Hae Anna.fi-sivustolta

Kissa vaihtoi elämäntyyliä

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Yllättynyt omistaja, 25.03.2006.

1. 3xkolli Vierailija

Mitä vapautta pitäisi kissoille suoda ja miksi?

2. 3jr Vierailija

Kysytkö ihan vakavissasi tuota?

3. Miksi kissojen pitäisi saada ulkoilla vapaana jos mikään muukaan lemmikki- tai hyötyeläin ei saa sitä tehdä? Mikä on se syy miksi kissoilla on erivapaus? Sekö, että se on haittaeläin luonnossa ja useasti myös todellinen riesa naapurustossa? Hei haloo!
    Ennen oli ennen ja nyt on nyt! Ennen maataloissa tarvittiin hiirien pyydystäjiksi kissoja, sillä hiiret olivat todellinen riesa ruoka- ja vilja-aitoissa. Kuinka monessa maatalossa tälläisiä paikkoja enää onkaan? Ei juurikaan nykyisen tehomaatalouden "laitoksissa" joissa navetatkin ovat niin hygienisiä laitoksia jotta eihän sinne edes russakka pääse hiiristä nyt puhumattakaan! Käykääpä kurkkaamassa!
    Kissa tarvitsee monipuolista liikuntaa, mutta sitä se saa taluttimessa. Jos otat kissan lemmikiksesi, varustaudu siihen että ulkoilutat sitä vähintäin tunnin päivässä mahdollisimman erilaisissa maastoissa (kaupungissakin on puistoja) jotta se saa mm. kiipeillä puissa. Ja ulkoilutus tapahtuu nimenomaan valvotusti = taluttimessa.

Miksi laskea kissat vapaaksi? Enhän laske koiraanikaan vapaaksi ilman valvontaa, ja se sentään olisi pienempi paha luonnossa kuin kissani. Kissa on kuin turkistarhalta karannut minkki = luontoon kuulumaton peto!

4. vastaus. Vierailija

Siksi koska kissa on ihmisten lemmikkieläimistä se, joka parhaiten pystyy elämään myös vapaudessa. Olisi kannattanut katsoa YLE:n dokumentti kotikissan historia. Siinä kyseinen asia tuotiin selkeästi esille.

Kissa tosiaan tarvitsee monipuolista liikuntaa. Sisäkissana se ei sitä saa. Ei edes silloin, jos se pääsee parvekkeelle tai pikkuruiseen ulkohökötykseen. Kunnollista liikuntaa kissa ei saa edes taluttimessa.

5. cat is the pop Vierailija

lemmikkieläimen täytyisi pystyä elämään vapaudessa? Onko se oikein ko. eläintä kohtaa? Entä naapureita ja luontoa kohtaan?
    Hei haloo, astu tälle vuosituhannelle!

Ja jos ajatellaan esim. frettejä ja kaneja niin kyllä nekin näemmä oikein hyvin vapaudessa pystyvät elämään! Lasketaanko nekin irti? Ja arktiset koirat tarkenevat talvellakin ulkona ja takuulla osaavat saaliikseen riistaa pyydystää! Hah!

Kissan ulkoilu ilman valvontaa = heitteillejättö.
    Kissan omistaja joka ei vaivaudu ulkoiluttamaan itse lemmikkiään valvotusti = laiska

6. ************** Vierailija

löytyy hyviä linkkejä kannalta jos toiselta
    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=627&posting=22000000043743919

7. Tänään Sataa Vierailija

Komppaan kympillä.

8. Onnellinen kissa Vierailija

Nosto ja terveisiä kaikille Onnellisesta kissalta.
    Olen edelleen hengissä voimakkaasti. Kesän olen pyytänyt hiiriä ja ihan hyvän saaliin olen saanut.
    Tehtoo vaan energia mennä reviirin puolustamiseen.
    Joku naamaltaan ruma lajitoveri on ottanut tavakseen tulla iltayöllä omaan pihaani.
    Saa kyllä melkoiset lähdöt kun hoksaan asian.
    Kesällä olin ulkona kaiket päivät. Kotipihassani onkin oikein mukavia auringonotto paikkoja, esim. onnellisen rouvan auton katto, sieltä näkee hyvin tähystellä kauemmaksikin.
    Mökillekin olemme ajelleet useina viikonloppuina.
    Siellä on mukava könytä kaikki rakennukset heti kun autosta ulos pääsen.
    Haistelen kaikki tarkasti. Uimaan en mene mutta laiturilla istuksin ja katselen kun kalat hyppii.

Nyt syksyn tultua oleskelen enimmäkseen sisällä.
    HV kiukaan kansi on mukavan lämmin paikka lepäillä.
    Iltapimeällä emäntä haravoi ja minä vakoilen pensaissa ja suhaan häntä piikillä ympäri pihaa.
    Terveisiä kaikille ystävilleni ympäri maailmaa!

9. Repesin nauruun lukiessani kuinka kissan omistajia haukutaan ja moititaan. Onkohan yksikään näistä haukkujista tietoinen kissan elämästä ja siitä miten kissat toimivat ulkona. Luulen että yksikään haukkuja ei omista kissaa kuten tämä henkilö kenen kirjoitusta tässä nauran. Minun Luca niminen kissani tahtoo pihalle ja jollei pääse osoittaa sen kusemalla ja paskomalla ympäri kämppää. Päästän kissani hyvin usein pihalle ja kissa päättää siitä itse milloin tulee ja milloin ei koska se nähkääs osaa soittaa ovikelloa =) Aina kun hän tahtoo sisään hän myös pääsee sisään. Jos olen töissä niin se menee soittamaan naapurin ovikelloa ja pääsee sinne siksi aikaa kunnes tulen. Nyt kissani on ollut poissa noin 5päivää eikä ovikello ole soinut. En todellakaan ole huolissani siitä onko sille sattunut jotain. Näin tämä on toiminut monta vuotta tässä ihanassa maalaiskylässä jossa olemme molemmat nauttineet elämästämme. Kun kissaa ei kotona näy tai kuulu niin unohtakaa tuo pessimistinen ajattelutapa että nyt on pahin tapahtanut. Se nauttii elämästään ulkona koska on peto eläin. Se valtaa reviiriään ja voi tälläkin hetkellä nukkua lämpimässä ladossa sulattelemassa saalistaan. Kun sen koti-ikävä tulee niin kotiin se myös tulee. Jos ette kissoista mitään tiedä niin suksikaa suolle täältä haukkumasta ihmisiä joilla kyseinen lemmikki kotonaan on. Ja jos aiotte hankkia kissan niin pomppikaa ihmeessä sen pillin mukaan ja lyökää se raukka kaulapantaan kun lähdette sen kanssa ulos(mielestäni eläinrääkkäystä) niin näette mitä se tekee ja sen ettei sille vaan tapahdu mitään ;) Te haukkujat olette naurettavia! Hankkikaa haukkujat haukkuja! Sitä saa taluttaa ja se ei kotoa lähde ilman hihnaa ulos!

10. Repesin nauruun lukiessani kuinka kissan omistajia haukutaan ja moititaan. Onkohan yksikään näistä haukkujista tietoinen kissan elämästä ja siitä miten kissat toimivat ulkona. Luulen että yksikään haukkuja ei omista kissaa kuten tämä henkilö kenen kirjoitusta tässä nauran. Minun Luca niminen kissani tahtoo pihalle ja jollei pääse osoittaa sen kusemalla ja paskomalla ympäri kämppää. Päästän kissani hyvin usein pihalle ja kissa päättää siitä itse milloin tulee ja milloin ei koska se nähkääs osaa soittaa ovikelloa =) Aina kun hän tahtoo sisään hän myös pääsee sisään. Jos olen töissä niin se menee soittamaan naapurin ovikelloa ja pääsee sinne siksi aikaa kunnes tulen. Nyt kissani on ollut poissa noin 5päivää eikä ovikello ole soinut. En todellakaan ole huolissani siitä onko sille sattunut jotain. Näin tämä on toiminut monta vuotta tässä ihanassa maalaiskylässä jossa olemme molemmat nauttineet elämästämme. Kun kissaa ei kotona näy tai kuulu niin unohtakaa tuo pessimistinen ajattelutapa että nyt on pahin tapahtanut. Se nauttii elämästään ulkona koska on peto eläin. Se valtaa reviiriään ja voi tälläkin hetkellä nukkua lämpimässä ladossa sulattelemassa saalistaan. Kun sen koti-ikävä tulee niin kotiin se myös tulee. Jos ette kissoista mitään tiedä niin suksikaa suolle täältä haukkumasta ihmisiä joilla kyseinen lemmikki kotonaan on. Ja jos aiotte hankkia kissan niin pomppikaa ihmeessä sen pillin mukaan ja lyökää se raukka kaulapantaan kun lähdette sen kanssa ulos(mielestäni eläinrääkkäystä) niin näette mitä se tekee ja sen ettei sille vaan tapahdu mitään ;) Te haukkujat olette naurettavia! Hankkikaa haukkujat haukkuja! Sitä saa taluttaa ja se ei kotoa lähde ilman hihnaa ulos!

11. kuinka saatanan pitkä naru sulla oikein on kun kissa saa sen kanssa puuhunkin kiivetä. Peto ei narun kanssa vaani ja saalista! nyky navetoissa ei ole hiiriä vai? FUCK A DUCK!! kissa saalistaa edelleen tänäpäivänä jyrsijöitä,lintuja yms luonnosta ja saa myös siitä liikuntansa. Sääliksi käy jos sinun kissasi joutuu jossain narukelassa kulkemaan. Älkää ottako ulkokissaa kaupunkiin vitun idiootit! Saatana menee hermot tollasiin mossottajiin! HAISTAKAA KAUPUNKILAISET VALITTAJAT VITTU!!!!

12. huooh! Vierailija

kuinka usein olette kuulleet että noin 90cm säkäkorkeuden omistanut minkki tai kissa hyökkäsi ihmisen kimppuun ja raateli tämän kuoliaaksi!? mä en o kyl kuullu kertaakaa viäl.
    koira vapaana on uhka varsinkin kun se on suuri kokoinen. ihminen kun pelkonsa näyttää niin johan on koira puossa=persiissä kiinni ja raatelee elämän kantavat arvet ja traumat. kokemusta on koiran hyökkäyksestä kun ammattilaisen kouluttama koira kävi minuun kiinni ilman syytä. pelkoani en osaa koirille näyttää koska itse olen kasvattunut sakemanneja ja kouluttanut niitä koko elämäni. Tuskin kukaan kokee kissaa uhaksi kun se vastaan jolkottaa. Se ei myöskään huomiotaan anna ellet sitä itse rupea kissittelemään. Mieti kahdesti mitä kirjotat ennen kuin kirjotat pelle

13. Onnellinen kissa vetelee sikeitä sohvalla, eikä ole edes pyrkimässä ulos näin pakkas-säällä.
    Ruokakaan ei maistu niin hyvin kuin kesällä, jolloin ulkoilu on monipuolisempaa.
    Onnellisen kissan emäntä yritti eilen kutoa sukkaa, mutta siitä ei oikein tahtonut tulla mitään. Onsku vaani lankakerää ja meni lepäilemään koriin, jossa lankakerä mukavasti liikahteli kudonnan tahdissa.
    Onsku on aika herkkä loukkaantumaan ja osaa todella sen myös näyttää.
    Vieraista hän ei pidä ollenkaan ja suhaa häntä piikillä pakoon saunaan.
    On todennut, että se on talon rauhallisin osa silloin kun onnellinen emäntä seurustelee vieraiden kanssa.
    Onpas joskus ruiskauttanut suihkun seinäänkin, noin niinkuin protestiksi.
    On hänellä hiekkiskin, mutta siihen hän fiksuna kisuna ei tee mitään. Veski hänellä on tuolla takapihalla, salavan juurella. Ilmankos salava valtaa kohta koko takapihan, kun saa lannoitetta enemmän kuin muut puut ja pensaat.

14. Käytiinpä sitten Onskun kaa hautajaisissa. Onnellisen rouvan vanha sukulainen kuoli ja eihän nyt toki Onskua voi yksin kotiin jättää niin Onsku mukaan kärriin ja 480 kilsaa ajoa.
    Onsku on sitten ihana. Ei ollut mitään ongelmia matkatessa, välillä ulkoiltiin, tietenkin valjaissa.
    Vaikka Onsku kulkeekin kotona ja mökillä vapaana, ei häntä voi outoon ympäristöön vapaana päästää.

Ilmat sais muuttua vähän keväisemmiksi, Onsku olis vieläkin onnellisempi kun pääsis ulos auringon ottoon, vaikkapa onnellisen rouvan auton konepellille.

15. Fiksu Vierailija

Miltä SAATANA itsestäsi tuntuisi elää koko ajandidätiloissa. HELVETTI KISSAN ON PAJKO PÄÄDTÄ ULOS. Ihmiset jotka pitävät kissojaan disäkissoina ovat eläinrääkkääjiä. IHMISET JOTKA ANTAVAT KISSAN ELÄÄ EUVÄT OLE!

16. Kisumami Vierailija

Jälleen kerran yleistystä. Riippuu 2-vuotiaasta. Meillä poika oli hihnassa ja valjaissa 2-3 vuotiaaksi impulsiivisuutensa vuoksi. Ei viihtynyt rattaissa ja kävimme paljon lenkeillä. Poju oli tyytyväinen.

Niin ja mitäs ne kantoreput/liinat on? Entäs rattaat? Niillä hän sitä noiden villevallattomien meininkiä rajoitetaan, jotta ei tule niin paljoa vaaratilanteita. Siksi on leikkipuistojakin olemassa, jotta 2-vuotias pääsee juoksentelemaan, ymmärtäisivät nuoriso ja vanhempi väki pitää ne käyttökunnossa.

Autoineen ja kaikkine hömpötyksineen, tämä maailma on hyvin kaukana luonnollisesta. Kyllä kissan ulkoilla täytyy silti, pelkkä sisäilma ei tee hyvää. Ulkoiluhäkki ja valjaat ovat hyviä vaihtoehtoja.

Muistakaa herrasväki myös se, että kissa on vaaraksi linnuille ja muille luonnonvaraisille eläimille, sen metsästysvaisto ottaa vallan vaikka olisi kuinka ruokittu. Se kuuluu kissan ominaisuuksiin. Kyllähän kylläinen kun kissa leikkii.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri