Kirje miehelleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Tällaisen kirjoitin miehelleni, ja haluan jakaa sen myös teidän kanssanne. Mitä ajatuksia kirje teissä herättää?

Pakko avautua.. Oon vaan edelleenkin niin huono puhumaan, että kirjotan.
Mä oon niin väsynyt! Siis ei fyysisesti, vaan henkisestil. En jaksa tätä tylsää elämää, jonka jokainen päivä on samanlainen ja yhtä tylsä kun edellinenkin. Ei mulla ole muuta sisältöä elämässä kun noi lapset ja niiden hoitaminen. Siivous, syöttäminen, pyykkääminen, kuskaaminen, paskavaippojen vaihto, siivous, siivous, siivous, tappeluiden selvittäinen, itkujen kuunteleminen jne. Mä en jaksa. Ei kukaan voi uskoakaan kuinka tylsää ja vittumaista on istua tässä kauheessa läävässä aamusta iltaan ja illasta aamuun ja toistaa kaikkia samoja rutiineja aina vaan.
Mun itseluottamus on hävinnyt ihan kokonaan tässä kotona ollessa, ja sen johdosta tuntuu etten pärjää työelämässäkään enkä sinne halua palata. En halua töihin mut en halua tätä samaa himassa oleiluakaan. En halua yhtään mitään, koska en vaan jaksa.
On niin paha mieli kun huudan lapsille koko ajan koska en vaan jaksa niitäkään. On niin helvetin yksinäinen olo vaikka onkin sut, lapset, ystäviä jne Silti tuntuu et oon niin helvetin yksinäinen. Varmaan just siksi toisaalta, etten osaa puhua näistä. Edes sulle.
Joka ikinen päivä mä itken täällä yksin ja lupaan itselleni et puhun sun kanssa mun ajatuksista ja murheista mut en vaan pysty sit kuitenkaan.
Aina kun tulet himaan niin nielen itkun ja pahan olon ja esitän että kaikki on hyvin. En tiedä miksen osaa avautua, vaikka tiedän et se ehkä voisi jopa auttaa.
Mutta anyway, mä en jaksa tätä enää. Hetkeksi aina helpottaa, mutta viim. seuraavana päivä koko sama paska vyöryää mun niskaan taas.
Niin paljon kun sua ja lapsia rakastankin, niin tekisi mieli häipyä enkä taase enää katsoa.
Tiedän kyllä, että sä autat niin paljon kun voit, hoidat lapsia ja teet ruokaa kun et ole töissä, mutta kun ne muutamat tunnit päivässä jotka yhdessä kotona olemme, ei helpota tätä oloa. Tiedän, että teet kaikkesi perheen ja mun eteen. Arvostan sitä todella enkä missään tapauksessa halua sitä vähätellä. SIlti mulla vaan on niin kurja olo.
En siis osaa tarkalleen sanoa miksi on tällainen olo, enkä tiedä miten lähteä tätä oloa purkamaan. On vain niin voimat lopussa. Anteeksi.

oot aika masentunu ihminen. mars lekurille niin saat asianmukaista hoitoa ja terapiaa. sitten se elämäkin alkaa näyttään valosalta.

ei sun miehes vois päästää sua jonnekki vaikka viikonlopuksi ihan lomalle??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
oot aika masentunu ihminen. mars lekurille niin saat asianmukaista hoitoa ja terapiaa. sitten se elämäkin alkaa näyttään valosalta.

Kyllä se päästää ja olen ollutkin poissa kotoa. Käyn siis kyllä säännöllisesti kavereiden kanssa kahvilla, shoppailemassa, risteilyillä, muissa kaupungeissa jne ja mies on silloin lasten kanssa. Mutta kun tämä olo ei sillä näköjään helpotu.

tuttuja kotiäidin tunetemuksia
toivottavasti kirje miehelle auttaa

tarvitset irtiottoja kodista, sun pitää järjestää itselle aikaa ja ulkoilua.... ltm. mistä pidät
käy perheneuvolassa (ei siis lasten/äitiys) puhumassa psykologin kanssa

mistä nautit kotiäitiydessä? tuovatko lapset vielä iloa vai onko kuppi kallistunut jo ihan negaatioille?

Kuulostaa että sairastat masennusta ja vaikka se tuntuu kuinka vaikealta sinun pitäisi mennä lääkäriin jotta saat oikeanlaista apua ja pystyt huolehtimaan itsestäsi ja perheestäsi. Minusta tuntui tuolta vuosi sitten vaikka elämäntilanteeni oli erilainen. Menin lääkäriin ja sain apua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
outoa...mun ei tehny mieli edes alottaa lukemaan tuota. jotenkin tuntu että se on liian henkilökohtanen, se on sinulta sinun miehelle.

Se ei ole suora kopio.

:o anteeks, mutta mitä järkeä sitten on kenenkään sanoa mielipidettä kirjeestä jos ei se edes ole se kirje minkä miehelle oikeasti kirjoitit? No mutta tosta kirjeestä kuitenkin, aika järkyttävä se mulle ainakin on. Olisin tosi järkyttynyt jos joku mun läheiseni kirjoittaisi voivansa noin huonosti. Toivottavasti mies ottaa sen tosissaan ja toivottavasti saat apua.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
outoa...mun ei tehny mieli edes alottaa lukemaan tuota. jotenkin tuntu että se on liian henkilökohtanen, se on sinulta sinun miehelle.

Se ei ole suora kopio.

:o anteeks, mutta mitä järkeä sitten on kenenkään sanoa mielipidettä kirjeestä jos ei se edes ole se kirje minkä miehelle oikeasti kirjoitit? No mutta tosta kirjeestä kuitenkin, aika järkyttävä se mulle ainakin on. Olisin tosi järkyttynyt jos joku mun läheiseni kirjoittaisi voivansa noin huonosti. Toivottavasti mies ottaa sen tosissaan ja toivottavasti saat apua.

Siis poistin nimiä ja sellaista nippelitietoa siitä, mutta asia pysyi silti samana.

Kyllä se päästää ja olen ollutkin poissa kotoa. Käyn siis kyllä säännöllisesti kavereiden kanssa kahvilla, shoppailemassa, risteilyillä, muissa kaupungeissa jne ja mies on silloin lasten kanssa. Mutta kun tämä olo ei sillä näköjään helpotu.

Ton perusteella tuntuis, että sulla on asiat kuitenkin aika hyvin. :/ Masennuksestahan tuossa taitaa olla kyse, kannattaa hakeutua lääkärille saamaan keskusteluapua ja mahdollista lääkitystäkin.

Toi on tosi avoin, tosi rohkee, vähän aikaa sitten toi ois voinu olla mun kirjottama. Mut en mä oikein tiedä.. toisaalta se on hyvä että sun mies tietää miltä susta tuntuu.. mutmut, toi kuulostaa tosi syyllistävältä toi kirje, se ei oo sun miehen vika että SUN elämä on tylsää, päinvastoin kuulostaa kelpo mieheltä. Miehelle tulee tosta kirjeestä tosi paha olo, vaikka varmasti kaikkensa yrittää. Se on vaan niin että SUN pitää tehdä sun elämälle jotain, saada siihen jotain muuta sisältöä kun koti ja perhe. Mä muokkaisin tota aika paljon. Olin ittekkin tosi masentunu ja tuntui just tolta, mut se meni vaan pahempaan kun aloin tolla sävyllä purkaa asioita miehelle, itte mun piti asiani hoitaa. Tää on vaan mun mielipide..

Olet masentunut!
Et osaa nähdä, että sinulla oikeasti on asiat paremmin, kuin moni edes uskaltaa toivoa unelmissaan...silti et osaa olla tyytyväinen elämääsi...vaan haluat lisää, enemmän, useammin jne jne...

Miksi valitat tuossa kirjeessä, että olet aina kotona hoitamamassa lapsia jos totuus on kuitenkin toinen? Sinulla on ystäviä ja käyt ulkona, risteilyillä, shoppailemassa...voi Juma kun pääsis itsekkin josksus!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Olet masentunut!
Et osaa nähdä, että sinulla oikeasti on asiat paremmin, kuin moni edes uskaltaa toivoa unelmissaan...silti et osaa olla tyytyväinen elämääsi...vaan haluat lisää, enemmän, useammin jne jne...

Miksi valitat tuossa kirjeessä, että olet aina kotona hoitamamassa lapsia jos totuus on kuitenkin toinen? Sinulla on ystäviä ja käyt ulkona, risteilyillä, shoppailemassa...voi Juma kun pääsis itsekkin josksus!!!

Vielä lisään sen verran, että sä kyllä nyt "haukut ja syyllistät" väärää puuta...ei miehesi enempää pysty tekemään, jos on työssäkäyvä ihminen, tekee ruoat, siivoaa ja saat lietsuta miten huvittaa...

Muuten on hienoa, että pystyt kirjoittamaan tunteistasi...mutta jokin muu on masennuksesi taustalla, kuin siinä mainitsemasi asiat...sun tarttee selvittää, että missä vika!

Mä aina sanon, että taustalla on paljon selvittämättömiä asioita/tunteita, mikään ei ole niin yksinkertaista. Jostain noi olot kumpuaa... eikun selvittämään syitä. :hug:

Mä tiedän, että mulla on aivan ihana mies, ja asiat muutenkin oikeastaan todella hyvin. Tiedän, että saan lapsivapaata jos tahdon, ja tiedän, että mun mies tukee ja auttaa mua aina kun tarvitsen.
Mutta tämä olo.. siitä en ole jostain syystä pystynyt hänelle puhumaan, enkä jostain syystä voi käsittää minkä takia olen niin sulkeutunut että en osaa kipeistä asioista puhua.

Ollen ollut masentunut aiemmin, mutta silloin oli niin synkkää että en nähnyt minkäänlaista valoa tunnelin päässä. Nyt silti koko ajan näen ne iloiset asiat, ja osaan niistä iloitakin ainakin hetken.

Jaksamista sinulle ikävistä kommenteista huolimatta. Jos todella olet masentunut muista että se ei ole sinun vikasi etkä voi siitä parantua ottamalla itseäsi niskasta kiinni. Ja ihminen voi olla masentunut vaikka elämässä menisi miten hyvin. Masennus on mitä suurimmassa määrin myös fyysinen sairaus.

vaikuttaisi siltä että todellakin olet masentunut, eikä mikään ihmekkään- jokainen kaipaa päiväänsä ennenpitkää muutakin sisältöä kuin talouden pyöritys ja lapset 24'7.

sulle tekis varmaan tosi hyvää saada olla päivisin edes 6h töissä/kurssilla (jos et heti mieli töihin, on olemassa kaikkia kivoja kursseja jotka tarkoitettu juuri sinunkin tilanteessasi olevia, niissä saa vertaistukea ja muutenkin sosiaalista elämää ja uusia kaveeita) ja lapset pitäis laittaa päivähoitoon! siellä ne saa kavereiden kanssa leikkiä, ei niillä kurjaa siellä olisi.

Päivän päätteeksi nauttisit lapsistasi ihan eri voimin kun saat päivällä muutakin tekemistä, ja jaksat antaa lapsillesi enemmän :)

sanon suoraan, ettei minustakaan tuommoseen olisi, ei todellakaan!!! varsinkaan vuosien ajaksi.

voit aluksi kysellä esim neuvolasta apuja ja mihin soittaa seuraavaksi jne, he osaavat opastaa, se on heidän työtään.

jaksamista koko perheelle, kyllä ne asiat vielä järjestyy :)

Mä tiedän, että mulla on aivan ihana mies, ja asiat muutenkin oikeastaan todella hyvin. Tiedän, että saan lapsivapaata jos tahdon, ja tiedän, että mun mies tukee ja auttaa mua aina kun tarvitsen.

Näiden tosi(?)asioiden pitäessä tuo kirje tuntuisi aika hurjalle ja voi tulla miehellesi melko shokkina jos olet hyvin osannut näytellä.
Pyytäisin sinuna ennemmin neuvolasta aikaa terapeutille (vai mitä ne nyt on) jolle voisi jutella ja selvitellä tuntoja ja kertoa sitten miehelle mieluummin kuin kaataa kaikki sonta kerralla niskaan kirjeen muodossa.

Noi sun tuntemukset eivät ole mitenkään ainutlaatuisia, varsin monella kotiäidillä on just samanlaiset fiilikset. On hyvä että saat avauduttua miehellesi edes kirjallisesti, mutta voisin kuvitella että miehellesi jää lukemisen jälkeen aika kummallinen olo. Hän todennäköisesti miettii mitä oikein haluat hänen tekevän, kun kirjeestä se ei käy ilmi. Lisää kirjeeseen mihin asioihin haluat muutosta, ja millaista muutosta. Jos haluat omaa aikaa, niin kirjoita että haluat esim. vapaaillan kerran viikossa. Jos haluat miehen osallistuvan kotitöihin, niin kirjoita että haluat hänen auttavan siivouksessa, lastenhoidossa, tiskeissä, pyykissä tms. Ei mies osaa tuollaisesta vuodatuksesta tulkita mitä sinä häneltä oikein odotat.

Yhteistyössä