Hae Anna.fi-sivustolta

Kissan hankinta?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä kisuliini, 19.01.2006.

1. kisuliini Vierailija

Asun kerrostalo kaksiossa...
    ja haluaisin sisäkissan. Miten se pärjäilee, kun olen koulussa päivän...kotoa pois klo.7-17 (korkeintaan).Ei mulla kyllä ole koulua edes joka päivä. Onko se aina ihan väistämätöntä, että kaikki huonekalut ovat täysin riekaleina pennun jäljiltä, vai voiko sitä estää mitenkään..raapimispuun lisäksi?

Kaikki neuvot otetaan vastaan...THANKS :)

2. Pulmuru Vierailija

Ota samantien kisullesi kaveri; pärjäävät kaksistaan tosi
    hyvin vaikka olisivatkin päivät yksin. Otin aikoinaan
    2 sisarusta samasta pentueesta ja kaikki on mennyt oikein
    hyvin. Ainut mihin en osannut varautua oli ehkä se ettei kumpikaan likoista ole kauheasti leimaantunut minuun. Ei tie-
    tenkään kun kokoajan on ollut se paras kaveri = sisko siinä
    vierellä. Mutta uskon että ovat näin onnellisempia kuin jos
    olisi jompi kumpi kaksistaan kanssani. Olen arkisin poissa
    kotoa samoin kuin sinä 7.-17.00 sekä pari kertaa vkossa
    myös 7.-22.00 eli 15 tuntia joutuvat olemaan kaksistaan.
    Itse asun myös kerrostalo kaksiossa ja joskus kyllä tuntuu
    ettei neliöt riitä kun oikein kummallekin spurtti sattuu päälle
    samaan aikaan ja varsinkin noina iltoina kun olen ollut pitkään poissa.
    Mikäli taloudellisesti mahdollista hanki kissallesi (kissoillesi)
    kunnon kiipeilypuu (esim. Catmax) niin pääsevät kiipeilemään
    ellei sitä mahdollisuutta ole muuten.
    Meillä ei myöskään ole huonekalut riekaleina eikä oikeastaan
    mitään muuta varsinaisesti syöty kuin kaihtimien narut on syöty kaikki poikki (toisen addiktio->kaikki narut) Kyllähän
    ne pikkuisen teroittelee kynsiään esim. sohvaan mutta kyllä
    ne varsinaiset teroituspaikat ovat raapimispuut sekä puuvillamatot. Olen myös leikannut tyttöjen kynsiä, sekin tietysti auttaa ettei tule niin tuhoa.
    Toivottavasti tästä oli apua :)

3. kisuliini Vierailija

Kiitos...
    olihan siinä infoa, mutta mulla ei kyllä millään ole varaa kahteen kissaan :(. Sellanen pieni seuralainen olis kyllä niin kiva, mutta kaksi on jo taloudellisesti sitten liikaa...taitaa jäädä ihan vaan pelkkään ""harkintamyssyyn"" tämäkin ajatus. *höh*

4. Sae Vierailija

Kannattaa tosiaan miettiä vielä kissan hankintaa. Jos sinusta tuntuu, ettei olisi varaa kahteen kissaan, niin mitäs sitten jos kissasi sairastuisi tms? Eläinlääkärikulut ovat tavallisesti 50e ylöspäin, riippuen vaivasta. Kissa mielletään usein halvaksi lemmikiksi, mitä se ei todellakaan ole.

Kissan hankinta vie aluksi usean sadan euron edestä rahaa, sitten vähän tasoittuu. Ensimmäisenä vuotena kissalle pitää hankkia kaikki tarvikkeet (raapimispuu, lelut, kupit, valjaat, kantokoppa, kynsisakset, vessalaatikko, lapio ja hiekat jne), laadukkaat penturuuat eläinkaupasta ja muu ruoka (liha, vitamiinit ym), madotukset useaan kertaan, rokotukset ja leikkaus. Yllätyskuluja tulee aina jossain vaiheessa ja jos säästää esim ruokinnassa, se voi kostautua eläinlääkärikuluina.

Kissa pärjää kyllä aivan mainiosti myös sisäkissana. Kissa ei tee tuhoja, jos sillä on tarpeeksi mielenkiintoisia virikkeitä. :)

5. Karvinen Vierailija

Älä nyt hylkää ajatusta kokonaan, tottakai voit ottaa vain yhden kissan. Useimmat kissat ovat ainoita kissoja, ne kiintyvät silloin (ehkä) enemmän emäntäänsä.

Mutta: jonkin verran rahaa kissaan kuluu. Eniten menee aluksi, sillä kissa on rokotettava pari kertaa ja vuoden ikään mennessä leikattava. Kollin leikkaus on halvempi kuin nartun. Sitten pitää vain toivoa, että olet onnistunut hankkimaan terveen kissan. Mutta jos kissa sairastuu, se on vietävä eläinlääkärille ja se todellakin maksaa, enemmän kuin ihmislääkärit jostain syystä.

Minä hankin ensimmäisen kissani pieneen yksiööni tosi pienipalkkaisena. Kissa oli ilmainen (tuttavan kesämökille oli kulkukissa tehnyt pennut ja jättänyt ne heitteille). Raapimapuun teki isäni: naulasi puualustaan paksun pölkyn, jonka päällysti räsymatolla. Se kesti pari vuotta ja kissa tykkäsi kovasti raapia siihen kynsiään. Hiekkalaatikkona oli vanha pesuvati, hiekka halvinta kaupan hiekkaa.

Ruuassa ei kannata säästellä, varsinkin pentuna laadukas, vaihteleva ruoka tekee terveen kissan. Hallista hain edullisesti kissalle lihaa, maksaa, munuaisia ja keuhkoja. Pääruokana kissanpurkkiruoka ja keitetty kala (isäni kalasti).

Käytä mielikuvitusta, ei kaikkea tarvitse ostaa kalliilla kaupasta, tosin nykyään lemmikkieläintarvikkeet on paljon halvempia kuin 20 v sitten. Kissankuljetuskorin tarvitset, Helsingin eläinsuojeluyhdistyksessä on joskus edullisia, samoin siellä on muita kissatarvikkeita tosi edullisesti. Jos Hesassa päin asut.

6. Kisuliini Vierailija

Kiitos kovasti tästä hyvästä valaistuksesta :).
    Täytyy kattoa tilannette vähän tässä eteenpäin, niin tietää paremmin mitä tekee ja mitä ei ;).

7. Viivi Vierailija

Itse otin kissanpennun aika lailla hetken mielijohteesta opiskeluasuntooni, neliöitä siinä oli 42. Pelkäsin itsekin, miten kisuli pärjää asunnollani pitkien koulupäivieni ajan (pisin päivä klo 8-19), mutta hyvin meillä on mennyt. Huonekalut onneksi säilyivät ehjänä. Ainut huono puoli on, että miuku järsii aika lailla, koulukansioiden ja kirjojen nurkat on järsittynä. Muuten kisu on kyllä kiltti.

Kisu kaipaa vaan aikalailla seuraa silloin pentuaikaan, varsinkin jos sinulla on hyvin pitkiä koulupäiviä. Muistan itsekin, että minun piti leikkiä kisuni kanssa pisimmillään 3 tuntia yhteen pötköön pitkien koulupäivien jälkeen. Siinä kyllä jäi tehtävien tekeminen vähemmälle. Mutta olen sitä mieltä, että ihan hyvin yksikin kissa pärjää yksinään. Ei minullakaan ole kahta kissaa. Kunhan jätät kissallesi vettä ja ruokaa tarjolle, kun lähdet pois. Kissahan on sitä paitsi hämäräeläin ja varmasti nukkuu suurimman osan poissaolostasi.

Sinun kannattaa varautua siihen, että alussa kissanhankkimiseen tosiaan vierähtää enemmän rahaa, jos pitää ostaa kaikki mahdolliset tavarat esim. kuljetuskoppa ja raapimispuu. Pentu kannattaa opettaa mahdollisimman pian autokyytiin, jos on joskus tarpeen kuljettaa kissaa muuallakin. Myös hoitopaikka kannattaa miettiä, jos haluat itse matkustella välillä. Omalla kohdallani se on järjestynyt hyvin, kun voin tuoda kissan maaseudulle vanhempieni luokse hoitoon jos haluan matkustella välillä.

Jos päätät ottaa kissanpennun, hyvä kieltämiskonsti on sumutinpullo. Aina kun kissa tekee väärin, suhautat vettä päälle. Koska kissat inhoavat vettä, niin aika pian oppivat mikä on heille kiellettyä.

Toivottavasti tämä antoi sinulle jotain vinkkejä. Mukavaa on kyllä tulla koulusta illalla, kun kissa on heti vastassa puskemassa ja kiehnäämässä. Istuu sylissä ja varrittaa. Kissa on myös mukava lämpöpatteri iltaisin nukkumaan ruvetessa.

8. vierailija Vierailija

Lainaan nyt tätä keskustelua kun jotenkin osuu! Meillekin kissa tulossa ja mietin että parempi varmaan heti hankkia kissapuu sille. Katselin että esim tuolta saa kissan kiipeilypuu ainakin halvalla, mutta laatu epäilyttääkin sitten suuresti. En nyt heti haluaisi kuitenkaan kissaani pudottaa tms. Vai onko vaan fiksumpaa ostaa heti kunnon kissan raapimapuu, eli esim kotimainen Catmax

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri