kipu ystäväni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kuinkahan sitä jaksaa valvoa kipujen kanssa koko loppu elämän.. vasta 1½ vuotta takana kipuvalvomisia ja loppua ei varmaan koskaan näy.. jotenkin lohdutonta kun ajattelee et naisten keski-ikä on 80 vuotta (jos hyvin käy).. eli vielä 55 kivun täyteistä vuotta jäljellä.... jos olisin koira niin mut olis aika päiviä piikitetty ja kuopattu.

kipuja aiheuttaa nivelkulumat niskassa ja selässä sekä kaulalihaksessa oleva "pullistuma" joka painaa henki- ja ruokatorve. lihaspullistumaa ei voi korjata koska siitä koituis vain lisää harmeja ja luultavasti jos se leikattais niin kasvohermo vois vaurioitua. selässä ja niskassa on kivat kulumat ja kuulemma joskus niska luultavasti luutuu ihan tönköksi. tällä hetkellä niskasta kuuluu ääni joka muistuttaa kivien jauhamista mortelilla. päivisin noi vaivat on ihan siedettäviä mut sitte ku pitäis nukkua niin vaivat alkaa. mä en edes enää voi nukkua kuin oikeastaan "istualtaan", muuten menee henki "lukkoon" pullistuman painosta. selkä taas ei tykkää puoli istuvasta nukkuma-asennosta.. kiva kierre :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
kipuja aiheuttaa nivelkulumat niskassa ja selässä sekä kaulalihaksessa oleva "pullistuma" joka painaa henki- ja ruokatorve. lihaspullistumaa ei voi korjata koska siitä koituis vain lisää harmeja ja luultavasti jos se leikattais niin kasvohermo vois vaurioitua. selässä ja niskassa on kivat kulumat ja kuulemma joskus niska luultavasti luutuu ihan tönköksi. tällä hetkellä niskasta kuuluu ääni joka muistuttaa kivien jauhamista mortelilla. päivisin noi vaivat on ihan siedettäviä mut sitte ku pitäis nukkua niin vaivat alkaa. mä en edes enää voi nukkua kuin oikeastaan "istualtaan", muuten menee henki "lukkoon" pullistuman painosta. selkä taas ei tykkää puoli istuvasta nukkuma-asennosta.. kiva kierre :D
No ei kyllä kuullosta kivalta :( Ei sulla oo noihin nivelkulumiin mitään leikkaushoitoa ehdotettu?

ei ne oikein mitään oo ehdotellu, tai siis ilmeisesti kun kulumat tulee oikein pahoiksi niin saatetaan jäykistää keinotekoisesti tiettyyn asentoon ellei jäykisty itsestään esim. selkään jotain rautaputkia... jotenkin ajatus ei innosta. hmm.. mä oon harkinnut että tohon kaulalle pistettäis, miksi sitä nyt kutsutaan hmm.. reikä jota kautta vois hengittää, silloin vois nukkua öisin selällään eikä sit tulis paikat niin kipeeksi. oma huoltaminen vain olis sitte tosta reiästäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras ap:
ei ne oikein mitään oo ehdotellu, tai siis ilmeisesti kun kulumat tulee oikein pahoiksi niin saatetaan jäykistää keinotekoisesti tiettyyn asentoon ellei jäykisty itsestään esim. selkään jotain rautaputkia... jotenkin ajatus ei innosta. hmm.. mä oon harkinnut että tohon kaulalle pistettäis, miksi sitä nyt kutsutaan hmm.. reikä jota kautta vois hengittää, silloin vois nukkua öisin selällään eikä sit tulis paikat niin kipeeksi. oma huoltaminen vain olis sitte tosta reiästäkin.
Se reikä on trakeostomia. Ja siinä on tosiaan omat hankaluutensa siinäkin. Oletko pyytänyt useamman lääkärin arvion tilanteestasi? Lääkäreissäkin kun on monen eri "koulukunnan" ajattelijoita.

Mun tytöllä oli paha skolioosi selkäranka mutkalla 90 astetta eli toinen lonkka lähes kainalossa ja lisäksi selkäranka oli kiertynyt kuin karamellipaperi. Kivut olivat kovat. Leikkasivat Ortonissa, suoristivat - ja samalla siis jäykistivät - selän, 7 peukalon paksuista pulttia on likalla selkärangassa, mutta kivut jäivät leikkauspöydälle. Leikkauksesta on nyt parisen vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBell:
voi :( mitä sinulla on? :hug:
Mulla on siis nivelreuma. Yritin löytää netin sanakirjasta oikeaa sanaa venäjäksi, mutta en onnistunut. Mun niveleni siis tulehtuvat.
juu mä ehkä ymmärsin mikä se on :( ei varma ole kiva :( mutta onko sinulla lääkitys tai jotain vai sen pitäis kestää?Halia :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja AnnaBell:
juu mä ehkä ymmärsin mikä se on :( ei varma ole kiva :( mutta onko sinulla lääkitys tai jotain vai sen pitäis kestää?Halia :hug:
Mulla ei ole tällä hetkellä lääkitystä. Yksityislääkärit ei aloita sytostaatteja eli solumyrkkyjä (samoja lääkkeitä, joita käytetään syövän hoitoon) ja vantaalainen kun olen, en pääse erikoissairaanhoitoonkaan Peijaksen sairaalaan. Sieltä on tullut jo 2 kertaa työterveyslääkärin lähetteestä vastaus, että koska olen vielä työkykyinen, en pääse edes hoidon aloittamisen jonoon. Siksi olenkin siirtynyt nk. vaihtoehtohoitoihin eli vältän lihansyöntiä ja käytän luontaistuotteita. Kunhan junnu muutaman vuoden päästä muuttaa omaan asuntoon, minä muutan Helsinkiin ja helsinkiläisenä pääsen reumahoitoon.

Keittis, kokeile akupunktiota.

Ep, luulen tietävänoi mitä on kun on selässä kulumia, itselläni on kolme nikamaa kulunut lapojen välistä niin että mulla on oikoryhti, ukolla viel pahempi, sillä on sayermanin tauti, odotellaan koska tulee se viimeinen niitti ja sit makaa vähintään 6vk mahallaan kun selkä jäykistetään, ainut että leikkauksessa on toki halvaantumisriski, ja ukolla paikka sijaitsee lapojenvälissä jäykistettävä kohta niin se ei innolla odota tulevaa..
:/

Mun äidillä oli selkä kipeä yli 6 vuotta. Se oli nostanu jotain laatikkoa ja selkä oli naksahtanu jotenki. Fysiatri oli määränny vaan buranaa ja syyttäny kuvissa näkyneitä kulumia.

Nyt sit reilu kuukaus sitten äiti oli täällä meillä muuton aikaan vauvaa vahtimassa ja sain sen sit houkuteltua ratsastamaan. Tosin ei käyny edes mielessäkään että se voisi selälle tehdä hyvää. No äiti ratsasti sen 45 min ja sinne jäi selkäkipu. Ei ole ratsastanu ennen, lukuunottamatta lapsena työhevosen selässä istumista. Äiti sano että hän tunsi kun selässä joku nuljahti, mut ei tehny kipeetä. Ja seuraavana päivänä sitten jo ihmetteli kun selkä ei olekaan enää kipeä. Ja sen jälkeen ei ole vielä ainakaan selkä kipeytyny.

Tätä on ihmetelty ja äiti kuulema joka aamu ajattelee että hänellä ei oo selkä kipee ja ajattelee sitä hevosta jonka avulla se sattui pois lähtemään se kipu.

En sitten tiedä että miten usein tuolleen selät paranee ja varmaan voi vaikuttaa millaset askeleet hevosella on. Tällä ko hepalla on pienet liikkeet ja on sellanen pullukka ja kiltti ja rauhallinen ja ihana lutunen.

Yhteistyössä