Kissaihmiset ja muutkin

  • Viestiketjun aloittaja pallomahainen
  • Ensimmäinen viesti
pallomahainen
Olin kaverilla käymässä ja kävin vessan hanasta juomassa vähän vettä ennen kuin lähdettiin kotio. Sitten muistin, että kaverin kissahan juo siitä hanasta vettä....

Pesin kyllä aiemmin jo omat käteni ja lasten kädet siinä hanan alla joten vettä siitä oli päästetty eikä kissa tuona aikana juonut vettä siitä, kun me siinä olimme. Yritin siis järkeistää itselleni, että ei siinä hanasta tulevassa vedessä ihan kauheesti kissanpaskaa ja muita pöpöjä voi olla. Enkä minä sitä hanaa suuhuni laittanut vaan ihan siitä juoksevasta vedestä join vähän.

Mutta siis voinko unohtaa asian vai onko tossa riski? Olen siis raskaana rv 30+0.

Noi kissat vaan jotenkin saa mut sekaisin näin raskausaikana. ://
 
Jeps vanhempi..
Pelkäätkö toksoplasmoosia, eihän kotikissoissa muita pöpöjä normaalia enempää ole, kuin muissa eläimissäkään koirissa, hevosissa jne.

Luulempa voit aika turvallisesti unohtaa asian. Eikös tuo toksoplasmoosin vaara ole enemmän alkuraskaudessa? voin muistaa väärinkin.

Itse olen todennäköisesti sairastanut tuon jo pienenä tyttönä, joten itse ei tarvinnut murehtia. En kyllä mennyt tuohon testinkään, kun ei ollut kissaa raskauden aikana. Mutta aika isolla varmuudella voit uhohtaa koko asian.
 
kiskiskis
eikö ne kissasta aiheutuvat vaarat aiheudu ainoastaan kissan ulosteesta (mikä sekin harvinainen ymmärtääkseni) sekä kissan ruoasta? mä en ainakaan oo kuullut kissan suusta tulevan mitään erikoisempia pöpöjä mistä ois varoitettu..

meillä kissa ja näin raskauden (rv 39) aikana olen "vaaran" välttämiseksi siirtänyt kissan ruokkismistehtävät sekä hiekkalaatikon puhdistamisen miehelle mutta oon kyllä halinu ja pusutellut kissaamme silloin tällöin... Vielä ei ole mitään tullut -hui
 
*************
Hei ihan oikeasti! Kissan suu on huomattavasti puhtaampi kuin esimerkiksi ihmisen suu. Ei hanasta todellakaan saa mitään toksoplasmoosia, joka sekin tarttuu helpommin huonosti pestyistä vihanneksista tai lihasta, jota ei ole kypsennetty kunnolla kuin kissasta tai sen ulosteista!
 
dfgjlk
Alkuperäinen kirjoittaja *************:
Kissan suu on huomattavasti puhtaampi kuin esimerkiksi ihmisen suu.
Ihmisen ja kissan puremasta pitäisi AINA mennä lääkäriin näytille, koiran pureman kanssa ei niin väliä ellei tarvi tikkausta.

Kai se jotain kertoo siitä, että ei ne kissat nyt niin puhtaita ole kun luullaan..

AP:lle, en siis todellakaan usko että hanasta juodessasi mitään pöpöjä sait, taidat olla vähän ylihuolehtivainen, kuten monet muutkin. ;)) Unohda koko asia.

(JOS huomaat jotain poikkevaa, ettei kaikki ole ihan kunnossa ja käyt esim. TK:ssa tms. sen takia, kannattaa toki mainita tuosta asiasta.)
 
ihmiskissa
vai ulkokissa? Mun käsittääkseni kissoissa, jotka ei käy ulkona ( syömässä jyrsijöitä yms) ei edes ole toksoplasmoosia. Ja onkohan välttämättä ulkokissoissakaan aina. Näin mulle ainakin sanottiin neuvolassa. Koska kissa ei ole käynyt yli puoleen vuoteen irti ulkona, ei vaaraa ole. Katti kun on laiskistunut vanhuuttaan. Vaara olisi siis mahdollinen, jos kissa on ollut ulkona ja metsästänyt ruokansa, ei siis varmaan yleensä edes, josa kulkee hihnan päässä.

Onko pakko juoda hanasta vielä kylässäkin? Itse en pelkäisi kissabasilleja, mutta mitähän muuta kaikkea hanoissa voi olla...
 
alkup. kirjoittaja
No tuolla kaverini luona on erittäin siistiä, taatusti puhtaampi se vessa mitä meillä on. Ainut että meillä vain ei juo eläimet siitä hanasta.... En vain tiedä mitä kauheaa on suoraan hanasta juomisessa jos ei kerran koske siihen itse hanaan vaan ihan suoraan juoksevaan veteen.
 
liuku.
No itse ainakin huuhtelen hampaani hanasta tulevalla vedellä ja olen käsittänyt että se on ihan yleinen käytäntö. Näin tein raskaana ollessanikin ja terveitä ollaan koko perhe. Hanastahan se vesi siihen mukiinkin tulee, eikä vessan hana ole välttämättä keittiön hanaa kummempi. Ei siis vastausta ap:n kysymykseen, mutta ihmettelen vaan tätä ainaista jeesustelua.
 
mamm79
Niin olisihan se hassu ajatus, että siitä hanasta juoksevasta vedestä saisi jotain bakteereja. Ja tuskinpa siitä kissan suusta on voinut tarttua mitään kovin suurta paskakönää siihen hanaan mikä pysyisi siinä saastuttamassa juoksevaa vettä. Ja tosiaan otetaan siitä hanasta hammasmukiinkin vettä...
 
--neito--
Mulla ja mun miehellä on ihan vakio kiistat siitä voiko juomavettä ottaa vessanhanasta. Mun mielestä voi koska samaa vettähän sitä kumpaakin paikkaan tulee ja samoja putkia pitkin! Putket haaraantuu jossai kohtaa kämpää vessaan ja keittiöön. Ihan terve mä olen aina ollut vaikka vessan kraanasta vettä olen useastikin juonut. Kyllä meillä ainakin kylppäri siivotaan tarpeeksi useasti.
 
rohnosrhn
ja kun vessa on oikein siisti, siellä voi syödäkin. Ja kutsua vieraitakin vaikka juomaan? Mihin muita huoneita edes tarvitaan? Ja laseja? Meillä on muuten erikseen (vesi)lasit, viinilasit, samppanjalasit... Eläkää toki muut niin kuin haluatte ja syytelkää jeesustelusta niitä, jotka eivät ole samanlaisia. Kuka muuten nielee vettä hammasmukista? Vaikka olisi kova jano ja oikein siisti vessa...
 
elaimet elaimina
Ma en henkilokohtaisesti ymmarra ihmisia jotka suukottelee kissoja ja koiria naiden kuonoon/ suulle. Tosi kuvottavaa, varsinkin kun ajattelee mita ne elaimet on suullaan nuoleskelleet. En kylla myoskaan ymmarra miksei kylassa ollessa voi pyytaa vesilasia ja juoda siita. En itse viitsisi niska vaarana tunkea paatani jonkun vessan hanan alle, samallahan siina kastuisi naamakin.
 
tavallista notkeempiko?
Alkuperäinen kirjoittaja elaimet elaimina:
Ma en henkilokohtaisesti ymmarra ihmisia jotka suukottelee kissoja ja koiria naiden kuonoon/ suulle. Tosi kuvottavaa, varsinkin kun ajattelee mita ne elaimet on suullaan nuoleskelleet. En kylla myoskaan ymmarra miksei kylassa ollessa voi pyytaa vesilasia ja juoda siita. En itse viitsisi niska vaarana tunkea paatani jonkun vessan hanan alle, samallahan siina kastuisi naamakin.
Oho... oletpas avuton. Ei mulla ainakaan tuota vaikeuksia pieni kumartuminen ja naama nyt ei ainakaan kastu.

 
ai että
paskaa voi kurluttaa suussa mutta ei niellä? Kuule vahingossakin ne mahd. bakteerit kurluttelun jälkeen etenee sun elimistössä. Tohon ala-arvoiseen kommenttiin vessassa syömisestä en jaksa edes kommentoida.
 
ap:lle
Hanassa oleva vesihän juostessaan vaihtuu koko ajan puhtaaseen. En usko, että kissakaan itse hanaan koskee, vaan lipittää vain juoksevaa vettä, joten mielestäni voit olla aivan rauhassa. Muutenkin olen samaa mieltä erään kirjoittajan kanssa, että riski saada toksoplasmoosi on suurempi huonosti pestyistä vihanneksista ja raaasta lihasta kuin kissasta. Itselläni on kaksi kissaa, jotka koko viime kesän viettivät ulkosalla mökillä ollessamme, joten kissan vessan puhdistuksen olen suosiolla lykännyt miehelle. Ruuat annan yleensä itse ja ihan normaalista halittelen ja silittelen niitä, huolehdin vain entistä paremmin käsihygieniasta. Varovainen pitää toki olla, mutta ei kannata kuitenkaan ihan mahdottomasti yliregoida, toksoplasmoosi on kuitenkin suhteellisen harvinainen.
 
Milla Maqia
Alkuperäinen kirjoittaja rohnosrhn:
ja kun vessa on oikein siisti, siellä voi syödäkin. Ja kutsua vieraitakin vaikka juomaan? Mihin muita huoneita edes tarvitaan? Ja laseja? Meillä on muuten erikseen (vesi)lasit, viinilasit, samppanjalasit... Eläkää toki muut niin kuin haluatte ja syytelkää jeesustelusta niitä, jotka eivät ole samanlaisia. Kuka muuten nielee vettä hammasmukista? Vaikka olisi kova jano ja oikein siisti vessa...
Heh, meillä ainakin lapset juovat (ja minä myös) säännöllisesti kylppärin (jossa siis myös pönttö) hanasta. Meillä on siellä lavuaarin reunalla ihan mukikin sitä varten. (Samaa mukia käytetään hampaiden pesun yhteydessä suun purskuttamiseen..) Varsinkin iltaisin ei jaksa aina kipittää alakertaan asti vettä hakemaan janon yllättäessä.
En kyllä ymmärrä miksi vessassa ei saisi juoda tai miksi hanasta ei saisi juoda? Tai paremmin mitä ihmeellistä siinä on??
Aika paljon on herättänyt keskustelua tämä ap:n kysymys...

 
hoitoon
Jos olet tosiaan noin hysteerinen hygienian ja muun suhteen raskausaikana niin mee hoitoon, ap. Vähemmästäkin stressaamisesta sairastuu.

nimim. toinen raskaanaoleva kahden kissan omistaja
 
triviaa
Mielenkiintoista triviaa: Tiesitteko etta eraan viimeaikaisen tutkimuksen mukaan toksoplasmoosin vasta-aineita veressaan kantavat naiset (siis tartunnan joskus ennen raskautta saaneet) synnyttaa todennakoisemmin poikia kuin tyttoja?
 
Memee
Alkuperäinen kirjoittaja triviaa:
Mielenkiintoista triviaa: Tiesitteko etta eraan viimeaikaisen tutkimuksen mukaan toksoplasmoosin vasta-aineita veressaan kantavat naiset (siis tartunnan joskus ennen raskautta saaneet) synnyttaa todennakoisemmin poikia kuin tyttoja?
Naisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa syntyykö hänelle tyttö vai poika. Siittiöt on joko X- tai Y -kromomisia ja siitä määrittyy sukupuoli.

 
triviaa
Alkuperäinen kirjoittaja Memee:
Alkuperäinen kirjoittaja triviaa:
Mielenkiintoista triviaa: Tiesitteko etta eraan viimeaikaisen tutkimuksen mukaan toksoplasmoosin vasta-aineita veressaan kantavat naiset (siis tartunnan joskus ennen raskautta saaneet) synnyttaa todennakoisemmin poikia kuin tyttoja?
Naisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa syntyykö hänelle tyttö vai poika. Siittiöt on joko X- tai Y -kromomisia ja siitä määrittyy sukupuoli.
ei se ihan niin yksinkertaista valttamatta ole. siis ettei naisen elimistolla ois mitaan roolia. perinteinen kasityshan on, etta hedelmoitus on pelkka siittioiden "juoksukilpailu". mutta entapa jos joidenkin naisten elimisto, syysta tai toisesta, "hylkii" tietyn kromosomisia siittioita? siinapa riittaa tutkittavaa.
 
************
Alkuperäinen kirjoittaja dfgjlk:
Alkuperäinen kirjoittaja *************:
Kissan suu on huomattavasti puhtaampi kuin esimerkiksi ihmisen suu.
Ihmisen ja kissan puremasta pitäisi AINA mennä lääkäriin näytille, koiran pureman kanssa ei niin väliä ellei tarvi tikkausta.

Kai se jotain kertoo siitä, että ei ne kissat nyt niin puhtaita ole kun luullaan..

AP:lle, en siis todellakaan usko että hanasta juodessasi mitään pöpöjä sait, taidat olla vähän ylihuolehtivainen, kuten monet muutkin. ;)) Unohda koko asia.

(JOS huomaat jotain poikkevaa, ettei kaikki ole ihan kunnossa ja käyt esim. TK:ssa tms. sen takia, kannattaa toki mainita tuosta asiasta.)

Kissan puremasta pitää aina mennä lääkäriin, koska kissan hampaat ovat pitkiä ja kaarevia, eli ne voivat aiheuttaa syvän pistohaavan joka tulehtuu helposti. Ei siksi, että kissan suu olisi jotenkin likaisempi.
 
- :D -
Voi ei, ku nämä keskustelut on sitten hauskoja!!!:D :D Joka kysymyksestä ja vastauksesta väännetään ihmeellinen asia, ett päässään vähän väittelemään, siinä samassa sitten vähän vääristellään ja suurennellaan.

Täällä riittää hupia!!:D :D
 

Yhteistyössä