Hae Anna.fi-sivustolta

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä K.R.V.T.P.?, 05.06.2006.

1. Hertta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    niinpä niin... ihmiset ei tosiaankaan taida olla kovin vakuuttuneita kilpparin mahdollisuudesta! Mutta olen sitä mieltä, että jos on oireita, edes heikkoja sellaisia, niin EHDOTTOMASTI pitää vaikka väkisin ängetä kokeisiin sillä olen tosiaankin samaa mieltä kaikkien sitä mieltä olevien kanssa että ongelmat tällä alueella todellakin vaikeuttavat elämää! Ja sinä "Vaimo", puhut asiaa kun sanot, että kys. kokeet pitäisi laittaa peruskokeiksi!

Sitä minun piti kysyä, että kuinka kauan etelä-Suomessa kestää päästä kilpparikokeisiin? Itse olen jonottanut kohta pari kuukautta ja todellakin alkaa olla usko koetuksella että onko sillä lääkärillä edes aikomusta mulle aikaa varata! Sanokaa te hyvät ihmiset että miten kauan siinä suunnilleen voi kestää!?

2. Black & Blue Vierailija

Täällä yksi lisää, joka pelaa vajaalla kilpirauhaspakalla. Ennen diagnosia ja hoitoa olin erittäin hajamielinen, väsynyt ja jollain tapaa "älyllisesti kömpelö."

Liikuin 3-6 kertaa viikossa spinningin ja juoksun merkeissä. Spinning-tunnilla haukottelin ja nuokuin silmät puoliksi kiinni pyörän päällä ja tunnin jälkeen raahauduin jo lähes nukahtaneena takaisin pukuhuoneeseen. Samoin tunnin juoksulenkillä lähinnä haukottelin. Siinä vaiheessa alkoi kellot soida. Mielestäni liikuntasuorituksen jälkeen pitäisi olla virkistynyt, mutta itse olin jatkuvassa tokkurassa. Paino ei pudonnut, lähinnä päinvastoin.

Nyt lääkityksenä 1 tabletti päivässä ja arvot kohdallaan. Elämä onkin kivaa!

3. Hertta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hoohoo...

nyt tuli valoa tämänkin henkilön elämään! selvitin äsken kahden kuukauden TURHAN ODOTUKSEN jälkeen, että olisin voinut mennä sinne labraan ihan milloin vain, mutten ollut ollenkaan tajunnut sitä sen lääkärin puheista :p Voi nakki, sanon! Menen sitten huomenna testeihin.

Vaikka eihän se ollenkaan sano että tulokset olisivat silti sellaiset että saisin lääkityksen... niinkuin täällä jollain oli ollut huono tuuri arvojen kanssa! Eihän mikään sano, että vaikka rimaa hipoen selviäisi että saisi mitään lääkkeitä huonoon oloonsa. Mutta toivon parasta minkä kerkiän.

4. hypo Vierailija

Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita ovat aluksi palelu, väsymys ja "vetämättömyys". Vähitellen paino nousee aineenvaidunnan hidastumisen myötä, tulee masentuneisuutta, seks. haluttomuutta yms.ja hiusten lähtöa. Yleensä tauti ei etene kovin pitkälle, koska kyllä oireet ovat sen verran kummalliset että lääkäriin tulee mentyä. Verikoe helppo ja nopea keino selvittää asia. Jos tyroksiiniarvot matalat, lääkitys päälle ja oireet häviavät melko pian. Kontrollit jatkossa eikä tauti vaivaa mitenkään. Terv.keskus tai työpaikkalääkäri riittää, erikoilääkärille ei tarvitse mennä. Vajaatoiminta kulkee myös suvussa, joten jos vanhemmilla tai lähisukulaisilla on kannattaa varsinkin epäillä (jos ko. oireita. )Kyseessä voi tietysti olla paljon muutakin, estrogeenin vajaus tm. hormoniperäinen sairaus, masennus yms, mutta kuten sanottua vähällä vaivalla asiasta saa selon.

5. Päärly Vierailija

en kyllä ihan allekirjoittaisi tuota "oireet ovat sen verran kummallisia ettei lääkäriin tule mentyä", sillä itse en osannut MILLÄÄN kuvitellakaan että minulla olisi joku tällainen tauti vaikka tarkemmin katseltua minulla on melkein kaikki oireet... mutta ehkä se johtuu siitä, että olen vielä "nuori ja vahva" ja jaksan paremmin sietää näitä kakkamaisia oireita? mutta kyllä ne terveyden vievät niin henkiseltä kuin fyysiseltäkin puolelta!

6. Vajaatoimintainen Vierailija

Itse vajaatoimintaa sairastavana kehoittaisin kaikkia, joilla outoja tuntemuksia, menemään kokeisiin. Minunkin vajaatoimintani todettiin ihan muiden tutkimusten yhteydessä. Aina nukutti,paleli, lihosin, sydänala alkoi oireilla jne. Ensin sekoitettiin vaihdevuosioireisiin mukana ollut ärtyneisyys ja muut. kaikki on nyt ollut poissa jo pari vuotta ja tiedoksi, että tyroksinlääkitys on otettava aina säännöllisesti ja se on mullakin joka-aamuinen aamupala ja elinikäinen tuo lääkitys on.

7. TT Vierailija

Kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole leikin asia, jos epäilee sellaista niin kiireesti testeihin. Vajaatoiminta todella väsyttää, ei saa mitään aikaseksi. lihoo vaikka ei söisi mitään. mikään ei kiinnosta. Olo on todella vaikea. Lääkitys kun saadaan kohdalleen alkaa oireetkin häipyä pikkuhiljaa. Kokeissa käytävä säännöllisesti, että voi seurata onko lääkitys kohdallaan.

8. Laiska Vierailija

Tuli vielä mieleen oireista (?): Sydän hakkaa välillä ja toisinaan taas on laiskempi (syy lienee betasalpaaja) ja huimausta on ollut koko ikäni. Verenpaine on aina ollut korkeahko paitsi nyt, tuntuu että se olisi jo liiankin alhaalla. Mittausten perusteella ei vielä liikaa. Kaikkea sotkee lisäksi nesteen kertyminen tiettyihin ruumiinosiin, mikä hidastaa liikkumista ja rajoittaakin jonkin verran. Vaivoja ei ole hankittu kaljalla, makkaralla eikä runsaalla miesten/suolan/sokerin/viinan/rasvan käytöllä.

9. Aina jotain.. Vierailija

Moi!
    Alkuun hienoa että on olemassa tälläinen keskustelupaikka. Itselläni kilpirauhasen vajaatoiminta ollu n.15 vuotta ja lääkityksen annostusmuotoja on muuteltu usein. Juoksenut milloin puolen vuoden välein tai kerran vuodessa verikokeissa. Röntgenlääkäri totesi 2 vuotta sitten kilpirauhaseni tuhoutuneeksi. Oireita on palelu, hikoilu ja painonnousu.

10. karmea kokemus Vierailija

Kilpirauhasen vajaatoiminta lääkitsemättömänä vaikuttaa kyllä painoonkin, sanokaa mitä sanotte. Mieheni jolla kilpirauhasen erittämä hormooniarvo kohosi huikeaksi paisui lähes kaulattomaksi pullukaksi. Hölmöä oli se ettei lääkäri edes selkeistä oireista huolimatta määrännyt ennen minun kovisteluani verikokeisiin, josta vajaatoiminta olisi helposti todettu. Kävely muuttui jalkojen turpoamisen vuoksi jäykäksi ja ajatus kulki miten kulki. Töistä päästyään mies vain nukkui, joten ei niin kovin merkittävää ollut sillä miten paljon hän söi. Hormooni arvot olivat niin hälyyttävät, että lääkäri soitti tulokset saatuaan välittömästi lääkemääräyksen apteekkiin ja miehelleni topakan käskyn hakea ne sieltä välittömästi.

Ennen verikokeisiin määräämistä lääkäri suositteli minulle korvatulppien hankkimistä, koska mieheni kuorasasi niin voimakkaasti ja sai pitkiä hengityskatkoksia. Vieläkin ihmetyttää lääkärin leväperäisyys, sillä hoitamattomana voi vajaatoimina johtaa aivovaurioon. Paino tippui nopeasti lääkityksen alkamisen jälkeen, suurin osa kai painonnoususta oli nestekeräytymää.

11. Hertta Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    moikka vain taas :)
    tilanteeni on tätä nykyä tämä: kävin testeissä, arvot jonkun verran koholla. Sain lääkityksen (½ 0,1mg/vrk) ja nyt olo on paljon parempi! lääkitys ollut runsaan viikon, ja nuori potilas kun olen, olen jo jonkun verran ottanut kiinni myös kasvuiän vajaakasvuisuutta. Kuvitelkaa, että runsaassa viikossa olen kasvanut sentin! eläköön :)

12. kale Vierailija

Olen jo aikaisemminkin kirjoittanut tyttäreni (16v. kun hän sairastui) kilpirauhasen vajaatominnasta johtuvasta "vaivasta". Tyttäreni masentui täydellisesti ja hautoi jopa itsemurhaa. Rajut itkut ja toivottomuus olivat silmiinpistävät.
    Lääkäri puhui "nuorten ihmisten hyvin usein sairastuvasta masentuneisuudesta) Kunnes sitten eräs vanhempi tohtori passitti tyttäreni verikokeisiin ja siitä paljastui juuri tämä kilpirauhasen vajaatoiminta.
    Nykyisin tyttäreni syö pillerin päivässä ja on kuin toinen ihminen.

Hän (tyttäreni) jumppaa säännöllisesti ja on kuin muutkin nuoret hoikka ja hyvinvoiva. Usein vieläkin tehdään esim. masentuneisuudesta väärä diagnoosi, kun pitäisi ennenmuuta tutkia kilpirauhanen ja sen toiminta.

13. Vaimo Vierailija

Kirjoitin jo aiemmin tuosta mieheni kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja siitä, kuin perhe-elämämme parani, kun diagnoosi oli tehty ja lääkitys saatu kuntoon.

Kirjoittaja ”karmea kokemus” toi myös esiin sen, että lääkärit ovat aika ulkona. Kun miehelläni haettiin syytä lihomiseen, turvotukseen, flegmaattisuuteen ym. vuoden ajan, ja kun muuta ei keksitty, niin sitten ehdotettiin, että kannattaisi leikata noita sukan varsia auki, kun näyttävät niin puristavan.

Jossakin vaiheessa, minä aloin myös epäilemään, että minun päässäni on jotain vikaa. Kun kerta miehessä ei ollut mitään vikaa, niin ajattelin, että sen vian täytyy olla minun päässäni – minä vaan kuvittelen kaiken. Jossakin vaiheessa epäilin myös, että miehelläni olisi joku psyykkinen sairaus, joka aiheuttaisi nuo fyysiset oireet. No, nyt on kaikki hyvin.

OT: Toivottavasti tämä on joku väliaikainen juttu, mutta löysin tämän ketjun haarasta Ellit > Wall Street > Elämänkatsomus. Ei tässä nyt elämänkatsomuksesta ole kyse.

14. Tyroksiini Tyyne Vierailija

Suuri maha,roikkuva leuan alus,kyynärpäät kipeät ja karheat,nilkat paksut,kynnet murenee,luomet turvoksissa,lukihäiriö,palelu,hirveä palelu sisältäpäin,oudot kaulan kivut ja nykimiset,korvat liimaiset ja kuulo huononi,tyhmyys ja jähmeys ,hitaus,kieli paksu välillä(liian iso suuhun)Näkö huononi,Välinpitämätön ja tylsä,muisti pätkii ja hyppii.Aiheutti myös kynsisienen kun kynnet haurastuivat.Tässä pikku esmerkkiä sille joka ivaili että lihavuuttaan voisi perustella tällä taudilla,kukaan joka edes osan näistä oireista on kokenut ei huvittele niillä.Minulla kävi onni,lääkäri joka lähetti minut kokeisiin epäili itse kilpparia, oireenihan olisivat vihjanneet mielenterveys puolelle olin jo niin sairas etten itse osannut epäillä mitään,raahauduin vaan päivästä toiseen.2v lääkitystä takana ja helpottaa kyllä.

15. Uusi potilas Vierailija

Hei!
    Itselläni todettiin vastikään kilpirauhasen vajaatoimintaa kroonisen kilpirauhastulehduksen seurauksena. Nyt haluaisin kovasti kuulla "kokeneemmilta" kilpparisairailta, miten taudinkuva kehittyy vuosien kuluessa. Häviääkö oireet, kun lääkitys saadaan kohdilleen? Kasvavatko hiukset takaisin? Voinko saada normaalisti lapsia? Kiitos jo kovasti etukäteen!!

16. snur Vierailija

Omalla puolisolla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta n.20v.sitten.
    Oli hänellä kurja olo, oikeasti oli tosi masentunut. "lihoi" siis oikeammin
    pöhöttyi, koko kropaltaan, kasvot huommattavasti.

Tätä tutkitiin n.3kk:tta, ennenkö asia selvisi.
    Tosiaan hiuksien lähtöäkin oli, mistä kauhistukin, aina ollut vahvat ja hyvät
    hiukset. No lääkitys eli tyroksiini,saatiin kohdalleen, voi kun muutaman
    viikon sisällä oli kuin eri ihminen.

Vielä meni parikuukautta kun sai kroppansakkin kuntoon ja se kamala
    kasvojenkin pöhötys hävisi.Tänäpäivänä hän voi vallan hyvin.
    Tyroksiini ottaa aamulla ja ilalla, eli kaksi tab.päivässä.

Luultavasti mitään esteitä ei ole lapsensaanille.Hyvin tämän taudin on
    lääkitys puolisoni kohdalta hoitanut.

17. Luulotautinen(ko?) Vierailija

Huomaan, että kirjoittelu tällä foorumilla on kovin hiljaista, mutta josko nyt joku tähän viestiin vastaisi... toivottavasti.
    Noh... olen kärsinyt ajoittaisista nivelkivuista jo 2 vuotta. Pitkän aikaa kipu asettui vain yhteen niveleen kerrallaan ja se oli TOSI kovaa, mutta kesti kerrallaan vain muutamia päiviä, jonka jälkeen ei mitään. Lääkärit määräsivät reumakokeita ja kuvauttivat niveliä, mutta mitään ei löytynyt. Nykyään nivelkivut eivät ole enää niin kovia, mutta niitä onkin sitten lähes jatkuvasti, milloin missäkin nivelessä. Eipä luulisi, että vähän yli kolmekymppisen nivelet jomottavat jatkuvasti kuin vanhalla mummolla.
    Pikku hiljaa, lähes huomaamattani olen muuttunut masentuneeksi, syrjäänvetäytyväksi ja aloitekyvyttömäksi ja juuri tämän takia huushollikin on kamalan näköinen. En mä sokea ole, mutta kun ei jaksa. Lisäksi väsyttää AINA vaikka kuinka paljon nukkuisi. 9-10 tunnin yöunien lisäksi pitää ottaa päikkärit. Normaalia? Useimmiten ei ikään kuin "jaksa olla".
    Olen myös muuttunut hajamieliseksi, joka voi tietenkin liittyä masennukseen. Yks ilta en muistanut olinko jo käynyt pissalla vai en!!! Herkkä olen ollut aina, mutta yhden TV-ohjelman aikana itkuun purskahtaminen vähintään viisi kertaa on jo paha.
    Mitä viluisuuteen ja kylmiin raajoihin tulee, varpaat ja sormet ovat usein kuin jääkalikat, mutta silti hikiset?!? Mutta ei ole harvinaista sekään, että varpaita "kuumottaa". Eikä hikoilu ole mielestäni olematonta vaan "hikoilupuuskat" ovat melko yleisiä.
    Välillä tai siis melko usein minua vapisuttaa, pää ikäänkuin nykii eikä sitä aina jaksaisi kantaa. Näköni on hyvä, mutta välillä silmissä sumenee ja näen vain sulkemalla toisen silmäni. Minulla on todettu nystagmusta, mutta ei kovin pahaa kuitenkaan.
    Tavallisimmat vajaatoiminnan oireet ( ummetus, hikoilun väheneminen, lihominen...) ovat kohdallani aika vähäisiä.
    Työkseni olen paljon tekemisissä ihmisten kanssa ja olemukseni tulisi siis herättää luottamusta heissä. Koita siinä nyt olla luottamusta herättävä, kun ei tahdo löytyä sanoja jne. Yhä enenevissä määrin olenkin huomannut ihmisten, myös esim. kadulla vastaantulijoiden katsovan minua pitkään ja ihmeissään. Eikä ihme. Kulku taitaa toisinaan olla aika arveluttavan näköistä unenomainen"zombi"- olo itselläkin ja jo kaupassa käynti meinaa olla ylivoimaista. Puhumattakaan muusta.
    Tutut eivät taida ihmetellä koska ovat nähneet kai muutoksen tapahtuvan niin pikkuhiljaa, etteivät pidä outona. Tai sitten pitävät, mutta eivät sitä näytä...
    Seksihaluista ei ole ollut tietoakaan pitkiin aikoihin. Omituisen olon takia tunnen itseni oudoksi enkä sen takia halua hakeutua vastakkaisen sukupuolen seuraan. Heti, jos joku mies pidempään katsoo, olen varma, että saan katseita kumman käytökseni takia. Paitsi harhaiseksi tämä tilanne on tehnyt minusta myös ns."torikammoisen".
    Menin hiljattain lääkärille näiden nivelkipujen ja muunkin takia. Lähes heti tohtori tuli siihen tulokseen, että olen masentunut ja epäili jopa bulimiaa! No olen kai masentunut, kun särkyä on ollut jo 2 vuotta eikä tutkita missä vika. Määräsi masennuslääkettä... Enpä tiedä, pitäisi kai lääkärissä olla sen verran "herranpelkoa", että ottaa selville ensin ettei kyse ole somaattisista vaivoista ja sit vasta. On nimittäin niin, että hoitovirhesyytteitä alkaa sataa, jos jotain sit löytyykin... Ja se on varma.Lähtöä tehdessäni mainitsin, että voisiko kyse olla hypothyreoosista, koska sitä esiintyy perheessäni ( 2:lla siskolla, äidillä, mummolla ja enolla tiettävästi...) melko paljon. Tietääkseni itse sairaus ei periydy, mutta alttius siihen kyllä. No määräsihän lääkäri pyynnöstäni tarvittavat verikokeet, mutta entäs jos niissä ei näykään mitään? Netistä saa hyvin ristiriitaista tietoa, jonka mukaan lääkitys voidaan aloittaa jo oireiden perusteella ja sitten taas toisen tiedon mukaan tämä on yleinen harhakäsitys. No en ehkä itsekään haluaisi syödä lääkkeitä sairauteen, jota ei ole luotettavasti todettu...
    No, vastailkaahan joku!

18. k.s Vierailija

hei! puhuit,että sinulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 15v sitten!.Olitko 13-14v? tytölläni on varmaan kans kilpirauhassen vajaatoiminta kun valittaa pänsärkyä,on laiha vaikka syö,väsymystä sydänfilmissä ei mitään samoin aivofilmissä.Miten sinulta tutkivat?.Ottivatko magneettikuvan

19. nuori. Vierailija

Joo mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta n. 5 vuotta sitten. Tällä hetkellä olen 17-vuotias tyttö. Itselläni on lääkitys 1 tabletti ja 1.5 tablettia vuoropäivin. Sairaus ei häirits emitenkään elämää ja kaikki on nyt hyvin..:)

20. Kilpikonna :) Vierailija

Menkää nyt ihmeessä tutkituttamaan itsenne. Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta jota hoidetaan tällä hetkellä thyroksiinilla. Mikään ei tämän taudin kanssa kamppailevalle ole ärsyttävämpää, kuin se, että vähintään joka toinen ylipainoinen kuvittelee läskiensä johtuvan siitä. Todellisuus on hyvin usein ihan muuta. Myös se ylipaino itsessään aiheuttaa varmasti liikkumisen vaikeutta ja ahdistusta, masennusta ja alakuloa. Kannattaa pistää ruokavalio remonttiin ja alkaa miettimään omaa tulevaisuuttaan.
    Itse olin hyvin hoikka, kun vajaatoimintani todettiin. Pystyin syömään lähes mitä tahansa lihomatta, sillä harrastin myös liikuntaa. Oireinani olivat enemmänkin jatkuva päänsärky, väsymys, palelu, kuiva iho, hiustenlähtö, joista seurasi myös alakuloa. Painoni alkoi nousemaan vasta aloitettuani thyroksiinilääkityksen. Jostain syystä paino nousi, vaikka jatkoin samalla tavalla liikkumista ja ruokailutottumuksetkin pysyivät samana. Nyt vuosien jälkeen olen saanut painoni takasin entisiin lukemiin, mutta kyllä se tiukassa oli.
    Te jotka toivotte, että ylipainonne johtuu kilpirauhasen vajaatoiminnasta olette pahasti sivuraiteella. Voitte toki sillä selittää ylipainonanne ja mukavuudenhaluanne itsellenne ja muille, mutta en suosittele. Vajaatoiminta ei todellakaan ole mikään helppo sairaus, jota voi hoitaa "vain yhden tabletin ottamalla".
    Vajaatoimintaa sairastavilla on usein myös näiden kosmeettisten (kuiva iho, hiusten lähtö, painon nousu, turvotus jne.) oireiden lisäksi myös liuta muita oireita. Koska vajaatoiminnassa useamman kilpirauhasen muodostaman hormonin tuotanto on häiriintynyt, se aiheuttaa myös muita elimellisiä vaivoja kuten kohonnut kolesteroli, lihasten heikkous, kivuliaat kuukautiset, suonikohjuja, verenpaine ongelmia, aknea, alilämpöisyyttä, huimausta, osteoporoosia, laktoosi intoleranssia (muita autoimmuunitauteja). Lapsen saanti voi olla ongelma, pitkät kuukautiskierrot (itselläni n.36-40 päivää). Lisäksi sikiön kehitys voi häiriintyä oleellisten hormonien puutteessa (aivot).
    Suomessa kilpirauhasen vajaatoiminnan hoitoon käytetään synteettistä hormonivalmistetta, jota kutsutaan thyroksiiniksi. Se sisältää yhtä kilpirauhasen tuottamaa hormonin synteettistä vasinetta (T4). Terve kilpirauhanen tuottaa kuitenkin useampaa hormonia. Jokainen voi maalaisjärjellä todeta, että elimistö ei varmastikaan tuota näitä muita hormoneja turhaan. Thyroksiini auttaa useimilla hävittämään suurimman osan oireista, mutta se ei ole mikään ihmelääke ja parannuskeino. Siinä vaiheessa, kun hakeudutaan oireiden vuoksi lääkäriin, ne ovat usein niin pahat, että pelkästään tämän yhden hormonin lisäys auttaa parantamaan oloa.
    Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavan on suomessa osattava vaatia ja etsiä itselleen parasta hoitoa. Terveyskeskuksien yleislääkärit harvoin tuntevat sairautta tarpeeksi osatakseen antaa oikeita neuvoja ja ohjeita. (Tosin nykyään taitaa olla niin, että mihin tahansa vaivaan joutuu vaatimalla vaatimaan hoitoa :) ) Kannattaa ehdottomasti hakeutua erikoislääkärille. Suomessa vajaatoiminnan hoito on ikävä kyllä mielestäni jäänyt muusta maailmasta jälkeen ja olemme täällä lääkäreiden (lääkeyhtioiden) vedettävänä. Yleislääkärit mainostavat thyroksiinia täysin vastaavana, kuin mitä oma elimistömme tuottaa, mutta totuus on se, että aineen molekyyliketjussa on yksi pieni ero. Molekyylitasolla yksi pienikin ero voi olla kohtalokas ja muuttaa aineen myrkyksi ja aiheuttaa esimerkiksi syöpää (sillä se on vierasta elimistölle). Kuka olisi tutkinut tämän aineen pitkäikaiset vaikutukset elimistöön? Miten se vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen elimistön toimintaan? Tämän syntteettisen hormonin tuottaminen on halpaa, joten myös (kela) korvaukset pysyvät pieninä. En voi liikaa korostaa asioiden kyseenalaistamista, kun kyseessä on oma terveys.

Toivottavasti tämä herättää vähän ajatuksia etenkin niissä, jotka olettavat kilpirauhasen vajaatoiminnan olevan helppo, "yhdellä tabletilla" hoidettavan sairauden. Käykää testeissä ja toivokaa, että teillä ei ole vajaatoimintaa. Toivokaa, että olisitte terveitä ja painon lasku ja energian lisääminen onnistuisi niinkin helpolla kuin ruokavalion muutoksella ja liikunnan lisäämisellä. Loppujen lopuksi kaikki mikä ei luonnostaan kuulu elimistöön ei voi olla sille hyväksi. Tsemppiä kaikille ja oikein mukavaa kevättä :)

21. kilppari myös.. Vierailija

Olen kärsinyt koko vauvasta asti kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Nuoruuteni meni hyvin kun olin jatkuvassa tarkkailussa saiaruteni kanssa ja oireet pysyi hallinnassa. Olin ali/normaalipainoinen ja reipas.
    Nyt kun aikaa on mennyt ja muuttanut jo monet kerrat eri paikkakunnille niin olen huomannut että hoito ei ole enää yhtä hyvää. Tarkkaillaan vain verikokeesta arvoja ja sanotaan ettei mitään huolta ole niin kuin myös yksityislääkärillä käydessäni kun halusin että minulle laitettaisiin suurempi lääkitys.
    Oireena minulla on ollut seuraavia: väsymys, painonnousu, kuulohäriöt, muistihäiriöt sekä ei kiinnosta oikein mikään.
    Olisi luullut yksityislääkärin ottavan asioista selvää paremmin. Kuunteli kyllä mutta
    ei tapahdu mitään vaikka kerroin oireeni kun verikokeet on niin tärkeät.
    Itsekö tässä pitäs lääkäri olla?
    On niin tylsä olo. Toivo on mennyt kukaan ei ymmärrä että verikokeet ei kaikkea kerro?
    Mitä tekisitte mun tilanteessa?
    Vielä parisen vuotta siten olin paljon iloisempi kuin nyt.

22. Meitsi2 Vierailija

niin sen verran vielä että itse sain ajan kokeisiin kahdessa päivässä työterveyslääkärin kautta, kannattaa sitä kautta kokeilla jos vaan on mahdollisuus!!!

23. hyj helvata Vierailija

mutta onneksi olitte jaksaneet pähkiä ja veikkailla diagnoosia. Joko kyseinen henkilö on puitu loppuun? Kuka on seuraavana vuorossa?

24. valentino Älä usko kaikkea mitä näe

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulta leikattiin koko kilpirauhanen pois, syynä kilpirauhas syöpä. Leikkauksen jälkeen en saanut mitään lääkettä puoleentoista kuukauteen ja se oli todella pahaa aikaa. Thyroksin puute johti seuraaviin tuntemuksiin: Yleinen väsymys, hajamielisyyttä, keskittymiskyvyn puutetta.lihoin jopa kahdessa viikossa 2 kg. huolimatta siitä, että söin todella vähän. Kun olen luonteeltani hyvin positiivinen, niin sain pidettyä yllä myöskin hyvää tuulta, vaikkakin joskus tuntui, kuin olisin ollut "toiselta planeetalta". Nyt kun syön 2,1/2 tablettia päivässä, on tilanne rauhoittunut, mutta vieläkin tuntuu kuin annos olisi liian pieni. Elokuun lopulla tehtävä verikoe ilmeisesti antaa vastauksen siihen, olenko jo vapaa syövästä ja onko Thyroks annokseni oikea.
    Ohjeeni on, jos sinulla on vähänkin tunnetta siitä, että sairastat kilpirauhasen vajaa toimintaa, pyydä päästä verikoeisiin, niin se selviää sillä.

25. epätosi Vierailija

Minulla katsotu kilppari kokeet puoli vuotta sitten muiden kokeiden yhteydessä.(diabetes). eikä mitään viitteitä!
    Nyt kuitenkin kuukauden verran kauhee väsymys,nivelkivut,hajamielisyys,voimattomuus,mikään ei kiinnosta,hiuksia lähtee kuin lehtiä puusta,ja kaikki tuntuu vaan tosi hankalalta!
    Mikä voisi olla vikana??

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri