Hae Anna.fi-sivustolta

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä K.R.V.T.P.?, 05.06.2006.

1. tyroksiinin syöjä Vierailija

Annosta nostetaan yleensä vähinerin...omat tuntemukset paras mittari.. Itse huomasin juuri lihoneeni ja turvotusta, ja olin sitten verikokeissa - vaikka arvot viitealueella normaalit - tulokset tsh 1,70 ja t4v 9,2, silti liian alhaiset ! Voin paremmin aiemmin kun söin suurempaa annosta tyroksiinia, mutta alennettiin 0,1 mg per päivä... aiemmin joka toinen päivä 2 kertaa tuo tabletti.Aion itse alkaa syödä puolikasta lisää päivittäin...Aineenvaihdunnan hidastumisen huomaa heti kun pienempi annos! Samoin turvotus ja enemmän saamattomuutta.Olen kuullut että Suomessa pidetään hyvänä aivan alarajoilla "normaaleina" olevia arvoja viitearvoissa - siis hitaan rajoilla- vaikka voisivat olla toisinkinpäin! ?Tämä muutenkin flegmaattinen kansa!?

2. yx vaan Vierailija

Tyroksiinin syöjä: Erittäin hyvä pointti!Tiedä,vaikka kuinka moni kärsii tuosta vajaatoiminnasta todellisuudessa!

Itsekin olen huomannut oman kokemuksen kautta, että kaikissa terv.keskuksissa lääkärit eivät tutki enempää,jos arvot ovat "viitearvoissa".Joskus mullekin sanottu epämääräisesti,että"siinähän ne ovat tuossa viitearvoissa aika lailla,että ei tässä nyt aleta mihinkään lääkitysmuutoksiin... ..." Olen pyytänyt printattavan kaikki labratulokset tuon jälkeen,kun aloin epäillä,jos siellä on muutkin viitearvot vain "sinne päin".Tarkistin viitearvot toisella lääkärillä ja otin selvää netistä.

Meikäläisen Thyroxin annostus oli yhden lekurin mukaan sellainen "kikkare",ettei siitä ole kuulemma haittaa jos ei hyötyäkään.

Kyllä kannattaa olla tarkkana ja pitää kiinni omasta kannastaan, ettei joudu uhriksi ja syömään kaiken maailman lääkkeitä,kun moni juttu olisikin voinut selvitä yhdellä lääkkeellä..

Itselläni on lähipiirissä tuttu, jota lääkäri oli TK:ssa määrännyt kovat masennuslääkkeet. Hänen tilansa huononi ja hänet vietiin ambulanssilla psykiatriselle osastolle. Hän pääsi sieltä pois, eikä mikään muuttunut,kunnes meni yksityislääkärille, joka vahingossa havaitsi,että kilpirauhasessa voisi olla syy.Otettiin verikoe ja lääkitys välittömästi. Ko. henkilöllä oma kilpirauhanen oli täysin surkastunut ja oli syyttä kärsinyt masennuksesta. Nyt voi erittäin hyvin, on elämänsä kunnossa!

3. !! Vierailija

..tästä asiasta tulisi puhua enemmän julkisuudessa! Kun kuulemma Suomessa jodin puute yleistä, siten vajaatoimintaa kilpirauhasessa, ehkä valon puutekin vaikuttaa, perinnöllisyys, ties mikä - Suomessa myös masennustilastot huipussaan ja ylipainoisuus!..

4. !! Vierailija

ja --- tänne tuli se Tsernobylin ydinlaskeuma! senjälkeen kuulemma enemmän kilpirauhassairauksia!

5. The Castaway Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.kilpirauhas.info/foorumi/index.php

^Tuolta kilpirauhasfoorumilta löytyy paljon hyvää tietoa sekä näihin juttuihin juurta jaksain perehtyneitä ihmisiä, kannattaa katsoa ja kysellä apua mieluiten sieltä kuin muilta foorumeilta!:)

Aina ei kannata uskoa ihan kaikkea mitä muut sairastavat ja lääkärit sanoo. Uusia tutkimustietoja tulee koko ajan ja läheskään kaikki lääkäritkään eivät valitettavasti ole aina ihan ajan tasalla. Esim. tyroksiini ei aina ole sopivin lääke kaikille ja siksi muut lääkevaihtoehdot (mm. Armour) saattavat joskus olla joillekin tarpeen. Monet lääkärit eivät ole välttämättä kuulleetkaan näistä muista lääkkeistä tai jos ovatkin, heillä saattaa olla turhia ennakkoluuloja niitä kohtaan. Verikokeiden viitearvorajat ovat myös toinen erittäin kiistelty aihe, kuin myös oireiden voimakkuus suhteessa arvojen suuruuteen. Monet lääkärit saattavat vähätellä potilaan valittamia voimakkaitakin oireita ja sanoa kaiken olevan kunnossa, jos arvot ovat viiterajoissa. Uusien tietojen mukaan esim. tsh-arvon ollessa jollain esim. 4,5, voi potilas tuntea olonsa hyvinkin huonoksi, kun taas joku toinen alkaa valitella vasta pientä väsymystä tsh-arvon ollessa 15... Nämä ovat siis hyvin yksilöllisiä juttuja.

Kilpirauhasfoorumille kannattaa kirjautua, niin saa lukea enemmän tietoa kuin kirjautumattomat...

Tässä vielä muutamia hyviä linkkejä:

Armourista
    http://www.kutina.fi/ARMOUR_FAQ.html

Viiterajoista ja siitä kuinka esim. väite"tsh 3 =mukamas normaaleissa rajoissa=terve ihminen" ei olekaan välttämättä totta, jos oireita kuitenkin löytyy...
    http://www.terveysportti.fi/pls/kotisivut/sivut.koti?p_sivusto=210
    ^Tuolta arkistoon -> Endopäivät 2006 -> "Mikä on normaali seerumin tyreotropiinipitoisuus".

http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=6017

Lääkäreiden kootut lausahdukset:
    http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=1953

6. Vieras 2 Vierailija

Jaa´a. Kyllä tämä on niin hankalaa, oman ruumiin kanssa eläminen ;) Minulla ei "ikinä" ole ollut oikeastaan mitään ongelmia terveyden kanssa mutta viime aikoina (kuukausia) on ollut jotenkin outoa olla itsensä kanssa. Voi toki olla paniikkia, siitä kärsin joskus varhaisnuoruudessa. Mutta siis oireet ovat kehdon voimattomuus (lähinnä jaloissa), käsistä tippuilee helpommin asiat, jonkin asteista nipistelyä/heikkoa puutumistuntemusta kehossa, reiden takaosassa ihmeellisiä sähköiskuja, jotka eivät niinkään säteile minnekään, verisuonet näkyy aika nätisti sinisenä ihon alta (jaloissa), huimaa välillä, etova olo useammin kuin yleensä mutta menee melkein syömällä ohi, atoopinen iho ollut jo vuosia, toisen silmän näkö ollut huonompi (jo vuosia), kyynärpää pakottaa aina välillä, hengenahdistus ja joskus nielemisvaikeudet (?!) jotka pahenevat sitä miettiessä! Edellä mainittuja oireita on vaikea kuvailla, ne on vaikea pukea sanoiksi. Kuitenkin pystyn elämään ihan normaalisti mutta tulee kiinnitettyä enemmän huomiota itseensä joka on äärimmäinen veemäistä!

7. Vieras 2 Vierailija

Korjaus!!
    Ettei muumori pääse loppumaan niin "kehdon voimattomuus" = kehon voimattomuus ;D!!!

8. Mahdollinen tapaus Vierailija

Eli asiaan. Olen 15v poika. Kärsin aikalailla kaikista samoista oireista kun muutkin ihmiset näyttävät kärsivän täällä. Hikoilua( vaikka pakkasella, ei normaalia hikoilua), hermot käyvät todella kovilla kierroksilla, nukun normaalissa yössä noin. 4 tuntia, mutta en ainakaan enempää. Vessassa saan käydä vähintään 6 kertaa päivässä, maha on aivansekaisin( ei ole lak. intoleranssia, allergioita tjsp.) Terkkarilla olen käynyt kyllä, laittoi minut listalle varaukseen. Onko ylipäätään mahdollista että näinkin nuorelle tulee tauti? Mutta nukkumiseen on löydyttävä joku selitys, koulussa en opi en mitään kun nukkuu 4 tuntia yössä. Vastauksia kiitos, edes jonkunlaisia.

9. kilppis Vierailija

Tottakai on mahdollista että sulla on kilpirauhasvaivoja vaikka oletkin nuori, niitä on myös nuorilla.
    Hakeuduhan uudelleen terkkarille ja vaadi lähete verikokeisiin. Pyydä että sinulta otetaan T4V ja TSH- arvot. Ne kertovat kilpirauhasen toiminnasta.
    Ennen tuota TSH:ta ei välttämättä otettu ja kilpirauhasvaiva saattoi olla piilevä kuten minulla (mulla on vajaatoiminta).
    Oireesi viittaavat hypertyreoosiin eli kilpirauhasen liikatoimintaan. Silloin hikoiluttaa ja kroppa käy ylikierroksilla. Tsemppiä sulle!

10. kilppis Vierailija

Tässä sinulle vielä tietoa oireista ja verikokeista, laitan linkin mistä kopioitu.

"Kilpirauhasen liikatoiminta aiheuttaa monenlaisia oireita. Potilaalla voi olla väsymystä, hikoilua, painonlaskua, janontunnetta, vapinaa, ripulia, lihasheikkoutta ja voimattomuutta. Hänen kykynsä sietää lämpöä voi olla alentunut. Sydämen tykyttely ja rytmihäiriötuntemukset ovat myös tavallisia. Usein potilaat ovat hermostuneita, nukkuvat huonosti ja kädet ovat lämpimän kosteat. Potilaan hiukset voivat irrota aiempaa herkemmin ja ne voivat muuttua ohuiksi ja hauraiksi. Naisilla liian aktiivinen kilpirauhanen voi aiheuttaa kuukautiskierron häiriöitä.
    Näitä kilpirauhasen liikatoiminnan oireita voi esiintyä riippumatta liikatoiminnan syystä ja kunkin potilaan oireiden kirjo on yksilöllinen. Basedowin taudin aiheuttamaan liikatoimintaa voi vielä lisäksi liittyä alaraajojen turvotusta ja silmäoireita. Potilaan silmät saattavat pullottaa, koska tauti turvottaa silmän takaista rasvakudosta ja silmän liikuttajalihaksia. Muita Basedowin taudin silmäoireita ovat silmien valonarkuus, kirvely, kyynelvuoto ja kaksoiskuvat.

Verikoe varmistaa diagnoosin
    Koska hypertyreoosin oireet ovat niin lukuisat ja alkavat usein hiipien, taudin tunnistamiseen saattaa mennä aikaa. Esimerkiksi kypsään ikään ehtineillä naisilla kilpirauhasvaivoja voidaan luulla vaihdevuosioireiksi. Kun lääkäri epäilee hypertyreoosia, voidaan diagnoosi varmentaa laboratoriokokein. Hypertyreoosista on kyse, kun kilpirauhashormonien määrää mittaava laboratorioarvo (S-T4v eli vapaa tyroksiini) on suurentunut ja aivolisäkkeen kilpirauhasta säätelevän hormonin (S-TSH eli tyreotropiini) pitoisuus on pienentynyt.
    Basedowin tautia voidaan etsiä erityisillä vasta-ainemäärityksillä, mutta näitä ei jokaisen potilaan kohdalla tarvita.

lähde:
    http://www.pulssi.fi/print.php?newsitem=1104405851

11. vierailija x Vierailija

Hei Mahdollinen tapaus!
    Kyllä näitä voi tulla ihan kaiken ikäisille.

Sun kannattaa vaikka kirjautua tuonne kilpirauhasfoorumille (linkki tuossa ylhäällä The Castawayn viestissä). Siellä on paljon kunnollista tietoa myös liikatoiminnasta.

Monesti vajaa- ja liikatoiminnan oireet voi mennä myös "ristiin", esim. mulla on vajaatoiminta ja hikoilutti myös sekä uni ei aina ensin meinannut millään tulla. Todennäköisesti taidat kuitenkin potea liikatoimintaa oireittesi perusteella.

Muista sitten pyytää verikokeittesi tulokset paperilla itsellesi!

12. tyttö vaan Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Että tämä sairaus osaa olla vi**umainen. Tuntuu välillä kuin eläisi jossain horroksessa. Ja aina vain väsyttää. Välillä olo on jopa normaali, jos enää tiedän millaista se on. Tuntuuko teillä esim.että oisi kuumetta, vaikka mittari toista näyttää.Painokin noussut ihan liikaa.
    Ja vaikka muut tietää että oisi tämä sairaus,ne ei paljoa tiedä mitä siihen kuuluu.Luulevat vain laiskaksi ja masentuneeksi. Sitten kun yrittää olla mieliksi toisille ja väkisillä koittaa jaksaa tehä asioita. Se on aika uuvuttavaa.

13. Nih Vierailija

Tässä luin keskusteluja, kun oma tarinani on vielä ratkaisuja vailla.
    Olen 30v ja viimeisen kahden vuoden aikana saanut kärsiä erilaisista pirullisista "oireista". Puhuin arvauskeskuksen lääkärille useasti, että olen väsynyt ja paino nousee vaikka kuinka yritän laihduttaa painonvartijoiden ohjeilla. Mitäs siihen lääkäri, kun ne pakolliset: "koita nyt vaikka vaihtaa liikuntamuotoa ja tarkista nyt ne ruokamäärät". Hittojako siinä muuta sitten olin tehnytkään kun mitannu ruokiani ja käynyt jumpassa. Menin gynelle, ja avasin suuni tästä asiasta. Gyne siihen, että tarkistetaanpas noi kilpirauhasen arvot. Meni pari päivää kun soitti takasin ja kertoi, että arvot on ihan sekasin. Pisti työterveydenhuollon lääkärille ja arvot otettiin uudelleen. Diagnoosi oli, että kilpirauhasen tulehdushan se... Otettiin oikein uä-kuvat, joista näkyi jotain kalkkikertymiä (tai jotain vastaavaa). Lääkäri siihen, sitten että nyt sitten katotaan kunka käy... Nyt olen pari vuotta käynyt testeissä ja odottelen, että miten tämä asia oikein kääntyy, kun kuulemma tulehduksen jälkeen voi vuosienkin jälkeen homma muuttua vajaatoiminaksi. Nyt arvot ovat hiinä ja hiinä. Mummollani ja muilla suvussa on myös vajaatoimintaa ihan diagnosoitu ja lääkitykset päällä.
    Nyt väsymystä ja ärtymystä hoidetaan masennuslääkkeellä, mutta ne ei ole poistanu turvotusta, lihomista, väsymystä, kuivaa ihoa, silmien kuivumistä jne. Lihominen vaan jatkuu, vaikka harrastan potkunyrkkeilyä, punttisalilla käyntiä, bodypumppia jne.
    Tiedoksi nyt vaan, että ei se diagnosointi aina niin yhden verikokeen takana ole. Ja jos se nyt ei ole vajaatoimintaa (uusien testien jälkeen), luovutan ja myönnyn lääkärin masennusdiagnoosiin ja lähen työstäni vuoden saikulle...

14. kelpasan tabletit Vierailija

onko tietoa mitä vaikutusta niillä on vajaa toimintaan?

15. On taa kylla Vierailija

Nih, kasittamatonta, sinulla on siis diagnosoitu vajaatoiminta mutta hoidoksi tarjotaan silti vain masennuslaakkeita?! Kuten aiemminkin on todettu, turhaan ajatellaan etta viitearvojen rajojen sisalla olevat arvot riittaisivat. Pitaisi kuunnella potilaan OIREITA ja OLOA. Olen itse vajaatoimintaa sairastava 26-vuotias nainen ja saanut itse suosituksen tietamattomalta sisatautilaakarilta syoda masennuslaakkeita, kun menin hanelle, koska thyroxin ei minulle sovi. Ihan alytonta. Nyt aloitan kohta armourin. Thyroxin on ollut minulle taysin sopimaton. Taalla ollaan vain niin takapajuisia! Miksi ihmeessa odottaa etta olosi menee viela pahemmaksi? Vai onko kyseessa ohimeneva tulehdus? Joka tapauksessa, valitettavasti taman sairauden kanssa saa taistella yksin tassa maassa. Ei kannata uskoa pelkastaan laakareiden sanaan vaan etsia itse aktiivisesti tietoa. Ilman nettia en tietaisi etta on vaihtoehtoja ja etta koko sairaus on monimutkaisempi ja vakavampi kuin aivopestyt julkiset laakarit antavat ymmartaa. Jos niille menet, sanovat vain etta "thyroxin on taysin samaa mita elimisto tuottaa" (mika ei ole totta), joten olet psyykkisesti sairas jos saat allergisia oireita siita! Vaikka tietaapa Wikipediakin etta sille voi olla allerginen! Tai etta se ei vain kaikkia auta.
    Olkaa tietoisia tasta ja etsikaa aktiivisesti vaihtoehtoisia laakareita ja apua, netti on siihen hyva vayla. Miksi voida huonosti, kun voisi voida paremminkin?

16. kilppis Vierailija

Hei edellinen kirjoittaja! Kuinka huomasit ettei Thyroxin sovi sinulle? Saitko millaisia oireita? Itselläni Thyroxin lääkitys ollut jo monta vuotta ja edelleen vajaatoiminnan oireita. Arvot eivät ole juuri koskaan balanssissa. Aina lääkitystä joko nostetaan tai lasketaan.

17. mie itte Vierailija

Minulla on syntymästäni asti ollut kilpirauhasten vajaatoiminta, samoin vanhemmalla sisarellani.Olemme aikalailla paksuja molemmat.Meillä sairaus vaan on aivan erillainen.Sisareni 50+vuotta on aina tarvinnut ottaa yhden Thyroxin napin päivässä kun taas minulla 40+ on annos ollut 2-5 päivässä. Iho on kuivia läiskiä täynnä aika ajoittain , masennusta, painon heittelyä laidasta laitaan.

Minulta leikattiin kilpirauhaset struumana n.2 vuotta sitten. kasvaimet painoivat liki 300grammaa yhteensä. Tehtiin yksi rauhanen poistetuista ja yksi lisäkilpirauhanen jäi. Ja lääkeannostus on tällähetkellä 3 nappia päivässä.

Joillakin tosiaan on tuota onnea mukana , että kilot pysyvät poissa. Minulla niitä on ollut aina. Sisareni on miltei kaksi kertaa minun kokoiseni. Mutta jos arvot ovat kohdillaan , vatsa ei toimi ja jos taas ei ole kohdallaan toimii. Aineenvaihdunta on viheliäinen juttu tässä sairaudessa.

18. vajaa nainen Vierailija

Täältä löytyy tietoa Armour-lääkkeestä:
    http://www.kutina.fi/ARMOUR_FAQ.html

Kilpirauhasfoorumilta löytyy lisää Armour-faktaa sekä tietoja myös muista lääkkeistä tyroksiinin ja armourin lisäksi, esim. liothyronin = "lio" (kirjautukaa foorumille ja etsikää haku-toiminnon avulla).

19. On tää kyllä Vierailija

Hei kilppis!

Minulle tuli jo puolikkaasta aloitusannoksesta (12,5 mikrogrammaa) liikatoiminnan oireita, eli sydän hakkasi, heikotti, kiivastuin helposti, ja samoin mm. hengitysvaikeuksia ja ihottumaa tullut vasta nyt tänä talvena kun olen sitä syönyt. En ole saanut annosta nostettua hengitysvaikeuksien ja sydämen tykytyksen takia. Urheilu jäänyt täysin. Samoin olen monille lääkkeille allerginen nyt kun olen thyroxinia syönyt, eli sydän helposti reagoi esim. rytmihäiriöillä. Samaan aikaan vajaatoiminnan oireet pahentuneet (ja osa näistä voi olla niitäkin). Kävin antioksidanttiklinikalla ja olen vaihtamassa Armouriin. Imeytymishäriön on saattanut aiheuttaa myös lisämunuaisten puutteellinen kortisonin tuotanto, mikä voi olla seurausta pitkään jatkuneesta vajaatoiminnasta. Lisämunuaisten normaali toiminta on kuitenkin erittäin tärkeää kilpirauhashormonin imeytymiselle. Lue www.kilpirauhaslinfo/foorumi, sieltä olen löytänyt kaiken tarvitsemani avun!

20. Kilppis Vierailija

Minullakin on välillä tykyttelyä, välillä taas laiska pulssi. Uudeksi ongelmaksi on tullut kohonneet verensokeriarvot, ihan kuin elimistön säätelyjärjestelmät olisivat sekaisin. Tiedä johtuuko sitten kilpirauhasesta vai mistä. Kummallisinta on, että hoitotasapainoa ei oikein löydy ja jatkuvaan saa ravata verikokeissa ja kärsiä erilaisista oireista. Olen kovin uupunut. Opiskelut olen joutunut jättämään kesken enkä töissä pystyisi olemaan. Onneksi olen äitiyslomalla, lasten hoitokin tuntuu rankalta kun hengästyttää ja olo on välillä kuin usvassa kulkisi.

Olen pitkään meinannut käydä antioksidanttiklinikalla, olisin kiinnostunut tietämään mitä siellä tehdään? Soitin sinne kerran ja kyselin, aika kallista tuntuu olevan. Kenellä lääkärillä kävit? Olisin kiitollinen vastauksesta! :)

21. Alltime Vierailija

Olen lääkinnyt kilpirauhasen vajaatoiminta nyt yli kolme vuotta.Pitkään mentiin 1x25 mikrog.Thyroxin,mutta kerran ja nyt pari kuukautta sitten uudestaan kokeiltiin joka toinen päivä 1 ja joka toinen päivä.Verikokeita minulta on otettu keskimäärin neljästi vuodessa koska oireita aina vaan;palelu,kuiva iho-kutina,huono-unisuus,tajuton väsymys vaikka olisinkin nukkunut,hiukset irtoaa,levoton olo-keskittymiskyvyn puute,stressinsietokyky nollassa jne.
    Viimeiset arvot (ja nyt saa pilkata;Te joilla huitelee muilla kymmenillä):
    0907 TSH 3.25 ja T4V 9.7
    0108 TSH 4.09 ja T4V 8.7
    sitten siirryttiin 1½kertaiseen lääkitykseen
    0608 TSH 3.6 ja T3V 4.4 (viitearvot 3.8-6)
    0708 TSH 3.87 ja T4V 10.9
    Kommentoikaa!Nytkin sydän hakaa välillä aivan liian kovaa ja leposyke on 60-80.
    Enkä harrasta liikuntaa...paino pysyy aina samana.
    Jään odottamaan:

22. Alltime Vierailija

...joka toinen päivä 1 ja joka toinen päivä 2...
    Piti kirjoittamani...

23. kysynpähän vain Vierailija

Eikö se auta lääkityskään vaikka kolme vuotta olet noita syönyt. Ihan kamalaahan se on jos koko ajan on noin pahoja oireita. Miten siinä enää töissäkään jaksaa käydä, jos koko ajan on tajuton väsymys ja huonounisuus, niinkuin mainitsit.

24. alltime Vierailija

Kaikkeen tottuu...teen vain osa-aikaisesti töitä,juuri noista syistä.
    Tarvitsen vapaapäivät pysyäkseni tolpillani.Ja muuten,nyt on paino lähtenyt putoon;keväästä on lähtenyt 4 kg,kohta rikkuu 5kympin raja...
    Jotain tarttis tehdä...
    Ootellaan joskos toi lääkityksen lisääminen sit kuitenkin auttaa kunhan kroppa (ja pääkoppa) vaan tottuu ekaksi...
    Oireita on siis mennen tullen,varmaan moni muukin on huomannut että mahdollisesti stressi ja kuukautiset pahentaa oireita,itse uskon ainakin näin olevan.
    Tai sitten taustalla on jotain muutakin sairautta...

25. --mie-- Vierailija

Mulla todettiin eilen lievä kilpirauhasen vajaatoiminta. Lääkitys aloitetaan minimillä, kuukauden päästä kontrolli.

Olen 29-vuotias nainen, ja perheenlisäys olisi lähivuosien suunnitelmissa. Oon vielä toistaiseksi syönyt e-pillereitä ja luullut, että menkkahäiriöt johtuisi niistä. Miten tää sairaus vaikuttaa lasten saantiin? Ootteko muut joutuneet yrittämään pitkään? Kuinka kauan vie aikaa, ennen kuin lääkitys korjaa vajaatoiminnan?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri