kissa&vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sasa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sasa

Vieras
Heippa!

Tulevana äitinä haluaisin kuulla onko ollut ongelmia kissan kanssa vauvan tultua. Meidän kissa tykkää kovasti polkea ja köllötellä rinnan päällä ja tulee usein yölläkin rinnan päälle nukkumaan. Huolettaakin, että miten saan kissan pidettyä pois vauvan päältä. Onko teillä kokemusta, oletteko esim. keksineet jotain virityksiä sänkyyn ettei kissa sinne pääse tms. ? Olen miettinyt jotain verhosysteemiä ja yöksi tietenkin pitäisi kissa sulkea mh:n ulkopuolelle. kissahan on myös aika allegisoiva eläin, joten sekin mietityttää. Ihan suoralta kädeltä en kuitenkaan haluaisi kissasta luopua.

Meillä kissa tuli todella mustasukkaiseksi vauvan syntymästä! Alkoi käydä minun kimppuun kynsineen, ja kuseksimaan nurkkiin, varsinkin öisin jolloin laitoimme makkarin oven kiinni ja olimme itsekkin siellä. Jouduimme luopumaan koko kissasta koska en uskaltanut ottaa sitä riskiä että vauvalle sattuu jotain! Itse asiassa kissan käytös alkoi muuttua jo ihan loppuraskaudessa.. liekö kissa vaistonnut jotain.. en tiedä.. Aiemmin ko kissa oli todella ihana lemmikki, vauvan syntyessä 7 vuotias, eli ei mikään ikäloppukaan. Olen kuullut parista perheestä vastaavia tarinoita, mutta useinmiten kai asiat sujuvat hyvin.

Meillä taas vauvan ja kissan yhteiselo on sujunut ihan ongelmitta. 10-vuotias kissamme ei ole juurikaan kiinostunut vauvasta. Hankimme varmuuden vuoksi suojaverkon pinnasängyn päälle, mutta ei kissaa sänky edes kiinnosta. Se nukkuu tyytyväisenä meidän sängyssämme kuten aiemminkin.

Yhdyn edelliseen. Meillä on useamp kissa, kaikki suht nuoria. Kissat ovat ottaneet alusta asti vauvan hineoasti vastaan ja yhteiselo sujuu mukavasti. Makuuhuoneen ovi on yöt kiinni ja päikkärit vauva nukkuu ulkona (tai ovi on kiinni jos olisi pinnasänsyssä). Saatavana on pinnasänkyyn verkkosuojia, jollainen kannattaa hankkia jos kissa päästetään makuuhuoneeseen. Tiedossani on useita muitakin onnistuneita kissa-vauva-tapauksia. En missään tapauksessa lähtisi etukäteen edes miettimään kissasta luopumista. Olosuhteet vaan on tehtävä mukaviksi ja turvallisiksi niin vauvalle kuin kissallekin.

Meillä on noin 7-v. kissa ja hyvin on mennyt vauvan kanssa. Vauva nyt 8 kk. Hankittiin pinnasänkyyn kissaverkko, mutta emme tarvinneet sitä ollenkaan. Makuuhuoneen ovi oli öisin kiinni ja nyt kun vauva nukkuu omassa huoneessaan, on hänen ovensa kiinni öisin ja päikkäreillä.
Aluksi kissa vähän pelkäsi vauvaa, mutta tottui parissa viikossa. Nyt kun vauva jo ryömii ja nousee seisomaan, joutuu parivaljakkoa vahtimaan silmä tarkkana, sillä vauva haluaisi silittää kissaa (ja vauvan silittäminen ei ole ihan hennointa sorttia) ja ravaa kissan perässä. Meidän kissa ei anna riepottaa ja repiä ja antaa kyllä takaisin sitten. Vauvalle näytämme jo nyt, kuinka kissaa kuuluu silittää ja eiköhän se yhteiselo siitä luonnollisesti jatku .

Meillä on kaksi kolme vuotiasta kissaa ja kahdeksan kuukauden ikäinen vauva. Kissat ovat olleet yöt saunalla siitä asti kun muutimme tähän asuntoon. Saunalla on myös heidän ruokansa ja hiekkalaatikkonsa. Makuuhuone on ollut myös päivisin kiellettyä aluetta, koska mies ei pidä siitä että kissat nukkuisivat sängyssämme. Puhumattakaan vauvan sängystä.
Kun vauva tuli taloon, eivät kissat olleet moksiskaan. Kesällä kun reissasimme paljon, veimme kissat maalle hoitoon vanhempieni luo. Siellä saivat vapaana juosta pitkin metsiä. Vähän sitten jännitti kun piti tuoda ne takaisin kerrostaloon ja vauvakin oli kasvanut. Ihan hyvin on sujunut, nopeasti oppivat taas talon tavoille ja vauvan kiertävät kaukaa. Toinen antaa vauvankin ""silittää"" jos on sylissä. Siis kissa sylissä. Kerran parvekkeella tämä samainen kissa hyppäsi tyhjiin vaunuihin, mutta sai kovan komennon eikä se ole toistunut.
Olen huomannut etteivät kissat enää oma-aloitteisesti tule minun silitettäväksi tai sohvalle viereen. Ovat kai vaistonneet että hoidan nyt lasta.

Kiitos kaikille vastauksista, mukava kuulla että yhteiselo on onnistunut suurimmalla osalla. Ilouutinen on myös että valmiita verkkosuojia on saatavilla niin ei tarvitse alkaa itse virittelemään. Sitten vaan peukut pystyyn että kissa sopeutuu vauvan tuloon. Aika suvaitsevainen se on ollut koirankin toilailujen suhteen ;) On tullut vasta ""toisena"" taloon, niin ettei ole ollut ainoa lemmikki ja huomion keskipiste.

Yhteistyössä