Hae Anna.fi-sivustolta

Kissa nuolee käsiäni

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä muuten kiva kissa, 16.12.2007.

1. Cattius Vierailija

En muista koskaan minun kissani nuolleen minua, vaikka muuten kerjää hellyyttä, rapsutuksia ja puskee. Mutta joskus kattini nuolee silloin tällöin jotain turkkia muistuttavaa. Minulla on pitkäkarvainen pehmolelu (koira), sitä katti nuoleesilloin tällöin. Samoin turkkinen otsapanta ja takin hupun karva kelpaavat nuoltavaksi. Kissani ei ole nuori emoaan kaipaava pentu, vaan jo 10 v.

2. Kissan kaveri Vierailija

Minulla on kaksi kissaa.

Minä haluan antaa kissojen elää omillakin ehdoillaan, koska ovat vasten tahtoaan minulle "joutuneet". Rakastan kissojani, sekä annan niiden nuolla silloin, kun heistä siltä tuntuu. En missään tapauksessa suihkuta mitään tai kiellä nuolemasta, koska mielestäni se on vain osoitus siitä, että hän on tyytyväinen oloonsa. Se on paras kiistos minulle.

Minä nukun kissani kanssa, enkä pidä sitä ollenkaan kummallisena, kissa on minulle saman arvoinen kuin jos toinen henkilö olisi vieressäni. Puhun, leikin, annan namipaloja sekä puskemme toisiamme silloin kun siltä tuntuu.

Olen ottanut kissat kaverikseni ja haluan antaa kaiken minkä suinkin pystyn ja kykenen siitä hyvästä, miten paljon he ovat minulle antaneet psyykkista voimaa odottamalla minua töistä, herättämällä minut aamulla töihin sekä istumalla minun kanssani iltaisin.

Jo pelkkä katse toisiimme kertoo siitä, mitä me tunnemme toisiamme kohtaan.

Rakastakaa kissojanne, koirianne ja kaikki eläimiä joita teillä on. Oppikaa toisiltanne!

3. Kattimus Vierailija

Kissa voi nuolla monesta syystä: se pitää käsirasvasi mausta, sillä on suolan puute (ihmisen hiessä on suolaa ja myös käsissä on hikirauhasia), se on ahdistunut, se osoittaa sinulle yhteenkuuluvutta...

Älkää tosiaan rankaisko kissaa nuolemisesta. Lempeäsi kielletään tai aina kissan alkaessa nuolla, alatkin rapsuttaa sitä. Jos nuoleminen tuntuu neuroottiselta, voisi eläinlääkrikäynti olla paikallaan.

Meillä on pari kissaa ja he nuolevat toisiaan aamulla heräämisen jälkeen, ruokailun jälkeen tai siälle tultaessa. Myös ihmiset saavat joskus lipaisut osakseen. Heillä nuoleminen selvästi liittyy suhdetoimintaan; osoitetetaan että ollaan yhtä, kuuulutaan samaan laumaan.

4. sohvis Vierailija

Kun kissa nuolee ihmisen käsiä, ihoa, ei se ainakaan ihovoiteita halua nuolla. Eläimillä on oma tapansa hoitaa itseään, ja haistavat herkästi, missä mennään. Koirien on havaittu haistavan ihosyöpää ihmisessä, ja nuolevat sairastunutta kohtaa.
    Sama pätee varmaan kissoihin. Eläimien ei tarvi mennä apteekkiin, kuten ihmisten. Ne hoitavat itsensä omalla syljellään, mutta jos se ei auta, se on menoa. Näin käy meille kaikille viime vaiheessa.
    Kun kissa nuolee halukkaasti, etenkin tiettyä aluetta, kannattaa ottaa huomioon sekin vaihtoehto, että jotain on vialla. Siis itsellä, ei kissassa.

5. doh Vierailija

Meidän kissa näyttää haluavan nuolla ihovoidetta. Sen jälkeen hän pesee turkkinsa. Ei kannata yleistää ja väittää ettei kissa halua nuolla käsivoidetta, jos et ole asiaa käynyt kaikilta kissoilta tutkimassa.

6. Toma Vierailija

Itse en kissaa omista, mutta mummolasta (naapurista) moinen epeli löytyy. Ja tämä kyseinen katti on leikattu kolli, joka vietti puolivilliä elämää ennen mummolaan päätymistä (ikä ?).
    Sillä on tapana ensin kiehnätä, puskea, erityisesti kipristellä kynsiä iholla ja välillä tervehtiä maukumalla. Tämän jälkeen se sitten asettuukin joko syliin tai viereen makuulle. Siinä maatessaan se alkaakin nuolemaan yleensä käsiä ja/tai jalkoja (karvaisia sääriä erityisellä innolla). Myös muita paljaita alueita se välillä saattaa nuolla tosin äärimmäisen harvoin kasvoja.
    Sitä en sitten tiedä, onko nuoleminen pelkkä kiintymyksen osoitus, koska ketään muuta kuin minua se ei tervehdi ja nuole yhtä innokkaasti. Varsinkin silloin kun viime näkemästä on pidempi aika, saattaa se maukua useammankin kerran.

7. Emilia Ferrera Vierailija

Meillä täällä Costa Ricassa kissat juoksevat vapaana, kun on tuota tonttiakin 12 hehtaaria. Kissat leikattu. Tulevat kotiin yleensä aamuyöstä ja torkkuvat päivät. Auringon laskiessa vilkastuvat taas ja painuvat omille teilleen pitämään jyrsijät kurissa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri