Kipeät ranteet ja nilkat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tilhiemo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tilhiemo

Jäsen
17.07.2008
45
0
6
Onko kellään ollut vastaavia kipuja tai tietääkö joku syyn? Ranteeni olivat odotuksen puolivälistä alkaen tosi kipeät, tavarat tippuivat käsistä. Nilkat ja jalkapohjat olivat "kömpelöt". Kivut jatkuvat edelleen, vaika synnytyksestä on kohta 4 kk. Lääkäri terkkarissa sanoi raskaana ollessani ranteiden kivun johtuvan turvotuksesta, mitä jonkin verran olikin. Nyt kädet ok, mutta kipu edelleen ajoittain kova, terävä - kuin veitsen viilto, etenkin yöllä ja aamuisin, päivän mittaan poistuu :/ Jalkapohjat myös oudot, nilkat tosi jäykät etenkin aamuisin. Mikä avuksi?

Paljonhan sitä puhutaan että raskaus- ja imetyshormonit pehmentävät nivelien ja luiden välejä, ja näinollen aiheuttavat kipua.
Jos nivelissä on turvotusta, punoitusta päällepäin ja jatkuvaa kipua, mene lääkäriin. Asian selvittäisin aiankin itse ko. tilanteessa mielellään nopeaan. Reumakipu yleensä alkaa sormien ylänivelistä, mutta sekin voi olla yksi vaihtoehto. ...enemmän kallistuisin näoihin hormonijuttuihin, mutta selvitä asia ihmeessä...
Alkoiko jalkapohjakipu raskaana ollessa? Itse sain raskausajan painonnousun seurauksena vitsaukseksi plantaarifaskiitin (kansanomaisesti, luupiikki), joka osaa pitää kipua ajoittain edelleen, vaikka lapsen saannista on jo kolmisen vuotta...

Joo, täällä kohtalotoveri. Mulla alkoi rannekivut ehkä 8. kuulla, mutta sitä aiemmin esiintyi sormien puutumista ja turvotusta. Mulle kans lääkäri selvitti asian johtuvan kehossa tapahtuvasta turvotuksesta. Joku hermo saattoi kans joutua pinteeseen kohdun ympärillä ja puutuminen johtui siitä. Mulla oli paljon ylim. nesteitä, joten kuulosti järkeenkäyvältä. Puutuminen lakkas n. viikossa synnytyksen jälkeen, mut rannekipuja oli n. 6kk. Valitellessani sitä lääkärille hän sanoi, että aika auttaa... Varsinkin, jos suunta yhtään parempaan päin niin vaivan pitäisi hävitä itsekseen. Tosin vauvan nosteluhan ei asiaa auta..

Kiitos vastauksista! Samanlaisia pohdintoja olen tehnyt itsekin, mutta tosi kiva kuulla niitä muidenkin tekemänä, kun monia kohtalotovereita en ole tavannut . Jalkapohjakipu alkoi raskausaikana ja ajattelen sen johtuvan kans painonnoususta ja nivelten löystymisestä. Nyt painoa vielä muutama kilo "ekstraa", mutta kipu melko sama - ehkäpä se siis vaan ottaa aikansa. Menen kuun lopulla lääkärin selvittämään muutamaa muuta asiaa ja aion vielä kysyä näistäkin. Todennäköisesti täytyy kuiten antaa ajan hoitaa :) :flower:

Jalkapohjakivuista en tiedä mitään, mutta sormet mulla ovat puuduksissa, kipeetä ja tosi jäykät (nyt rv 39 + 0). Johtuu osittain turvotuksesta ja osittain siitä, että mulla on muutenkin ahtaat rannekanavat kuten äidillä ja siskollakin. Sain kaverilta rannetuet lainaan ja ne ovat auttaneet! Olen pitänyt niitä aina öisin ja kipuilu ja erityisesti puutuminen ovat vähentyneet. Toivottavasti vaivat helpottavat pian :wave: !

Väpä

Mulla on nyt 11kk synnytyksestä ja nilkoissa kipuja edelleen. Nilkat ja jalkaterät ovat samalla tavalla kun sinulla Tilhiemo jäykät ja kömpelöt ja kipeät, varsinkin aamuisin. Ja toki myös jos olen pitkään paikallani.
Ranteissa kipua kesti huomattavasti vähemmän aikaa, en edes muista milloin loppui, koska se ei ollut yhtä pahaa kun kipu nilkoissa/polvissa.
Polvien kipu oli myös raastavaa kun lasta nosteli lattialta. Se on nyt helpottanut kokonaan.
6kk kohdalla kävin reumalääkärillä, mutta mitään ei löytynyt. Uskon siis, että aika auttaa. Olen yrittänyt syödä kalkkitabletteja, jos niistä olisi jotain apua.... (jostain luin että saattaisi auttaa tuohon luiden pehmenemisasiaan, tiedä sitten)
Minullakin oli hurjaa turvotusta loppuvaiheessa, että varmaan sekin osaltaan edisti tätä nivelkipua. Tosin raskauden aikana kipuja ei ollut, vasta synnytyksen jälkeen.
Tsemppiä sinne!! :hug:

Joo, samaa vikaa, nyt rv 38+2 ja ranteet ja nilkat/jalkapohjat on kipeet ja vasemman käden kaksi sormea puutuneet, ilmeisesti jonkinlainen hermopinne...turvotusta on aika lailla, että johtunee osaksi ainakin siitä. Oikeassa ranteessa on ganlion carpi, uusi raskauden aikana, vaikka on ollut poissa 6 vuotta (leikattu 2001), toivottavasti vaivat häviäis synnytyksen myötä, vaikka osa kavereista on tosiaan sanonut, että vaivoja on ollut pitkään synnytyksen jälkeekin...

Tsemppiä! :hug:

Uusimmat

Yhteistyössä