Kipulääkkeet synnytyksessä?

  • Viestiketjun aloittaja Tyhmä kysymys
  • Ensimmäinen viesti
Nin-a
Alkuperäinen kirjoittaja +-+-+:
Edelliselle: en riehu, koska en ole väärässä. Mulle sanoi lääkäri neuvolassa, että Buranaa SAA ottaa 3. raskauskolmannekseen saakka satunnaisesti. Samoin näin sanottiin kun soitin teratologiseen tietopalveluun. Ja eiköhän tuolla teratologisessa tietopalvelussa ole se uusin tieto asiasta. Pakkohan ei ole ottaa mitään särkylääkettä, jokainen tekee oman tahtonsa mukaan. Mä söin Buranaa silloin tällöin, koska kärsin kamalista päänsäryistä raskauden aikana. Samoin söin Panacodia, johon sain lääkäriltä reseptin. Panadol ei auttanut mulla yhtään.

"Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy.

* puh. (09) 471 76 500
* kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12 "
Milläköhän tämän asian saisi ymmärretyksi kun näyttää olevan vähän vaikeaa. Pharmaca Fennica on tieteellinen julkaisu joka sisältää tiedot kaikista lääkkeistä. Se on käytössä jokaisella lääkärillä,samoin kaikilla muilla terveydenhuoltoalan ammattilaisilla, todennäköisesti myös teratologisessa tietopalvelussa. Kuten voit edellisestä viestistäni lukea, ohje Buranan käyttöön on selkeä: jos raskautta yrittävä tai ensimmäisellä/toisella raskauskolmanneksella oleva nainen käyttää ibuprofeenia, tulisi käyttää mahdollisimman pientä annosta ja mahdollisimman lyhytkestoisesti.

Eli pääasiassa käyttöä tulisi ja kannattaisi välttää ja kuten lääkärisikin sanoi, käyttää ainoastaan satunnaisesti. Toki raskaana olevillekin määrätään melko monia lääkkeitä ellei muuta vaihtoehtoa ole, eri asia sitten onko käyttö kuitenkaan lapselle hyväksi. Panacod sisältää parasetamolia jolla ei tiedetä olevan sikiölle haitallisia vaikutuksia. Siksipä parasetamoli-valmisteita suositellaan ykkösvaihtoehtona. Mikäli niistä ei apua ole niin äiti syököön mitä haluaa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö syödystä lääkkeestä voisi olla sikiölle haittaa.

Monet eivät halua ottaa lapsensa terveyden suhteen pienintäkään riskiä, joten on harhaanjohtavaa ja haitallista kuuluttaa täällä faktana ettei ibuprofeiinin käytöstä voi olla sikiölle haittaa.
 
+-+-+
Alkuperäinen kirjoittaja Nin-a:
Monet eivät halua ottaa lapsensa terveyden suhteen pienintäkään riskiä, joten on harhaanjohtavaa ja haitallista kuuluttaa täällä faktana ettei ibuprofeiinin käytöstä voi olla sikiölle haittaa.
No, enhän mä kirjoittanutkaan ettei ibuprofeiinin käytöstä voi olla haittaa... Vaan just sen että satunnaisesti voi ottaa (niin mä ainakin sen tulkitsin kun lääkäri niin mulle sanoi), ei tietenkään jatkuvasti ja isoja annoksia.
 
Sairaalat
Niinhän se on että lääke on aina lääke ja kuten joku sanoikin: vaaratonta lääkettä ei ole. Totta on myös se että epiduraali ja oksitosiini on "muotia" nyky synnytyksissä ja ylipäätään lääkkeiden käytön paljous. Mistä se sitten kertoo, en tiedä.

Sairaala on instituutti, jossa yritetään tehdä mahdollisimman paljon tulosta. Äkkiä salit tyhjiksi ja uudet tilalle...

Kyllä mullekkin käytiin ihan tarjoomassa kaikenlaisia piikkejä, Eivät niitä kuitenkaan väkisin laittaneet. Lueskelin odotusaikoina näistä kivunlievityksisä ja totesin että jotain muuta on löydyttävä! Kuuma kaurapussi ja akupunktiopisteet oli eniten käytössä ja ennenkaikkea liikkuminen.

3 lasta on näillä menetelmillä aikaiseksi saatu.

Samaa muuten sanoi kätilö tuosta vauvan vireydestä, kuin täällä eräälle toiselle
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Sairaalat:
Niinhän se on että lääke on aina lääke ja kuten joku sanoikin: vaaratonta lääkettä ei ole. Totta on myös se että epiduraali ja oksitosiini on "muotia" nyky synnytyksissä ja ylipäätään lääkkeiden käytön paljous. Mistä se sitten kertoo, en tiedä.

Sairaala on instituutti, jossa yritetään tehdä mahdollisimman paljon tulosta. Äkkiä salit tyhjiksi ja uudet tilalle...

Kyllä mullekkin käytiin ihan tarjoomassa kaikenlaisia piikkejä, Eivät niitä kuitenkaan väkisin laittaneet. Lueskelin odotusaikoina näistä kivunlievityksisä ja totesin että jotain muuta on löydyttävä! Kuuma kaurapussi ja akupunktiopisteet oli eniten käytössä ja ennenkaikkea liikkuminen.

3 lasta on näillä menetelmillä aikaiseksi saatu.

Samaa muuten sanoi kätilö tuosta vauvan vireydestä, kuin täällä eräälle toiselle
Olipas melkoinen kannanotto. Vai että tekevät sairaalat tulosta. Nimeäpä joku sairaala jossa rutiinisti annetaan supistuksia lisäävää lääkitystä kaikille synnyttäjille jotta saataisiin salit tyhjäksi? Kannattaa ehkä myös muistaa ettei synnytysosasto ole mikään elokuvateatteri johon uusia tulijoita on koko ajan. V'älillä on ruuhkaa, välillä ei synnytä juuri kukaan, eikä henkilökunnalla todellakaan ole tarkoitus saada saleja tyhjäksi. Kyllä siellä synnytetään ihan niin kauan kuin synnytys kestää. Mitenköhän sitten mielestäsi epiduraali liittyy tähän salien tyhjentämiseen? Miten se nopeuttaa synnytystä? Ja miksi sitten kipulääkkeitä tarjotaan? Ehkä mieluummin niin päin kuin että ei tarjottaisi ja joku kipeänä niitä kaipaisi. Annetaanhan leikkauspotilaillekin leikkauksen jälkeen rutiininomaisesti kipulääkettä ilman eri pyyntöä, koska tiedetään että kipuja on.
 
Sairaalat
Itse asiassa siskoni on toiminut kätilönä monessa eri sairaalassa ympäri suomen ja häneltä olen kuullut "talojen tavat". Esimerkiksi epiduraalin käyttö synnytyksen kivunlievittäjänä 90% laimentaa omia synnytyssupistuksia ja silloin turvaudutaan keinotekoiseen oksitosiiniin tipan kautta.

Väitätkö nimim. ? ettei jokaisessa yksikössä sairaaloissa pyritä tuoton maksimointiin? Kyllä se sairaaloiden hallinto on hyvin kaukana yksittäisestä potilaasta...

Sehän on tietty jokaisen ojma asia mitä lääkettä elimistöönsä antaa laittaa, mutta olishan se hyvä jokaisen tietää mitä seurauksia lääkkeistä voi tulla. Varmaan jokainen odottaja etsii kaiken tiedon täältä netistä itse odotuksesta ja vauvan kehityksestä, ja toivottavasti etsivät myös synnytyksestä ja synnytyksen kivunlievityksestä.
 
Palatakseni ap:n kysymykseen
Keskustelu on nyt mennyt vähän sivuraiteille joten ajattelin nyt vastata ap:n kysymykseen. Turvalliset annokset ibuprofeenia tai paracetamolia EI auta synnytyskipuihin. Niitä tulisi ottaa niin iso määrä että munuaiset tai maksa sanoisi *poks*. Itse neljä kaskenmenoa ja yhden synnytyksen kokeneena voin kertoa, että kerkenmeno-supistukset eivät olleet mitään synnytys-supistuksiin verrattuna. Keskenmenojen aikaan otin maksimi annokset Panacodia ja Ibuprofeenia ja silti pyörin tuskissani.
 
Snö
En tiedä lääkkeistä, koska synnytin lapsoseni ilman mitään lääkitystä (itsestäni riippumattomista syistä tosin). Vesi ja amme olivat ainoita lievittäjiäni. Kätilöiltä sain kuulla olevani todella kivulias äiti, etten helpolla päässyt senkään suhteen. Mutta suht joutuisan synnytyksen jälkeen kätilöt sanoivat, että lapsi oli todella virkeä ja eloisa verrattuna niihin, joihin oli kulkeutunut edes jonkinlaista lääkitystä synnytyksessä äidin mukana.

Eipä siinä, täyden 10 pisteen luomulapsen teon jälkeen olenkin tuumanut, että sen kivun näköjään kestää ja siitä selviää hengissä, vaikka en itse ollut sitä lääkkeettömäksi ajatellut. Varmaan olisi ollut toisin ja olisin sitten jotain lääkettä saanut, jos synnytys olisi venynyt 7,5 tunnin sijasta vaikkapa 30 tuntiin.

Tahdon vain sanoa, että synnytyspelkoa ei kannata lietsoa, jos sen ajattelee luonnollisena tapahtumana, jonka ovat läpikäyneet miljardit naisyksilöt ihmiskunnan historiassa.
 
Ulkopuolinen...
Niin kauan kuin farmakologisen "tiedon" taso on tätä kuin täällä on esitetty, niin suosittelen olemaan vaivaamatta pieniä päitänne näillä asioilla. Kaikella kunnioituksella. Voitte olla ihan varmoja siitä, että ne jotka lääkkeellistä kivunlievitystä tutkivat, ja siitä suosituksia ja ohjeita tekevät, ovat tutkineet asiaa HIEMAN laajemmin ja luotettavammin kuin täällä yksikään kykenee edes kuvittelemaan.

Jos mielipiteet (joita faktoina esitetään) ovat tasoa "Buranaa synnytyskivun helpottamiseen", kannattaa varmaan ennemmin olla vaiti kuin tuoda tyhmyytensä ilmi täällä..

*huoh*
 
thdf
Alkuperäinen kirjoittaja Snö:
En tiedä lääkkeistä, koska synnytin lapsoseni ilman mitään lääkitystä (itsestäni riippumattomista syistä tosin). Vesi ja amme olivat ainoita lievittäjiäni. Kätilöiltä sain kuulla olevani todella kivulias äiti, etten helpolla päässyt senkään suhteen. Mutta suht joutuisan synnytyksen jälkeen kätilöt sanoivat, että lapsi oli todella virkeä ja eloisa verrattuna niihin, joihin oli kulkeutunut edes jonkinlaista lääkitystä synnytyksessä äidin mukana.

Eipä siinä, täyden 10 pisteen luomulapsen teon jälkeen olenkin tuumanut, että sen kivun näköjään kestää ja siitä selviää hengissä, vaikka en itse ollut sitä lääkkeettömäksi ajatellut. Varmaan olisi ollut toisin ja olisin sitten jotain lääkettä saanut, jos synnytys olisi venynyt 7,5 tunnin sijasta vaikkapa 30 tuntiin.

Tahdon vain sanoa, että synnytyspelkoa ei kannata lietsoa, jos sen ajattelee luonnollisena tapahtumana, jonka ovat läpikäyneet miljardit naisyksilöt ihmiskunnan historiassa.
Minä voin suoraan sanoa sinulle, ettet tiedä mitään siitä tuskasta, jota minä kävin läpi synnytyksessäni

"Kätilöiltä sain kuulla olevani todella kivulias äiti, etten helpolla päässyt senkään suhteen."
Ai että kätilön piti sinulle ihan tämä kertoa? Minulle ei tosiaan jäänyt kysymysmerkiksi, etteikö kipuni olisi olleet pahimmasta päästä.

En aio tässä kertoa synnytyksestäni yhtään enempää, mutta sen sanon, että jos olisit tuntenut yhtä voimakasta kipua kuin minä synnytyksessä ja elävänä selvinnyt toimituksesta, niin et olisi tässä julistamassa tuollaista.

Minäkin kuitenkin kannatan sitä, ettei synnytyspelkoa kannata lietsoa. Se tulee eteen ja se menee ohi. Minun oli pahimmasta päästä ja olen elossa, mutta näin ei varmaan olisi, jos toimitus olisi tapahtunut 100 vuotta sitten. Nykyään saa kyllä apuja! :)
 

Yhteistyössä