Kirjaston kirjan korvaaminen :/ tietoa kenelläkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hmh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hmh

Vieras
Kyseessä on 4v lapselle lainattu kirja. Eräpäivää on vielä, mutta aloin eilen keräillä kirjaston kirjoja: yksi puuttuu. Ahkerista etsinnöistä huolimatta kirja on edelleen paikassa X. Kotiin se on tuotu, koska lapsi sen itse halusi kantaa ja mies muistaa sitä lukeneensa lapselle. Meillä ei ole käynyt muita vieraita kuin anoppi ja miehen pikkusisko poikaystävineen -tuskinpa he ovat kirjaa vieneet. Päiväkodissa lapsi on ollut vasta 1vkon ajan, ja tiedän 100% varmasti että sinne kirjaa ei ole kiikutettu, eikä minnekään muuallekaan (esim. kauppaan).

Vaihtoehtoina on siis, että kirja on jossain TODELLA hyvässä jemmassa, TAI lapsi on lykännyt sen esimerkiksi roskiin menevään pahvilaatikkoon (sai rattikelkan myöhästyneenä joululahjana).

Summa summarum ja asiaan, kirja pitää korvata ellei sitä löydy. Mitä tämä maksaa? Kyseessä lastenkirja joka on n. parin-kolmenkympin arvoinen. Millaisia kirjaston taksat on? Laskuttavatko kalliimman mukaan vai onko halvempaa? Kiitos paljon jos joku tietää. Raivostuttavaa, itse pidän kirjaston kirjat aina tietyssä paikassa mutta mies ja lapsi ovat lykkineet niitä mm. omien kirjojen joukkoon ja muualle.. Olivat siis kahdestaan kotona joululoman, mä en voinut pitää vapaata. Argh!!

Joissaki kirjastoissa saa automaattisesti laskun uuden kirjan hankita summasta, toisissa voi yrittää etsiä korvaavan kirjan tilalle tai maksaa uuden hinta. Kokemusta kahden kaupungin kirjastoista ja kahdesta korvattavasta kirjasta toisessa tapauksessa 1v heitti kirjan kylpyammeeseen ja toisessa kirja hävisi.

Loimaan kirjastossa ne teki vielä uuden kirjan hankintahinnasta ikävähennykset kirjan iän mukaan ja sit vaan osa hankintahinnasta tarvi korvata... melko reilua...

Helsingissä (ja varmaan muuallakin pk-seudulla) saa ostaa uuden kirjan tilalle. Itse olen 2 kertaa kadottanut kirjan, toisella kerralla kirja kyllä jätettiin kirjastoon (ennen näitä palautusautomaatteja) ja oli niin kova kiire etten ehtinyt jäädä odottamaan virkailijaa. Kirjaa ei sitten muka ollutkaan palautettu. Löysin saman kirjan netin kautta tarjouksesta 3 eurolla ja päätin sit viedä uuden kirjan kun asian selvittely meni liian hankalaksi. Toisella kerralla katosi kirja, jota ei enää kirjakaupoista saanut mutta onneksi siihenkin löysin korvaavan huuto.netistä 8e postikuluineen kun kirjaston korvaushinta olisi ollut 27,90e.

Loimaan kirjastossa ne teki vielä uuden kirjan hankintahinnasta ikävähennykset kirjan iän mukaan ja sit vaan osa hankintahinnasta tarvi korvata... melko reilua...

Helsingissä ei ole näin kivaa systeemiä :( Täällä katsotaan vaan koneelta suoraan joku hankintahinta ja se on sitten kirjan arvo. Siksi onkin yleensä parempi etsiä kirpparilta, antikvariaatista, huutonetistä tai vaikka netin kirjakaupoista uusi kirja tilalle.

Me tehtiin niin kadonneen kirjan kanssa, että uusittiin sitä laina-aikaa muutaman kerran (saatiin extra aikaa soittamalla kirjastoon ja kertomalla tilanne)
Ei lopulta löytynyt joten menin maksamaan kirjaa (n. 7 euroa) ja pyydettiin säilyttämään kuitti jos kirja löytyykin niin rahat saa takaisin. Ja näin kävi. Löysimme kirjan, nyt se odottaa vain palautusta :)

Meillä ainakin löytyy kunnan kirjaston sivuilta joka kirjan kohdalta kirjan "hinta". Tämän meidän kirjan hinta oli 15 e mutta koska oli jo vanha kirja niin pudotettiin summaa :)

meillä voi ostaa tilalle saman kirjan. Tässä joulun alla oli meilläkin yksi kirja hukassa ja olin ihan varma että taapero oli sen laittanut roskiin tai jotain, mutta olikin tunkenut sen patterin väliin ja oli niin nätisti siellä että ei useampikaan aikuinen sitä huomattu vaikka oli moneen kertaan sinnekin jo katsottu. Olin jatkanut laina-aikaa sille kadonneelle lampaalle joten ei tarvinnut korvata sitä, tällä kertaa.

Meiltä hävisi mystisesti myös kirjaston kirja. Kun menin kirjastoon selvittämään tilannetta, kirjastontäti katsoi kirjalle hankintahinnan ja sitten tosiaan tehtiin "ikävähennys" eli kuinka kauan kirja oli jo ollut kierrossa. Maksettavaa ei jäänyt paljoakaan, koska kyseessä oli vanha kirja.

Yhteistyössä