Hae Anna.fi-sivustolta

kireä esinahka

Viestiketju osiossa 'Lastentaudit' , käynnistäjänä Huolestunut äitykkä, 16.09.2010.

1. Syydän nyt tänne palstalle kaikki mieltäni vaivaavat ongelmat ennen kuin varaan lääkäriin aikaa, jospa täältä saisi hyviä neuvoja. Vanhempi poikani nyt reilu 3v:llä on selvästi tosi kireä esinahka, hän välillä sanoo että pippeli sattuu ja välillä esim. kun hänellä on oikein kova pissahätä ja pippeli on jäykistynyt se kääntyy ikäänkuin hieman vinoon koska pippelin päässä oleva aukko ei anna yhtään periksi. En olisi tätä edes ajatellut koska muuten pippeli on minusta ihan normaalin näköinen mutta nuoremmalla pojallani esinahka selvästi joustaa ja on enemmän auki päästä.
    Olisi mukava kuulla jos jollakulla pojan äidillä on kokemuksia asiasta, ennenkuin menen asian kanssa lääkäriin.
    Kiitos!

2. Leikkurinainen Vierailija

Hei,

Vaiva josta kerrot on hyvin yleinen vauvoista vaariin. Ja sen vuoksi siihen onkin olemassa hyvin selvä ja hyvä apu.
    Ympärileikkaus. Esinahkaa leikataan nukutuksessa hieman..silloin se löystyy ja näin ollen ei pääse syntymään tulehduksia tai pippeli käänny vinoon ym. Tämä toimenpide kannattaa tehdä heti kun vähänkään ongelmia koska ajan myötä ei asia helpotu.

Ole huoleti, pienoinen poikasi toipuu hyvin tästä ja saa ison ison avun.
    Nyt rohkeasti vaan lääkärin pakeille..näyttämään ja kertomaan vaivasta.

3. Eli omalla 10-vuotiaallani olen huomannut saman ilmiön, viimeisimmän vuoden olen kehottanut venyttämään varovasti nahkaa taaksepäin suihkussa käydessään.

Viimein hänelle tuli pissaamisongelmia, ja kävimme lääkärillä. Esinahan alta iho oli tulehtunut, pissaamisen yrittäminenkin kiirveli, ja hänen esinahkansa operoitiin päivystysluonteisesti. Oma toivomukseni oli, ettei ihan ympärileikkausta tarvitsisi tehdä. Kirurgi sanoi, että esinahkaan voidaan tehdä viillot, jolloin se väljenee, mutta loppujen lopuksi lapsellani oli riittänyt esinahan alla olleiden kiinnikkeiden irrottaminen, eli varsin säästävä leikkaus.

Kannattaa ensin ottaa selvää miten kukin kirurgi leikkauksen tekisi. Tk-lääkäri (mies), jolle ensin menimme, oli ympärileikkauksen kannalla "tällaisiissa tapauksissa" (eli kun nahka vaikutti varsin kireältä ja pissaamisaukko oli todella pieni). Onneksi leikannut kirurgi ei ollut samaa mieltä, koska lapseni saattaisi myöhemmin olla sitä mieltä, että ei olisi ympärileikkausta halunnut - päättäköön itse isompana, jos vielä ongelmaa tämän kanssa tulee.

4. ..kokemusta on Vierailija

Eikö neuvola käynnillä enää nykyään tutkita näitä asioita? Meillä on molemmat pojat ympärileikattu tai oikeammin kireä esinahka. Molemmat oliva silloin jo puberteetti-ikäisiä. Leikkaukset sujuivat ongelmitta. Luulen molempien olevan tyytyväisiä tilanteeseensa. Minä, äiti sairaanhoitaja varasin ajat yksityispuolelle, heidän omasta pyynnöstään ja asia oli sillä selvä.
    Tiedän työni kautta, mitä ongelmia kireä esinahka voi aiheuttaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri