Hae Anna.fi-sivustolta

kissa-allergia todettu, mitä tulokset tarkoittavat? ystävällisesti joku vastatkaa..

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä allergikon äiti, 02.01.2007.

1. kissaemo Vierailija

Minulla on kissa-allergia ja lukuna 6 . Olin vuoden ilman kissoja ja hengitysvaoikeuksia ja hengenahdistusta oli paljon, käytin jatkuvasti astmalääkitystä. Nyt 2 kissaa eikä enää hengitysoireita. Aika outoa Lääkärin mielestä siedätys kissoihin on vaikka luku nä'yttääkin pahalta. Toki silmät hieman kirvelee, mutta se on pikkujuttu siihen iloon verrattuna jota kateista saan.

2. lapsi tärkeämpi Vierailija

kyllähän lapsen terveys on tärkeämpi kuin lemmikki. Myöhemmin allergiasta voi puhjeta astma josta saa kärsiä lopun elämää.
    Varsinkin talvisin lapsella voi olla todella hankalaa , kun kissa on paljon sisätiloissa.

3. allergikko Vierailija

Eikö tuota esim koira 5 lukua pitäisi aina verrata siihen histamiinipattiin? Eli jos se on vaikka 8 ja koira 4 niin kyse ei ole pahasta allergiasta mutta jos se histamiini on 8 ja koira 10 niin huonolta näyttää.

No, jokainen on yksilö, niin ihminen kuin eläinkin.

Itse pärjään allergian kanssa mutta täytyy kyllä sanoa että jos minun lapsellani todettaisiin niin toimisin kyllä nopeasti ja etsisin uuden kodin. Tai ei varmasti paljon tarvitsisi etsiä sillä lähipiiristä löytyisi ja nopeasti. Eli ei se aina kestä kauan kuten yksi kommentoija sanoi.

Ja totuus on kuitenkin se että eläimet sopeutuvat kyllä. Ne kiintyvät uuteen kotiin ihan yhtälailla. Pääasia on se että ne eivät joudu heittopussiksi, kodista toiseen ja siksi onkin varmasti helpottavaa antaa kissa tutulle;)

4. Minun tyttärelläni todettiin aikanaan kissa- ja koira-allergia ja ennen testausta hän ei ikinä oireillut (perinteisellä silmien ja käsien kutinalla tai nuhalla) kyseisille eläimille eikä myöskään sen jälkeen. Hänellä todettiin myös myöhemmin astma. Diagnoosin jälkeen päätimme katsoa tilannetta jonkin aikaa, ja mikäli vakavia oireita (tai pienet oireet ovat jokapäiväisiä) ilmenee niin luovumme kissastamme. Kielsimme kissan menon tytön huoneeseen ja imuroimme ahkerasti, jolloin tilanne rauhoittui tai se johtui alkaneesta lääkityksestä. En tiedä. Kissa elää edelleen kanssamme samassa taloudessa. Tyttö saa nykyään vain lieviä hengenahdistuksia (todella harvoin) lähinnä erittäin kuivasta pakkasilmasta tai raskaasta ruumiillisesta rasituksesta. Mietinkin vaikuttaako loppujen lopuksi kissa-allergia astmakohtauksiin lainkaan vai onko se vain muista syistä johtuvaa? Esim. tyttö saa voimakkaampia allergisia reaktioita koirista, jotka testin mukaan olivat kissoja heikommin allergisoivia. Meillä ei ole koiraa, mutta sukulaisilla on. Oikeastaan koira-allergia on pahentunut ajan kuluessa ja vastaavasti kissa-allergiaan ei ole mitään ulkoisia viitteitä. Johtuneekohan se siedätyksestä (elämisestä kissan kanssa) vai mistä? Löytyykö joltain hyvää linkkiä ulkomaalaiseen (englanti, saksa, ruotsi) tai suomalaiseen tutkimukseen aiheesta? Olen myös samaa mieltä joidenkin kirjoittajien kanssa siitä, että lääkäreillä ei välttämättä ole oikeaa tietoa allergioista tai niitä ei ole yksinkertaisesti tutkittu tarpeeksi. Mikä olisi yllättävää, kun nykyään lähes jokainen on allerginen jollekin aineelle.

5. Asumme Ranskassa ja meillä on kaksi koiraa eikä allergioista tietoakaan. Sikäli kummallista, että Suomessa asuessamme sekä testien mukaan poikani, tyttäreni että mieheni todettiin kissoille ja koirille allergisiksi. Poika varsinkin sai vuotavan nenän ja silmät erään sukulaisen villakoiran seurassa. Nykyään hän ei saa oireita vieraistakaan koirista tai kissoista.

Sattuman kautta perheeseemme tuli sileäkarvainen koira. Aluksi luulimme että väliaikasesti juuri allergioiden vuoksi, mutta koira tarvitsi pikaisesti uuden kodin, joten otimme sen. Ei tullut oireita. Koira sai jäädä ja nyt niitä on kaksi samanrotuista.

Ystäväni on allergialääkäri, kuten miehensäkin, toinen ihotauti- ja toinen keuhkolääkäri, mutta molempien erikoisala on allergiat. Kysyin heiltä sen ensimmäisen koiran tulleessa taloon, mitä tehdä. He molemmat olivat sitä mieltä, että allergioihin vaikuttaa usein myös mielialat ja toisaalta koirat ja kissat antavat mielihyvää, joten se voi olla myös hyvä. Myös eläimen paikalla olo voi siedättää kestämään näitä allergioita. Sitäpaitsi kaikki kissat ja koirat eivät aiheuta allergioita, riippuu rodusta ja itse kustakin henkilöstä mikä rotu aiheuttaa ja mikä ei. Mutta mikään rotu ei ole allergiavapaa, vaan joku rotu voi aiheuttaa allergiaa jollekin ja toinen rotu toiselle. Kokeilemalla ja totuttelemalla asia selviää. Vasta viimeinen keino on luopua eläimestä jos yhteiselo ei todellakaan onnistu.

6. Liisilinnea Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sinä kirjoitit, ettei voi olla allerginen kuin niille eläimille, joiden kanssa on tekemisissä!!!

HALOO - minulla on kolme kissaa (4points prickissä), mutta hevoselle 7 pointsia, vaikka en ole kuin kerran pikkulapsena silittänyt hevosta ja allergiatesti tehtiin lähes viisikymppisenä.

7. Hanger Vierailija

En tiedä seuraako tätä enää ketään, mutta kerronpa kaikesta huolimatta omat kokemukseni. Nuorena poikana minulle puhkesi heinän siitepölyallergia (kävimme paljon maaseudulla kesämökillämme). En käynyt vielä silloin allergiatesteissä vaan vasta yli parikymppisenä. Testeissä kerrottiin, että olen nurminatalle, timoteille ja pujolle (5 tähteä) ja koiralle (3 tähteä) allerginen, mutta kissalle, hevoselle, kanille, marsulle en ole allerginen ollenkaan. Minulle kerrottiin, että voin hankkia hevosen (kerrostaloon?) :), kanin, marsun ja kissan jne. Minulle suositeltiin jopa silloin jo kissan hankintaa.

Nyt vasta viime vuosina olen (25v) alkanut suunnittelemaan kissan hankintaa ja nyt alkuviikosta se vasta toteutettiin kun annettiin 2 kissan pennulle uuden kodin. Nenä ei ollut alkuviikosta tukossa, mutta nyt on pikkaisen jo tukossa. Uskon kyllä kumminkin että se on joku puu tai pensas tuolla pihalla, joka tekee sen allergian, eikä nuo kissat. Oireet olivat ennen kuin kissat oli tulleet taloon.

Syksy selventää asioita, mutta se on varma että aion pitää kissani vaikka hampaat irvessä jos pientä nuhaa niistä tulisikin.

Siedätyshoitoa saa nyt ilmaiseksikin? :)

8. Hanger Vierailija

Mulla oli lapsena "koirafobia", joten koiran kanssa en ollut tekemisissä kuin vasta ehkä 13-14 v (aloitin "luonnevikaisen" saksanpaimenkoiran silittämisestä) :) ja silloinkin hyvin harvoin ja kaikesta huolimatta koira on 3 pisteen arvoinen minulla ja kissassa oli viiva.

Koiraa en voisi edes hankkia. Liian tylsä eläin minun mielestäni. Kissassa on enemmän haastetta. :)

9. Perheen äiti Vierailija

Hei!

Kerroit, että hankit kaksi ihanaa pentua ja sait melko pian oireita - nenäsi meni tukkoon. Miten jakselet pentujen kanssa nyt?

Asia kiinnostaa kovasti. Me hankittiin kissa kesäkuun lopulla ja pikku hiljaa muutaman viimeisen viikon kuluessa silmäni ovat alkaneet kutisemaan. Lapseni ja mieheni eivät ole onneksi saaneet oireita. Lapsena minulla on ollut 2 kissaa ja koira enkä ole niistä mitään oireita saanut. Lisäksi kävin keväällä iho-allergiatesteissä, joiden mukaan en ole kissoille allerginen. Iho-testithän eivät ole mitenkään luotettavia - mutta kuitenkin ehkä suuntaa-antavia.

Nyt siivoan enemmän, rauhoitan makuhuonemme kissalta ja kokeilen silmiini sekä allergia- että kostutustippoja. Toivon, että "siedätystä" tapahtuu ja meidän ei tarvitsisi luopua kissastamme. Hänestä on tullut todella rakas koko perheelle.

Onko kenelläkään antaa muita vinkkejä siihen miten voisi silmäoireita helpottaa ja säännöstellä "kotisiedätystä" elimistölle sopivaksi.

10. koiria ja kissoja Vierailija

:D Tämä naurattaa melkoisesti täällä päässä ainakin.. :D :D
    Lääkärit on muuten ihmeen jääräpäisiä eikä suostu kuuntelemaan allergia-asioissa(kaan) potilasta. Itse menin lekurille joskus alle parikymppisenä koska olin varma olevani allerginen männylle. No, lekuri naureskeli ja sanoi ettei sille voi olla allerginen, ei sitä lue edes mun listassa.. (!!) Sanoin, että varmasti olen, koska kutina alkaa kun mänty aloittaa kukinnan ja loppuu kun mäntykin lopettaa. No mitä lekuri kysyy? Hei, sulla on koira, missä se nukkuu? Sängyssä? No se se syy varmaan on. Joo! Olen siis allerginen koirille kuukauden vuodessa??!

Nykypäivänähän mäntykin huomioidaan allergeeniksi, tosin itse pääsin siitä allergiasta jo eroon. :)

11. lumiliini Vierailija

Minulla kissa-allergia 6 pistettä eli hyvin allerginen ja pujo 4. Melkein aina ollut kissoja. Allergiaoireet ihan samat vaikka kissa ei ole ollutkaan. Lääkärin mielestä olen oppinut sietämään kissoja . joten se 6 pistettä ei estä kissoja pitämästä

12. kissarakas mies Vierailija

Olen lapseton, mutta sanonpahan silti, että jos minun olisi luovuttava joko kissasta tai lapsesta, kissa jäisi. Kissat ovat maailman ihanin asia, ja heistä on niin paljon iloa, ei ollenkaan riesaa niin kuin lapsista.

13. sivhos Vierailija

Olen joskus miettinyt ,hankkisinko eläimen seurakseni.En kuitenkaan hanki.Jos kuitenkin hankkisin,kissan ottaisin.Älykäs otus,ei pidä itsestään meteliä,eikä metelöi kuten koirat.Kissa viihtyy omissa oloissaan,nauttii suorastaan.Entäs koira,aivan eri sorttia.Mutta,en ota kumpaakaan.

14. Abbe Vierailija

Elämä on! Luovu kissasta tai pojasta!QUOTE=allergikon äiti;7870263]Hei!.. en tiedä meneekö oikeaan "viestiketjuun", mutta 3.5 vuotiaalla pojallani todettiin tänään kissa- ja koira-allergia.

Jatkuvien hengitystieinfektioiden vuoksi kävimme lääkärillä joka määräsi prick-testit. tuntui oudolta että tutkittiin hevosta,koiraa ja kissaa sillä meiltä löytyy niitä kaikkia ihan lähipiiristä. järkytys oli valtava kun näimme itse näppylät kissalle ja koiralle..

hengitystieinfektioiden toistuvuuden syyksi epäiltiin myös sitä että päiväkoti-hoito aloitettiin reilu vuosi sitten, että syy olisi siinä. ei ole hetkeäkään ollut mielessä että pojalla olisi eläinallergiaa sillä ei ole iho-oireita, ei kutisevia silmiä, ei pelkkää nuhaa. aina on flunssaa liikkeellä päiväkodissa ja silloin myös hän sairasti. nyt tunnen itseni hölmöksi, sinisilmäiseksi ja vaikka mitä.

kissa on minulle rakas, se on mun vauva ollut viisi vuotta. tuntitolkulla olen itkenyt sillä en tiedä kuka sitä hoitaisi ja hellisi niinkuin me.

onko teillä kellään allergia oireillut kuten yllä? meillä on paljon tuttuja kissa-allergikkoja ja kaikki-aivan kaikki heistä- reagoivat nuhalla ja silmäoireilla. osalla lisäksi hillitön kutina käsissä kun silittäneet kisua?

lisäksi olen ymmärtänyt että se eläinpöly viipyy asunnossa vuosia? vielä sen jälkeenkin kun eläimestä on luovuttu? asumme maalla ja olen mielestäni suht siisti. normaalit siivousrutiinit pari-kolme kertaa viikossa, koska kissa on pitkäkarvainen tekstiilivalinnat ovat sellaisia jotka eivät vedä karvoja puoleensa tai ovat ainakin helposti puhdistettavissa, esim pitkiä verhoja ja mattoja välttelemme. kaikki on helposti imuroitavaa. tiedän että kyse on eläinpölystä ei karvoista, mutta ei nuo tekstiilit myöskään ole extrapölyäviä, juuri kissan aiheuttaman lisäsiivoamisen takia.

tämä tuntuu niin käsittämättömältä. eräs tuttu kuoli astmakohtaukseen juuri syksyllä ja nyt pelottaa että pojan allergia menee astmaksi.. miten pääsen pölystä eroon? onko se totta että pölyä asunnossa vielä vuosia? pisteinä oli 6 kissalle ja 4 koiralle. muille nolla. mitä se tarkoittaa? se + ja - histamiini kohdassa + oli myös 6 ?

ja miten minun sydänparkani kestää eron kissasta. sillä ero on edessä väistämättä se vaan tuntuu niin kamalalta. en edes ajattele pitäväni kissaa mutta silti sattuu kovasti siitä luopua.

olen niin pihalla koko jutusta että toivoisin jonkun vastaavan pian?[/QUOTE]

15. yrmykkä Vierailija

tarviiko niitä huutomerkkejä oikeasti 14 kpl?

16. lerppa Vierailija

kuulostat trollilta, mutta täytyy sanoa ettei ole ihme miksei sulla ole lasta (tai naista joka sellaisen sulle tekisi)...

17. lerppa Vierailija

kuulostat trollilta, mutta enpä ihmettele miksei sulla ole lasta (tai naista joka sulle sellaisen tekisi)...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri