Kipu ja polte yhdynnän jälkeen ...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sattuu :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sattuu :(

Vieras
Kurjaa kun aina yhdynnän jälkeen sattuu. Kipu tuntuu eniten emättimen aukossa ja välilihan alueella. Välilihan alue on myös ärtyneen näköinen ja joskus iho melkein rikki. Gyne on antanut ohjeeksi vain laittaa esim. Bepanthen-voidetta.

Kipuilu alkoi vaivata 1. lapsen synnytyksen jälkeen. Tehtiin välilihanleikkaus mutta sen lisäksi tuli pahoja repeämiä joten tikkejä laitettiin moneen kerrokseen. Samoin toisen lapsen synnytyksessä tuli repeämiä. Parantuminen molemmista kesti kuukausikaupalla. Synnytyksistä on vuosikaupalla aikaa mutta edelleen koko alapää tulee lähes aina tosi kipeäksi yhdynnän jälkeen.

Lisäksi olen kärsinyt lievästä vulvodyniasta jo pitkään mutta varsinaisia yhdyntäkipuja ei kuitenkaan ole ollut. Paitsi sitten yhdynnän jälkeen. Menee monta päivää että pystyy taas istumaan "normaalisti" ja mitkään voiteet ei ole juurikaan auttaneet. Joskus olen epäillyt että hiiva myös kiusaa joten olen vähentänyt makean syöntiä, luopunut kokonaan pikkuhuosunsuojien käytöstä, pesen pyykin hajusteettomalla pesuaineella ja tuplahuuhteluilla, syön Gefilus-tuotteita jne. jne. mutta eipä juuri ole auttanut ...
E-pillereitäkään en käytä joten ei voi johtua niistäkään.

Arggh - pitää taas pitää selibaattia että saa alapäänsä jonkinlaiseen kuntoon.

Oisko jollain vinkkejä tähän tuskaiseen olotilaan ?

Itse samantyyppisistä vaivoista kärsineenä löysin avun Lactasyd tmv alhaisen ph:n pesunesteellä pesu ennen ja jälkeen, Ceridal intim öljy voitelu pesujen jälkeen ja ajoittain käytän emättimeen tarkoitettuja maitohappobakteeri valmisteita. Helpotti elämää huomattavasti. Joskus silti vaiva palaa, mutta huomattavasti harvemmin. Bepanthenista alapää ärtyi minulla entisestään, mutta joillekin se sopii. Toivottavasti löydät avun jollakkin konstilla.

Kiinnitin huomioni tuohon välilihaleikkaukseen. Leikkaushaavaan voi tulla arpikasvama eli keloidi, joka voi kasvaa hitaasti vuosia ja aristaa ja kutiaa.Haavan tulehtuminen ja bakteeritulehdus lisää keloidin syntymistä. Voihan olla että juuri tuolla alueella, mihin hankaus kohdistuu aristaminen ja kipu tulee yhdynnän jälkeen, auttaisikohan liukkareiden käyttäminen hieman asiaa.

Yhteistyössä