Hae Anna.fi-sivustolta

Kissa nuolee käsiäni

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä muuten kiva kissa, 16.12.2007.

1. muuten kiva kissa Vierailija

Minulla on n. 7-kk ikäinen kollikissanuorukainen. Sillä on rasittava tapa nuolla käsiäni esim. sängyssä kun vaikkapa luen ennen nukahtamista. Joskus nuolee varpaitani pöydän alla. Saattaa myös nuolla kirjan kulmaa. Onko kyseessä joku korviketoiminta sille, että se on joutunut hyvin nuorena emostaan eroon - on löytökissa, löydetty kaupungilta hortoilemasta alta 2-kuukautisena, eikä sen menneisyydestä ja aiemmasta kodista (jos sellaista on edes ollut) ole mitään tietoa.

Miten kissan opettaisi pois tästä? Kerran kokeilin hieroa käsiini sitruunaa, mutta kissa nuoli sen onnessaan pois.

2. käytätkö Vierailija

käsirasvaa. Ehkä se tykkää sen hajusta. Sumutinpullo ehkä auttais, jos se tajuais.

3. Voi luoja. Ei kai kissaa ruveta sentään tuommoisesta rankaisemaan ja sumuttamaan vettä naamalle!!!

4. ,m, Vierailija

Kissojen laumakäyttäytymiseen kuuluu oman laumanjäsenen turkin nuoleminen (=puhdistamiseen osallistuminen). Jos kissa on yksinäinen, nuolinkumppaniksi kelpaa myös ihminen.

Meillä joskus vastaan nuolemiseen antamalla pusun silmien väliin, joka kissakielellä merkitsee: "olet minulle hyvin erityinen ystävä" johon hän vastaa työntämällä nenänsä kiinni minun nenääni. SIitä on hyvä kellahtaa sitten viekkuun kehräämään.

Kissa voi nuolla ihmisen iholta myös suolaa. NUoleminen voi olla myös neuroosin merkkinä (mutta näissä tapauksissa nuoleminen taitaa olla todella silmiinpistävää)

Jos sinua nuoleminen häiritsee sen saa lakkaamaan kääntämällä kissan huomio jonnekin muualle. Rankaisu olisi tuossa tilanteessa tyhmää; huomionkääntäminen toimii paljon nopeammin.

5. kröhöm Vierailija

Kissahan ei ole laumaeläin, vaan yksineläjä. Tämä suom huom.

6. äiti83 Vierailija

meillä kans sen ikäne poikakisu ja se kans nuolee joka paikkaa.. siis varpaita käsiä hiuksia ja jos jotenkin lekottelee ja kainalo näkyvillä niin "hyökkää" heti kimppuun.. sinänsä ei tietenkään paha tapa (vrt kaikkialle pissiminen yms) mutta ei tunnu kivalta kun luet vaikka jotain tai katsot tv:tä ja sitten kissuli siihen tulee.. huomenna leikkautan kisulin ja katsotaan jos vaikka rauhottuis ja eikä enää kiusais vanhempaa leikattua urostamme ja "kiinnittäisi" enemmän positiivista huomiotaan häneen..

niin elikkä et ole ainoa joka samanlaisen "ongelman" kanssa painii..

7. Lumiaana Vierailija

kröhöm: Kissa ei ole laumaeläin, muttei yksin eläjäkään. Meidän maatiaisenamme tunnettu mirkku muodostaa kujakissoinakin laumoja. Kissaa ehkä parhaiten kuvaisi yhteisöllinen eläjä, koska laumassa ei ole selkeää hierarkiaa eikä se ole lauma perinteisessä merkityksessä, sillä kissa metsästää Aina yksin.
    Kissat kuitenkin nauttivat toistensa seurasta. Moni kissanomistaja huomaakin, että kissalle paras kaveri on usein toinen kissa:).

Jos aihe kiinnostaa, kannattaa lukaista Helena Telkänrannan teoksesta Matka kissan mieleen sivulta 14 kappale "Yhteinen haju luo me-hengen" sekä 2. luku: kappale "Yksinäinen metsästäjä, yhteisöllinen eläjä".

Aloittaja: Ylenmääräinen nuoleminen voi olla kissakohtaista tai liittyä liian pienenä emosta eroon joutumiseen. Tästä ei ole tietääkseni selkeää tutkimustulosta, mutta kaikki ahkerasti nuolevat tuntemani kissat, ovat liian pienenä vieroitettuja. Tosin aina liian pienenä emosta eroon joutuneet eivät ryhdy nuoleskelijoiksi. Yleensä orpopennuille tai liian aikaisin vieroitetuille syntyy kuitenkin lutkuttamista. Voihan nuoleminen liittyä siihenkin ettei kissa ole oppinut erottamaan tervehtimistä puhdistamisesta.

Itse en todellakaan lähtisi rankaisu-linjalle. Kissa ilmaisee kiintymystä ja luottamusta. Olisi aika julmaa rangaista sitä siitä.

Itse vain pyrin vaihtelemaan kättä silittäessä (kissa ei ehtinyt nuolaisemaan) ja pitämään sukkia yhden tuollaisen nuoleskelijan kohdalla. En pitänyt tavasta, mutta joskus annoin kuitenkin nuolla kättä kun kissa sai siitä suuresti mielihyvää päästessään "hellimään" minua. En raaskinut kokonaan estää kun toinen niin kovasti kehräsi ja tohkeissaan puhdisti. Varsinkin kun kissaa oli edellisessä kodissa rangaistu siitä (ei siis kuitenkaan lopettanut tapaa), pahoinpidelty ja kiusattu muutoinkin.
    Voin lohduttaa, että nuoleminen väheni iän myötä. Nyt ikäneito on n. 11-12-vuotias eikä nuole lainkaan niin paljon kuin vielä viitisen vuotta sitten. Myös itsevarmuutta on iän myötä tullut lisää.

Vältä sitruunaa pidempiaikaisena käytäntönä, se ei ole hyväksi kissan suulle enkä muista varmaksi oliko se peräti haitallista kissalle. Sipulia kissat karttavat, mutta jos kissa on hellyydenkipeä se ei siitäkään hätkähdä ja lisäksi sipuli ja valkosipuli ovat kissoille myrkyllisiä. Ne aiheuttavat vaikeaa anemiaa joskus jopa hyvin pieninä annoksina.

8. ,m, Vierailija

Lumiaana sen kirjoittikin, jota olin juuri kirjoittamassa ;)

Lauma tuo suojaa, kissa kun on myös itse saaliseläimen roolissa, on äärimmäisen hyvä, että laumaannutaan esim. yöksi, näin joku vahtii saalistajilta toisten nukkuessa. Ja vuoroja vaihdellaan.

Meillä kun on enemmän kuin yksi kissa, nähdään tätä käyttäytymistä päivittäin kotona: toisesta pidetään huolta. Jos joku perheenjäsen ei ole tullut illalla kotiin (kissa tai ihminen), lähdetään maukuen etsimään.

9. AIKIDO56 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vie kissasi lääkäriin ,kyseessä voi olla suu oggelma ,vika on helposti hoidettu ja kissasi antaa teille jälleen normaalia rakkautta.Näin meillä neuroottinen nuoleminen loppui ne vaihtui aamu ja ilta pusuihin.

10. sinulle ,m, Vierailija

Sinulle ,m,
    Pitäisit kissoistasi edes sen verran huolta, ettei toisten kissojen tarvitsisi lähtä niitä illalla etsimään. PIdät näemmä kissasi vapaana juoksemassa autojen seassa ja lintuja jahtaamassa. Kissan luonto kyllä haluaa etsiä kadonneen toverin, mutta sinun tulisi pitää huoli siitä että yksikään ei ole kateissa. Aitaa pihasi ja ulkoiluta hallitusti.

11. sohvis Vierailija

Etkö tajua? Kissasi tykkää tehdä noin.Jos tykkäät kissastasi,anna kissan nuolla käsiäsi.Eläimet ovat tuntevia luontokappaleita.Entäs itsesi? Tykkäät tehdä jotain mistä pidät.Jos odotat toiselta jotain suorituksia,hän tekee sinulle hyvää,nautit siitä.Mites siinä tapauksessa,toinen osapuoli suojakseen sinua vastaan ei peseydy,haluaa haista mahdollisimman pahalle että, saisi olla sinusta erossa? Ole hetki kissasi osassa.Äiti,isä,veljet ,siskot,ei ketään.Haluaisitko itse saman kohtalon?

12. sohvis Vierailija

Olette kuulleet ja lukeneet eläinten tarkasta haju,makuaistista.On todettu koiran havainneen ihosyöpätapauksia nuolemalla määrättyä kohtaa ihmisen kehossa.Koiran omistaja vei koiransa eläinlääkäriin tutkittavaksi.Lääkäri huomasi asian ja kehoitti koiran omistajan menemään ihotautilääkärille.Tutkimuksissa ilmeni naisella melanooman alkuvaihe.Hän parani täysin.Hänen koira haistoi asian.Mitä kissa haluaa kertoa nuolemalla emäntäänsä käsiä ja jalkoja.Aistiiko kissa jotain huolestuttavaa emännässään? Eläimet parantavat itsensä syljellä.Jospa tämäkin kissa haluaa parantaa emäntänsä omalla tavallaan.

13. niin olikin Vierailija

juuri tätä olin myös muistavinani. tv:ssä taisi olla ihan dokkari.

14. ... Vierailija

Meidänkin toinen kissa nuolee käsiä. En ole pitänyt sitä mitenkään epänormaalina, sillä se tuntuu olevan kissan tapa antaa hellyyttä takaisin. Kun silitän sitä, niin hetken päästä se nuolaisee minua muutaman kerran ja saan jatkaa taas silitystä, kunnes se taas pesee minua hetken. Tätä se tekee kaikille silittäjille, ei vain minulle. Minusta tapa on söpö, enkä ole pitänyt aiheellisena estää sitä. Kissan kielihän on kuiva, eikä kastele samalla tavoin kuin koiralla.

Voi kyllä olla, että luovutusikä vaikuttaa tähänkin asiaan. Tämä kissa on aikoinaan luovutettu liian aikaisin, muistaakseni n. 7-8 viikon iässä :(

Minusta on harmi, että koet kissasi nuolemisen epämiellyttävänä, sillä se on tosiaan sen tapa kertoa, että se välittää sinusta. Älä missään tapauksessa rankaise kissaasi tästä, mutta voit tosiaan halutessasi yrittää jättää sen nuolemiset huomiotta ja palkitsematta. Ehkä kissa lopettaa nuolemisen, mutta voi myös olla että ei. Tuo meidänkin nuolija-kissa on nuollut silittäjiään jo 8 vuoden ajan.

15. Hessu Vierailija

Kasta kädet tärpättiin. Ei nuole enään

16. Me and my cats Vierailija

on epäilemättä provo tai sitten hänen pitäisi tyytyä ainoastaan kultakaloihin tai pehmoeläimiin!

Itse omistan neljä kissaa joista jokainen lähtentelee minua ja eipä tuo haittaa vaan päinvastoin. Minua tarvotaan niin että nahkassa on punaisia kynnenjälkiä, minua suukotellaan huulille niin että saan hangata paperilla suuta puhtaaksi ja minua pusketaan, minua pureskellaan hellästi ja minun villapaitaani imetään! Joku käy varpaitteni kimppuun ja joku taas seuraa minua vessaan ja tuijottaa silmiini koko toimituksen ajan! Kun tulen koneelle, läjähtää yksi kissa näppäimistölle, yksi koneen päälle ja pari pyrkii syliin :))))))))) Kun nukun, yksi kissa valtaa tyynyni, toinen peittoni ja kolmas asettauttuu vatsani päälle. Neljäs on outo ja nukkuu omassa korissaan, mutta aamuyöstä viiden aikaan se päättää herättää minut seurustelemaan. Ja paljon paljon paljon muuta..

17. Kieli ruskeena Vierailija

Eräässä tv-ohjelmassa näyttivät, kun joidenkin koira nuoli ihmistä jostain paikasta toistuvasti. Tarkempi tutkimus paljasti alkuvaiheessa olevan ihosyövän. Samassa ohjelmassa näyttivät koiran haistavan ihmisessä joitain sairauksia.
    Mahtaako kissalla olla tällaisia taipumuksia?

18. ap. Vierailija

Satuinpa tänne 2,5 vuoden postaamisen jälkeen. En ole provo (mikä olisi provo tässä yhteydessä?) ja olen aiemmin omistanut 2 kissaa, jotka toki joskus nuolivat kasvojani, mikä oli ok, mutta koska olin ottanut molemmat yli 12-viikkoisina, se oli normaalia nuolemista, ei tuollaista pakonomaisen tuntuista kuin nyt n. 3-vuotiaalla kollillani. Kissa nuolee myös esim. 10 min yhtäsoittoa ikkunaa, pahvilaatikon kylkeä ym. mitä aiemmat kissani eivät koskaan tehneet.

19. milli Vierailija

Että minua ärsyttää aina täällä hyppivät henkilöt jotka hyökkäävät kaikkitietävinä sättimään, jos täällä jotain kyselee.

Pidä sinä elukkaa ihan vapaasti rakkaana, pusi pusi rakkaana, mutta minun kissani ei minua nuole, sen olen tehnyt selväksi.
    En antanut pentuna edes hiuksia nuolla, mutta nyhvääminsen se kyllä oppi ja siitä ei pääse irti. Pur pur ja hur hur...
    Ystäväni kissaa hoitaessa minua ärsytti suunnattomasti, kun se kissa oli jatkuvasti kimpussa, ja nuoli.
    Emäntänsä kertoi, että kun hän laittaa illalla naamalle kosteusvoiteen, kissa rakastaa nuolla sen pois, hyi hitsi.
    Voihan nenä, joskus mun kissa pikkasen käsivarresta nuolasee, mutta kun vedän käden pois lopettaa heti.
    Kissallani on paljon puuhaa, jos se ei riitä ei voi mitään, minua ei nuoleskele ja piste.
    Vaatii kyllä leikkimään, siis tulee ja kiehnää jaloissa ja jos en ole valmis näykkäsee :( Yleensä minä olen valmis, heittelen sille leluja, se hakee niitä, napsauttaa pallon mun jalkojen juureen ja on aivan kuin koira. Sanomme sitä kissakoiraksi :D
    Kun kyllästyy se on sitten siinä, sitä ei saa pyynnöstä leikkimään.

20. milli Vierailija

En nukkuisi silmäntäyttöä monen kissan kanssa samassa sängyssä, yhdessäkin on tekemistä.
    Tyynyllä, jaloissa ja vielä mahan päällä, anna mun kaikki kestää.
    Mulle on sanottu, että ota kavereita kissallesi niistä on seuraa toisillee. Mitä ihmeen seuraa jos kaikki tunkee samaan sänkyyn ja tyynylle?

21. ghghh Vierailija

onpa sulla vinkki.... voi jumakauta, niin kuin joku jo kirjoitti ei kisaa saat tuollaisesta tavasta rangaista!

22. voi voi! Vierailija

vai kissa ei ole laumaeläin..??

HUOKAUS!!!!!!!!!!!!!! typeriä ihmisiä täällä eivät tiedä kissoista mitään!

23. ISO MIES Vierailija

EI SAA SUIHKUTTAA KISSAN NAAMAAN MITÄÄN

24. miullakin Vierailija

ihanaa tuollaiset kissat! mullakin on tuollaisia karvapalloja sänky täynnä!
    kyllä kissat ovat ihania! :)))

25. Kissa Vierailija

on älykäs eläin, kuten eläimet yleensäkin. Niillä on tarkat aistit, ja vaistonvarainen . Jospa kissa aistii jotain, ja haluaa hoitaa ihoasi luonnon menetelmällä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri