Hae Anna.fi-sivustolta

Kissa hyökkäsi

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä suruinen, 24.04.2007.

1. suruinen Vierailija

Moi!
    Mistä voi johtua eläimen yht`äkkinen sekoaminen?
    Mun kissa hyökkäsi kimppuuni viikko sitten ihan ilman ennakkovaroitusta. Se oli oikeesti pelottava!
    Luin rauhassa keittiön pöydän ääressä lehteä ja sisään tuli iso mehiläinen. Säikähdin sitä ja juoksin olohuoneeseen. Sen jälkeen kissa sekosi.
    Se juoksi perässäni ja kävi kaksi kertaa mun jalkaan kiinni pitäen kauheeta sihiää ja mouruamista. Kyseessä on viisi vuotias leikattu sisäkissanarttu.
    Se ei ikinä ole käyttätynyt noin rumasti, päinvastoin ollut mitä rakastettavin ja todella ihmisläheinen otus.
    Eläinlääkäri tutki kisun ja leikkasi pari takkua pois. Sille tulee helposti takkuja, koska turkki on tosi pörrönen.
    On sillä aiemminki takkuja ollut (harjauksesta huolimatta) eikä se ole silloin kilahdellut noin. On antanut kiltisti mun leikata niitä.
    Mä oikeesti pelkäsin sitä. Hyökkäyksien jälkeen se jäi vaanimaan mua huoneen nurkkaan pitäen tasaista murinaa ja tuijotti mua silmiin kun mikäkin demoni. Sen katse oli aivan outo.
    Yritti tulla viel kolmannenkin kerran minuun kiinni, pakenin toiseen huoneeseen. Se jäi oven taa murisemaan ja raapimaan.Siis ihan kun se olis vainonnut mua.
    Ihan kamala tilanne!
    Soitin ex-miehelleni ja pyysin häntä käymään luonani. Hän otti kissan hoitoonsa, koska en halunnut jäädä kaksin sen hullun katin kanssa.
    Se murisi sielläkin asunnossa pari päivää, ei kuitenkaan enää hyökkäillyt.
    Nyt en tiedä mitä tehdä: toki rakastan sitä kisua vieläkin, mut yhtään en siihen luota.
    Mun ex-mies on myöskin tosi kiintynyt siihen. Oltiinhan me viis vuotta pien perhe. Hän haluis pitää kissan nyt itsellään.
    Voivoi, surettaa tää tapaus. Se kisu oli niin suuri elämänilo, ja näin sit kävi.

2. Voihyssy Vierailija

Ota nyt iisisti vaan ja hae katti kotiin. Se sekosi varmaan siitä mehiläisestä ja sinun oudosta käytöksestäsi. Minun leikattu kollini on tehnyt noin muutamankin kerran ja olen kyllä laittanut sen rajun leikin piikkiin.

3. Elwira Vierailija

Siis kissasi (petoeläin) vetäisi ensimmäistä kertaa elämässään kunnon kilarit ja sinä olet heti sitä mieltä että eläin on pilalla...? Mitä jos se mehiläinen ehti pistää kissaa ja kissa meni kivusta hetkeksi sekaisin (ja sinäkin pakenit ja käyttäydyit kuin mikäkin sekopää)? Tuollaisessa tilanteessa on monia mahdollisuuksia kissan käyttäytymiselle, koska et itsekään käyttäytynyt kovin "normaalisti"?

Kyllä minunkin kissani välillä "sekoaa" ja näin kevään kynnyksellä varsinkin, silloin mennään seinästä seinään ja mouruna on välillä aivan kauheaa (leikattu tyttökissa). Itseäni tuollainen käytös vain huvittaa, koska tiedän kissani vain tuhoavan ylimääräistä energiaa ja hakevan huomiota. Ja kyllä, välillä kissan silmät menevät tosi villeiksi ja silloin se hyökkää. Koska olen oppinut lukemaan kissani ilmeitä ja eleitä, tiedän milloin pitää valmistautua tahtojen taisteluun... Ja silti se pirulainen pääsee välillä hyökkäämään esim käyttämäni kynän tai lukemani lehden kimppuun huomaamattani...

4. Sae Vierailija

Tuollainen käytös on kissalle ihan tavallista. Jopa yleensä kiltille rauhalliselle lössykällekin. Kissa tunnistaa ihmiset hajun, liikkeiden, ulkomuodon ja äänen perusteella ja jos jokin näistä ei täsmää, seurauksena voi olla tuollainen "kilahdus", jolloin kissa pelästyessään käy ensimmäisen kohdalle osuneen kimppuun. Ilmeisesti tilanteen laukaisi sinun yhtäkkinen outo käytöksesi. Samalla tavalla kissa saattaisi hyökätä lajitoverinsa tai esim koiran kimppuun. Se ei silloin tunnista ketään eikä kuule tai näe mitään. Tilanne rauhoittuu yleensä parissa päivässä, joskus lyhyestä eristämisestä voi olla apua. Ellei kissa selvästi rauhoitu muutamassa päivässä, kokeile Feliway-haihdutinta ja ehkä suihkettakin vaikeimpiin paikkoihin.

Meillä tuollaiset "sekoamiset" ovat aika tavallisia, kun kissoja on viisi. Välillä on kausia, jolloin kissat hyökkäilevät päivittäin, sitten voi taas kulua useita kuukausiakin hyvässä sovussa. Näin kevätaikaan noita tuntuu olevan enemmänkin, kun ulkoa tulee uusia hajuja ja kissat ovat aktiivisempia. Toisen päälle hyökkäävä sekopäinen kissa on erittäin pelottava näky eikä siihen väliin tosiaan tee mieli mennä. Onneksi usein riittää, että nappaan lennosta hyökkäyksen kohteeksi joutuneen ja eristän sen hetkeksi eri huoneeseen. Hyökkääjä harvemmin enää alkaa riehua uudelleen seuraavan uhrin kanssa ja rauhoittuu vähitellen itsekseen. Feliway on käytössä näinä pahimpina aikoina jatkuvasti ja se helpottaa paljon.

5. suruinen Vierailija

Kiitos vastauksistanne.
    Käyttäydyn aina kuin sekopää, kun ampiainen tai mehiläinen tulee liian lähelle, joten kattilainen on nähnyt jo monta kertaa viiden vuoden aikana mun säntäilyä kesäisin :))
    En tosin sitä ymmärrä, miks tarvitsee edes vaivautua vastaamaan noin ärsyttävällä tavalla kuin nim.Elwira.
    Tietenkin tajuan kissan olevan petoeläin, mut siitä huolimatta en hyväksy sitä, että mikään lemmikki käy omistajaansa kiinni.
    Jos noita hyökkäilyjä olis tapahtunut aiemmin, en tietenkään olisi näin ihmeissäni.
    Tuo ensi kerta sain minut pois tolaltani: kaksi säikähdystä putkeen, ensin ötökkä ja sit oma rakas kissa.
    Eläinlääkäri sanoi myös,et kissa voi em. käytöksellä viestiä eroahdistuksestaan. Mun ex-mies muutti pari kk sit pois.
    Tuo Faliway olis kyllä kokeilemisen arvoinen, joten kiitos sinulle Sae vinkistä ja muutenkin asiallisesta vastauksesta.
    Kisu tuli mulle muutenkin ihan vahingossa silloin aikoinaan. Frendi kysyi josko ottaisin pennun pariksi päiväksi hoitoon.
    No, se aika venyi kahdeksi viikoksi ja soittaessani hänelle, sanoi vaan tylysti "en mä haluakaan sitä enää takasin, koska ei tule toisen kissan kans toimeen. Jos et haluu pitää sitä, vien sen piikille"
    Sillon mun hälytyskellot alkoi huutaa ja TIETENKIN halusin pelastaa pienen, terveen pennun.
    Se on ollut tähä asti niin mielettömän kiltti, että edelleen hämmästelen sitä sekokohtausta.
    Tää kissa on hurmannut monet ihmiset jotka eivät ole olleet ns.kissaihmisiä.
    Sen supersosiaalinen luonne ja luottamus on sulattanut monen sydämen.
    Tekis mieli kirjottaa vaikka kuinka pitkä stoori.
    Tää kirjoittaminen toimii ikäänkuin terapiana, mul on niin ikävä sitä pientä olentoa, että ihan itkettää.

ps.En tosiaankaan kaipaa yhtäkään loukkaavaa viestiä tähän ketjuun. Tarpeeksi harmittaa nyt jo

6. suruinen Vierailija

Soitin just ex-ukkelille ja kysyin kattilaisen vointia. Hyvin menee ja paljon hurisee :))
    Eli asiat on kisulla hyvin. Nyt vaan tuli uusi ongelma: hän ei halua antaa sitä takas mulle!!!
    Tietää kyllä miten yksinäinen olen ja kuinka paljon olen siihen kissaan kiintynyt.
    Ei eläintä voi jatkuvasti siirrelläkään paikasta toiseen, kissaa varsinkaan.
    Joku mulle aikoinaan sanoi, että kissat kiintyy enemmän paikkoihin (reviiri) kuin ihmisiin.
    En tiijä nyt mitä tekis. Inhottava tilanne. En haluis alkaa riitelee ex-mieheni kans tällasesta, kun meillä on edelleen tosi hyvät välit.
    Voinhan minä käydä sitä sielläkin moikkaamassa niin usein kun haluan, mut ei se ole sama kun asua sen kanssa. Jo meni vaikeeks..

7. Katsyymi Vierailija

Minun kissani sai myös yllättävän raivarin ja kävi kiinni tosi pahasti. Repi käteni sormien ympäriltä luuhun saakka,kämmenselän jänteistä läpi ja yhden sormen jänteestä lähti pala. Pitka sairasloma,kovat antibiootit ja tuskallinen märkivä toipuminen.
    Ei ollut kyllä leikki kyseessä silloin vaan täysi aggressio,hyvä kun jäi silmät päähän meikäläiselle. Eläinlääkärin kanssa päädyttiin lopettamiseen,sillä sellaista riskiä että katti saisi vastaavan vaikka lapseen kohdistuen (tai keneen hyvänsä) ei kyllä voi ottaa.

Ikäni on minulla kissoja ollut,ja tunnistan kyllä leikkimisen yms. Tämä oli kyllä vakavan laatuinen aivotoiminnan häiriö.

8. suruinen Vierailija

Katsyymi, kamala tapaus sinulla. Hurjalta kuullostaa. Mun kaveri joutui aikoinaan lopettamaan kissansa koska se aloitti jatkuvan hyökkäilyn ihmisiä kohti. Syyksi paljastui aivokasvain.
    Kyllä minäkin oman kissani, joskus varsin rajutkin, leikit tunnen. Se kohtaus ei tosiaan ollut leikki eikä sisään tullut ötökkä sitä ehtinyt pistää. Se lensi miltei samantien ulos, mä näin.
    Jotkut lemmikkien omistajat ahdistuu eikä haluu tiedostaa sitä, että eläin voi seota siinä missä ihminenkin. Eihän siitä omasta pikku-kullasta haluu ajatella, että se voi olla miltei hengenvaarallinen sairastuessaan just esim. johonkin aivo/hermostoperäiseen tautiin.
    Olen tosi eläinrakas ihminen. Pidän niistä enemmän kuin useimmista aikuisista (pikkulapset eri kategoria = ihania :)
    Tuntuu pahalta niin kissan kuin itsenikin puolesta. Sovittiin ex:n kanssa että miukulainen jää sinne. Jos lisää näitä kohtauksia tulee, seuraa tietenkin lisätutkimukset.
    Tekis kyllä mieli ottaa pikku-pentu. Eläinsuojeluyhdistyksessä ei taida olla ihan pikkusia. Soitan sinne huomenna tai meen käymään.

9. Voi jysäys! Vierailija

Kerroppa siellä eläinsuojeluyhdistyksessä rehellisesti, miksi annoit edellisen kissasi pois, niin katsotaan...

Minusta suoraan sanottuna et ehkä ole lainkaan kissaihminen. Aika heppoisesti luovuit "rakkaasta kisustasi". Ja kissa kiintyy ihmisiin, jos sillä luotettava ihmiskontaksi on. Ihan puppua tuo, että kissa kiintyisi vain seiniin tai johonkin paikkaan.

Posliinikissa ei leiki, se voisi sopia sinulle.

10. Katsyymi Vierailija

Aivo-ja hermostoperäiset sairaudet eivät ole omistajasta kiinni.
    Älä Suruinen välitä tuollaisista kirjoittelijoista,kisuhan on ihmisellä jonka sinä ja kissa tunnette läpikotaisin.
    Aina riittää näitä tyyppejä jotka eivät muista että yhden sormen osoittaessa muita kohti ne loput neljä osoittavat heihin itseensä.
    Nimen pohtiminen uudelle pennulle on hauskaa,joko sinulla on vaihtoehto valmiina? :)

11. Elwira Vierailija

Tylsää, että alkuperäinen noin hermostui viestistäni, tarkoitukseni oli ehkä hieman ravistella ajatusmaailmaasi. Tunnut niin kovin herkästi luopuvan rakkaaksi kuvailemastasi lemmikista. Lisäksi nyt ihmetyttää suunnitelmasi hommata välittömästi uusi kissa?

Jos oma kissani aivan yhtäkkiä muuttaisi käytöstään, lähtisin kyllä ensisijassa eläinlääkärille tarkistuttamaan ettei kissa ole sairas (verikokeet ja röntgen tms). Oma kissani on myös ns "pelastettu" yksilö, mutta aivan yhtä rakas olisi se sitten täysrotuinen tai se minulle päätynyt geneettinen sekasorto. Koska olen lemmikkini itse ottanut, olen myöskin valmis hoitamaan sitä parhaalla mahdollisella tavalla ja ns "loppuun asti". Ja jos kissallasi on jokin vakava sairaus, mikä aiheutti kyseisen kohtauksen, niin siinä tapauksessahan ex-miehesikin on vaarassa?

Eli ensimmäisenä kävisin siellä eläinlääkärissä selvittämässä käytöksen syitä...

12. suruinen Vierailija

En ikinä olisi antanut kissaa kenellekään tuntemattomalle. Ex rakastaa sitä yhtä paljon kuin minä eli on täysin turvassa ja hyvässä hoidossa.
    On mullakin tosi ristiriitaisia tunteita tästä tilanteesta eikä tuntemattomien pään aukominen auta yhtään siihen, mut jos lyötyä haluu lyödä, anna palaa.
    Ei mun elämä kenenkään "ravistelusta" huolimatta muutu huonommaksi :))
    Vahva psyyke, nääs.

Pikkukissan otan heti kun sopiva löytyy. Mulla on suuri tarve hoitaa, niin eläimiä kuin ihmisiäkin.
    Posliinikissa? Just joo.
    Tää menee nyt vähän ohi palstan aiheesta, mut ei kukaan meistä ei voi omia ja omistaa mitään olevaista. Et voi koskaan omistaa täysin mitään elävää.
    Voit rakastaa ja huolehtia monista, jopa täysin tuntemattomista eläimistä ja ihmisistä.
    Välittää pyytteettömästi.
    Mun sydän on niin täynnä rakkautta, että jaan sitä päivittäin helpottaakseni muiden elämää.
    Annoin rakkaan kissani läheiselleni, josta välitän paljon. Hänen elämänsä on ollut paljon rankempaa kuin omani. Kissani tuo vähintään yhtä paljon onnea hänelle, mitä se minulle toi.
    Luopuminen on vaikeeta useimmissa asioissa.
    Elämä ei vaan aina mene niin kuin sen on suunnitellut, mutta kaikella on tarkoituksensa.
    Vaikeuksien ei tule katkeroittaa vaan vahvistaa meitä.

Luopuminen osoittaa menetyksen todellisen arvon.
    Mun kissan tarkoitus oli kulkea kanssani viisi vuotta ja molemmat opittiin paljon.
    Elämän tarkoitus ei ole pysähtyä ja jäädä paikoilleen, silloin kasvua ei tapahdu.
    Seisova vesi alkaa ajan mittaan haista.

Tän vuodatuksen tarkoitus ei ollut osoittelu ketään kohtaan vaan pieni herätys.
    Kaikkitietävää ihmeolentoa ei ole olemassakaan.
    Inhimillisyys on ymmärrystä, empatiaa toisia kohtaan.

Surullista on se, ettei sitä kaikilla ole.

13. omppis Vierailija

Minun kolme vuotias kollikissani hyökkäsi päälleni. Siitä seurasi neljän päivän sairaalareissu ja edelleen kun tapahtuneesta on kulunut 3 vuotta on osa arvista näkyvissä. Silmän menetys oli vain puolesta sentistä kiinni. Kissa kävi ensimmäisenä kiinni päähäni ja lopetti vasta kun sain sen teljettyä toiseen huoneeseen.
    Kissan hyökkäys ei ollut leikkiä eikä johtunut kiusaamisesta tai kaltoin kohtelusta. Se oli ystävältä joka kasvattaa kissoja ja aina asunut rakastavassa ja hyvässä kodissa.

Tapahtuneen jälkeen en voinut olla kissan kanssa edes samassa huoneessa. Kasvattaja otti sen luokseen joksikin aikaa, mutta kissan agressiivinen käytös jatkui. Lopulta se jouduttiin lopettamaan. Jälkiviisaana on helppo todeta, että olisi pitäny tehdä ruumiinavaus ja tutkia josko olisi löytynyt jokin selittävä tekijä.

Vaikka tapahtuneesta on aikaa näen silloin tällöin siitä painajaista.

14. Vinkki Vierailija

Mehiläisen ja ampiaisen poisto on helppo tehdä. Suljetaan juomalasilla ikkunaan ja pujotetaan postikortti ikkunan ja lasin väliin, sitte nostetaan kortilla peitetty lasi vaikka avoimeen ikkunaan ja lasketaan mehiläinen ulos. Ei tarvittse tappaa. (Edellyttäen että ötökkä on rauhoittunut sen verran että saa sen kiinni).

15. onnellinen kissa Vierailija

Kissasi käsitti asian jotenkin väärin, se ei tajunnut mehiläisyhteyttä ja käsitti käyttäytymisesi uhkaukseksi itselleen.
    Ihmiset kuvittelevat kesyttäneensä kissan, mutta se ei pidä paikkansa.
    Kissa on osaksi kesyyntynyt, mutta pohjimmiltaan vielä petoeläin.
    Lukitkaa sitten villieläin neljän seinän sisälle, niin vähemmästäkin se sekoaa, koska ei saa toteuttaa normaaleja viettejään, vaanimista ja saalistusta.

16. Kirsikkalii Vierailija

Kyllä meillä sisäkissat toteuttavat viettejään, vaanivat leluhiiriä, paperitolloja, toisiaan, satunnaisesti sisään lentäneitä ötököitä jne. Ei kissan onnellisuus ole kiinni siitä, pääseekö se vaanimaan ja tappamaan linnunpoikasia tai eläviä hiiriä.

Se on onnellinen, jos sitä hoidetaan, ruokitaan ja silitellään. Ja pidetään turvassa pahalta maailmalta, autoilta ja pahoilta ihmisiltä, vaikka se ei itse sitä ymmärräkään.

Minulla ainakin on kolme onnellista sisäkissaa.

17. kissa Vierailija

Meidän kissa 2 v oli meidän huoneessa meillä on semmonen patteri ikkunan alapuolella se oli sen päällä ottamassa aurinkoa yhtäkkiä se putosi ja siinä patterissa on pieniä reikiä sen kynsi jäi siihen reikään jumiin sekin alkoi tehdä samalla tavalla se muistutti tiikeriä kun se pääsi pois patterista se ei tehnyt enää mitään

18. tiedäntunteen Vierailija

Meidän ihmisrakas ja tosi ihana luonteinen, tyytyväinen sisäkissa hyökkäsi kimmppuuni ilman syytä ensimmäistä kertaa, ja järkytyin, mutta onneksi se ei enään jatkanut sitä.:)
    Kiva että löysit kissallesi kodin, ja toivottavasti tuleva kissasikin on mukava.

19. feelyoubro Vierailija

Minulla on 1.5v leikattu uros. Käy muiden kissojen päälle ja myös ihmisten, ellei kontrolloi tilannetta. Yleensä tosi kiva kissa (osoittaa hellyyttä, seurailee perässä, juttelee, hyvä ruokahalu) ja helppo ainoana kissana. Asutaan kuitenkin kahden muunkin kissan kanssa samassa taloudessa (pääsee vain parvekkeelle valvottuna) joten joutuu jakamaan tilan. On laumansa alfa, muut kissat luovuttaa ruokansa/makuupaikkansa/kaiken kissalle. Vieraita ihmisiä yrittää komentaa mm. hakkaamalla ovia, huutelemalla, käymällä kiinni (tähtää aina silmiin), mutta noissa tilanteissa oon napannut poskesta kiinni ja pistänyt sen maihin. Nuorempana oli pahempi, vahti kiipeilypuuta, ruokaa, leluja, kaikkea omaisuuttaan raivokkaasti. Kurilla saatiin kissa kuntoon, nykyään oman lauman kanssa "sopuisa" = jos on silmät selässä niin mitään pahaa ei käy.

Eläinlääkärillä tutkittu päästä varpaisiin, mitään ei ole löytynyt. Kasvoi huonoissa oloissa, vaikka tuli minulle 14vko ikäisenä. Eläinlääkärin kanssa oltiin yhtä mieltä, että kissa on vain luonnevikainen. En ole nähnyt syytä lopettaa, koska sen kanssa pystyy elämään jos vain pitää tiukan kurin (kuten perheessämme asuvalle saksanpaimenkoiralle).

20. ongelmia nähnyt Vierailija

Huonostikäyttäytyvät kissat diagnisoidaan liian helposti mielenvikaisiksi, koska harva eläimiin erikoistunut ihminen edes tiedostaa, että kyse on lähes aina siitä että ihminen tekee jotain väärin mikä laukaisee epätoivotus käytöksen. Kannattaa ehdottomasti opiskella kissojen kanssa kommunikointia kunnolla ja opettaa muita olemaan sen kanssa oikein. Muut eläimet talossa ovat oppineet jo olemaan sen kanssa suht hyvin oikein, mutta ihmiset jatkaa ilman jatkuvaa opettelua samoja virheitä loppuunkin saakka.

Kissa mikä on agressiivinen jatkuvasti on yleensä vain pelokas ja suojelee itseään heti kun ihminen tekee väärän liikkeen. Sinä puhut kurista. se yleensä saa vain eläimet vielä enemmän sekaisin ja sama käytös jatkuu ja jopa pahenee niin ettei se ymmärrä mitään siitä mitä ihmiset teoillaan tarkoittavat ja reagoi sitten itse agressiivisesti turhissa tilanteissa. Rentoutumista ja aktiviteettejä kannattaa lisätä arkipäivään sille. On hienoa jos saa sen jonkin toisen lemmikin kanssa rennoksi vaikka sohvalla tai sängyllä. Monilla eläimillä niin tuntuma siitä että on samaa laumaa lisääntyy tuollaisten harjoitusten myötä ja agressiivisuus hellittää pitkällä tähtäimellä jos sitä jatketaan säännöllisesti. Ja kun muita ihmisiä tulee taloon niin älä anna heidän ikinä koskea siihen tai ei edes katsoa sitä suoraan päin. Älä mielellään päästä eteisestä eteenpäin heti toista ihmistä, vaan jutelkaa siinä rauhassa, kissan on hyvä tutustua ensin toisen ihmisen ääneen.

21. feelyoubro Vierailija

Minulla on kissakokemusta yli 30 vuotta ja tiedän kyllä, milloin kyse on pelosta ja milloin arvaamattomuudesta. Olen pelastanut eläinkodeista useita kymmeniä kissoja ja niiden käyttäytyminen pelosta on aivan erilaista kuin tämän. Ihan niinkuin koirien kanssa, pitää olla kuri. Omani ei ole jatkuvasti vihainen, vaan salakavala. Tälläinen koira saattaa ensin heiluttaa häntää ja päästää lähelleen, mutta selän käännettyä käy kiinni. Se saattaa olla jollekin vieralle monta kertaa ystävällinen ja yhtäkkiä käydä raivokkaasti kiinni, vaikka istuisi vaan paikallaan.

Kuri ja järjestys on avainsana siihen, että isoissa laumoissa homma toimii. Tällä hetkellä taloudessa on koira ja muutama kissa. Ei meillä toimisi mikään, jos ei olisi kuria. Se määrittää mitä saa tehdä ja mitä ei: mitä tapahtuu kun teet oikein ja mitä, kun teet väärin. Uusia vieraita kissa inhoaa, ei tykkää että vieraat koskee. Minä saan tehdä kissalle mitä vain, ei murise eikä käytä kynsiä enää ollenkaan. Rakastaa nukkua minun vieressäni, mutta ei muiden ihmisten.

22. Oma syy! Vierailija

OLET PELOTTANUT KISSASI KäYTöKSELLäSI!!
    kiljuit kun amppari lensi sisälle, ja hyppäsit tuolista yhtä'kkiä!
    tietysti kissa pelästyi, säikähti sinun oudosta käytöksestä!
    ajatteli mitä sua vaivaa ja luuli että uhkailet sitä!
    sä et tiedä kissoista yhtään mitään, kehtaat haukkua sitä täällä vielä hulluksi, lue ensin kissa lektuuria ennen kuin hankit kissan. päteee monelle täällä!

23. azaz Vierailija

Kissa ei tarvitse "kuria", kuten koirat eikä kissaa tarvitse kurittaa. Kissaa tulee ymmärtää ja kohdella kissana.

Kissa ei hyökkää ihmisen (eikä toisen kissan tai eläimen) kimppuun syyttä.

Koska kissa on saaliseläin ja myös saalistava eläin, kissa ei ymmärrä ihmisen karjumista tai huutamista. Jos ihmisen tuonkaltaiset toimet pitäisi kääntää "kissakielelle", kissa ajattelisi, että onpa typerä ihminen, kun ilmaisee kiljumalla kaikille pedoille, että täällä ollaan, tulkaa ja syökää meidät pois, seuratkaa vain ääntä! Tännepäin vain, ruokapöytä on katettu!

Kissa kiljuu silloin, kun alkaa taistelu, kiljuminen on siis kissalle taisteluhuuto. Jos ihminen kiljuu ja vähänkin katsoo tai elehtii kissan suuntaan, kissa voi hyvnkin päätellä, että ihminen (vaikka olisi kissalle rakas ihminen) juuri ilmaisi, että aikoo hyökätä kimppuun. Ja totta h*tissä kissa hyökkää silloin! Kissa puolustaa itseään. älä siis kilju, vaikka kissa raahaisi kotiin itse maailman suurimman hiiren. se kuuluu kissan luonteeseen. kissaemokin tuo poikasilleen hiiriä, koska poikaset eivät osaa itse hiirestää. Samalla lailla kissanne suhtautuvat teihinkin, kun tuovat hiiriä. Älä kilju, älä huuda, älä karju, älä kurita, ota yksinkertaisesti hiiri pois ja vie se ulos. voit vaikka sanoa samalla hyvin monotonisella äänellä, että "ei tuoda hiiriä sisälle", mutta ei missään nimessä kurittamista tai huutamista.

Jos kissamme haluavat protestoida, ne yleensä raapivat mattoja tai alkavat syödä päivän sanomalehteä (koska se on yleensä pöydällä tai sohvalla ja näin kissan silmissä "tärkeä" paperi, jonka tuhoamisella ihmisen saa liikkeelle). Myös olohuoneen mattoa on hyvä raapia, jos haluaa ihmisen huomion itseensä. Tätä tapahtuu silloin, jos olemme laiminlyöneet velvollisuutemme ja kissa haluaa huomauttaa kokemastaan "kohtalosta" (joka usein on ruoan myöhästyminen tai oven kiinni oleminen, tai viivästynyt kotiinpaluu). Ja se on ihan oikein, täytyyhän kissallakin olla joku oikeus johonkin näkyvään protestiin!

Jokaisen kissan omistajan tulisikin miettiä mikä omassa kodissa on "uhrattavissa" kissan protestiliikkeen välineeksi. me valitsimme matot, koska oli selvää, että kissamme pitivät kovasti raapimisesta, ja halusimme säästää sohvat. Se kävi niin, että aina kun kissa alkoi raapia sohvaa, ignoorasimme sen täysin. Olimme kuin emme olisi huomanneetkaan asiaa. Kun kissa raapi mattoa, menimme heti paikalle kysymään "mikä hätänä". Siis siksihän kissa raapii "kiellttyjä" kohteita, kun haluaa huomiota, tai protestoida, ihmisen liikkeelle. kissa raapii myös muista syistä, mutta meillä ainakin niihin syihin käytetään tosi kiltisti raapimapuuta.

Ja kas kummaa: kun ihminen alkaa itse miettimään, mitä hän, ihminen, teki väärin, kissan häiriökäyttäyminen lakkaa. Vaikeinta onkin vaihtaa näkökulmaa ja lakata miettimästä "hankalaa kissaa" ja alkaa miettiä mitä itse teki väärin, mitä teki juuri ennen kissan protestia, miksi kissa loukkaantui siitä mitä tein. Jos ei sitä osaa, ei kannata pitää kissoja. Tai yksinkertaisesti hyväksyä sitten se, että kissa pistää asunnon säpäleiksi.

ja aina: jos kissan käytös muuttuu selvästi, ensin katse kotiolosuhteisiin, sitten eläinlääkärille varmistamaan ettei ole kyse mistään elimellisestä.

24. Mitä ihmettä? Vierailija

Entäs kun kissa käy vain tiettyjen ihmisten kimppuun?
    Meillä on "aina" ollut kissa, joten lapsenikin hankki sellaisen, kun muutti pois kotoa. Tavatessani kissan ensimmäistä kertaa se alkoi heti sähistä ja käyttäytyä hyökkäävästi vaikka vasta astuin ovesta sisälle. Samoin kävi parin muun tuttavan kanssa. Eikä kissa ole minua tai näitä muita koskaan hyväksynyt, vaan käytös on aina sama. Sitten taas jotkut muut vieraat ihmiset se hyväksyy tuosta vaan. Mistä ihmeestä voi olla kyse?

Me, joita vastaan se hyökkää, emme todellakaan ehtineet säikäyttää tms kissaa, koska se sähähti heti, kun astuimme ovesta sisää, näiden muiden kohdalla taas ei. Ja olemme eläinrakkaita, joten siitäkään ei voi olla kyse, että kissa vaistoaisi jotain vihaa jne.

Ollaan ihan huuli pyöreänä.

25. ????????????^;@ Vierailija

Tajuatteko taukit että kommentoitte melkein 10 vuotta vanhaan viestiketjuun? Katsotteko koskaan sitä v***n päivämäärää?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri