Kinkkinen tilanne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ässä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ässä"

Vieras
Olemme menossa ex-avon kanssa huoltajuudesta käräjille. Mies näkee 9 kk vanhaa lasta kerran viikossa, omasta tahdostaan. Itse en ole rajoittanut millään tavalla näkemistä, päin vastoin.
Neuvolapsykologin varovaisen arvion mukaan (tavannut miehen pariin otteeseen) narsistinen. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta haluaisin asiaan muutoksen miehen kiusanteon takia. Mies ei myöskään osallistu kustannuksiin mitenkään (elatus kelan kautta), eikä pysty viikko-viikko systeemiin mitenkään.
Perustelee tätä yhteishuoltajuuden jatkamista sillä, että tulevaisuudessa haluaa pitää lasta luonaan joka toinen viikko ja että jos saan yksinhuoltajuuden, voin muuttaa eikä hän näe lasta enää.

Onko kellään neuvoja, kokemuksia tjsp aiheeseen liittyen?

huoltajuus termillä ei ole mitään vaikutusta siihen tapaamissopimukseen
eroa näillä on se että yhteishuoltajuusdessa hänen nimi tarvitaan kun haet passia ja vissiin kouluun myös. Ja etällä on mahdollisuus saada lasta koskevia tietoja sairaaloista kouluista ja muista halutessaan. Yksinhuoltajuudessa näitä ei ole.

Niin minäkin miehelle sanoin, että ei tuo huoltajuus tule tapaamisia muuttamaan.
Mies siirtelee aikoja (esim. neljältä yöllä peruuttaa hakemisen, mutta sitten tuntia ennen soittaakin hakevansa pojan) soittelee minulle huutopuheluita samaan aikaan kun poika on autossa kyydissä ja mies ajaa, häiriköi tekstiviesteillä. Joiduin turvautumaan muiden apuun haku ja palautustilanteissa, koska mies käyttäytyi minua kohtaan niin agressiivisesti. Hän ei ole millään tavalla yhteistyökykyinen. Esim. pyysin häntä viemään pojan lääkäriin kun poika kipeänä ja itse olin 40 asteen kuumeessa, ei suostunut, Hänellä oli koulua.

Ongelmani ei siis ole tapaamiset, vaan juurikin tuo huoltajuus. Pelkään, että mies yrittää huoltajuuden puitteissa tehdä kiusaa minulle. Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös lapseen, joka reagoi minun stressiini ja epätoivooni voimakkaasti.

Yhteistyössä