Kirjoituspyyntö: Vaihdevuodet

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kärsitkö vaikeista esivaihde- tai vaihdevuosista? Kerro tarinasi!

Vaikeita vaihdevuosikokemuksia koskeva kirjoituspyyntö 4.3.-30.4.2019

Hyvät naiset!

Olen Itä- Suomen yliopiston yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan maisteriopiskelija, pääaineessa sosiaalipsykologia ja teen nyt pro gradu -tutkielmaani aiheesta ”vaikeat vaihdevuodet”, alustavalla työnimellä ”Naisen ääni, vaikeiden vaihdevuosien tarina”. Tutkimusta aiheesta on psykologia- ja sosiaalitieteellisestä näkökulmasta vähän. Haluan tutkielmassani nostaa keskiöön naisen oman äänen, sukupuolen ja kokemukset.

Jos koet vaihdevuosien tuottaneen sinulle vaikeita kokemuksia, pyydän sinua kirjoittamaan minulle oman esivaihdevuosi- ja/tai vaihdevuositarinasi. Kertomalla oman tarinasi, voit olla tuottamassa tärkeää tutkimustietoa aiheesta. Kirjoita vapaamuotoinen kertomus kokemuksistasi. Saat itse päättää mitä ja miten kerrot ja kuinka pitkästi. Vaikka tarina onkin vapaamuotoinen, olen erityisen kiinnostunut siitä: Mitä sinulle tapahtui? Kuinka se vaikutti sinun elämääsi eri tasoilla (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen)? Mistä hait/sait apua ja tietoa, vai saitko? Minkälaisia tunteita ja ajatuksia edellä mainittu herätti tai herättää sinussa? Mikä on tilanteesi nyt? Kerro myös minkä ikäinen olit ja olet nyt?


Tarinallinen aineisto suojataan niin, että sitä ei pääse lukemaan kuin tutkija ja mahdollisesti tutkimuksen ohjaajat ja tarkastajat, joita sitoo vaitiolovelvollisuus samalla tavalla kuin tutkijaakin. Tutkimukseen osallistuvien henkilöiden henkilöllisyyden tunnistamattomuudesta pidän huolta koko tutkimuksen ajan. Tutkielmani tarkastuksen jälkeen aineisto hävitetään. Tutkimukseen osallistuminen on täysin vapaaehtoista ja osallistumisesta ei mene tietoja mihinkään.


Tavoitteenani on saada tutkielma valmiiksi vuoden 2019 loppuun mennessä. Työn ohjaajana toimii professori Vilma Hänninen Itä-Suomen yliopistosta. Annan myös mielelläni lisätietoja tutkimuksesta ja siihen osallistumisesta. Lähetä vapaamuotoinen tarinasi E-lomakkeella
https://elomake.uef.fi/lomakkeet/22280/lomake.html
(voi lähettää nimettömänä) tai sähköpostiosoitteeseen riitta.raate@netti.fi. Otan tarinoita vastaan huhtikuun loppuun saakka. Olen erittäin kiitollinen, mikäli haluat kertoa omia kokemuksiasi tutkimuksessani! Minuun voi yhteydessä joko sähköpostilla tai puhelimitse. Kiitos paljon avustasi! Jokainen tarina on tärkeä!


Ystävällisin terveisin,
Riitta Raatejärvi (YTK)

gsm. 0443307777 riitta.raate@netti.fi



Tutkielman ohjaaja: Professori Vilma Hänninen

vilma.hanninen@uef.fi
 

Yhteistyössä