Hae Anna.fi-sivustolta

kissa-allergia todettu, mitä tulokset tarkoittavat? ystävällisesti joku vastatkaa..

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä allergikon äiti, 02.01.2007.

1. allergikon äiti Vierailija

Hei!.. en tiedä meneekö oikeaan "viestiketjuun", mutta 3.5 vuotiaalla pojallani todettiin tänään kissa- ja koira-allergia.

Jatkuvien hengitystieinfektioiden vuoksi kävimme lääkärillä joka määräsi prick-testit. tuntui oudolta että tutkittiin hevosta,koiraa ja kissaa sillä meiltä löytyy niitä kaikkia ihan lähipiiristä. järkytys oli valtava kun näimme itse näppylät kissalle ja koiralle..

hengitystieinfektioiden toistuvuuden syyksi epäiltiin myös sitä että päiväkoti-hoito aloitettiin reilu vuosi sitten, että syy olisi siinä. ei ole hetkeäkään ollut mielessä että pojalla olisi eläinallergiaa sillä ei ole iho-oireita, ei kutisevia silmiä, ei pelkkää nuhaa. aina on flunssaa liikkeellä päiväkodissa ja silloin myös hän sairasti. nyt tunnen itseni hölmöksi, sinisilmäiseksi ja vaikka mitä.

kissa on minulle rakas, se on mun vauva ollut viisi vuotta. tuntitolkulla olen itkenyt sillä en tiedä kuka sitä hoitaisi ja hellisi niinkuin me.

onko teillä kellään allergia oireillut kuten yllä? meillä on paljon tuttuja kissa-allergikkoja ja kaikki-aivan kaikki heistä- reagoivat nuhalla ja silmäoireilla. osalla lisäksi hillitön kutina käsissä kun silittäneet kisua?

lisäksi olen ymmärtänyt että se eläinpöly viipyy asunnossa vuosia? vielä sen jälkeenkin kun eläimestä on luovuttu? asumme maalla ja olen mielestäni suht siisti. normaalit siivousrutiinit pari-kolme kertaa viikossa, koska kissa on pitkäkarvainen tekstiilivalinnat ovat sellaisia jotka eivät vedä karvoja puoleensa tai ovat ainakin helposti puhdistettavissa, esim pitkiä verhoja ja mattoja välttelemme. kaikki on helposti imuroitavaa. tiedän että kyse on eläinpölystä ei karvoista, mutta ei nuo tekstiilit myöskään ole extrapölyäviä, juuri kissan aiheuttaman lisäsiivoamisen takia.

tämä tuntuu niin käsittämättömältä. eräs tuttu kuoli astmakohtaukseen juuri syksyllä ja nyt pelottaa että pojan allergia menee astmaksi.. miten pääsen pölystä eroon? onko se totta että pölyä asunnossa vielä vuosia? pisteinä oli 6 kissalle ja 4 koiralle. muille nolla. mitä se tarkoittaa? se + ja - histamiini kohdassa + oli myös 6 ?

ja miten minun sydänparkani kestää eron kissasta. sillä ero on edessä väistämättä se vaan tuntuu niin kamalalta. en edes ajattele pitäväni kissaa mutta silti sattuu kovasti siitä luopua.

olen niin pihalla koko jutusta että toivoisin jonkun vastaavan pian?

2. auringonhaituva Vierailija

Mun avomiehelläni on suht paha kissa-allergia, luku oli 6. Ja meillä on silti kolme kissaa. Allergia helpotti ajan kuluessa OMILLE kissoille. Muista kissoista hän saa edelleen oireita. Ilmanpuhdistajasta ja huolellisesta siivouksesta on myös ollut apua.
    Lapsen terveyden ollessa kyseessä täytyy kuitenkin kissasta varmaankin luopua :( Saisiko sen hoitoon jonnekin naapuriin, sukulaisille tms lähelle, että vielä pääsisit sitä moikkamaan usein?

Tästä aiheesta on ollut keskusteluja Kissanpäivillä (www.lemmikkipalstat.net), sieltä saatttaisit saada paremmin apua - tämä palsta on melkoisen "kuollut"...

Voimia sinulle!

3. Pullaleipuri Vierailija

Ei aihetta paniikkiin. Pisteet kissalle on korkeimmat siksi, että teillä on kissa. Ei se muuta tarkoita. Ja allerginen ei voi olla muille eläimille kuin niille, joiden kanssa on ollut tekemisissä. Minulla on allergia kissoille, koirille, kaneille, marsuille, hevosille, lehmille ja ties mille kasveille ja homeille. Koska olen näiden eläinten kanssa ollut paljon tekemisissä.

Toistuvat hengitystieinfektiot on päiväkotilasten arkipäivää, ei ne välttämättä johdu tästä kissa-altistuksesta lainkaan. Ja se, että ei ole silmä- ja iho-oireita on hyvä asia. Itse olen siis allergikko ja meillä on kolme lasta ja kolme kissaa. Olen ollut allergikko lapsesta saakka, mutta en halunnut luopua koirastani ja nykyään lääkärit eivät edes pidä välttämättömänä luopua rakkaasta lemmikistä.

Hanki ilmanpuhdistajat ja siivoa paljon. Ja seuraa tilannetta ihan rauhassa. Ja jos et saa muuten mielenrauhaa, etsi kissalle hyvä uusi koti. Olen seurannut paria perhettä, jossa luovuttiin heti lemmikeistä allergiatestien jälkeen ja nyt heillä on hyvin rajoittunut elämä, kun lapset on sitten tulleet allergisiksi pikku hiljaa lähes kaikelle. Olet kai kuullut, että maaseudulla lapset kärsii allergioísta paljon vähemmän kuin kaupunkilaislapset, koska heidän ympäristössään on paljon elämiä ja kaikenlaista "allergisoivaa". Elimistö pysyy terveenä, kun se joutuu vähän "taistelemaan". Täysin steriilissä ympäristössä ihminen sairastuu.

4. auringonhaituva Vierailija

Minunkin piti vielä tähdentää, että lääkärihän käskee satavarmasti heti luopumaan lemmikeistä. Niin ne tekevät aina. Mieti kuitenkin ihan rauhassa tilannetta.

Meillä oli kotona homevaurio ja saimme siitä jatkuvia flunssa ym oireita. Menin lääkäriin ja kerroin jatkuvasta kurkkukivusta, nuhasta, silmien kutinasta ym, ja kerroin että epäilen talossamme olevan hometta. Mainitsin myös että meillä on kissoja, ja lääkäri totesi heti; "Ne kissathan pitää hävittää!" Jaaha? Pikadiagnoosi? Muutettuani homekämpästä pois, kaikki oireeni katosivat välittömästi. Onneksi en tappanut rakkaita kissoja!!!!!

5. kirsikka^ Vierailija

Tuo on ihan totta, että lääkärit käskevät yleensä ensimmäisenä luopua lemmikeistä. Se on kuitenkin usein ihan turhaa. Kuten auringonhaituva sanoikin, ihminen voi siedättyä omille lemmikeilleen. Mun miehellä on todettu lapsena kissa-allergia, mutta silti meillä on kissa, eikä oireita tiettävästi ole. On kuitenkin hirveän hankala sanoa, voiko lapsi siedättyä kissallenne ja mitä teidän nyt pitäisi tehdä. Joka tapauksessa suosittelisin, että ette tekisi hätiköityjä päätöksiä mihinkään suuntaan. Katselette tilannetta jonkin aikaa ja mietitte rauhassa.
    Voisitte myös kokeilla kissan antamista ystävälle hoitoon pariksi viikoksi ja näkisitte, tapahtuuko minkäänlaista muutosta.

Mistä päin suomea olette? Jos joudutte kissasta luopumaan, niin tiedän kyllä pari erittäin kissarakasta ihmistä, jotka varmasti tarjoaisivat kissalle kaikkensa; eläinkaupan ruuat, ison talon, kiipeilypuita, paljon sylittämistä ja hellimistä. Kumpikin näistä ihmisistä on miettinyt kissan hankkimista jo jonkin aikaa ja kokemusta kissoista on.
    Mutta sydämestäni toivon, että teidän ei tarvitse kisusta luopua!! Kaikkea hyvää teille!

6. allergikon äiti Vierailija

kiitoksia vastauksistanne. Kissa lähtee "tutustumaan " uuteen potentiaaliseen, mutta äärettömän arkaan kaveriin viikonloppuna. meidän muru on niin sosiaalinen verrattuna siihen toiseen kissaan, mutta tiedän että siellä sitä rakastettaisiin. Ja lupasivat palauttaa minulle takaisin mikäli homma ei pelaa, koska haluan kissan sellaiseen kotiin jonka tiedän rakastavaksi ihan varmasti. Koska epäilemme kuitenkin suuresti aran kissan tottumista, enkä tahtoisi kumpaakaan ylettömästi kiusata, olen kiitollinen kirsikan esille tuomasta mahdollisuudesta. ehkä voin jotenkin ottaa yhteyttä mikäli tämä homma selvästi ei toimi?
    Asumme etelä-karjalassa, ja kissa on kotoisin kuopiosta alunperin (matkannut kanssani 5 vuotta ympäri etelä-suomea kunnes asetuimme etelä-karjalaan) kissa on leikattu kolmivärinen puolipitkäkarvainen tyttökissa, luonteeltaan ihmisrakas haleja ja kurkkua ja mandariinia rakastava hassu höpsö. kissa on helposti käsiteltävä ja äärettömän miellyttävä matkustajakaveri, sopeutuu muutamaan uuteen paikkaan helposti kunhan on tuttu emäntä mukana jonka kainaloon voi yöks käpertyä. autoilusta pitää ja kulkee helposti narussa kun ulkoilua harrastetaan. yleisimmin nauttii kuitenkin kotisohvasta, pehmoleluista ja naruista.. tulee syliin ennenkuin huomaat edes hellyyttä kaivanneesi ja lohduttaa surullista puskemalla leukaan. rakastaa harjaamista ja pakon edessä antaa pestä itsensä (kun otti erää naapurin perunapellon kanssa eräänä syksynä)

7. Voi vinetto Vierailija

Kylläpäs kissa pikaisesti sai lähdön! Yleensä näissä asioissa vähän odotellaan ja katsotaan... Ja todella hyvän kodin löytäminenkin usein kestää vähän pitempään kuin kaksi päivää.

8. no mitä? Vierailija

No eikös se ole hyvä asia että uusi koti löytyy??????????????

9. allergikon äiti Vierailija

hei, kissa menee tuttavaperheeseen -itseasiassa sukulainen- tutustumaan, ja koska siellä jo oleva kissa on arka, aloitettiin tutustuttaminen heti. tämä ratkaisu mahdollistaa sekä sen että kissa olisi varmasti hyvässä perheessä, minun helposti seurattavissa ja siten myös takaisin kotiin otettavissa mikäli asiat näin kääntyvät. Totuttaminen tehdään pienissä erissä, nimenomaan tämän aran kissan vuoksi. totuttamisia on useita ja samalla saamme koko perhe mahdollisuuden hiljakseen totuttautua tilanteeseen. ymmärrän tosin "voi vinetto":n kommentit, sillä muistan hyvin itse ajatelleeni samoin joku aika sitten. Mutta kun katsoo poikaa joka jatkuvasti sairastaa sitä alkaa pelätä astmaa. enkä astmaakaan pelännyt ennenkuin viime syksystä kun puolison sukulainen siihen kuoli. sitä vain ihmetteli että mitä ihmettä tapahtui, en tiennyt astman olevan niin vaarallinen. sitä sinisilmäisesti vain kuvitteli sen rajoittavan elämää. vaaralliseksi koin lähinnä syövät ja onnettomuudet sun muut.. ajattelin että nykyaikana ei ole pakko tehdä sellaista työtä joka altistaisi kohtauksille ja vaikka mitä.. tämä kuulostaa omissakin korvissani naivistiselta mutta en ollut koskaan joutunut kohtaamaan mitään vastaavaa. lehdet ja töllö syytävät pelotteluja lähinnä näistä syövistä ja muista. ei tullut mieleenikään pelätä astmaa, tai allergiaa. Ehkä reagoin hätäisesti, mutta omasta mielestä olen vain ripeä. kissa ei lähde tuosta vain ihan minne sattuu ja tämä totuttelu on kaikille hyväksi. kaikkein sopeutuvaisin on juuri tämä meidän muru mutta kyllä se häntäkin stressaa varmasti kun ei ymmärrä mitä tapahtuu.. joka tapauksessa asia on vielä niin tuore etten tiedä kunnolla mitä ajatella ja turhaudun tähän tekemättömyyteen. kukaan ei neuvonut, ei antanut ohjeita. onhan kaikkia sivustoja olemassa mutta haluaisin face-to-face keskustella jonkun kanssa joka kuuntelee nimenomaan meidän tilannettamme ja kertoo sitten niitä itsestäänselvyyksiä jotka tässä yllättävässä tilanteessa tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Mieltä huojentaa jonkin verran se että maailmassa on muitakin jotka välittävät eläimistään ja muidenkin eläimistä eikä vain niitä kaikkia kauheuksia mistä saa lehdistä lukea. Ajatelkaa jos kissasta luopuminen olisi tullut äkkiä. se olisi ollut annettava ensimmäiseen paikkaan minne sen saisi.. ja sitä ei koskaan tiedä miten tuntematon kohtelee.. se olisi ollut kauheinta.

10. marmeliini Vierailija

Lapsellani todettiin viime vuonna astma - ja kissa on meillä yhä vieläkin. Allergiatesteissä todettiin allergisuus mm. kissalle, koiralle, marsulle, homeitiöille ym., en nyt edes muista mille kaikille. Kissalle eniten.

Meille lääkäri sanoi, että toki he suosittelevat, että kissasta luovutaan, mutta jos pärjätään lääkkeillä eikä sairaus pahene (ts. kohtauksia ei ala esiintymään jatkuvasti), niin seurataan tilannetta. Nyt tuosta diagnoosista on melkein vuosi ja meillä tilanne on pysynyt hallinnassa.

Nämä ovat varmaan aika tapauskohtaisia. Meillä on siinä hyvä tilanne, että kissallemme on uusi koti tiedossa, mikäli emme voisi sitä pitää. Mutta vielä sitä tilannetta ei ole tullut.

11. Singaluir Vierailija

Astmaan kuoleminen on nykyaikana todella harvinaista. Itse sairastan astmaa (ja kissoja on juu eikä niistä luovuta) ja muistaakseni 4-5 ihmistä vuodessa saa kuolemaan johtavan astmakohtauksen. Silloin yleensä huonosti hoidettu astma tai muut liitännäissairaudet syynä. Joten ei astmaa kannata pelätä. Hoitokin on mullistunut vähän aikaa sitten. Sumutteiden ja henkeen vedettävien aineiden sijasta otan yhden pillerin illalla ja se on siinä.

Aina kannattaa hankkia se viimeisin tieto joka sairaudesta. Valitettavasti se tieto ei aina ole terveyskeskuslääkärin taskussa. Itse olen maan huippukeuhkolääkärin hoidossa, joten olen rauhallisin mielin. Ja olen saanut hänen siunauksensa kissojen pitoon, ei kuulemma luultavasti vaikuttaisi suuntaan eikä toiseen vaikka kissoista luopuisinkin.

Tsemppiä kaikille allergia-asioiden kanssa painiville.

12. Sae Vierailija

pölypunkkia ollenkaan? Itse saan samankaltaisia oireita huonepölystä, jota on olevinaan liikaa jo parin päivän kuluttua siivoamisesta. Meillä on 7 karvaeläintä, joten pölyäkin riittää. Oireet pysyvät kurissa, kun imuroi ja muuten siivoilee päivittäin, ei pidä mattoja lattiassa ja pesee vuodevaatteet ja verhot usein.

13. xxzz Vierailija

Veinpä neidin (14-v.) lääkäriin hengitystieinfektion vuoksi. "Kotidiagnoosi" oli virustauti, koska isällänsä oli juuri ollut samanlainen. Lääkäri alkoi hetki kuulustella allergioista -- kun tyttö sanoi, että talossa on koira ja marsu (joista ei ole ollut mitään oireita, marsuja on ollut talossa viisi vuotta, koira koko neidin eliniän), lekuri totesi: "No, ainkaan se marsu ei elä kovin kauan." (Tyttö valisti, että joskus saattaa elääkin jopa kymmenen vuotta -- lekuri nyrpisteli tympeästi. Tytöllä oli aika paha mieli moisesta.)

Ymmärrän lääkärien huolen, mutta pientä rajaa! Kyse kun on kaiken järjen mukaan todellakin viruspöpöstä. Lähinnä kävimme tsekkaamassa, että antibiottihoitoa vaativasta bakteeritulehduksesta ei ole kyse. (Edellinen terkkarikäynti oli neljä vuotta sitten, joten mitenkään raajaan toistuvasta ilmiöstä ei ole kyse! Ihmeellinen allergia, jos oireilee vain kerran neljässä vuodessa.)

(No, ehkä kyseessä oli tosi väsynyt lekuri -- määräsi yskänlääkettä, jossa oli juuri sitä vaikuttavaa ainetta (salbutamol tms), jota lapsi ei siedä (saa sydämen rytmihäiriöitä, ). Siitä on merkintä, lisäksi neiti mainitsi asiasta, samoin minä. Apteekissa onneksi tsekkasin asian.)

14. tuohtunut Vierailija

Kuinka joku voisi edes harkita pitävänsä lemmikin jos edes epäillään lapsella allergiaa. Ymmärrän, että lemmikit ovat rakkaita, mutta lapsi on lapsi! Voi vinetolla ei ilmeisesti ole omia lapsia kun kyseenalaisti alkuperäisen tavan toimia ja kokeilla heti kissaa pois. Lapset ennen kaikkea, ei itsellä niin väliä.

15. sivusta seurannut Vierailija

onpas tämä tunteita herättävä aihe. minusta on pääasia että sekä lapsi että eläin ovat onnellisia. ihanaa että asiat järjestyvät.

16. Tilanne on todella yksilöllinen, niin ovat eri perheiden elämäntavat ja -ympäristötkin. Vaikea on toisten rakaisuja mennä arvostelemaan.
    Kerron vihjeenä miten ystäväperhe teki samassa tilanteessa, kyse oli kylläkin koirasta!
    Koiraa ei lopetettu, mutta siltä kiellettiin kokonaan pojan huoneeseen meno ja eteenkin pojan vuoteeseen. Pojan huoneen ovi pidettiin kiinni, silloin kun poika ei ollut paikalla.
    Vuoteessahan vietämme pitkät pätkät päivästämme.
    Tässä taloudessa tuo auttoi yhdessä olohuoneen/keittiön ilmanpuhdistimen, poika pärjää hienosti ja koirakin on tyytyväinen.

17. SnowWhite Vierailija

Minulla on kissa-allergia. Minulla on tällä hetkellä kolme kissaa, neljäs tulossa. Kotona asuessani meillä oli kaksi kissaa, molemmilla isovanhemmillani myös kissoja. Ikinä ei ole oireita tullut, vaikka pisteet oli alunperin 5. Kymmenessä vuodessa pisteet laskivat 3:een.

18. voipas Vierailija

Voi olla. Itse en ole koskaan ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Silti viimeisimmässä allergiatestissä hevonen oli eniten allergisoiva. Aiemmissa allergiatesteissä (15-v sitten) en reagoinut hevoseen.

19. On todellakin rankka aihe...lueskelen itse 3-kuisen pojan äitinä tätä, meilläkin kaksi kissaa ja pojalla atooppista iho-oireilua kun vastikkeeseen siirryttiin. Neuvolasta totesivat, että kissoista se varmaan on kun ei verikoe osoittanut lehmänmaitoallergiaa. Kuitenkin pojan iho on paljon parempi kun saa apteekin vastiketta...että enpä lähtisi kissoista luopumaan. Muutenkin ymmärrän teitä, jotka ette luovu lemmikeistänne. Lapsi on lapsi mutta myös eläin on lapsi ja lapsen asemassa, siitä on ihan yhtä paljon vastuussa kuin lapsestaankin. Pistää vihaksi ihmiset jotka ovat sitä mieltä, että kun lapsi on niin se on kaikki kaikessa ja eläimet voi heittää pois tai hävittää...voi kunpa ihmiset voisivat tulla toisilleen allergisiksi niin näkisivät millaista sitten olisi...monelle eläimestä luopuminen pakon edessä on sama kuin antaisi lapsensa pois...että vähän rajaa teille kaikille! Ja tsemppiä teille jotka taistelette saadaksenne sekä eläimenne että lapsenne voimaan hyvin...meillä seurataan vielä tilannetta

20. Lohdutusta Vierailija

Minun nyt 15-vuotias tyttäreni oli kovin atooppinen pikkulapsiaikansa ja vieläkin hänellä on herkästi kuivuva iho. Meillä on koko tytön elinajan ollut koira ja kissoja. Koskaan neuvolassa ei puhuttu koiran tai kissojen pois antamisesta, vaikka allergiatestissäkin käytiin ja vähäistä allergiaa oli. Asuimme silloin maaseudulla, jossa joka talossa oli eläimiä, joten siksi ei varmasti ehdoteltu tätä eläimistä luopumista.

Atopia todella helpotti noin nelivuotiaana. Joten katselkaa rauhassa, minä luulen, että meillä atopia ei ainakaan johtunut koirasta tai kissoista, koska tyttö voi käsitellä niitä ja jopa nukkua koira sängyssään nykyään.

21. Minä otin kissanpennun 6päivää sitten & on alkanut tulemaan allergisia oireita mm. silmien kirvely/kutina..huulien,polttelu,kuivuminen & kurkkukipu..myös pientä ihottumaa huulissa & käsissä.. Olen aina ollut hyvin eläinrakas,vielä vuosi sitten asuin porukoilla & siellä oli ihana kisu Minttu & koira Santro,koskaan ei ollut mitään allergisia oireita..En voi käsittää miten nyt sitten yhtäkkiä voi tulla oireita..:( Millään en halua kissasta luopua,kun se on niin maailman paras kisu.. Ja sitä olen kovasti odottanut.. <3 on kuin henki & elämä(kissat) Mietin että voisiko olla vain alkureaktio,koska en ole aikoihin ollut läheisessä kontaktissa kissoihin tai koiriin..nyt kun olen taas tosi paljon.. Aluksi yöt kissa nukkui vielä vieressäkin,heti ekan yön jälkeen oireet ilmeni :/.. Onko kellään samanlaisia oireita? Olen myös 8eri homeelle allerginen,& olen miettinyt että talossa missä asun saattaisi olla hometta.. :/ että jos kissa on vain välikäsi oireisiin..Onko kellään mitkään hoidot auttanu & jos on niin mitkä? Tällä viikolla käyn allergiatesteissä.. Ja todella hyvin olet kirjoittanut lapsen & kissojen äiti,olen aivan samaa mieltä..:) En kestä jos en tätäkään iloa elämääni saa pysyväksi,koska olen niin rakastava & huolehtiva kissoja kohtaan <3 ;( Pahalle tuntuu koko ajatus,& käsittämättömälle..

22. Perla Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on auttanut siedätyshoito. Vaikka allergian katoamiseen on varmaan vaikuttanut osaltaan myös aika...

23. Kissamamma Vierailija

Otapa iisisti. Minä olen allergikko (koivu, pähkinät, homeet, kissa, koira, hevonen jne), joka kasvatan kissoja. En kärsi oireista muuta kuin silloin, kun uusi pentue syntyy. Silloin oireet palaavat (hoidosta huolimatta) muutamaksi päiväksi, kunnes elimistöni "tottuu" uusiin pikkuisiin. En osaa tätä selittää, mistä johtuu, mutta tuttavillani kissapiireistä on ihan samoja kokemuksia.

Älä ota pentua viereesi sänkyyn ja pese käsiä paljon. Saattaapi olla, että helpottaa tuo oireilu. Ja käy lääkärissä, nykyään ei enää vaadita luopumaan eläimistä välttämättä, jos allergia puhkeaa.

24. Kaksi omaa pompeloa Vierailija

Minulla on ollut nyt reilu kaksi kuukautta samoja oireita kuin sinulla: alkoi huulien polttelusta, kutiamisesta ja ihottumasta. Seuraavaksi tuli silmäluomiin kuivia kutiavia länttejä ja nyt kaulassa esiintyy aika ajoin kutiavaa punaista ihottumaa. Myös käsitaipeissa on hieman ihottumaa. Itselläni on kaksi vuotta ollut kaksi kissaa, eikä aikaisemmin ole oireita ollut. Huomenna saan allergiatestin tulokset kissan osalta, kerron sitten tuloksen täällä. Tänään kävin ottamassa selkääni toisen allergiatestin, joka testaa kaikki kosmetiikka-aineet.

Joten huomista peläten..

ps.kisulit ei tosin muuta luotamme pois vaikka allergia niistä johtuisikin, käyvät vaan mummolassa useammin;)

25. kaksi omaa pompeloa Vierailija

Eilen kirjottelin tuon edellisen viestin. Eli tänään sain tulokset, enkä ollut onneksi allerginen kissoille. Nyt sitten odotellaan pe saapuvia kosmetiikka-ainetestejä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri