kissa + raskaus- ja vauva-aika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mirri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mirri"

Vieras
Olen raskaana ja meillä asustaa kissa. Nyt alkuraskaudessa iski hirveä pelko toksoplasmoosista. En vaihda ite kissanhiekkaa, mutta tuo pelko on saanu jo käsittämättömät mittasuhteet! Tiedän toki, ettei tuo "loikkaa" kissasta, mutta keittiöntasojen kuuraaminen ym. on välillä aivan pakkomielteistä.

Kaipailisinki kipeästi faktoja toksoplasmoosista, yleisyydestä, tartunnasta jne. jne. ja kokemuksia jos joltain löytyis!

Ja toinen mieltä askarruttava juttu on siis kissa ja vauva. miten toimii yhtälö ja mullahan on nyt pelko esim. että kissa kömpii vauvan nukkuessa tämän päälle lämmittelemään, ku on kuullu tarinoita vaunuihin eksyneistä kissoista.

Kiitollinen olisin jos saisin kuulla kokemuksia tästä!

mun käsittääkseni se on aika harvinaista saada se. meillä 2 kissaa ja kyllä mä raskaana putsasin paskat sunmuut laatikosta, enkä yhtään pelännyt saavani sitä, en mä kuitenkaan niitä paskoja suuhuni tunkenu. relax...

niin ja vauva + kissat, sun pitää tehdä kissalle selväksi mihin saa mennä nukkumaan ja mihin ei, mä tein jo raskausaikana noille selväks että sänkyyn ei oo asiaa, sama juttu pinniksen kanssa (jota meillä ei kyllä käytetty moneen kuukauteen) mutta kuitenkin. meillä kissat olivat vähän mustiksia alkuun vauvan tultua taloon, mutta sekin meni ajan kanssa ohi. lähinnä välttelevät lasta (lapsi päälle 1vuotta nyt) edelleen.

ulkoileeko kissa vapaasti vai onko sisäkissa?
sisäkissahan ei sitä toksoplasmosia oikein mistään voi saada, ulkokissa yleensä saa sen jo pentuna ja kissahan tartuutttaa kai lähinnä silloin kun on juuri sen taudin itse saanut. aikuinen kissa siis on melko riskitön.

muista että sen voi saada myös kypsentämättömästä lihasta, joten käsittele raakaa lihaa hanskat käsissä jos esim teet jauhelihataikinaa tms, jossa lihaan täytyy koskea. ja tietty leikkaat raa-an lihan ja kalan muovisella leikkuulaudalla, jonka laitat tiskikoneeseen käytön jälkeen.

pinnasngyn päälle voi ostaa kissankestävän verkon, jos sellaista tarvii. toinen vaihtoehto on sulkea ovi kun vauvan laittaa sinne nukkumaan, vauvan itku kuuluu kyllää normaalin sisäoven läpikin.

Ihan turhaan stressaat, toksoplasmoosin saaminen on aika epätodennäköistä, jos et koske hiekkoihin. Kissakin on sen verran puhdas eläin ja pesee itseään, niin ei se niin helposti tartu. Ja jos on sisäkissa ettei ole ulkona ikinä käynytkään??
Meillä on 3kissaa ja 2raskautta takana... Eikä mitään ongelmia :) Jos kissa ei ole tottunut vauvoihin ja lapsiin, niin luultavimmin pelkää ja karttelee vauvaa. Meille tuli tuo kolmas pentuna ja silloin oli vauvakin vasta reilu 2kk, niin tuo pentu on ollut paljon rohkeampi lapsia ja vauvoja kohtaan, kun se on ihan pienestä asti tottunut niihin... Mutta nuo 2vanhempaa ei tykkää vieläkään lapsista tai anna koskea itseensä, vaikka ovat jo 2,5vuotta asuneet lapsien kanssa saman katon alla :)
Mutta yhtä hyvin voit saada plasmoosin siitä, kun kuorit perunoita tai porkkanoita ja multaa sattuu jäämään kynnen alle, ei sitä aina voi saada niin hyvin hinkattua sieltä poiskaan...

Meillä on kaksikin kissaa joista ei ole ollut mitään haittaa vauvan synnyttyä. En tiedä tilastoja, mutta ilmeisesti se toksoplasmoosi ei ole kovin yleinen ainakaan sisäkissoilla. Itse vaihdoin kissanhiekan ihan normaalisti, mutta pesin kyllä kädet sen jälkeen huolellisesti. Jos kerran pöydillä saa hyppiä niin pyyhi pöydät ennen kun rupeat syömään/laittamaan ruokaa siinä.

Meillä kissat ei mene vauvan lähellekkään koska pelkäävät sen kovaa ääntä. ;) Eivätkä nuo ole muutenkaan olleet mitenkään agressiivisia tapauksia, mutta se riippuu tietenkin kissoista. Jos laitat vauvan makkariin nukkumaan, niin tarkista ettei siellä ole kissaa ja laita ovi kiinni. Sillon tietää ettei kissa pääse sänkyyn vauvan päälle.
Muuten pidät sitten vahtia jottei kissa pääse raapaisemaan vauvaa tms. jos on sellainen kissa joka saattaisi noin tehdä. Kyllä ne eläimet aika pian ymmärtää että tuohon ei saa koskea tai tullee huutia! ;D

Kissan takia on ihan turha hysterisoida. Muut vaarat ovat paljon vakavampia, jotka oikeasti vauvaa uhkaavat.

Minulla on kolme kissaa, joista yksi vapaasti ulkoileva. Ihan normaalisti puhdistin kissavessat raskaana ollessani. En käyttänyt edes hanskoja, sillä osaanhan pestä kädet. Neuvolassa otettiin varmuuden vuoksi toksoplasmoolitesti ja selvisi, ettei minulla sitä ole, vaikka kissojen kanssa olen ollut tekemisissä liki 20 vuotta.

Vauvat nukutin joko sisällä omassa huoneessa, jonne kissat eivät päässeet tai ulkona kissaverkolla suojatuissa vaunuissa. Verkko estää myös oravien ja lintujen pääsyn vaunuihin. Meillä kissat suhtautuivat hyvin vauvoihin. Yksi halusi välillä nuolla vauvan päätä. Se piti estää, koska kieli oli liian karhea vauvan herkälle iholli.

''kissat ja vauvat samassa sängyssä...yök'', miksi kukaan ei sano yök, kun koira nuolee lapsen naamaa?ja monesti vielä koiraa houkutellaan, että no tuus nyt Rekku antamaan Petterille kunnon suukko.
meillä on kissa ja tyhjensin sen hiekkalaatikon ihan normaalisti raskausaikana, pesin ja desinfioin kädet sen jälkeen, ja kaikki ok.
ja siis meillä kissa ei saanut nukkua pinnasängyssä, aina heitettiin pois, kun sieltä löydettiin.nykyään nukkuu joskus (harvoin) lasten sängyissä,siis silloin, kun sänky vapaana. lapset 5,5 v ja kohta 3 v.

Yhteistyössä