kilpirauhaskokeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Hei,

Olen 29-vuotias nainen, kävin lääkärissä ja sen jälkeen labrassa koska epäilin itselläni olevan kilpirauhasen vajaatoimintaa oireiden perusteella: kylmä kokoajan, väsyttää, vatsa ei toimi, turvottaa (jalat turvoksissa), silmät vuotaa jos laitan pään alas, välillä iltaisin kämmenet hieman turvonneet ja kuumottaa, näkö ei aina tarkennu jos ei siristä silmiä.

No, tulokset tulivat ja lääkäri soitti arvoista:

S-tyreotropiini: 0,70 mU/l (viitearvot 0.4-4.5)
S-tyroksiini, vapaa: 17.7 pmol/l (viitearvot 11-21)

Lääkäri sanoi ettei vajaatoimintaa ole, enemmänkin liikatoimintaa.
Kysyin että mitä tehdään kun oireita kuitenkin on, vastaus oli että ei mitään, terveet elämäntavat vain!

Onko tuo liikatoimintaa vai ei ja mitä tässä pitäisi tehdä kun oireita kuitenkin on?

Minulla on kohta jo 6 vuotta tutkittu vatsan ongelmia, 2 kertaa tähystetty ym. mutta mitään kun ei löydy niin tuloksena ärtyneen suolen oireyhtymä.

Kiitos etukäteen.

Kokeet otettiin aamulla noin 9.15.

Tuntuu vaan niin lyödyltä kun lääkäri sanoi ettei tiedä mikä on.. ja tiedän itse että jokin on, kaikki ei ole hyvin.
Vuodessa painokin noussut n. 10 kg, enkä saa alas sitä vaikka yritän syödä oikein ja koiran kanssa käyn kaksi kertaa päivässä lenkillä, noin 3-5km/päivä.

Kokeet otettiin aamulla noin 9.15.

Tuntuu vaan niin lyödyltä kun lääkäri sanoi ettei tiedä mikä on.. ja tiedän itse että jokin on, kaikki ei ole hyvin.
Vuodessa painokin noussut n. 10 kg, enkä saa alas sitä vaikka yritän syödä oikein ja koiran kanssa käyn kaksi kertaa päivässä lenkillä, noin 3-5km/päivä.

Koiran kanssa pitää käydä useammin ulkona/lenkillä kuin kaksi kertaa päivässä. Lenkittääkö joku muukin koiraa? Jos ei niin eläinsuojeluilmoitus on paikallaan.

Koiran kanssa pitää käydä useammin ulkona/lenkillä kuin kaksi kertaa päivässä. Lenkittääkö joku muukin koiraa? Jos ei niin eläinsuojeluilmoitus on paikallaan.

asumme omakotitalossa ja meillä on koira vapaana pihalla kun ollaan ulkona. Lisäksi meillä on 3 lasta joista jokainen käyttää pienellä kävelyllä ikänsä mukaan päivittäin. Näiden lisäksi minä käytän pidemmällä lenkillä kaksi kertaa päivässä.
Kiitos vain, meillä on koira kyllä hyvässä hoidossa.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sulla ei satavarmasti ole noilla labroilla ja hyvä, että lääkärikin sen sanoi suoraan. Ihmeellisesti tuosta on nyt tullut sellainen "muotisairaus", että sen pitäisi selittää yhden jos toisen painonnousu, väsymys ja milloin mikäkin oire.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa sulla ei satavarmasti ole noilla labroilla ja hyvä, että lääkärikin sen sanoi suoraan. Ihmeellisesti tuosta on nyt tullut sellainen "muotisairaus", että sen pitäisi selittää yhden jos toisen painonnousu, väsymys ja milloin mikäkin oire.

Meillä sitä on äidin puolen suvussa, siksi osasin sitä epäillä. En mene muodin mukana terveyteni kanssa.

Se mikä näin "oikeasti kilpirauhassairaana" (ei ole koko kilpirauhasta ollenkaan) ottaa päähän, on kaikki mukasairaat / mulla-varmasti-on-vajis -tyypit, kun tuntuu, että se heijastuu sitten meidänkin hoitoon joko lääkärien asenteena tai resurssien puutteena... Saati ympäröivän maailman asenteena, kun netti on täys kaikenlaista aivan höpöhöpöhömppää kilpirauhassairauksista, jotka joku on keksinyt omasta päästään...

Että lyhyesti ja ytimekkäästi, ole onnellinen, et ole kilpirauhassairas. Laihduttaminen yms on siis kiinni tasan omasta päästä. (Ja 3-5km kävelyä päivässä ei oikeasti riitä painonpudotukseen, harvoin painonhallintaankaan, joten lihoaminen ei sinäänsä ole ihme, kun ääntä kohti mennee enemmän kuin tarvis (eikä tämä ole ilkeilyä, se vaan on tiukahko fakta, että ihminen lihoaa, kun saanti ylittää kulutuksen)...)

Se mikä näin "oikeasti kilpirauhassairaana" (ei ole koko kilpirauhasta ollenkaan) ottaa päähän, on kaikki mukasairaat / mulla-varmasti-on-vajis -tyypit, kun tuntuu, että se heijastuu sitten meidänkin hoitoon joko lääkärien asenteena tai resurssien puutteena... Saati ympäröivän maailman asenteena, kun netti on täys kaikenlaista aivan höpöhöpöhömppää kilpirauhassairauksista, jotka joku on keksinyt omasta päästään...

Että lyhyesti ja ytimekkäästi, ole onnellinen, et ole kilpirauhassairas. Laihduttaminen yms on siis kiinni tasan omasta päästä. (Ja 3-5km kävelyä päivässä ei oikeasti riitä painonpudotukseen, harvoin painonhallintaankaan, joten *lihoaminen ei sinäänsä ole ihme, kun ääntä kohti mennee enemmän kuin tarvis (eikä tämä ole ilkeilyä, se vaan on tiukahko fakta, että ihminen *lihoaa, kun saanti ylittää kulutuksen)...)

*Lihominen
*Lihoo