Hae Anna.fi-sivustolta

Kimppalahjat opettajille

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Osa-aikaduunari, 16.03.2008.

1. Osa-aikaduunari Vierailija

Tämä ei nyt varsinaisesti liity kodin juhliin vaan kimppalahjoihin ja -kukkiin, joita esimerkiksi kurssiopettajille lukuvuoden päätteeksi annetaan. Olen ollut mukana monenlaisilla työväen- ja kansalaisopistojen kursseilla, ja lähes jokaisen kurssin loppupuolella kerätään rahaa opelle annettavaan kukkakimppuun tai muuhun lahjaan. Tapa on kaunis, mutta mielestäni jokseenkin tarpeeton. Tilanne saattaa olla jopa kiusallinen, mikäli lahjaan ei syystä tai toisesta (esim. rahapulan vuoksi) halua osallistua. Varsinkin ennalta määrätty summa voi jollekin olla liikaa. Itse osallistun mielelläni 1 - 2 eurolla, mutta joskus "näyttävä kukkakimppu" on vaatinut jokaiselta kurssilaiselta viisikin euroa, joka on ainakin opiskelijalle tai työttömälle liikaa. Joskus ristiriitaa saattaa aiheuttaa myös se, saako varsinaiseen lahjaan osallistumaton opiskelija kirjoittaa nimensä kiitoskorttiin. Mielestäni hyvää yhteishenkeä osoittaa, että kaikkien läsnä olevien kurssilaiden nimet näkyvät kortissa.

2. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 953
    Aika outoa. Niillä paikoilla, joissa oon asunu, Etelä-ja Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, ei olla kansalaisopiston kurssien opettajille mitään kukkia ostettu. Jotenki tuntuu hullulta, saahan hän palkan. Ja sitten viä nykyisin nuo kansalaisopistojen kurssimaksutkin on aika kalliit.

3. Osa-aikaduunari Vierailija

Itsekin olen ajatellut, että opettaja saa työstään palkan ja kiitoksen voi kukin esittää niin kuin parhaaksi näkee. Ehkä tämä on tosiaan paikkakuntakohtaista, sillä muutettuani toiseen kaupunkiin en ole ilmiöön törmännyt. Siis ilman muuta opettaja ansaitsee kiitokset, ei siinä mitään. Nämä jokakeväiset ryhmämuistamiset rahankeruuneen eivät vain jotenkin istu maailmankuvaani.

4. N47 Vierailija

Täällä hämeessä olemme ostaneet yleensä kukkia tai viinipullon, riippuen opettajan persoonasta.

Lahjaan osallistuminen on vapaaehtoista, ts ilmoitetaan kuka kerää rahaa ja hoitaa lahjan mutta keltään ei karhuta rahaa ja lahja annetaan koko ryhmän puolesta, ei kirjoitella mitään nimiä korttiin. Joskus joku haluaa antaa henkilökohtaisen lahjan eikä osallistu siksi keräykseen. Itsekin annoin kerran kutomani villasukat joulun alla.

5. N47:n mainitsema tapa on mielestäni hyvä, jos opettajaa halutaan muistaa lahjalla. Eli ilmoitetaan kuka kassaa hoitaa, ja sitten kukin saa laittaa kolehtiin sopivaksi katsomansa summan. Nimilistojen keräys unohdettakoon!

6. Essi-70 Vierailija

On vaihdellut vähän kurssin / oppilaitoksen mukaan. Useimmiten olemme kyllä jotain pientä hankkineet pidemmän kurssin opettajalle, kukkasia tai vaikkapa kahvikissalle vähän parempaa kahvia tms. Lahjaan osallistuminen on aina ollut vapaaehtoista ja lahjan hinta on kaikilla kursseilla mitoitettu 1-2 euroa per oppilas. Olemme siis etukäteen kysyneet ketkä haluavat osallistua, jotta tiedämme mikä summa on käytettävissä. Mutta korttiin on kyllä kirjoittaneet nimensä vain lahjaan osallistuneet ja yleensä ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole halunneet/voineet osallistua lahjaan ovat ostaneet oman korttinsa. Ikäviä kyllä on kokemusta, että lahjaan on osallistunut vain osa oppilaista mutta kaikki vaatineet saada allekirjoittaa kortin vaikka eivät ole maksaneet latin latia kortistakaan. Maksajat ovat itsensä huijatuksi muiden siipeillessä.

7. Osa-aikaduunari Vierailija

Essi-70 kokee negatiivisena sen, että korttiin kirjoittavat nimensä myös ne, jotka eivät ole osallistuneet rahankeräykseen. Minun on vaikea kuvitella, että kukaan "vaatisi" saada nimensä korttiin, ellei ole halukas maksamaan omaa osuuttaan. Sen sijaan hyvää yhteishenkeä osoittaisi se, että nimien kerääjä kehottaisi kaikkia allekirjoittamaan kortin huolimatta siitä, kenen rahoilla lahja olisi hankittu. Opettajallekin olisi mukavampaa, että kaikkien nimet olisivat samassa kortissa. Ja voihan olla, että joku on ollut muutaman kerran poissa tai täysin rahaton, eikä siksi ole pystynyt osallistumaan vaikka olisi muutoin hengessä mukana.

8. ihananaa Vierailija

Ymmärrän kortti/lahjatavan lapsilla koulussa, mutta jossain kansalaisopiston kursseilla yms koulutuksissa se kuulostaa oudolta. Touhun outoutta korostaa edelleen tämäkin ketju, kun tapellaan siitä kuka saa panna nimen korttiin ja kuka maksaa. Taitavat nämä lahjankeräilijät olla niitä 'ihanaa iik ihanaa' naisia lähinnä, joista on niin ihanaa ja iik niin ihanaa antaa ihana lahja ihanalle opettajalle ihanasta kurssista kun opetti ihania asioita ihanasti. Ihanaa :)

9. ope itekin Vierailija

Toimin itse opettajana muutamalla työväenopiston kurssilla, ja minä en ainakaan yleensä ole saanut lahjoja kurssin päätteeksi, vaikka opiskelijat ovat ainakin oman sanomansa mukaan pitäneet minusta ;-) Joskus joku on jouluna antanut jonkun suklaarasian tyyppisen pikkulahjan, mutta he ovat yleensä olleet nuoria, jotka ovat tottuneet siihen koulussa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri