Hae Anna.fi-sivustolta

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä K.R.V.T.P.?, 05.06.2006.

1. Pelkää Vierailija

itselläni on lapsena todettu vajaa toiminta....ennen kun menin armeijaan olin syömättä lääkeitä ja arvot olivat normaalit.

Nyt olen 6 kuukauden aika alkanut menettää hermojani ja huutanut kihlatulleni ja hiukseni ovat alkaneet lähtemään VAHVASTI. Noin kuukausi sitten erottiin ja syynä minun hermojen menettäminen.....epäilen että vanha tauti olisi palannut...vai kuinka?

2. Oletko ruokkinut tätä puhkeamista uudelleen. Muistathan meistä monet kärsivät mitä erinäisempiä sairauksia ja ongelmia mutta että sen takia pilaisimme monia asioita ei ole hyvä juttu. Sairaus pitäisi olla meidän hiljentäjä ja miettiä mitä teemme ja ottaa elämisen arvoihin uusi suunta. Älkäämme sillä kuormittako muita sillä kuormittamatta saisimme myös paremman tuen kanssakulkijoilta. Sairaus on oppitilanne elämässämme hiljentyä katsomaan mitä teemme. RAkkaus ja ymmärrys oman kehon tapahtumista auttaa. Pelko, ärtymys ja sitä kautta viha aivan varmasti meidät sairastuttaa pahemmin, puhumattakaan sosiaalisesta ympäristöstämme. Rauhaa sinulle.

3. pelkään Vierailija

eli siis mun pitäs hiljentyä...ja on vaike tietää kuinka ruokin sairautta jota ei pitänyt olla

4. tempakka Vierailija

Nyt olen 6 kuukauden aika alkanut menettää hermojani ja huutanut kihlatulleni.

Viha on tie sairauksiin kuten syöpään ja muihin. Sinulla on mahdollisuus parantaa itseäsi tai vähintään tehdä elämästä hyvän. PSykofyysisenä olentona avaimet ovat sinulla.

5. 38v mies Vierailija

Olen kärsinyt väsymyksestä 12 vuotiaasta asti, sitä ennen olin energinen ja vilkas nuori poika. Sitten rupesin kärsimään keskittymis vaikeuksista ja esim joukkuepelit, missä olin aikaisemmin ollut hyvä, oli minulle myöhemmin melkein mahdottomia.Nyt olen 38v ja minulle ei riitä normaali 8 tunnin uni, olen väsynyt ja sekavahko vaikka nukkuisin kuinka kauan. Olen ollut työelämässä 18 v asti, eri työaloilla. Nyt tilanne on kehittynyt sellaiseksi, etten kohta kykene töihin. Minua väsyttää kokoajan, kärsin muisti vaikeuksista, verenpaine, syke todella alhaiset. lepopulssi 45, enkä ole urheilija. Normaali ruumiinlämponi n. 36.0. Hiukset lähteneet muutamassa vuodessa todella pahasti. Olen saanut kaksoisleuan ja naama on tuntunut kummalta, aivan kuin siihen olisi pumpattu ilmaa.En kärsi kuitenkaan ylipainosta, niin paljon että naaman pitäisi pöhöttyä. Nilkat turpos parivuotta sitten ja kävely oli vaikeaa, syy tähän ei ole vieläkään selvinnyt. Nyt olen ollut pari päivää sairas lomalla, syy flunssa. Lääkäriin aika ensiviikolla, kun rupesin epäilemään itsesäni työuupumusta.
    Löysin tämän foorumin sattumalta, ja nyt epäilen itselläni olevan kilpirauhasen vajaa toimintaa. Pyydänkin ensiviikolla aikaa verikokeisiin ja vaadin että kilpirauhasen vajaatoiminnan mahdollisuus pois suljetaan, ennen kuin suostun psykiatrisiin hoitoihin tai tutkimuksiin.
    Kun tulokset selviää pistän tälle palstalle viestiä, niin ehkä siitä olisi apua jollekkin muullekkin joka kärsii samoista vaivoista.

6. kokeissa ollut Vierailija

Minulle on työpaikkalääkärin aloitteesta tehty useamman kuin yhden kerran (30 vuoden aikana noin 3 kertaa muistaakseni)kilpirauhasen vajaatoimintakoe. Mutta mitäs teet kun arvot ei mene rajan alle, vaikka olen ymmärtänyt, että ovat normaalin alakanttia. Näiden ihan samojen oireiden tähden mistä nyt tässä keskustelussa on puhuttu.

7. 38v mies Vierailija

Sain verikokeiden tulokset. Niissä ei ollut vikaa. Keuhkoissa vikaa ja astma lääkitystä lisää. Onnellinen olo kun on testattu terveeksi, vaikkei syytä väsymykseen löytynyt. Lääkäri epäili että astma olis syy väsymykseen, aivot ei saa happea tarpeeksi. Viime aikainen väsymys taas menee pitkittyneen flunssan piikkiin. Nyt on taas se lamaannuttava väsymys loppunut. Pitää elää päivä kerralla ja kattoa miten olo jatkuu.

8. 38 v nainen Vierailija

Varasin tänään ajan lääkäriin, jotta selvitettäisiin kärsinkö kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Itse olen aina ollut laiska ja saamaton toisinaan tyhmäkin akateemisesta sivistyksestä huolimatta. Olen ns. lapsilihava ja olen taistellut painoni kanssa koko elämän. Tällä hetkellä painoindeksini vaihtelee 19-20 välillä. Tuloksen olen saavuttanut oikealla ruokavaliolla, ruokamäärän vähentämisellä ja runsaalla liikunnalla. Olen aina kärsinyt palelusta, alhaisesta verenpaineesta ja lämpötilasta. Pelästyin todella, kun hiukseni ohenivat runsaasti muutaman viime kuukausien aikana ja ennestään kuiva iho tuntuu vieläkin karheammalta. Myös ennen niin kauniit kynteni ovat nyt tyngänpätkät. Kärsin myös lapsettomuudesta. Kuukautiseni ovat säännölliset mutta runsaat ja kivuliaat. Etsin netistä tietoa aiheeseen hiusten oheneminen ja kappas esille tupsahti tietoa kilpirauhasen vajaatoiminnasta, joka on isäni suvussa perinnöllistä. Olo on hieman huojentunut, ja odottelen ensi viikon lääkäriaikaa sekä verikokeita

9. Eukkovaan Vierailija

Kyllä kuule ko.sairaus lihottaa joitakin vaikka mitä tekisit syömistes ja liikkumistes kanssa! Vai väitätkö että päivittäin 10-20km lenkkeily ja suht kevyt ruokavalio, oo tarpeeksi painon hallintaan.Eipä tee oaljon mieli liikkua, kun meet lenkille itsesi pakottaen ja sit kuukausien rehkiminen ei tuo tulosta vaan paino nousee, eikä edes olo kohene.
    Vastikään itellä todettiin vajatoiminta, alkoi selittyä monikin asia.

10. valentino Älä usko kaikkea mitä näe

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla todettiin kilpirauhasen syöpä ja se leikattiin. Ennen leikkausta olin 1 1/2 kk:tta ilman thyros ainetta, jota kilpirauhanen erittää. Oireet olivat seuraavat: Turvotusta (maha, kädet, kasvot) hikoilua, ruokahaluttomuutta, hajamielisyyttä, ajatuksen hitautta.
    Laikkauksen jälkeen RadioJodi hoito 2 vrk. eristyksessä. muutaman viikon kuluttua kokovartalokuvaus. Lääkkeenä Thyroksia 4X2 - 3X2 1/2 tab./vk. Syöpäni todettiin ensiksi papillaariseksi, joka tarkoittaa kohtalaisen hyvää ennustetta paranemisesta, mutta nyt syöpä muuttui Follikulaariseksi, joka on astetta vakavampi, eli lähettää etäispesäkkeitä veren mukana esim luustoon.

Nyt marraskuun puolivälistä alkaa jälleen sama ralli, sillä löydettiin edelleen kilpirauhasen jäännöksiä lähinnä rinnan alueelta.

Vasta vuoden 2008 maaliskuussa tiedän kohtaloni, mikä se sitten onkaan.
    Jos teillä on vähänkin epäilystä kilpirauhasen vajaa tominnasta, niin ottakaa verikoe, sillä se paljastuu. Ja thyroks -lääkehoito joka siihen annetaan, tuo elämisen normaaliksi.
    Tietoa saa esim. Googlelta, kun kirjoitatte kenttään, "kilpirauhasen vajaatoiminta", niin sieltä löytyy tietoa vaikka millä mitalla. Ja jos lääkettä määrätään, niin mielestäni on mahdollisuus vaikka puolenvuoden välein käydä tarkistamassa arvot, jonka pitäisi olla alle 6.0:n

Thyroks on täysin vastaavaa ainetta, mitä kilpirauhanen erittää, on paljon ihmisiä, jotka jo vuosikymmenet ovat tätä lääkettä käyttäneet menestyneesti. Joten pelottelu sivuvaikutuksista on turhaa.

11. tyttö vaan Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Todettiin mulla ihan vasta. Alkuoireita oli minulla kaiken laisia.Kaikki ei välttämättä liity tähän sairauteen. Monta vuotta sitten oli ensimmäiset ns. paniikkikohtaukset ja masennus. Ne ei ollu onneksi isoja kohtauksia. Eniten pelotti hengenahdistus, joka kuului kohtauksiin. Masennusta kesti noin 2kk. Siinä sitten melkeen vuosi meni ihan ok. Taas tuli väsymystä. Pyörryttämistä ilmenee monesti, jopa päivittäin. Mutta osiin oireisiin olen jo tottunut, ne tuntuu jo niin jokapäiväisiltä. Nyt olen käynyt kahdesti verikokeissa, ja kilpitrauhas arvot oli koholla jo ensimmäisellä kerralla vähän.Nyt seuraavalla kerralla todettiin sitten tämä vajaatoiminta. Sain lääkettä siihen.. En syö kuin puoli tablettia päivässä. Nyt sitten seurataan. Mutten usko että kaikki nämä oireet johtuu tästä. Pitää koittaa jaksaa päivä kerrallaan!

12. varattu esko Vierailija

13. ikävä on Vierailija

14. Diagnosoitu vajis Vierailija

Heips.

Itselläni todettiin vajaatoiminta n. 17- vuotiaana, eli selvästi nuorempana kuin keskimäärin. Oireita ei liiemin ollut, tai no vajiksen oireethan ovat niin epäselviä tai on vaikea tietää, mikä johtuu vajiksesta ja mikä jostain muusta! Lievästä struumasta älysin sitten kokeisiin mennä ja diagnoosin jälkeen tajusin, että kyllä minulla oireita oli: lämpiminä kesäpäivinä minulla hirveästi vaatetta. Olisin voinut nukkua 12 tuntia putkeen päivittäin, jos olisi ollut mahdollista. Mutta ne oireet tulivat hiipien. Vajaatoimintani oli arvojen mukaan todella vaikea, kuka tietää kuinka kauan elimistöni pystyi sitä kompensoimaan.

Koska oireet ovat hyvin vaikeita määrittää ja hyvin yleisiä myös muista syistä, on helppoa tehdä itselleen "diagnoosi". Eivät läheskään kaikki vajislaiset ole ylipainoisia (olin alipainoinen kun tauti diagnosoitiin, nykyään normaalin alarajoilla), eivätkä läheskään kaikki ylipainoiset ole vajislaisia. Mutta mikäpä olisikaan helpompaa kuin sairaus, joka selittää ylipainon ja yleisen "laiskuuden"? Kannattaa ehdottomasti käydä testeissä, jos epäilee vajista. Jos ei halua / viitsi käydä testeissä, voi minun puolestani pitää suunsa kiinni ja selittää ylipainonsa / laiskuutensa jollain muulla.

Vaikka minulla lääkitys onkin, tunnen välillä (nytkin "kausi" menossa) väsymystä ja "laiskuutta". Kyse ei ole aina siitä, että en jaksa lenkkeillä / lukea kirjoja, vaan perustavampaa laatua: ei jaksa tiskata astioita, ei jaksa laittaa ruokaa (aina ei jaksa / muista edes syödä). Kyllä minä nämä perusasiat silti hoidan: tiskit ja peseytymisen, koulussakin käyn 90% tunneista. Mutta nämä perusasiat pitää tehdä pinnistellen, tuntuu ettei jaksa tehdä mitään muuta ja näissäkin asioissa on mentävä oikopolkuja (kerran viikossa tiskaan, ostan yleensä eineksiä / tai syön vain leipää).

En usko sairastavani masennusta, sillä mitään pahaa tai henkisesti uuvuttavaa ei ole tapahtunut. Myönnän kyllä olevani niitä ihmisiä, jotka eivät ikinä myönnä olevansa henkisesti piipussa, mutta tällä hetkellä tunnen vain fyysistä väsymystä (ja tietysti tietynlaista innottomuutta). On vaikea itse määritellä, että onko arvoni tällä hetkellä päin persettä vai johtuuko väsymykseni jostain muusta (olenko vain laiska?). Tämän vuoksi ensi viikolla menen verikokeisiin.

15. lali* Vierailija

16. tyttö vaan Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    HEi,Tiedättekö voiko Thyroxin lääkkeellä ja kuukautiskierrolla mtn yhteistä?

17. tiit Vierailija

Monesti masennus voi johtua oman esimerkiksi omien vaatimusten ja pystymisen kohtaamattomuudesta (piiskaa itseään parempiin suorituksiin eikä pidä huolta lepäämisestä), huonosta minäkuvasta, ahdistuksesta sosiaalisissa tilanteissa, ylisuorittamisesta, yksinäisyydestä, menneistä murheista, jne... Ei kaikille tapahdu mitään ihmeellistä, monella sairaus kehittyy vuosien aikana mahdollisesti pieniltä vaikuttavista asioista.
    Itse olen ollut vuosia diagnosoidusti masentunut ja joskus oireet ei näy muuna kuin fyysisenä uupumuksena. Yksi yleisimmistä harhaluuloista on, että depressio määrittyisi masentuneen mielialan kautta, mutta kaikilla potilailla sitä ei ole ollenkaan.

18. tiltissä Vierailija

Mulla todettiin vajaa viikko sitten kilpirauhasen vajaatoiminta kun olin yrittänyt laihduttaa reilut puoli vuotta käymällä jumpissa, tarkkailemalla syömistä jne. mutta paino vaan sahasi ja aina turvotti enenevässä määrin. Kuukautiset muttui epäsäännöllisiksi. Vuorokausirytmi meni sekasin ja joutui raahautumaan esim. jumpalle, haukotutti, jumpassa ei hikoiluttanut eikä siitä tullut hyvä olo. Särki usein päätä, ruokahaluttomuutta ja silti paino nousi... nyt kysyisin että kuinka kauan menee että "minusta tulee taas ihminen"? Syön alkuun 25 mikrogr/päivä ja pe se nousee annokseen 50 mikrogr/päivä.

Onko painonhallinta vaikeaa kun on saanut lääkityksen kohdalleen. Minulla on 10 liikakiloa joten ihan normaalipainoon ajattelin vielä joskus päästä, ikää reilut 30v

19. hedds Vierailija

Mulla mahdollisen vajaatoiminnan huomasi just lääkäri, joka kiinnitti huomiota väsymiseen ja masentumistaipumukseen ja sanoi, että on hyvin mahdollista. Olen normaalisti hyvin pirteä ja elämäniloinen, mutta nyt on masentanut, välillä pahastikin. On elämässä oikeastaan masentamisen aiheitakin, mutta en silti aiemmin ole vastaavista masentunut. Lääkärin patistuksesta toissapäivänä kävin kokeissa ja nyt tuloksia odottelen... oireista, joita oon löytänyt, täsmäävät väsymys ja lisääntynyt unentarve (8-12 tuntia yössä ei riitä, välillä ei silmät pysy auki ilman parin tunnin päikkäreitä, vaikka vielä pari vuotta sitten pärjäsin hyvin seitsemällä tunnilla yössä), palelu (varsinkin kädet), kuiva iho ja hiukset, äänen käheys ja madaltuminen, lohkeilevat kynnet, kalpeus, kuukautishäiriöt (jälleen yksiä odotellessa, tällä hetkellä kierron 37. päivä menossa), ajatuksen hitaus, ärsyyntymisherkkyys ja ahdistuneisuus, nestepussit silmien ympärillä ja todellakin se minulle epätyypillinen masentuminen. Paino minulla on aina noussut suht koht herkästi, eli siitä on varmaan turha kilpparia syyttää.
    Laitoin nämä kaikki stressin piikkiin pitkän aikaa, eikä vajaatoiminta tullut mieleenkään ennen kuin lääkäri asiasta sanoi. Onhan se mahdollista että ne on stressistä johtuvia tai jostain muusta, mutta jollain tavalla olis myös helpottavaa kuulla, että minulla on se vajaatoiminta. Vaikka joutuisi sitten syömään lääkkeitä loppuun asti niin ainakin olo paranisi :) masentuminen on ihan uusi olotila, inhoan tätä voimattomuutta ja jatkuvaa itkuisuutta, ja kohtalotoverikin on jo kun kaveri kärsii samasta. Masentaminen helpotti jo kun kuuli tällaisen mahdollisen hoidettavissa olevan syyn olemassaolosta, niin älyttömältä kuin tämä kuulostaakin.

20. Olen jo useamman vuoden kärsinyt mm. väsymyksestä. Se diagnosoitiin masennukseksi. Sitäkään en kyllä kiellä, voihan se olla.

Äskettäin kävin labroissa, kun vihdoin viimein määrättiin kilpparitkin otettavaksi. Minulle ilmoitettiin: Äkkiä hakemaan lääke apteekista. Minulle määrättiin Thyroxin 0,1 mg x 1, jonka siis olen juuri aloittanut. TSH oli muistaakseni 79. Lääkäri sanoi, että todella harvoin tulee tuollaisia lukemia vastaan, normiarvot lienee alle 5.

Olen ymmärtänyt, että kilppareiden vajaatoiminta vaikuttaa koko elimistöön lamauttavasti. Kas kummaa, kun en ole muutamiin vuosiin jaksanut liikkua enkä kunnolla edes keittää kananmunaa. Muitakin arvoja oli päin p:tä mm. maksa-arvot, GT, verensokeri, kolesteroli oli lähes 10. Onko siis koko elimistö jo romuna? Läskiä riittää yllin kyllin, haluaisin liikkua enemmän, mutta kun EI JAKSA.

Kuolenko tähän? Lopettavatko elimeni toimintansa, koska arvo on noin hurja? Ehtiiko tyroksiini tehota kun se on juuri vasta aloitettu? Ja juu, olen postannut tämän saman parille muulle forumille, kun rupesi hirvittämään (huomaa lähetysaika: uni ei tule).

21. kokokookosko Vierailija

Onko kukaan kilpparipotilas kokeillut kookosrasvaa ja -öljyä?

22. mitä hyötyjä Vierailija

Mitä hyötyjä kookoksesta on? Vajaatoiminnassa kolesteroliarvot menevät helposti korkeiksi, eli en kyllä voisi äkkiseltään suositella kookosrasvaa, jossa on lähes 99% kovaa rasvaa! Se taitaa olla kovin rasva, mitä on olemassa...

23. vajari Vierailija

Itseäni ihmetyttää, kun tuoreena just löytyneenä kilpirauhasvajarina kolesteroli onkin 10, että paljonko se olisi ilman tätä tautia. Syön mielestäni ihan hyvin ja suositusten mukaan, tosin suvussa on kolesterolin nousua. Paska tauti mokomasta muutamien kymmenien grammojen rauhasesta. Tekeekö se mulle muitten oireitten päätteeksi vielä sydäninfarktin.

24. suklaapisara Vierailija

Heippa!

Aina ei vaan mene niin, että lihominen on itse aiheutettua. Vielä vuosi sitten olin 167/50kg. Söin terveellisesti, mutta paino alkoi hivuttautua ylös, jolloin vähensin syömisiäni. Sama jatkui, ja vähensin syömisiä entisestään.

Nyt vuosi lihomisen alettua olen jo yli 60 kiloa ja syön kuitenkin vain 1000kcal päivässä, mikä on vähemmän kuin laihdutusruokavaliossa. Tästä huolimatta lihominen on jatkunut ja olen epätoivoinen mitä tekisin. Pakko on jonkin olla vialla...

25. yx vaan Vierailija

Moikka!Olen käyttänyt vuodesta 1998 thyroxin 0,25 mikrogramman annostuksella,mikä on pienin mahdollinen. Nyt viime vuosina olen ollut erittäin väsynyt ja masentunut.Viime kesänä kuvioihin tuli mukaan turvotus ja lihominen ilman erityistä syytä.Kävin tuolloin virtsa-ja verikokeissa,eikä niistä löytynyt syytä.

Nyt turvotusta on toisinaan enemmän,toisinaan vähemmän,mutta olo on vetämätön,väsynyt ja hermo on välillä tiukilla .

Nyt tänään thyroksin annostusta on nostettu 0,1 milligrammaan,jota syön aluksi puolikasta pari viikkoa,jonka jälkeen menen verikokeisiin ja asiaa katsotaan uudestaan.

Onkohan mun lääkityksen annos ollut pielessä alusta asti? Meinaan vaan,että olen syönyt monta vuotta masennuslääkettä ja vasta kun huomasin jossain juttua tästä lääkityksen annoksesta,tajusin,että olen saattanut kärsiä ihan suotta syötyäni liian mietoa annosta.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri