Hae Anna.fi-sivustolta

Kissan katse

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä tyhmä kysymys, 05.10.2005.

1. tyhmä kysymys Vierailija

Kertokaa tyhmälle kissan katseesta. Mitä se tarkoittaa sillä, kun katsoo silmät puoli ummessa ihmistä. Mun mielestä näyttää kun kissa olis tosi leuhka, ylimielinen ja hädin tuskin viitsii vaivautua katsomaan ihmistä. Mut onko tulkinta oikea?

2. Heidi Vierailija

No ei todellakaan! Eläin ei sitäpaitsi voi olla leuhka tai ylimielinen.

Silmät puoliummessa tarkoittaa että kissa on rentoutunut ja ystävällismielinen, halukas silityksille. Toinen vaihtoehto on, että se on vaipumassa uneen tai ottamassa torkut. :)

3. milli Vierailija

Kissan katse hyvä kysymys.
    Olen joskus miettinyt, että sillä täytyy olla sielu kun se katsoo niin syvälle silmiin isoilla nappisilmillään, ihan selvästi viestittää joitan...

4. heh Vierailija

Mites se vitsi menikään kun suomalainen, ranskalainen, saksalainen kohtasivat norsun? Kuka olikaan huolissaan siitä mitä norsu ajattelee hänestä?
    Kenellä voi olla niin surkea itsetunto että pitää kissan katsetta leuhkana? Ai niin, sinulla.

5. Tiedoksi Vierailija

Kissa osoittaa hyväksyntänsä /rauhoittelee kääntämällä katseen sivvun ja/tai siristämällä silmiään. Kyseessä siis ihan normaali vaistotoiminto.
    Minkä tahansa eläimen hankintavaiheessa olisi erittäin hyvä paneutua eläimen tapoihin. Tietoa saa kirjoista ja mm. netistä.

6. alkuperäinen Vierailija

Niin mulla ei siis ole kissaa, kunhan tuttujen kissoja olen seuraillut. Muutkin ovat sanoneet näitä kissoja katseineen leuhkoiksi, mutta väärää tulkintaa ollaan tehty ;-)

7. milli Vierailija

No voi taas yksi huippuasiantuntija viisauksineen linttasi aloittajan.

Kun se karvapallo tulee niin siinä kyllä ehtii tutustua, turha siitä on mitään maailmaa syleilevää hommaa tehdä.
    Sitäpaitsi jokainen elukka on oma persoonansa ja hyvä niin, ei sitä persoonaa kirjoista opi.
    Minä kyllä hankin kolme kirjaa, mutta ihan vaan hoidon ja mahdollisten sairauksien vuoksi.

Kollin persoonaan tutustuin ja tutustun edelleen ja koen edelleen yllätyksiä sen kanssa.
    Leuhka se on ihan taatusti, ensin tahtoo ulos ja jos avaan oven köpittää häntä pystyssä toiseen suuntaan.
    Kun istahdan alkaa vaatia, ovi auki ja sassiin , naukasee vielä mennessään, ehkä palvelun hitaudesta valittaa.

Ruoka, jos ei ole mieleistä kapii ruokakupin päälle, ikäänkuin peittääkseen kakkakikkareen, siis törkeää.
    Ylimielinenkin kun luen aamulehteä vetää itsensä pitkäksi kissaksi lehden päälle ja tuijottaa, ikäänkuin sillä olisi parempia uutisia kerrottavana.
    Lisäksi meidän kollilla on outoja tapoja, jos en sitä tuntisi pitäisin sitä jopa sekopäänä, mutta kun tunnen pidän sitä ainoastaan viisaana.
    Ihanakin se on, melkein aina.

8. Kirjoitin hauskasti ja asiaa. Nyt selvis toi kaapimisjuttu, mun kolli tekee sitä samaa ruoan yhteydessä ja toi sun tulkinta on varmasti oikein osuva. Olen ennen ihmetelly, että mitä ihmettä.

9. Heidi Vierailija

Kissa peittää ruuan kahdesta syystä:
    Joko se haluaa säästää sen itselleen myöhemmin syötäväksi (varsinkin jos kodissa on muita kissoja), ja piilottaa sen kuopimalla päälle jotakin (kotioloissa paljaalta lattialta ei tietenkään mitään irtoa...). Toinen vaihtoehto on että ruoka on pahaa ja se hautaa sen :)

10. kisuli Vierailija

Mielestäni kissa on itsenäinen eläin ja sitä ei voi koskaan aivan kesyttää omien mieltymysten mukaan vaan se tekee niinkuin se haluaa ja samalla osoittaa katseellaan että sano sinä mitä vain niin teen kuitenkin oman mieleni mukaisesti. Siitä huolimatta kissan kanssa voi olla hyvä kaveri. Minulla on nyt koira ja aikaisemmin oli kissa. On oikeastaan hauska verrata niiden luonnetta. Kissa on itsenäisempi ja sillä on enemmän omaa luonnetta kuin koiralla. Siinä ehkä niiden ihanuus onkin.

11. Riina Vierailija

Kissa ja koira ovat eri lajeja, joiden ""luonne"" on muotoutunut evoluution myötä; kissa saalistaa yksin pienriistaa, siksi se on ""itsenäinen"". Sillä täytyy olla oma reviiri, tai muuten kilpailu ravinnosta muiden kissojen kanssa kävisi liian kovaksi. Koira (susi) metsästää laumassa suurriistaa, jota yksikään peto ei itse saa kiinni, siksi lajin säilymisen elinehto on ollut tiivis sosiaalisaatio ryhmään.

Tämä ei ollut kisulille henkilökohtaisesti tarkoitettu viesti, vaan näin yleisesti muistuttamaan, että eri eläinlajeja on järjetöntä rinnastaa keskenään tai arvottaa. Sama kuin vertailisi marsun ja sauvasirkan sielunelämää; yhtä hedelmätöntä.:)

12. milli Vierailija

;D kiitos!

Ostin eilen oikein tujun makuista metfurstia pienen pakkauksen ja laitoin paketin avoimena pöydälle ja otin itse siitä nälissäni siivun.
    Kolli loikkasi oitis tuoksun/hajun innoittamana haistelemaan pakkausta ja kaapi kohta vimmastusti, siis peitti oikein kunnolla moisen paketin lähti vihaisena omille teilleen, ei selvästikään hänen makuun.

13. :D Vierailija

Minäkin onnistuin tänään tarjoamaan ilmeisesti tosi paskaa safkaa meidän hienohermolle. Arvon keisarinna nuuhkaisi kuppia kerran, kuopi tomerasti ja paineli loukkaantuneena kirjahyllyn päälle murjottamaan... Mä melkein näin sen mustan pilven sen ympärillä ;) No tää meidän rouva ottaakin herneen nekkuun aika herkästi välillä.
    Toinen kissa on puolestaan ihan toista maata: ei juuri ruuasta nirsoile, eikä murjottele. Pienistä harmeistakin toipuu tosi nopeasti ja jatkaa koheltamistaan. Sen mielestä maailmassa on kai niin paljon nähtävää, ettei se jouda aikaansa tuhlaamaan turhiin mielenosoituksiin...

14. Ronja Vierailija

Palailen alkuperäiseen kysymykseen elikkäs kisu ei siristele silmiään sen tähden, että olisi ylpeä yms..vaan kissat siristelevät silmiä juuri sen vuoksi mitä Tiedoksi-nimimerkki mainitsi.

Silmien siristely kertoo, että kissa yrittää viestittää henkilölle, joka sitä katsoo, että se on rauhallinen ja hyväksyy henkilön, mutta ei ole varma, miten henkilö suhtautuu siihen. Kissathan saalistaessaan tuijottavat suoraan saaliiseensa. Ihmisen (varsinkin muun kuin perheenjäsenen) katsoessa kissaa, se silmiä siristämällään yrittää varmistella, että ihminen katselee häntä ns. ""hyvissä aikeissa"". Yleensä neuvotaan, että ihmisen paras reaktio tähän olisi siristää kissalle takaisin omia silmiään. Näin ihminen kertoo kissalle pitävänsä tätä kaverina.

15. milli Vierailija

Joopa joo, tiedoksi vaan että meidän kolli nakottaa katsoa suoraan isoilla nappisilmillään, ei koskaan siristele ei edes silloin kun roppaaa kynsillään arvaamatta kun lopetan silittelyn.
    Joku on ihmetellyt kuinka se nakottaa ja tuijottaa vaikka kuinka kauan, eikä käy silloin kiinni, outo mutta niin se vaan tekee.

16. Ronja Vierailija

No juuri näin nimenomaan on =) Kissojen silmien siristelyn säännöt eivät koske perheenjäseniä, sillä kissat pystyvät perheenjäseniään jo muutenkin lukemaan.

17. Kissaa katsonut Vierailija

Jostakin tulin lukeneeksi, että suoraa katsetta kissa voi pitää uhkaavana, ihmisen silmät kun ovat saalistajan eteenpäin tuijottavat.

Poispäin väistävä katse olisi siis turvallisempi ja ystävällisempi, vaarattomampi.

18. milli Vierailija

Niimpä olen lukenut minäkin, ettei sellainen tuijotus mitä meidän kolli harrastaa olis mitenkään niinku normaalia, "" petoeläimeltä"" mutta niin meidän kolli vaan tekee.
    Siksi kirjoitin, että sillä on sielu ;)

Kun se tulee syliin ja leipoo oikein ekstaasissa, se katsoo syvälle silmiin pyöreät silmät nakottavat ja piitkään ja se tilanne tuo mieleen että sillä on sydän ja sielu mukana. Joo myönnetään, tyhmää löpinää.

19. miuku Vierailija

Minusta ainakin tuntuu, että niitä tuijotuksia on ainakin sata erilaista. Korvien asento tuijotuksen yhteydessähän antaa kanssa jotain osviittaa, samoin häntä.
    ja kyllä minuakin tuijotellaan harva se päivä...milloin halutaan syliin ja milloin haastetaan leikkimään. Omasta kissasta nämä ilmeet on helppo äkkiä oppia tunnistamaan...niihin yleensä liittyy muitakin kehon viestejä (ääntelyä, asento yms.)
    Itse käytän vieraan kissan kohdalla sitä, että en katso ensin aivan suoraan silmiin vaan vaikka korviin tai otsaa jottei tulisi turhaan haastettua...ja sitten siirrytäänkin siihen siristelyyn ja usein vastaukseksi tuleekin siristelyä takaisin.
    ja mikäs sen ihanampaa kun se oman kisun napitus syvälle silmiin kun se kehrää kainalossa...itse koen sen ainakin luottamuksen osoituksena...ei se pahaakaan voi tarkoittaa kun usein tulee vielä pusu tai pusku poskelle perästä =)

20. kissaperhe Vierailija

Meillä 3v leikattu poika.
    Tuohon ruokakupin kaapimiseen vain että tekeekö noin, jos puhdas kuppi ja laitat tuoretta ruokaa, kun kissa haluaa syödä. Ainakin meillä kissa kaapii vain ruokailun päätteeksi, se on opittu tapa esi-isiltä, (kissoilta/kissaeläimiltä, jotks itse saalistivat ruokansa ja peittivät esim lumihankeen ja kaivoivat esiin, kun olivat taas nälkäisiä. Peittivät siis muilta eläimiltä oman saaliinsa.)

Joten onko sinusta tosiaan törkeää tämä kissan vaistomainen käytös?

Viethän sinäkin astiasi ruokailun jälkeen ja siivoat pöydän? Vai onko sekin vain erittäin törkeä js harmillinen tapa..

Ja tuo aamulehden päälle makaaminen. Kissa osoittaa kiintymystä ja hyväksyntää sinua kohtaan näin tehdessään. Ihan kuin sinäkin käperryt sohvalle kultasi kainaloon. Vai onko sekin ylimielistä?

Ja ulos tahtoo saalistusvietin vuoksi. Ensin kissa näkee ikkunasta linnun ja haluaa ulos, mutta jos lintua ei enää näykkään, ei ulosmenokaan enää kiinnosta. Voi kuinka leuhka kissa. Ei tosjaankaan. Päinvastoin, reipas ja rakastettava perheenjäsen.

21. asiantuntija Vierailija

Silmät puoliummessa oleva kissa on väsynyt ja kaipaa nokosia. Ilmeisesti ei saa rauhassa mennä maate, kun katsoo ihmistä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri