Kipua alavatsassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jokin tulehdus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jokin tulehdus?

Vieras
Minulla on ollut nyt n. 3 pv. pistävää jatkuvaa kipua alavatsassa kohdun/munasarjojen kohdalla. Ehkä enemmän oikealla, mutta myös ajoittain vasemmalla. Tekee mieli painella vatsaa kun kipu tulee. Mitähän tämä voisi olla?? Kipu esiintyy enemmän istuessa kuin seistessä. Menkka kipua se ei voi olla ajankohdan vuoksi. Mietin että onkohan tämä ""psyykkistä"" kipua, kun nämä asiat pyörivät nyt mielessä jatkuvasti. Pelottaa että tämä on jokin tulehdus jonka keho on nyt itse kehitellyt. Tai endometrioosi. Millaiset oireet siinä on?

Onko muilla samoja kokemuksia? Mikä oli lääkärin diagnoosi kipuihimme?

En ole lääkäri (sairaanhoitaja vain) mutta oireista päätellen tulee mieleen munasarjatulehdus.
Kannattaa käydä lääkärissä. Saat lääkityksen, jos näin on.

5x mammalle: Mistähän moinen munasarjatulehdus saa alkunsa? Menkkojen jälkeen kivut oikeastaan kai alkoivat.. Eivätkä esiinny kokoajan. Mitään särkylääkkeitä en ole tarvinnut, koska kipu ei ole niin kovaa. Lähinnä pistävää / nipistävää. Mitenhän voisin ensin hoitaa mahdollista tulehdusta kotikonstein? Auttavatkohan tulehduskipulääkkeet mitään?

No jotkut syö Buranaa kuurina. Mutta suosittelen kyllä että käyt lääkärissä (Olen toisen alan sh). Se mistä munasarjatulehdus saa alkunsa ei kai aina edes selviä. Huonoa tuuria vain.
Toinen mikä tuli mieleen on umpilisäkkeen tulehdus. Jos umppari jo poistettu, joskus leikkauksen jälkeen syntyneet kiinnikkeet kiristelevät ja aihettavat kipua. Umpparihan on oikealla mutta aina kipu ei paikannu sinne kohtaan selkeästi.

Itselläni ajoittain olikealla pistävää kipua. Mitään syytä ei ole löytynyt (ultrattu).

Tuntuuko kipu ovulaation aikana? Minulla on melkein joka kierron aikana pistävää kipua munasarjan tuntumassa. Menee ohi ibuprofeenilla. Pelkäsin jo kaikkea mahdollista kamalaa, koska kipu tuntuu monta päivää.

Sattaaa olla ovulaatiokipua. Joillakin se on kovempaa kuin synnytyssupistukset. Munarakkula kasvaa ja sitten puhkeaa. Särkylääkettä suosittelen ja joskus joku lämmin kääre on minulle auttanut, kunnes taas tulee seuraava kuukausi. Ei hätää.

Lienee munasarjakysta, joka on yllättävän yleinen. Menee yleensä ohi ihan itsestään, eikä niille juuri mitään voikkaan tehdä. Harvoin mihinkään toimenpiteisiin ryhdytään. Kipulääkkeitä vaan, kyllä se siitä taas iloksi muuttuu.

Mulla taas vastaavanlaiset kivut olivat endometrioosia. Kannattaa käydä lääkärillä. Jos kyseessä on endo niin leikkauskin on mahdollinen. Itse olen leikkausjonossa.

Moi

Suosittelen myös lääkärillä käyntiä. Itsellä alavatsakivut, välillä tosi kovat´, osoittautuivat munasarjatulehdukseksi. Olin sairaalassa hoidossa 4 päivää. Nyt lääkekuuri edelleen päällä ja edessä luultavasti tähystysleikkaus, jolla tulehduspesäke poistetaan. Itse opin tästä, ettei kannata liian kauaa yksikseen miettiä ja pähkäillä. Lääkärissä saa asioille varmuuden (yleensä ainakin).

Mulla tuon tapaiset kivut oli suolistoperäisiä. Syy niihin voi olla yhtä hyvin vauvantekovehkeissä, kuin suolistossa. Voi olla sukupuolitauti, munasarjakysta tai vain suolistokaasu painamassa ärtynyttä suolen mutkaa. Eli ei kun lääkärille selvittämään syytä.

samaa oli mulla tossa viime kesänä. kävin yksityisellä kaikki kokeet ja jopa ultran, mitään ei löytynyt. lääkäri sano että saattaisi olla jotain tekemistä suoliston kanssa. outoa...

Täysin saman asian takia olin juuri lääkärissä,(kunnallisessa) eikä minkäännäköisiä tutkimuksia vienyt eteenpäin, virtsatesti otettiin, ei ollut tulehdusta. Paineli mahaa ja oli selvästi arin alavatsan kohdalta, kerroin lääkärille
Ripulilla olen myös ollut, vatsavaivoja ja pahaaoloa muutenkin jo yli viikon kestänyt. Samaan aikaan nyt emätintulehdus kenties (valkovuoto limamaista joka kovettuu ja haisee kalalle) johon sain lääkkeen ( emätinpuikkoja, Flagyl Comp.). En tiedä sitten että mistä nämä vaivat voisivat johtua, KOKEMUKSIA?