Hae Anna.fi-sivustolta

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä K.R.V.T.P.?, 05.06.2006.

1. Mirka--- Vierailija

Minun tuttavallani on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta jo lähes 2 vuotta sitten. Vaikka saa lääkitystä, on nostettukin, niin paino ei laske vaan koko ajan nousee ja muutenkin on väsynyt koko ajan. Näkee, että se on sellaista nestekertymää, jalat turvoksissa jne. Muistaakseni 2 tablettia syö siihen vaivaan vuorokaudessa, mutta ei vaan auta. Onko ketään, joka on jumiutunut samanlaiseen tilanteeseen ja apu on sitten löytynyt ?

2. neiti Vajaa Vierailija

Tyroksiini-lääke sisältää pelkkää t4-hormonia, kun taas terve kilpirauhanen tuottaa myös t3-hormonia sekä muutamia muita hormoneja pieniä määriä. Tyroksiinia käyttävillä t3:n saanti jää sen varaan, miten hyvin oma ruumis pystyy muuttamaan t4:ää t3:ksi. Kaikilla tämä ei toimi hyvin ja siksi pitäisi aina myös mitata kontrollikokeissa t3v-verikoe. Tsh ja t4v saattaa olla ihan hyvällä mallilla, mutta t3v, joka kertoo paremmin sen, ollaanko oikeasti vajaalla vai ei, saattaa olla liian matala (vaikka se olisikin viitteissä). Jäljelle jäävät oireet tyroksiinilääkityksen jatkuvasta nostelusta ns. tappiin asti saattavat johtua t3-vajauksesta.

Toki kannattaa varmistaa, että mitkä tuttavasi muutkin arvot ovat. Jotkut lääkärit tyytyvät pitämään arvoja liian korkealla (tsh) tai matalalla (t4v). Tsh saa painua jopa mittaamattoman pieneksi ja t4v saa mennä joillain jopa hieman viitteistä yli ennen kuin oireet alkaa kunnolla helpottamaan, kunhan ei tule sydänoireita yms. liikatoimintaan viittaavaa. Syöhän tuttavasi kaksi kokonaista tablettia, jotka ovat vahvuudeltaan 0,1 mg? On olemassa myös niin sanottuja lasten tabletteja, jotka ovat vahvuudeltaan 0,025 mg ja jos hän syö näitä kaksi, on annos silloin aika pieni.

On olemassa myös muitakin lääkkeitä kuten esim. armour (=armour thyroid) ja lio (=liothyronin). Armourissa on samoja hormoneita kuin mitä terve kilpirauhanen tuottaa, myös t3:sta ja lio on t3-valmiste, jota käytetään yhdessä tyroksiinin kanssa. Kaikki lääkärit ei tiedä näistä lääkkeistä ja kannattaa itse opiskella aiheesta hyvin, jos vaihtaa tyroksiinista muuhun. Esim. armourin aloittamiseen liittyvät omat juttunsa eikä sitä voi aloittaa tuosta vain niin, että tänään ottaa viimeisen tyroksiinin ja huomenna aloittaa "virallisella" armourin ylläpitoannoksella. Myös etukäteen on hyvä tutkia, että veren ferritiini- eli varastorauta on riittävän hyvä (ei tarkoita sitä, että on vain viitteessä) ja lsämunuaisten tila tulisi myös tutkia, ettei tule ongelmia armourin kanssa. Kaikki lääkärit ei valitettavasti osaa ohjeistaa armourin käyttöä/aloitusta oikein.

T3-lääkkeistä on kuitenkin moni saanut paljon paremman hyödyn kuin pelkästä tyroksiinista. Ehdottomasti kannattaa harkita sitä, jos tuntuu, että tyroksiini ei toimi kunnolla ja se tie on tultu loppuun. Kilpirauhasfoorumeilla on paljon asiaa armourista, kannattaa tutustua niihin! Tämä kannattaa myös lukea loppuun asti, vaikka pitkä pätkä onkin (armourista):
    http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/armourfaq/

Tuo turvotusjuttu on meillä vajailla vaikeaa ja sellaista erilaista limapöhöä kertyy jonnekin solujen sisään tai minne lie kuulemma meillä, minne sitä ei terveillä kerry, vaan heillä sitä kertyy solujen väliin. Armourilla tuo kuulemma saattaa helpottaa. Itsellänikin on samaa ongelmaa ja nyt vielä tyroksiini käytössä ja arvot pitäisi olla mallillaan, mutta olo ei ole... Armouriin on tarkoitus siirtyä, joten saa nähdä, mitä tapahtuu. Myös lymfahieronnasta ja karppausdieetistä jotkut ovat ilmeisesti saaneet ainakin jonkinlaista apua.

3. auts´ Vierailija

Mieheni syönyt tyroksia yli 20vuotta. Hyvin auttanut, syö 1,5 tablettia päivässä.
    Silloin kun tämä todettiin, hänkin selvästi "pöhötty", koko kasvojen
    piirteet tuli aivan pyöreiksi ja nenä aivan kuin hukkui kasvoihin.

Joutui siitä käymään sairaalassa, jolloin lääkäri pisti hänet 3kk:den
    sairauslomalle. Oli lääkäriltä viisas veto, koska mieheni oli aivan
    uupunut ja selvästi apea.. tai sanoisin, että masentunut.

Lääke alkoi vaikuttaa jonkin ajan päästä, jolloin se apeus ja synkkyys helpotti.
    Ikävää se, että lääkärit ei oireista tätä heti terv.kesk. tunnistanut,
    vaan hän oli niin uupunut töissä yli puolenvuoden ajan.

Niin onneksi, se pöhötyskin hävisi.

4. Minun ongelmani on se, että menen tyroksiinista herkästi liikatoiminnalle tai sen rajoille, ja saan sitten tietysti kaikki oireetkin, erityisesti rytmihäiriöt, hikoilun ja ripulin.

Aloitusarvot kolme vuotta sitten olivat TSH 10,5 ja T4v 9,5. "Parhaimmillaan" olen saanut nostettua T4v:n 15:sta, mutta TSH oli siinä vaiheessa 0,13 ja liikatoimintaoireet hirveät. Tyroksiiniannos oli tuolloin yksi 100 mikron tabletti/päivä.

Nyt otan tyroksiinia 50 mikroa päivässä ja olo on ihan ok. En kuitenkaan voi syödä juuri mitään, jottei paino nouse, mikä huolestuttaa jonkin verran. Toisaalta minulla ei ole enää ruokahaluakaan, joten elän yhdellä lämpimällä ruoalla ja murolautasellisella per päivä. Paino ei putoa, mutta ei nousekaan. BMI on 28, joten pudotettavaa olisi jonkun verran. Kilpirauhasarvojani en tiedä, sillä en ole käynyt kokeissa sen jälkeen, kun lääkäri suositteli vähentämään annosta hieman yli puoli vuotta sitten.

Tähänkö on tyytyminen? Toisaalta en halua riskeerata ja olla liikatoiminnallakaan, sillä en kaipaa vaivoikseni esimerkiksi osteoporoosia, ja jatkuvien rytmihäiriöiden tukahduttaminen beetasalpaajalla tuntuisi hölmöltä, kun niiden syy on kuitenkin tyroksiinissa. Näin ajatellen en uskalla pyytää lääkäriltä esimerkiksi Liothyroniniakaan, sillä epäilen sen vetävän minut liikatoiminnalle vieläkin herkemmin.

Valitanko turhaan?

5. jade:D Vierailija

no moi mä oon jade ja oon 11vuotta mulla on kilpirauhasen vajatoiminta eli joku hypetoreesi jtn sellast mut syön lääkkeit aamulla 3tablettii thyroxii ja 2tabuu etelphaa ja oireet pysyypi poissa ja jos en ota läkkeitä mä pyörryn oksettaa tulee lämpöä ja jos otan liikaa joudun koomaan ja sillei mut en oo muistanu ottaa ainakaa 5päivää lääkkeit ja oon meinannu pyörtyy kouluss just tänää meinasin pyörtyy kouluss unohin ottaa lääkkeet ja oon 132snt pitkä ja painan 36 se on varmaa iha okk ja oon aina meijän luokkalisii lyhyempi ne on jtn 140-105:(ärsyttävää mua on kiusattu 1-4luokkaa asti noo tämmönern tarina multa tää on ihan tosi uskokaa;9

6. jade :D Vierailija

so toin nimi :)ja mulla on bestis helsingissä m,un elämä on kuitenkin onnellista välillä vituttavaa ja täyttä paskaa mut sellast se o :eek: :)

7. vajaatoiminnasta Vierailija

On se tuokin vaiva, miten ihminen jaksaa käydä koko ajan kontrollissa jos on kaikenaikaa väsynyt ja masentunut, eikä enää jaksa välittää mistään. Pitääkö mennä ihan sairaalakuntoon, ennenkuin saa avun. Miten lääketasapaino löytyy. Vai onko ihan loppuiän puolikuntoinen "pallo", ellei saa jostakin voimia lähteä todella hakemaan apua. Sitä mietin.

8. [mushroom] Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen 15-vuotias tyttö ja olen sairastanu kilpirauhasen vajaatoimintaa vähän päälle kolme vuotta. Jäin aika lyhyeksi ja painoni nousi hirveästi. Lääkityksen saatuani painoni laski, mutta olen vieläkin hiukan ylipainoinen. Mietinpä siis tässä, että mitä voisin tehdä painolleni. Liikun aivan hirveästi ja pidän liikunnasta, mutta se ei tunnu auttavan. Sairastan myös Astmaa ja eikös astma lääkkeissä ole kortisoonia? Minun tietääkseni, sekin lihottaa?

9. mietteitä minulta Vierailija

Tutkimusten mukaan suomalaiset syövät nyt entistä terveellisimmin ja kevyemmin, mutta jo lähes puolet kansasta on ylipainoisia. Onko kilpirausen vajaatoiminta ja muut sairaudet sitten taustalla. Mielialalääkkeet myös keräävät nestettä ja tuovat ruokahaluja. Vaikka kevyestikkin söisi, mutta mitä tahansa ruokaa syö paljon, niin kyllä niitä kiloja vain kertyy.

10. mimi 22v Vierailija

hei itselläni aloitettiin kilpirauhaslääkitys puolitoista vuotta sitten, mutta paino vaan nousee varsinkin kesäisin kun tuntuu että joka paikka on turvoksissa, enkä hikoile miltei ollenkaan. oletteko saaneet painoa pudotettua,ja nesteitä poistettua kropasta miten? kesät ovat tuskaa, sillä vaikka kuinka liikkuis ja söis vähemmän yms,on olo hirmu turvonnut ja paino nousee. syön thyroxin 0,1mg yhden päivässä.

onko kanssa ihmisiä?

11. Sara "noobi" 36v Vierailija

Paino nousi nopeasti useamman kilon, joka sai hakeutumaan lääkäriin. Onneksi lääkäri suhtautui "turhamaiseen" vaivaan vakavasti. Toki mukana oli myös kuolettava väsymys, jonka aiemmin laitoin työpaikanvaihdoksen ja kasvaneiden haasteiden piikkiin. Verikoe otettiin samantien ja tulokset sai parin päivän kuluttua. Suosittelen kaikkia, jotka painiskelevat epätietoisuuden kanssa, hakeutumaan lääkäriin. Turha uhrata aikaa ja energiaa miettimiseen. Henkilökohtaisesti olen erittäin positiivisella mielellä tällä hetkellä. Ei maailma todellakaan tähän kaadu.. Mamma senkun porskuttaa vaan :) Tsemppiä siskot

12. Taina71 Vierailija

Itselläni on kanssa sama ongelma eli kesäisin nesteet kerääntyy elimistöön. Painoni heiluu siinä 65-70 kg. Olen huomannut että ananaspurkki päivässä pitää vähän nesteenkeräytymistä kurissa ja että vähän välttää suolasta. Onkos sinun arvot missä? Mulla kun TSH lähtee kapuamaan lähelle kahta niin oireet pukkaavat ihan urakalla päälle. Saan aina tapella lääkäreiden kanssa lääkityksestä. Ensimmäisenä saan kuulla että otettu lääke auttaa mutta omalla kohdallani ei kyse ole ainakaan tästä. Aamuisin en saa edes silmiäni auki kunnolla jos en saa lääkettä. Minulla on sama annostus myös kuin sinulla ja lokakuussa pitäisi käydä taas verikokeissa. Itse sairastin tautia noin 10 vuotta ennen kuin eräs lääkäri keksi laittaa verikokeisiin. Tuon kymmenen vuoden aikana kävin lääkärissä mitä erinnäisistä syistä, kuten rytmihäiriöt, kuukautishäiriöt, väsymys ja liikahikoilu mutta tuloksetta. Nyt onkin elämä hieman jo helpompaa kun tietää mikä vaivaa ja osaa nuo painonkin vaihtelut ottaa jo huumorilla tai ainakin yrittää.

13. lagunatar Vierailija

Minulla todettiin, kun itse pyysin kokeisiin, työterveyshuollon kautta myös kilpirauhasen vajaatoiminta, arvot työpaikkalääkärin mukaan ylitti sen verran normaalit että sain lääkitykseksi 1/2 tabl/vrk. Olin käynyt muutaman kerran ennenkin tässä kokeessa, mutta aina oli normaalin rajoissa, todettiin vaan hitaahkoksi. No olen nyt syönyt Thyroksiinia vajaan viikon, kahtena ekana päivänä oli huomattavasti parempi olo kuin sitä ennen, mutta sitten viime viikon lopussa vointini taas selvästi huononi. hikoilee huippaa jne. Olen vähän huolissani, liikatoiminnasta ei voi olla kyse, kun oireet ei viittaa siihen. Tarkoitan että jos minun ei olisi pitänytkään ruveta syömään tätä lääkettä. Otin perjantaina terveysasemaan yhteyden, josko olisi pitänyt lopettaa tämä kokeilu alkuunsa. Meidän työterveyslääkäri kuitenkin sanoi, että vajaatoimintaa on sen verran, että tämä tabletti on paikallaan. Te joilla on sama tauti olemassa, mitä neuvoisitte minun tekemään. Itkettää tämä tilanne, kun jo oletin että nyt sain avun huonoon oloon, mitä tämä koko kesän jatkunut kostea helle on vielä lisänyt. Kuolemanpelko tulee väistämättä, ei voi mitään ja kuitenkin työelämässä pitää yrittää jaksaa. Olen entistä väsyneempi, unettomuudesta olen kärsinyt vuoskaudet, en ole vuosiin nukkunut kunnolla öitä, vähän enemmän nukahtamislääkkeen avulla (5-6 t).

14. Tiedoksi. Vierailija

Google yleishaku > kilpirauhanen < n 40.000 "osumaa".

Sivun alalaidassa lisää linkkejä, joita klikkaamalla löytyy lisää tietoa.

- kilpirauhanen -, kilpirauhasen vajaatoiminta, -kilpirauhasen liikatoiminta, - kilpirauhasen tulehdus, - tyroksiini, - imusolmuke, - kilpirauhasfoorumi.

http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=kilpirauhanen&meta=&aq=2&oq=kilpirauh

15. Vierailija Vierailija

mulla todettu ihan syntymisen jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminta ja sain siihen heti lääkityksen. Nykyään syön joka toinen päivä yhden ja jokatoinen päivä 1½ tablettia. Kakarana (noin 12varmaa) kävin kaulanröntgen kuvauksis ja todettiin, et puuttuu kilpirauhanen kokonaa. En oo ikinä huomannu mitään oireit et ois ollu, johtunee varmaan siitä, että ollut niin kauan lääkitys ja siihen on tottunu:) koko elämähän sit pitää jaksaa, mutta eihän sille mitää voi.

16. Lagunatar uudelleen Vierailija

HEI
    Minulla todettiin kun itse pyysin kokeisiin jonkinlainen vajaatoiminta. Otettiin vaan TSh,arvo 8. Vasta sain sitten selville, että olisi pitänyt mitata myös T4V pitoisuus, tällaisesta en edes tiennyt. Olen puolikasta tablettia käyttänyt elokuusta alkaen. Tämä kaikki työterveyshuollon kautta. Sitten toisaalta kun kolesteroli on ollut korkeamman puoleinen jo aikoja, sain toiselta lääkäriltä kolesterolilääkityksen. En tiedä miten nämä sopii yhteen. Tämä onkin nyt tauolla, sain luvan lopettaa kun sain siitä aika voimakkaita oireita.

Seurauksena nyt se, että väsyin tähän kaikkeen, tarkempaa selitystä en nyt tässä ala tekemään. Verensokerissa oli kiikun kaakun 2-tyypin diabetes, joka työterveyslääkärin mukaan voi "parantua" laihduttamisella, vyötärölihavuus kun on se riski. ja toinen lääkäri taas lääkityksen aloittamisen puolella. Teen henkisesti raskasta työtä ja jo ajat sitten olen keskustellut meidän terveysaseman kanssa, etten jaksa täyttä päivää ja kun meillä pitäisi vielä tehdä pidempää päivääkin välillä. Olen ollut nyt sairaslomalla 2 vk ja ensi viikolla pitäisi mennä töihin. Sain masennus/mieliala lääkkeen, kun ei mikään kiinnosta, tein lääkärin luona tällaisen yksinkertaisen masennustestin, minkä mukaan tämä sairasloma sitten tuli osittain, itku silmässä kun menin lääkärin vastaanotolle. Töihin menokin pelottaa, kun ihmiset ei välttämättä ymmärrä tällaisia asioita.
    Mitenkähän paljon kilpirauhasella ja sen toiminnalla on tässä asiassa tekemistä. Lääkitys aiheuttaa osittain liikatoiminnankin oireita, ajoittainen käsien vapina, hiki, nälkä, mitä nyt tämä masennuslääke on hillinnyt kyllä ja sitten taas välillä palelen ja aloitekykyä ei ole. Mieheni on 100 prosenttinen invalidi lähes ja hänelle pitää kaikki asiat tehdä lääkkeiden jakamisesta alkaen ja joka päivä ruuat. Nukkuminen on ollut huonoa lähes 10 v, noin 4 tuntia yössä ja silloinkin usein pitää turvautua nukahtamislääkkeisiin.

Osa tässä nyt meni jo asian vierestä. Tiedän että kilpirauhanen on aika tärkeä elin.

17. Hanimami Vierailija

Mulla on aika samanlainen juttu, olin ennen energinen, (yli energinen) aina menossa ja innostuin kaikesta, raskauden jälkeen alkoi: lihas-ja nivelkivut, väsymys ja ne ovat pahentuneet koko ajan, nyt on ilmaantunut ihon kuivumista, ei auta vaikka miten kosteuttaisin ja myös ahdistuneisuus on välillä sietämätöntä, aina olen ollut kylmälle arka, mutta nykyään voin yhtä äkkiä paleltua sisältäpäin niin, että on kuin olisi syväjäässä, vaikka on lämpimät vaatteet päällä ja sisätiloissa. Ajatuksen juoksu on välillä hidasta ja todella alhainen verenpaine ja pulssi on normaali 60/s . Menen ensiviikolla yksityislääkärille, joka on erikoistunut kilpirauhas ongelmiin ja toivon, että saisin lääkityksen, vaikka kokeissa ei näkyisi muutoksia. Olen kuullut, että lääkitys voidaan aloittaa oireiden perusteella, vaikka verikoe olisi normaali. Kirjoitan lisää, kun olen käynyt lääkärillä. Hyvää jatkoa kaikille.

18. Ansku Vierailija

Onnistuiko saada lääkettä ilman, että muutokset näkyivät?

Onko kenelläkään kilpirauhasongelmista kärsivällä kurkkukipuja, "roskan tunnetta" nieltessä (tai muutenkin), käheää ääntä (krakistaa pitää välillä aivan hirveesti)?

19. Samalta kuulostaa Vierailija

Minulla taas ei voi olla "mitenkään" tuota vajaatoimintaa kuulemma kun tänään kävin yhdellä yksityisellä lääkärismiehellä Jyväskylässä. Siis hänen mielestään. Kaikki oireet vaan niputti tuon Sjögrenin syndrooman alle sen takia, että en ole lihava. Turvotukset ja nopeasti kertyvä/vaikeasti tiputettava paino ei liity tietenkään tähän. Huomaa sarkasmi. Ei myöskään silmien turvotus, palelu (että meninkin ees sanomaan valkosormisuudesta, ois pitänyt vaan sanoa että palelee), vetämättömyys ja kaikki mahdollinen mitä kilpparin vajaatoiminnasta löytyy. Tämä ylipainoinen lääkäri vissiin haluaa vaan odottaa että lihon painoindeksin osoittamaan lukuun ja sitten voidaan taas katsoa varmaan vajaatoimintaa. Olenkohan enää edes elossa. Olen syväjäässä ja en pysty pitämään silmiäni auki. Lähdenkö Viroon vai mitä tässä teen? 2,67 TSH oli kai tammikuussa, silloin ei vielä alkanut turvotus ja painon nousu. Ei kuulemma kannata näin pian katsoa arvoja uudestaan. Jaahas. Sitten aloin lihomaan, vaikka en syönyt mitään lopulta oikeestaan. Hirvee liikuntarääkki että sain yli 6 kk ne kertyneet kilot pois. Luulin ettei lähde ollenkaan.
    Kun aloin itkemään turhaantuneena tähän lääkäriin, olin sitten masentunut. Hiphei. Pitää varmaan alkaa ryyppäämään niin ei palele niin paljon. Siinähän se samalla keikalla hoitus jos ei Virossakaan lääkäreitä kiinnosta...
    Suvussa kilpparihäiriöitä joka toisella, painosta riippumatta.

20. siru 35 Vierailija

Aika mielenkiintoista kuinka moninaisia vaivoja ihmisillä on kilpirauhasen toiminnasta.
    Minulla todettiin vuosi sitten reipasta liikatoimintaa, mutta olin silti elämäni kunnossa ( no, sydän jumputti). Sain lääkityksen ja seuraavassa kontrollissa arvot olivat niin vajaalla että lääkäri kuvitteli minun makaavan sohvaperunana. Silloinkin tein 10-15 km. hiihtolenkkejä ja myöhemmin keväällä vastaavasti kävelin. Unta riitti kyllä pidempään. Työt ei kylläkään rasita enää, sillä olen eläkkeellä.
    Normaalilla, ei sairauseläkkeellä.
    Tsemppiä kaikille palstalaisille!

21. Stina89 Vierailija

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta kun olin 13v, oireena minulla olivat kiukkuisuus, mieliala vaihteli kovaan tahtiin ja kaulassa oli ihan jumalaton "patti", silloin olin myös aika tukeva, ja laihduin lääkkeistä aika kivasti. Silloin kun murrosikä loppu, niin kilpirauhanen alko itsestään tuottaan hormoonia, ja pääsin erilleen lääkkeistä. 2v tuli syötyä niitä.

22. Arvoni olivat tässä kuussa vänkäämällä vaatimassani kilpparikokeessa sitten nämä:
    TSH 5,27
    T-4V 18

Yksityinen lääkäri vaan edelleen jatkoi sitten asian sivuuttaen "se on ihan normaalia että nuo arvot heittelee viitearvojen ulkopuolellakin". Sepä jännää, mitä varten noita viitearvoja siis on? Nyt menin takasin terveyskeskukseen omalääkärille ja aloitan heti huomenna lääkekokeilun. Käykää ihmeessä kirjautumassa Kilpirauhasforumille! Ja vaihtakaa lääkäriä jos ei reagoi omituisiin arvoihin. Sieltä saa uskomattoman paljon apua, neuvoja ja tukea.

23. Vierailija Vierailija

Itse soitin viime marraskuussa sairaanhoitajalle, koska epäilin diabetesta, jota suvussakin on. Hän laittoi verikokeisiin, vaikka olikin sitä mieltä, että nuo oireethan nyt voi kyllä johtua melkein mistä vain.. Laittoi sokerien lisäksi kilpirauhaskokeisiin. Sokerit ok, tsh oli 4,59. Sitten sain soiton lääkäriltä. Hänkin oli kovasti sitä mieltä, että voi johtua mistä vain ja laittoi olosuhteiden piikkiin. Olihan minulla ollut erittäin stressaava syksy. Monet muutkin saivat minut uskomaan olosuhteisiin ja pohdin jo itsekin omaa uskottavuuttani. Kuitenkin sain lähetteen kontrolliin, jossa tällä viikolla kävin ja hupsista vain, tsh olikin jo 8,35. Nyt onkin muutaman viikon päästä vasta-ainetestit ja lääkärillä käynti muita tutkimuksia varten. Edelleen kovasti pohdituttaa olosuhteet. Olen kyllä ollut jo kolme viikkoa lomalla ilman minkäänlaista stressiä. Lisäksi olen kyseenalaistanut oireitani, koska minut on nyt saatu uskomaan, että ne voivat johtua niin monesta muustakin... Oireina minulla on siis ollut uupumusta, olen aina palellut hyvin herkästi, muistiongelmat, kuiva iho (onhan nyt sentään talvi..), aloitekyvyttömyys ja syksyllä kävin hemoglobiinissa, joka oli aivan normaalin alarajoilla. Helpottaa tämän nykyisen lääkärin asenne, hän nimittäin tuntui ensimmäisenä ihmisenä ottavan minut tosissani vaivani kanssa. Lisäksi olen nuori ja lääkäri sanoi todennäköisen syyn kilpirauhasen vajaatoiminnalle olevan nuorella autoimmuunitauti..? Olen siis 20-vuotias.

Olen lukenut tietoja kilpirauhasen vajaatoiminnasta, ja aina sanotaan että yli 40-vuotiailla on suurempi riski sairastua, mutta silti olen lukenut paljon kokemuksia yllättävän nuorilta!

Tässä tarinassa ei nyt ollut päätä eikä häntää, kunhan halusin jakaa kokemukseni, kun en siitä tässä "oikeassa" maailmassa pysty paljoa puhumaan ja kyselemään. :) Eli periksi ei anneta, vaikka kukaan ei uskoisi eikä kuuntelisi.

24. Vierailija Vierailija

Lisätäkseni vielä edelliseen, sairaanhoitaja, jolle ensin soitin, totesi puhelun lopuksi, että oli tulokset minkälaisia tahansa, soita vasta joskus kuukauden päästä aikaa lääkärille, koska sikainlfuenssan takia ei ole aikaa näille tapauksille. Äänensävystä ja sanoista tuntui että olisi halunnut lisätä vielä "turhuuksille". Ja jos minulle olisi todettu vaikka se diabetes, olisin halunnut lääkityksen nopeasti, koska soittamisesta olisi mennyt kuitenkin ainakin se kuukausi, että olisin saanut ajan lääkärille.

25. mikäseon Vierailija

ollut 2viikkoa tätä= väsyttää kokoajan, eikä silmät toimi kuten pitäisi. ei pysty keskittymään kunnolla asioihin kuten kirjoittamiseen, lukemiseen tai muutenkaan yhtään mihinkään. kertokaas mikä mulla on.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri