Hae Anna.fi-sivustolta

Kissa hyppii pöydälle

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä MK, 30.10.2006.

1. Dave ¤ Vierailija

Mitä sinä oikein höpiset, saahan kissa(t) pöydillä hyppiä. Sehän on heidän tehtävä. Mitä virkaa yleensä kissoilla on muuta kuin hyppiä pöydillä ja mouruta ruokaa, ne ovat ihan tyhjäpäisiä olioita:) Siksi meilläkin on niitä kaksi ja ovat todella sosiaalisia ja ihania otuksia. he ovat tosi surallisia ja fiksuja vaikka hyppivät milloin mihinkin. Rakastan heitä sellaisena kuin he ovat:)

Koirat ovat paljon fiksupia kuin kissat, mutta molemmat ovat viehättäviä omassa persoonoissaan. Eli älä ota pulttia tuosta pöydilläe hyppimisestä vaan nauti heistä sellaisina kuin he ovat. Jos saat sen hyppimisen loppumaan niin silloin kun et ole kotona he kuitenkin hyppivät pöydille se on vissi.

2. Dave ¤ Vierailija

Älä nyt hyvä ihminen tuosta ota päänsärkyä anna kisun vaan loikkia, täytyyhän silläkin olla oikeus olla kotona vän rennosti. meillä ainakin kissat saavat olla siellä missä on hyvä olla. Enimmäkseen he ovat nukkumassa saunassa omissa pesissään. Yöt he nukkuvat poikani viekussa. Kissat ovat niin oman tiensä kulkijoita joita on turha ruveta määräilemään tai holhoamaan:)

3. mijau Vierailija

Olen samaa mieltä, kuin usea muukin tässä ketjussa. Joka kissan ottaa kämppäkaverikseen, joutuu varautumaan siihen, että käskyjä ei oteta vastaan. Kissaa on erittäin vaikeaa opettaa ja sen kyky yhdistää käskyä ja tiettyä käytöstä on erilainen kuin esim. koiran. Kissan komentaminenkin on mielestäni (ja useiden kissaoppaiden mukaan) kyseenalaista. Useimmiten se näyttää ulospäin tehokkaalta, jos kissa komentamisesta esimerkiksi hyppää lattialle ei-sallitusta paikasta. Totuus on kuitenkin se, että useimmiten kissa vain pelästyy ääntä ja pakenee. Ulkokissa joka joutuu pelkäämään kodissaan saattaa pakata kamansa ja muuttaa toisaalle. Sisäkissalla ei ole vaihtoehtoa. Se asuu kanssasi pelkojensa kanssa. Kissa ei ole luontaisesti pahis. Sen käytökseen löytyy aina syy, joko sen geeneistä,

Suosittelen muutaman kissaopuksen lukemista kaikille (en siis mitenkään tarkoita tätä alentavasti). Minä olen ainakin oppinut uusia asioita kissojeni touhuiluista. Minä menen niiden kanssa "live and let live"-periaatteella. Joudun ehkä siivoilemaan tasoja useammin, mutta minua ei haittaa. Meillä on aina kivaa koko kattijengin kanssa. Tylsää ei ole ;).

4. Toodoo Vierailija

Mutta mitä tehdä jos kissa hyppii ruokapöydälle. Ajatelkaahan nyt millaisia bakteereita sen tassuissa on kun se on käynyt ennen pöydälle menoa pissalaatikolla potkimassa paskasta ja kusista hiekkaa. Mun mielestä kissat saa vapaasti olla ikkunanlaudoilla ja sohvilla, mutta se ei käy päinsä että kissa käyskentelee ruokapöydällä. Mitähän itse sanoisitte jos kiipeäisin pöydälle ja kaapinpäälle ja perustelisin olevani apinalle sukua. Kun ei ihminenkään mene ruokapöydälle eikä koira, niin ei kyllä mene kissakaan. Ja kissaa kyllä rankaistaan suihkepullolla, mutta on hankalaa kun sitä ei saa ajoissa kiinni itseteossa. Eihän kissaa sovi ruveta jälkeenpäin suihkuttelemaan.

Niin, että niitä hyviä neuvoja kaipailtaisiin. Mitä tehdä? Kertokaahan.

5. kissan matte Vierailija

Kissaa on vaikea komentaa ja opettaa koska se on lähempänä villieläintä kujin koira, joka on tosi domestikoitu. Siinäpä kissan viehätys ainakin itselleni. Se täytyy vaan hätistää tai nostaa alas siitä ruokapöydästä aina ja uudelleen. Voisi tietysti kokeilla sellaista, että kissa saa aina oman ilta/aamiaisruokansa kuppiin juuri kun omistajat ovat käymässä ruokapöytään. Näin se viettäisi sapuska-ajan ainakin osittain omalla kupillaan. Sitten voisi kokiella sitruunaa jotsa kissat inhoavat. Esim. aina eri ruokien koristeeksi sitruunaviipaleita. En tiedä auttaisiko.

6. abccba Vierailija

Minua huvittaa ihmiset, jotka jaksavat huutaa ja mesota kissan pöydälle tms kiellettyyn paikkaan menemisestä. Siis pahimmillaan kymmeniä kertoja päivässä! Mietitäänpä mitä kissa tästä meuhkaamisesta oppii? Se kyllä hyppää kiireesti alas ja juoksee kauemmas mutta on taas pöydällä ihmisten siirtyessä kauemmas, voipi tästä kehittyä oikein hauska leikkikin (siis kissan mielestä). Omistajasta siis näyttää siltä, että kissa alkaa pikku hiljaa tajuta homman idean, tarvitaan vain ihan muutama toisto vielä... Kissa taas oppii tästä kaikesta vain sen, että sen kuuluu hypätä alas ihmisen tullessa paikalle. Mitään muuta se ei opi. Sen järki ei riitä tajuamaan, että "ahaa, nyt en saa siis enää ollenkaan mennä pöydille kun nuo ihmiset eivät tykkää siitä". Se menee takuuvarmasti vapaasti pöydille heti kun ulko-ovi sulkeutuu, koska kissan kuuluu olla korkeilla paikoilla, että se voi vahtia paremmin reviiriänsä ja myöskin ilmaista muille kissoille asemansa. Tästä vietistä sitä on käytännössä mahdoton opettaa pois (ellei kyseessä ole hyvin erikoinen kissa, joita harvoin tapaa). Älkää ihmiset suotta stressatko itseänne. Pöytää kuitenkin pyyhitään useita kertoja päivässä, enkä tiedä yhtäkään ihmistä joka olisi saanut pöpön kissan "sotkemasta" pöydästä!

7. Shani Vierailija

Ihan yksinkertainen juttu; näin kissaemokin tekee kun rankaisee ns. lastaan, siis tarkoitan näin minä olen tehnyt ja on hyvin tehonnut; niskasta kiinni ja rauhallisesti nostanut pöydältä lattialle korostaen sanaa EI. Kissa emo kantaa pentujaan niskasta ja myös toruu näin. Siis meidän ihmisten on käsiteltävä kissoja kuin niiden emotkin!

8. Sylvi Vierailija

Kyllä kissa oppii, ettei pöydälle saa hyppiä eikä sohvakalustoa repiä. Meillä on 16 vuotias kissa-lady, jonka kanssa ei ole ollut koskaan näitä onglemia.

Pienenä pentuna kissalle tehtiin selväksi, missä on kissan paikka. Jos se hyppäsi pöydälle, niin välittömästi nostin sen alas voimakkaan ei sanan kera. Hyvin nopeasti kissa oppi, ettei pöydälle ole mitään asiaa.

Sen sijaan ikkunalaudalla kissa saa olla ja katsella maailmanmenoa ja lintuja.

Kissalle tehtiin oma raapimispuu, johon se on pienestä pitäen terottanut kyntensä. Sohvat ja muut huonekalut ovat saaneet olla aina rauhassa.

Samoin kissalle opetettiin sen nukkumapaikka. Laatikko pehmustettiin pehmeällä kankaalla ja nostettiin kissa aina sinne, jos se aikoi tulla sänkyyn nukkumaan. Nopeasti kissa oppi pitämään laatikkoa omana sänkynään, vain ensimmäinen yö oli sellaista tahtojen taistelua. Nyt kun käymme nukkumaan, niin kissa menee samaa aikaa omaan sänkyynsä, ja nukkuu siellä "kiltisti" koko yön.

Aamulla kun kello soi, niin silloin kissa hyppää salamana sänkyyn tuijottamaan herkeämättä silmiin, että eikös sitä jo nousta ylös...!

Näitä aamuvisiittejä lukuunottamatta kissa ei ole sängyssä eikä sohvalla. Kissallamme on oma sänky makuuhuoneessamme ja olohuoneessa oma tuoli. Kissa on nämä omaksi paikoikseen hyväksynyt ja kaikilla on hyvä mieli.

Kissamme on kovin tyytyväisen oloinen eläin, se seurailee meitä ja haluaa olla aina touhussa mukana. Aamusta lähtien se on hommassa mukana ja kun tulemme töistä kotiin, niin se istuu ikkunalaudalla. Kun avaamme oven se on jo oven takana, puskee, kehrää ja pyrkii syliin rapsuteltavaksi. Se tulee aina meidän kanssa saunomaan, hyppää kylpuhuoneessa pesukoneen päälle ja seuraa tarkasti, mitä tapahtuu. Myöskin jokailtaiseen ohjelmaan kuuluu olla seuraamassa hampaiden pesua. Mielestämme kissamme on erikoisen seurallinen, se haluaa olla siellä, missä ihmisetkin on.

Niin, että kyllä kissa oppii perheen tavoille, evätkä ne välttämättä ole pöydällä hyppiviä sohvakalustoja raapivia otuksia. Itsepäisiä ja itsenäisiä kyllä, mutta opetettavissa.

9. ei hyvänen aika... Vierailija

Kissaemo kantaa pentujaan niskasta, mutta aikuista kissaa ei koskaan eikä milloinkaan saa nostaa niskasta! Se on kissalle tuskallista ja ei kovin terveellistäkään. Pentujen suhteen emolla ei ole muita vaihtoehtoja kuin niskasta kanto, koska sillä ei ole ole käsiä! Niskasta kantaminen lakkaa heti kun pennut pystyvät itse kävelemään ja näin on myös ihmisen toimittava. Fyysinen, kipua tuottava rankaisu eläimille on huono idea ja jossain maissa katsotaan eläinrääkkäykseksi... Minä en ainakaan halua, että kissani oppii pelkäämään minua.

Jos pöydälle hyppivä eläin kiusaa, niin kannattaa ottaa joku muu lemmikki kuin kissa. Kissan pystyy kyllä opettamaan niin ettei se tule pöydälle, kun pöydän ääressä/paikalla on ihmisiä, mutta yksin ollessaan kissa tekee just niinkuin lystää... Kissassa ei mitään tappavia pöpöjä ole ja ainakin meillä ruoka syödään lautaselta eikä pöydän pinnalta. On ihan kiva että kissa tietää ettei pöydälle tulla kun meillä on ruokailu meneillään, mutta kyllä se siellä yksin ollessaan aivan selvästi käy, tassunjäljet näkyy/pöytäliina kasassa pomppimisen jäljiltä.

10. kissa hullu Vierailija

Mun kissat SAA oleskella missä vain, vaikka hyppäisi kissat mun pään päälle! :-D

kissat ovat ihania, ne jotka ei hyväksy tia on vaikeuksia hyväksyä kissojen käytöstä, älkää te hankitko kissoja sitten.

ei sovi teille.

11. Sylvi Vierailija

Kissat on ihania, siitä ollaan samaa mieltä. Mutta kissat ovat vielä ihanampia, jos ne eivät hypi pöydälle. Sillä mielestäni kissa (niinkuin muutikin eläimet) olis hyvä opettaa tavoille.

12. ööö.. Vierailija

Meillä on muuttunut keittiön pöydällä oleva leipäkori kissakoriksi aikoja sitten jo, ja antaa olla niin. Se on kämpän paras paikka, kun ikkunasta näkee pihan touhut ja naapurien liikkeet. Makkarin ikkunan edessä tasolla myös kissan oma "sänky", koppa, jossa vetelee päikkärit ja meidät nukutettuaan myös yöunet, mutta ikkunasta ei niin kivoja asioita näy. Olkkarin ikkuna ja kukkataso taas on aamu/aamupäiväkytikselle hyvä ja sitten myös samalla auringonottoon. Kissa kyllä oppii eit, mutta eri asia kiinnostaako sitä toteuttaa ihmisten hullutuksia ;oD kuten kieltoja.

13. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Meilläkin nää katit istuvat usein keittiön ikkunalaudalla tinttejä katsomassa. Mulla on kukkasia siinä mutta, tein tilaa kissoille siihen. Ainakin talvisin kun ikkunan vieressä on talipalloja niin kissoilla on hauskaa katella tinttejä. Samoin on olohuoneessa, katsovat ikkunalaudalta ulos.
    Makkarissa on iso terrario joka piti laittaa geggoliskolle mutta sitä ei oo vielä siihen tarkoitukseen sisustettu, kissat nukkuvat usein päivälläkin siinä. Ja tosa ne istuvat keittiönpöydän nurkalla useinkin.
    Toinen kissa brittikissa Lätty on ollut pennusta asti ja on nyt puolentoista vuoden ikäinen, istuu useinkin pöydällä ja myös tää toinen ragdol Lumina vuoden ikäinen katti istuu myös pöydällä useinkin. No, se tuli sijoituskodista meille niin oli jo siellä pöydällä ollut. Ja se saattaa mennä pitkää pituuttaan pöydälle lehtien päälle ja oikein venutttaa itteään.
    Yleensä ne tulevat pöydälle silloin kun ollaan miehen kans kahvilla tai syömässä. Muuten ne menevät perätysten niinkun nytkin, vauhti on kovaa.

14. Citi Vierailija

Hong Kongista 99€ melkein kaksi metriä korkea ja laitettiin ikkunan eteen,että voi tähystellä ylähyllyllä.Nukkuu myös siellä.Tosi hyvä,ei hypi eikä kiipeile enää muualla.

15. -Heidi81- Vierailija

Meillä oli sama ongelma. Meillä kaksi ihanaa kissaa kissaa jotka hyppii pöydille. Hommattiin meidän molemmille lapsille 10 ja 12-v kuulapyssyt ja käskettiin ruveta ampumaan kissoja jos on pöydillä, yöksi ollaan laitettu hiirenloukkuja pöydille. Nykyään jo kissat alkanu oppimaan ettei pöydillä hypitä. :)

16. riitelyä huutelet Vierailija

Provosoitko taas riitoja? Mikä sinua ärsyttää tänään,kun etsit tappelukavereita? Mene ulos leikkimään.

17. vesisuihkuja Vierailija

Meidän kissat saavat katsella ikkunasta ulos keittiön pöydällä,mutta syönnin ajaksi ne häädän siitä pois. Jos yrittävät kesken ruokailun siihen hypätä niin suihkautan vähän vettä sumutepullosta niin eipä halutakkaan hypätä lautaselle;) Eivät siitä suutu ikuisesti. Kun olemme syöneet niin kohta ne taas kellottavat siinä auringon paisteessa.

18. vierailija Vierailija

Hei voitko pistää suusi kiinni akka??!

19. vierailija Vierailija

Hei voitko itse? Keskustelu on käyty jo v. -14.

Kuka se nyt tunteekaan itsensä idiootiksi...?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri