Kissa piikillekö :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot ei kestä enää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot ei kestä enää

Vieras
Olen mahdottoman eläinrakas ja aina minulla on ollut kissoja. Mutta tämä viimeisin kissa mikä minulle on jäänyt, on todellinen vaiva. En tiedä mitä tekisin, koska ongelmat ovat niin isoja.

Pahin ongelma on kissankarvat. Karvoja lähtee ja on lähtenyt aiemmistakin kissoista, mutta tästä nykyisestä lähtee aivan luonnottoman paljon. Kävin vaatekaapin läpi toissaviikolla ja jokaikinen vaate oli täynnä kissankarvaa. Mies on jo kironnut tilanteen monta kertaa, kun joutuu lähtemään töihin karvaisissa vaatteissa. Edes teippirulla ei aina auta.
Ongelma on myös että kissa osaa aukoa kaappeja, ja menee paikkoihin joihin se ei saa mennä. Se karvaa pyyhkeet, lakanat, jne. Myös koko asunto on täynnä kissankarvaa, tänään kotiin tullessa ruokapöydän liinat ovat täynnä kissankarvaa eli on käynyt pöydällä nukkumassa. Ei haittaa vaikka kaapit lukittaisiin, kissankarva löytää tiensä vaatteisiin tavalla tai toisella.
Lakanat ja tyynyliinat kaikki täynnä, ja vaikka kuinka pesen pyykit sekä kuivaan ne kuivurissa, kissankarvan määrä on suorastaan hel*etillinen.

Meillä on pieni asunto, joten kissaa ei voi estää menemästä minnekään. Aamuyöllä se tulee makuuhuoneeseen ja vaivaa meitä. Ostimme pitkän säästämisen jälkeen uuden hienon sängyn, ja se on jo nyt hajoittanut siitä osan raapimalla.

Kissa on tosi suloinen ja aika vanhakin, mutta totta puhuen odotan sen poismenoa. Olen niin mitta täynnä kun kaikki on hajotettu ja tänään löysin lempimekkoni - joka oli kallis - kaapista, ja se oli täynnä karvaa sekä siitä oli kynsitty lankoja.

Kissa on vanha ja itsepäinen, sen kynsiä on mahdoton leikata, ja sillä on myös sydänvika joten sitä ei pitäisi rasittaa. Mitkään karkotesuihkeet ei auta, ei myöskään vitamiinien syöttö tai turkin päivittäinen harjaus auta yhtään. Minulla on raapimapuita kahdessa eri huoneessa, mutta silti se rakastaa uuden sänkymme ja vaatteittemme raapimista. Nyt aamulla se tuli viekkuun ja alkoi pyytää hellyyttä raapien taas petivaatteita rikki. Tulee paha olo kun koko ajan joudumme hätistelemään kissaa. Se saa vapaasti kulkea parvekkeelle ja katsella siellä metsän elämää. Hihnassa se ei voi kulkea, koska pelkää liikaa ja on yrittänyt karata jo useita kertoja.

Onko minulla riittävästi syytä viedä kissa piikille? Uutta kotia se ei saa sairautensa takia, ja varmasti karvaongelma tulee ilmi heti koska se on niin massiivinen. Kissa varmasti menehtyy aikanaan tähän sairauteen, mutta en jaksa enää joka-aamuista miehen huutoa kun karvat ovat taas suussa, alusvaatteissa ja työvaatteissa, vaikka niitä pidetään pussissa suojassa. Enkä itsekään jaksa kun kaikki vaatteet on joko pilalla tai niin karvassa ettei jaksa enää pitää niitä.

Laittakaa makuuhuoneen ovi lukkoon ja mikäli kissa osaa avata sen niin hankkikaa siihen ihan avaimellinen lukko. Näin teillä on huone jonne kissa ei tule ei ainakaan valvomatta. Kissa ei siitä kärsi jos rajoitatte sen elintilaa ennemmin kuin lopetatte sen.

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä?;28638782:
Haluat siis viedä kissan piikille teidän mukavuuden vuoksi??
Et ole mikään eläinrakas ihminen, vaan itsekäs paka.

Vaikea olla eläinrakas kun mies saa melkein potkut ravintolasta kun kissankarvat eksyvät jo asiakkaiden lautasille.
Kissasta lähtee karvaa, mutta rajansa kaikella. Muista kissoistani ei ole koskaan lähtenyt karvaa näin paljon, kun vedän kädellä jää tuppo käteen...

Mukavuudesta ei voi enää puhua, vaan ihan oikeasta haitasta joka haittaa jokapäiväistä elämää ja tulee todella kalliiksi myös.

Ymmärrän sinua! Meilläkin kissasta lähtee aivan tajuttomasti karvaa, juuri kuten teilläkin! Lisäksi oksentelee usein ja olen niin vihainen kaikesta tästä. Eläinlääkärillä käytetty tuon oksentelun vuoksi varmaan 2000e edestä, on kaikki mahdolliset testit tehty, ei löydy vikaa. Alkaa nyt vain mitta olla täysi...

Laittakaa makuuhuoneen ovi lukkoon ja mikäli kissa osaa avata sen niin hankkikaa siihen ihan avaimellinen lukko. Näin teillä on huone jonne kissa ei tule ei ainakaan valvomatta. Kissa ei siitä kärsi jos rajoitatte sen elintilaa ennemmin kuin lopetatte sen.

Kissa huutaa ja raapii ovea koko yön. Ei kissaa voi valvoa koko ajan, ja se sujahtaa sinne hyvin vikkelästi vaikka ovea pitäisi vain hetken auki... Ei siis ole ratkaisu meillä. Tai sitten etsittävä isompi asunto.

Voisko kissan karvanlähtö johtua stressistä? Mulla oli kissa, josta mun vanhemmat ei tykänneet. No, niitten luo oli pakko aina kuljettaa mukana. Iskä pelotteli sitä kissaa, joten kissa ns. kosti sen puremalla mm. 150e kuulokkeista johdot poikki. Tätä se ei tehnyt minun luona, siellä se ei tuntenut oloaan uhatuksi.

Jos viet oman mukavuutesi takia kissan tapettavaks, ni ÄLÄ ainakaan ikinä enää kissaa ota. Vie mieluummin vaikka löytöeläinsuojaan, varmasti löytyy uusi koti, jossa kissasta välitetään!!

[QUOTE="vieras";28638799]Ymmärrän sinua! Meilläkin kissasta lähtee aivan tajuttomasti karvaa, juuri kuten teilläkin! Lisäksi oksentelee usein ja olen niin vihainen kaikesta tästä. Eläinlääkärillä käytetty tuon oksentelun vuoksi varmaan 2000e edestä, on kaikki mahdolliset testit tehty, ei löydy vikaa. Alkaa nyt vain mitta olla täysi...[/QUOTE]

Tottakai kissa oksentelee karvapallot mahastaan. Ja jos syö heinää ja sen jälkeen oksentelee, ni puhdistaa vaan vatsaansa

[QUOTE="Kissa";28638805]Voisko kissan karvanlähtö johtua stressistä? Mulla oli kissa, josta mun vanhemmat ei tykänneet. No, niitten luo oli pakko aina kuljettaa mukana. Iskä pelotteli sitä kissaa, joten kissa ns. kosti sen puremalla mm. 150e kuulokkeista johdot poikki. Tätä se ei tehnyt minun luona, siellä se ei tuntenut oloaan uhatuksi.

Jos viet oman mukavuutesi takia kissan tapettavaks, ni ÄLÄ ainakaan ikinä enää kissaa ota. Vie mieluummin vaikka löytöeläinsuojaan, varmasti löytyy uusi koti, jossa kissasta välitetään!![/QUOTE]

Ei tässä enää pelkästä mukavuudesta ole kyse! Minulla on ollut 5 kissaa aiemmin jo yli kolmenkymmenen vuoden, eikä koskaan tullut mieleenikään viedä niitä piikille. Mutta tämän kissan jälkeen en ota enää kissaa, koska näyttää olevan arpapeliä millainen yksilö osuu kohdalle. Tämä yksilö on perussairas, ja ehkä karvanlähtö johtuu siitä. Ei ole mikään nuori kissa enää, ja sillä on toisinaan vakavia rytmihäiriöitä.

Tuntuu siltä, että hermoja kiristää ennenkaikkea miehesi ärtymys kissaan, kun itselläsi on ollut niitä pidempään. On äärimmäisen stressaava tilanne, jos kaikki perheenjäsenet eivät ole hyväksyttyjä. Vähän samanlaisia kuvioita käydään läpi monissa uusperheissä. Jonkun perheenjäsenen ominaisuudet ovat toisen mielestä sietämättömät.

Kissojen pito näkyy aina jotenkin, ja jos eläimiin ei ole henkilökohtaisesti sitoutunut, niin jokin varmasti häiritsee ja ärsyttää. Jos ei muu, niin vaikkapa pelkkä kissanhiekan haju.

Minulla on ollut paljon kissoja ja parin kohdalla on jäänyt erittäin huono omatunto,josta en välttämättä ikinä pääse eroon. Yhden jouduin viemään piikille vääriin paikkoihin pissailun vuoksi. Kissa oli muuten todella suloinen. Tapa oli superärsyttävä, mutta myöhemmin olen tajunnut, että sen syy johtui omasta toiminnastani. Olin liian kylmä ja välinpitämätön kissaa kohtaan. Se olisi tarvinnut tukeani.

Nykyään minulla on kolme kissaa, jotka voivat hyvin. Parilla niistä oli samanlaista ongelmaa, kuin edesmenneellä kissallani, mutta tällä kertaa älysin katsoa peiliin ja muuttaa toimintaani. Vääriin paikkoihin pissailu loppui. Nämä kissat eivät ole muuten läheskään yhtä ihania kuin aikaisemmat. Eivät välitä olla sylissä ja viettävät muutenkin aikaa mieluiten keskenään.

Kuvailusi vanhasta kissastasi on hellyttävä. Jos siitä irtoaa vain karvoja, niin pientähän se on. Ottaisin mielelläni tuon kissasi meille viettämään eläkepäiviänsä, jos se vain olisi mahdollista.

Minkä ikäinen kissasi on? Kyllähän kaapin ovet saa laitettua sillä tavalla, että kissa ei pääse niihin. Aina löytyy keinoja, jos vain on haluja! Sidot vaikka jollain narulla kahvat/nupit tms. toisiinsa. Makkarin ovi lukkoon, kyllä se kissa muutaman yön päästä tajuaa, et tuli porttikielto siihen huoneeseen. Eikö miehelläs ole työvaatteita, jotka on työpaikalla?

Vanha eläin ei tapojaan hevillä muuta. Jos sillä on sydänvika ja muuta niin lopettaminen lienee ihan hyvä vaihtoehto KUN kerran yhteiselo ei ole enää mukavaa ja JATKUVASTI harmittaa tavarat ja karvat. Tuskinpa se kissakaan siitä olosta kanssanne nauttii. Koska se kynsii tavaroita on ilmeistä, ettei sillä ole sopivaa raapimapuuta tai mielekkäitä aktiveetteja.

Entäs trimmaaja? Mene eläinlääkäriin, pyydä että laittavat kevyen nukutuksen ja koneen laulamaan? Selitä tilanne heille, tai mene tapaamaan ammattitrimmaajaa ja koita neuvotella josko trimmaisi turkin kokonaan pois ajelemalla.

Rasvahappokuuri voisi auttaa (ahkeran harjailun kanssa) karvanlähtöongelmaan. Välttämättömät rasvahapot ovat nimensä veroisia ihon ja turkin hyvinvoinnin kannalta, eikä kissa tahdo saada niitä ravinnosta riittävästi, vasn apuja tarvitaan purkista. Puutos oireilee elottomana karvana, ihon hilseilynä ja jopa haavaumina. Nyt kesällä ainakin meidän maatiaisesta lähtee rutosti karvaa, ja harjailen sitä päivittäin. Kalaöljykapseli päivittäin auttaa myös - kunhan valitsee tuotteen joka sisältää ainoastaan e-vitamiinia (eikä A- ja D-vitamiineja yliannostusvaaran vuoksi).

Myös apteekista saa eläimille tarkoitettuja rasvahappolisiä, joita käytetään 6-8 viikkoa kuurina ohjeen mukaan.

Olen vienyt yhden kissan "miehen vuoksi" piikille. Kissa kusi sohville ja mikään ei auttanut. (Tuhansia eläinlääkäriin, sohvalle pissapeitto, pelkosuihkeet,ruokaa sohvalla, hiekkalaatikkojärjestelyt jne.) Mulla oli tuollainen eläinrakas asenne, mutta lopulta annoin miehen viedä kissan piikille kun en enää jaksanut jatkuavaa raivoamista kotona.
Vasta myöhemmin tajusin, että kissa olisi pitänyt lopettaa paljon aiemmin. Joku raja siinäkin paljonko eläin saa aiheuttaa tuhoa.

Toivottavasti luet vielä ketjua, sillä lyttäystä on tullut. JOS karvanlähtö ei ennen ole ollut ongelma ja on nyt runsasta ja pahentunut nopeasti se voi hyvin viitata siihen, että munuaiset eivät enää toimi kunnolla. Hyvin tyypillistä vanhoille kissoille.

Tilaa ei saa parannettua. Ja elämän pitkittäminenkin on vähän niin ja näin; aikaa saa mutta onko sa kissalle laadukasta? Kissat ovat niin järkyttävän taitavia piilottamaan kipunsa. ONNEKSI se on ilmeisesti tuskattomimpia sairauksia eli ei tarvitse miettiä, että onko se kärsinyt pahasti. Koska kissa on koko ajan arjessa läsnä ja ihanuudestaan huolimatta välillä myös ärsyttää niin sen läsnäoloon on helposti niin tottunut ettäi tämä ei varmaan ole tullut mieleen? Kirjoitit että muitakin oireita on, joten piikki voi olla jopa se eläinystävällisin vaihtoehto.

Yhteistyössä