johtuiko ""turpoaminen"" kilpirauhasesta, tsernopylistä vai samasta syystä kuin mulla :D

mulla ei ole struumaa, luulen, että tautini olisi pikemminkin sitä kutistunutta sorttia... mutta oireet on olleet samat ja edelleen mulla usko vankistuu että kyllä tässä nyt jonkun sortin epätoiminta on kysymyksessä!

kiitos vielä kovasti vastauksesta, kiva kuulla muidenkin kokemuksia kun ajatukset vähän tuppaavat pyörimään oman navan (tai kilpirauhasen! :)) ympärillä!

10. Kilpirauhas info. Vierailija

Muistelin, että jossakin olen nähnyt jonkun keskustelufoorumin, jossa on aiheena kilpirauhasen toiminta ja sen mahdolliset vaikutukset terveydentilaan.

Syötin Googlelle hakusanaksi - kilipirauhas info -. Kyseisellä haulla löytyi 1150 aihetta käsittelevää otsikkoa. Ekalla sivulla oli otsake -kilpirauhas info- Klikkasin sitä ja seuraavaksi avautui -kilpirauhas foorumi,- jossa rekisteröityjä käyttäjiä oli tähän mennessä ollut yhteensä 7881 kpl ja viestejä yhteensä 24.941 kpl.

Eli syötä googlelle hakusanaksi -kilpirauhas info-, niin pääset sivustoille., jossa aiheesta on useita otsikoita ja keskusteluita.

Pääset suoraan allaolevalla linkillä kilpirauhas foorumin asialliselta vaikuttaviin sivustoihin.
    www.kilpirauhas.info/foorumi/

11. Kokeilin antamaani linkkiyhteyttä, mutta se ei toiminutkaan. Googlen haut pelittävät kuitenkin.
    Kokeile tätä linkkiä http://www.kilpirauhasinfo/foorumi/

12. niistä oireista Vierailija

ei aina niin varma voi olla. Yksi tuttu-hoikka, todella liikkuvainen ja energinen, jopa liiaksi joka paikan sählä- meni lääkäriin aj todettiin -kilpirauhasen vajaatoiminta. Oli siinä tuttavapiirille äimistelemistä, kun kaikki olis veikanneet liikatoimintaa.

13. hami Vierailija

Mitenkäs on ruokavalio- ja liikuntapuolen laita? Meillä on ainakin töissä runsaasti näitä joilla on ""hidas aineenvaihdunta"" tai ""kilpparin vajaatoiminta, mutta sitä ei oo diagnosoitu"" ja kuitenkin joka päivä vedetään ruokalassa kaksin käsin, kahvipullat päälle ja puheenaiheina kotona suoritetut herkuttelut.

Minä harrastan paljon liikuntaa, ja oltuani viikon liikkumatta jostain syystä ajatus tosiaan takkuaa ja väsyttää koko ajan. Sama käy, jos syön huonosti (liikaa tai liian vähän tai roskaruokaa).

14. ap Vierailija

kiitos paljon vastauksista!

niin, en tietenkään voi olla varma tapauksesta, mutta ajattelin nyt kuitenkin avata tämän keskustelun - jos se vaikka olisikin sitä vajaatoimintaa.

joka tapauksessa usutan JOKAISTA joka vain epäileekin itsellään kilpirauhasen häiriöintiä menemään lääkäriiin koska diagnosoimaton tauti voi vaikeuttaa elämää paljon ja ihan turhaan! Ja se mahtaa olla helpottavaa saada viimein hoitoa kaikkiin krvt n ""pikku""oireisiin!

eli sinäkin viimeinen kannustava kirjailijasielu voit mennä kannustamaan läskejä työkavereitasi kilpirauhastesteihin, ja siten olet taas tehnyt päivän hyvän työn.

15. Hertta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    hmm... ei ole kauheasti ollut enää tungosta tällä topicilla :)
    mutta minä nyt nostelen tätä vähän kun asia edelleen kiinnostaa...
    Iso Kiitos jos viitsisitte laittaa kokemuksianne! <3

16. Hertta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    hmm... ei ole kauheasti ollut enää tungosta tällä topicilla :)
    mutta minä nyt nostelen tätä vähän kun asia edelleen kiinnostaa...
    Iso Kiitos jos viitsisitte laittaa kokemuksianne! <3

17. arvot alhaalla Vierailija

Ei ole todettu vajaatoimintaa. Kolme vuotta sitten todettiin että arvot ovat alhaalla. Testi otettiin (kesän lopulla), koska olin aina
    - väsynyt
    - "masentunut"
    - ruokahalu hirveä -> lihoin
    - nukutti
    - mikään ei kiinnostanut

Tohtorin kehotti uuteen testiin helmikuussa, jolloin arvot yleensäkin ovat kuulema alhaalla. No, se oli vieläkin alempana mutta ei "vajaatoimintaa". Seuraava testi heinäkuussa, arvot olivat taas alarajan yläpuolella nippa nappa. Nyt vaan "seurataan ja tarkkaillaan" kohta neljättä vuotta.

Elämä on tylsää. Mikään ei kiinnosta. Itken helposti mikä ei olut 35 vuoteen kuulunut tapoihini. Olin ennen iloinen, ylienerginen ja reipas. Elämässäni ei tapahtunut mitään mikä olisi selvittänyt ns. normaalin masennuksen.

Olen ajatellut vaihtaa lääkäriä, sillä tätä menoa olen haudassa vietettyäni apaattisen loppuelämän.

18. Kati Vierailija

hei
    onko kukaan teistä paneutunut ilmiöön, jossa kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyy myös hirsutismia? Löysin netistä vain englanninkielisiltä sivuilta aiheesta juttua mutta tuntuu siltä, että Suomessa ilmiö on tuntemattomampi.

19. Hypo Vierailija

Mulla on vajaatoiminta. Just kuulin tänään että pitää vain nostaa lääkitystä. Olen hoikka (160/47), lihon kyllä helposti jos alan mässää. Mua palelee usein,välillä hiottaa. Syke on laiska mutta nousee pilviin pienestäkin ponnistuksesta. Mua huimaa jatkuvasti,ajatus takkuaa. Oikein väsyneenä sanat menee sekaisin ja pitää miettiä sanoja tarkkaan. Saan välillä uupumiskohtauksia jolloin on pakko päästä äkkiä pitkälleen. Kasvot ja nilkat ovat usein turvoksissa, iho on samea ja epäpuhdas kasvoista. Eli ei oo hyvä olo,voi kun tästä vajiksesta pääsis eroon tai ainakin sais lääkityksen kohdalleen. Tää aiheuttaa niin monenlaista vaivaa.:(

20. oho Vierailija

Mielenkiintoista, mulla on aika samanlaisia oireita. Pitäisi ehkä mennä niihin kilpirauhaskokeisiin. En ole koskaan tiennyt, että aiheuttaa moisia juttuja.

21. Outo lintu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sain kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkkeen sivuvaikutuksena, löytyi verikokeista, joita lääkitykseni takia otettiin tiheästi. Oireista tai niiden paranemisesta en sano mitään. On niin paljon samantyyppisiä ongelmia.
    Lukekaapa tri Tolosen rasvahappotutkimuksista. Apu saattaisi löytyä oikeista lisäravinteista ja tietysti ruokavalio remonttiin ja liikuntaa sohvaperunoille.

22. laiska Vierailija

Joku kysyi ruokavaliosta: jätin lihomisen havaittuani sokerin pois, vähensin rasvaa jne. mutta ei se auttanut. Nykyään ja jo silloinkin syömiseni olivat kevyttä laatua, hedelmä. ja vihannespitoista.
    Tshernobylistä, laskeumat aiheuttavat struumaa muun muassa. Ja se mikä alkoi turvota, oli kilpirauhanen ja sen laiskistumisen myötä koko kroppa. Nyt th.-annos on 0,125 mg/pvä, lihominen on pysähtynut, mutta läski ei katoa ( :(

23. oho Vierailija

Kuule ei ne aina auta noi lisäravinteet, ruokavalio ja liikunta. Kaikkea on kokeiltu eikä mitään apua.

24. Hertta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    kiitos teille vastanneille!

ja voin kyllä sanoa, että JOS ihmisellä todella on kilpirauhasen kanssa ongelmia, niin siinä ei kyllä yhtään auta kommentit ruokavalion tarkkailemisesta tai liikunnan lisäämisestä. Tunnen suurta myötätuntoa kaikkia kilpparilaisia kohtaan sillä voin sanoa ettei tunnu yhtän kivalta kun välillä olo tuntuu sementtisäkiltä ja sydän lyö pum...PUM...PUM...

varmasti kannattaa luottaa enemmän omiin tuntemuksiin kuin ehkä mihinkään arvoihin tai VARSINKAAN rasittavien henkilöiden (joilla varmaan itselläänkin on ongelmia jonkun kilpirauhasen kanssa kun ajatus selvästi takkuaa) henkilöiden kohottaviin mielipiteisiin! :)

25. Vaimo Vierailija

Kun tuo kilpirauhasen vajaatoiminta on todettu, alku menee siihen, että yritetetään saada tuo lääkitys kohdalleen. Miehelläni on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta noin 15 vuotta sitten ja sen toteamisen jälkeen meni noin vuosi, kunnes löydettiin lääkkeen sopiva annostus. Samassa ajassa hän myös laihtui 25 kg - normaalipainoiseksi. Hän käy neljä kertaa vuodessa verikokeissa ja niiden perusteella tuota annostusta voidaan muuttaa. Tuo taudin toteaminen ja lääkityksen aloittaminen paransi myös perhe-elämäämme ja olen itse sitä mieltä, että nuo kilpirauhaskokeet pitäisi saada peruskokeisiin (hemoglobiibin ym. lisäksi), kun kaikki lääkärit eivät valitettavasti ymmärrä noita oireita, vaan haetaan ja ehdotetaan kaikkea mahdollista masennuksesta alkaen.

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu