kissa-allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras mamma

Vieras
Kuinka todennäköistä on, että mulla on tai puhkeaa kissaan allergia, jos sellaisen itselleni otan.

Lapsena meillä oli kissoja, nuorena aikuisena on ollut kissa...näistä ei ole tullut mitään oireita, siskollani on kissa, myöskään siitä ei ole tullut oireita.

Mulla oli kani 10vuotiaasta 19vuotiaaseen ja sen viimeisenä elinvuotena, aloin saada hengenahdistusta siitä, kuivalle heinälle olin ollut allerginen jo vuosia. välissä oli kissa, joka annettiin muista syistä uuteen kotiin, sitten oli gerbiilejä, joista alkoi vuoden kuluttua tulla hengenahdistusoireita. Kissasta en kuitenkaan ole koskaan saanut oireita. Nyt ei ole vuosiin ollut mitään lemmikkiä ja kovasti haluttaisiin ottaa kissa taas uudelleen, mutta vähän mietityttää jos siihenkin puhkeaa allergia vai olisiko se jo puhjennut aiemmin kun on kissa ollut talossa?

Turha kai mennä allergiatesteihin, koska eivät ole luotettavia, en saa mistään kissaa hoitoon kokeilun vuoksi, niin otanko vaan riskin ja luotan ettei allergiaa tule.

Mielipiteitä kaipailen...

Kannattaisi varmastikin vierailla parissakin kissataloudessa. Mieluiten varmaan taloudessa, jossa pentuja - ainakin koirilla pennut aiheuttavat herkemmin allergiaoireita.

Jos ei oireita tule, et ainakaan kovin allerginen liene. Sitähän ei koskaan satavarmaksi tiedä puhkeaako/paheeko allergia myöhemmin. Omaan lemmikkiinsä voi tosin myös siedättyä, ainakin jossain määrin (itselläni kokemusta tästä koiran kanssa).

Et ole tai välttämättä edes tule allergiseksi kissalle. Kissaärsytys voi kyllä toimia väylänä muille allergioille tai sitten ei. Kun minulla oli kissa, siedin sen ihan hyvin - no problem. Kun sisareni kissa tuli meille, oli liikaa allergeeneja ja sain oireita. Kissanomistajuuteni aikana minulla todettiin allergia koiralle, lehmälle, pölypunkeille ja joillekin itiösienille. Kun kissa muutti meiltä pois ( ei liittynyt allergiaan tms),lakkasivat kaikki allergia näkymästä testeistä.

Ei sitä voi etukäteen tietää. Meillä oli kaksi kissaa, joista toinen ei aiheuttanut allergisille vieraille oireita ja toinen aiheutti oireet parissa minuutissa. Sinuna vierailisin eri kissatalouksissa, jos mahdollista. Jos oireita ei tule kissoja silittäessäkään vierailuilla, niin uskaltaisin ottaa kissan hyvillä mielin.