Kissarodun valintaan apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mirri

Vieras
onko kissoista tietäviä paikalla? harkinnassa kissa lapsiperheeseen, mutta mitä pitäisi ottaa huomioon oikean rodun ja yksilön valinnassa? Itsellä aina ollut eläimiä ja nyt kotona kaksi kilttiä koiraa, mutta kissa olisi ensimmäinen.
Saisi olla rauhallinen ja ihan sisäkissaksi tulisi. Millainen kissa on ragdoll?

Googleta se raggi.. :) Itsellä kaksi norjalaista metsäkissaa, enkä pois vaihtaisi. Todella ihania luonteeltaan, tykkäävät olla hommissa mukana (esim. ruokaa tehdessä keittiön pöydällä nakottaa vähintään yks kpl kisuja, vessaan änkeevät mukaan). Vähän nuo karvastavat kun ovat puolipitkäkarvakissoja, mutta samalla tavalla se raggi karvastaa. Norjalaiset on mun mielestä sellasia hölmöjä kissoja, esim. mun toinen onnistu tippumaan pöydältä kun oli sohvalle siirtymässä, välimatkaa sellanen bout 30cm. Että näin.

Mutta tosiaan, jos olet mistä vaan kissarodusta kiinnostunut, niin googleta esim ragdoll ja sitten menet rotuyhdistyksen sivuille :)

Ainiinjoo, ja ovat todella ystävällisiä kissoja, meidän miisuja saa kuka vaan kadulta revästy tulla roikottamaan, eivätkä sano yhtään mtn, sama äidin kissojen kanssa. Riippuu ihan siitä miten se kissa kasvatetaan että onko sitten aikuisena kiltti vaiko eikö. Kasvattajalta kannattaa niistä yksilöistä kysellä sitten tarkemmin, selostat teidän tilanteenne kasvattajalle ja kerrot millaista kissaa haluaisit.

Ensinnäkin kissa ei ole lelu jota kuka vaan voi tulla roikottelemaan, sellaista kissan ei tarvitse suvaita kenenkään taholta!

Ragdollit on isoja ja luoteikikaita kissoja, ei ehkä niitä "helpoimpia".
Itselläni on persialaisia ja niissä on hommaa sen turkin kanssa.
Eli mieti sitäkin hommaa että haluatko olla kerran kuussa pesemässä kissaa ja kuivattamassa sitä ettei turkki mene kiharaan ja takkuun. Lisäksi on ihan tavan maatiaiskissoja
Kissa oppii sisäsiistiksi ihan riippumatta rodusta, ei se rotu sitä "taitoa" tee.
Ennen kuin teet mitään ostopäätöstä niin tutustu huolella rotuun ja käy näyttelyissä jne...
Älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä ja heti ole ottamassa koska et edes tunnu tietävän roduista mitään. Ihan sen vuoksi ettei tulisi yllätyksiä sekä sen vuoksi että tiedät sitten tasan tarkkaan minkälaista kissaa havittelet.
Hinnathan menee n.500 ylös päin

Meillä on ragdoll, somali ja kotikissa. Näistä ragdoll sopii ehdottomasti parhaiten lapsiperheeseen. Se on leppoisa, mutta silti utelias ja tulee tutustumaan vieraisiin.

Ragdollilta tuntuu puuttuvan itsesuojevaisto, mikä voi olla vaaraksi sille itselleen. Se esim. antaa lasten retuuttaa itseään jopa vähän liikaa ja jos se sattuu pääsemään ulkona karkuun, niin se asettuu selälleen keskelle tietä, eikä tajua väistää autoja. Sama juttu vihaisten koirien tai petojen suhteen. Vanhempien siis täytyy pitää huolta, etteivät lapset kiusaa kissaa, koska se ei itse älyä aina lähteä tilanteesta pois, kuten kissat normaalisti tekevät.

Somalia en suosittele, koska se on erittäin aktiivinen ja käy välillä ylikierroksilla, jopa niin, että on vähän hermoheikko. Saattaa kilahtaa ulkoa tulevista hajuista.

Ragdollista tulee isokokoinen (ainakin urokset) ja kaunis kissa. Luonne on omapäinen, mutta aika lapanen. Vähän sellainen taiteilijasielu eli tosi rauhallinen kissa. On seurankipeä eikä tykkää olla yksin kotona, eli toinen kissakamu olis paras sille. Kiintyy myös ihmisiin ja seuraa askareita ja tulee vessaan ja saunaankin löylyihin, karvaturkista huolimatta. Ulkoilee pihapiirissä, mutta ei tosiaan ymmärrä pelätä vaaroja, vaan voi maata keskellä tietä ja ihmetellä tööttäilevää autoa. Turkkia pitää hoitaa ja kammata usein, ettei takkuunnu, on silti sellainen silkkimäinen karva. Ruoan kanssa on ronkeli ja vaan kaupan kalleimmat raksut kelpaa ;) Mutta joo sopii lapsille, mutta ei leluksi. Pentu saattaa ystävystyä koiran kanssa.. aikuinen vähän huonosti.. Hinnat taitaa olla 600-700 eur alkaen.

Sulle Just, kyllä sen lapsiperheen kissan pitää sietää vähän retuutteluakin. Ei tietenkään kokoaikaista ja että kissaa kohdellaan leluna, vaan sillä, että lapset eivät välttämättä kissaa osaa heti/aina oikein kantaa ja silloin ei ole kiva että kissa saa kilarit, antaa kynttä ja seuraavaksi kissa on menossa piikille pitovaikeuksien vuoksi. Meillä toinen kissa meni näyttelyssä tuomarin päälle kun tuomari ei voinut tulla minua pyytämään ottamaan sitä häkistä pois vaan meni itse ja otti siinä tilanteessa väärin. Minkähän kissarodun saa 500? hintaan? Kyllä se kissan hinta on siinä 750? ylöspäin, jos haluaa näyttelytasoisen kissan, omat maksoivat 850?/kpl. Norjalaisen turkkia ei sitten ainakaan tarvitse pestä, että siinä mielessä helppo kissarotu, samoin kuin ragdoll..

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Ensinnäkin kissa ei ole lelu jota kuka vaan voi tulla roikottelemaan, sellaista kissan ei tarvitse suvaita kenenkään taholta!

Ragdollit on isoja ja luoteikikaita kissoja, ei ehkä niitä "helpoimpia".
Itselläni on persialaisia ja niissä on hommaa sen turkin kanssa.
Eli mieti sitäkin hommaa että haluatko olla kerran kuussa pesemässä kissaa ja kuivattamassa sitä ettei turkki mene kiharaan ja takkuun. Lisäksi on ihan tavan maatiaiskissoja
Kissa oppii sisäsiistiksi ihan riippumatta rodusta, ei se rotu sitä "taitoa" tee.
Ennen kuin teet mitään ostopäätöstä niin tutustu huolella rotuun ja käy näyttelyissä jne...
Älä tee mitään hätiköityjä päätöksiä ja heti ole ottamassa koska et edes tunnu tietävän roduista mitään. Ihan sen vuoksi ettei tulisi yllätyksiä sekä sen vuoksi että tiedät sitten tasan tarkkaan minkälaista kissaa havittelet.
Hinnathan menee n.500 ylös päin

Kyllähän sen kissan on oltava kenen tahansa käänneltävissä ja väänneltävissä jos se näyttelyssä käy, siellä se joutuu vieraisiin käsiin joka kerta. Tämä piirre ei ole pahitteeksi myöskään lapsiperheen kissalle, jonka pitää olla varma tilnateessa kuin tilnateessa, että se ei käy lapssen päälle teki lapsi sitten mitä tahansa (vaikka tietenkin lapsi opetetaan ettei se tee mitä tahansa).

Meidän kissat ovat tosiin myö kenen tahansa roikotettavissa, mikä ei siis suinkaan tarkoita roikotusta sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan sitä että ne ovat hyvin sosiaalistettuja ja käsittelyvarmoja.

t. 2 näyttelyssä käyvän norjalaisen metsäkissan ja 2 ihmislapsen mami

Lisään vielä, että meidän ragdollin turkki on erittäin helppohoitoinen. Kampaan sitä enintään kerran viikossa ja jotain pieniä yksittäisiä takkuja on tullut vain äärimmäisen harvoin. Joku samanhenkinen (rauhallinen) kissakaveri olisi kyllä hyvä ragdollille. Meidän kissa ei ole ruoan suhteen nirso. Sille kelpaa säilyke-Latzit. Laadukkaita kuivaruokia olen tarjonnut kissoilleni aina (Acanaa tai Royal Caninia). Sen sijaan vessan puhtauden suhteen meidän herra on varsin tarkka.

Hinnat taitavat nykyään olla alimmillaan 700 euroa, jopa lemmikkitasoisista kissoista. Itse maksoin 8 vuotta sitten lemmikkitasoisesta ragdollista 550 euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Sulle Just, kyllä sen lapsiperheen kissan pitää sietää vähän retuutteluakin. Ei tietenkään kokoaikaista ja että kissaa kohdellaan leluna, vaan sillä, että lapset eivät välttämättä kissaa osaa heti/aina oikein kantaa ja silloin ei ole kiva että kissa saa kilarit, antaa kynttä ja seuraavaksi kissa on menossa piikille pitovaikeuksien vuoksi. Meillä toinen kissa meni näyttelyssä tuomarin päälle kun tuomari ei voinut tulla minua pyytämään ottamaan sitä häkistä pois vaan meni itse ja otti siinä tilanteessa väärin. Minkähän kissarodun saa 500? hintaan? Kyllä se kissan hinta on siinä 750? ylöspäin, jos haluaa näyttelytasoisen kissan, omat maksoivat 850?/kpl. Norjalaisen turkkia ei sitten ainakaan tarvitse pestä, että siinä mielessä helppo kissarotu, samoin kuin ragdoll..

niin no, tästä pääsemme siihen, että onko kissan tehtävä olla retuuttelunkestävä viihdyke. Eläin on aina eläin ja kissa ei ymmärrä, että lapsi on vain lapsi. Ja se ei ole kissan vika. Toki on kilttejä ja "kestäviä" kissoja, mutta se kilteinkin voi kilahtaa jos lapsi yhtäkkiä tekeen jotain kissan mielestä yllättävää ja uhkaavaa. Siitä ei voi kissaa syyttää. On aina mahdollisuus, että jotain sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja bling:
Alkuperäinen kirjoittaja Mina:

niin no, tästä pääsemme siihen, että onko kissan tehtävä olla retuuttelunkestävä viihdyke. Eläin on aina eläin ja kissa ei ymmärrä, että lapsi on vain lapsi. Ja se ei ole kissan vika. Toki on kilttejä ja "kestäviä" kissoja, mutta se kilteinkin voi kilahtaa jos lapsi yhtäkkiä tekeen jotain kissan mielestä yllättävää ja uhkaavaa. Siitä ei voi kissaa syyttää. On aina mahdollisuus, että jotain sattuu.

Ja juuri kun tarkoitin ja sanoinkin, että KISSAA EI OLE TARKOITUS PITÄÄ RETUUTTELULELUNA vaan että sen olisi hyvä tottua satunnaiseen "kaltoinkohteluun" ettei ole heti silmille hyppimässä. Tietenkin jos oma lapsi esim vetäisi kissaa hännästä, niin saisi kissa tehdä minun puolestani juuri mitä haluaa, vaikka sitten sitä kynttä antaa. Mikään eläin ei ole täysin lapsivarma, tiedän kyllä sen. Retuuttamisella tarkoitin tässä nyt oikeastaan sitä, että jos lapsi kantaa kissaa väärin (eli siis roikottaa kainaloiden alta) niin kissa ei saisi heti tässä tilanteessa pyrkiä käymään lapsen kimppuun, vaan yrittäisi poistua tilanteesta. Kissaa ei meilläkään pidetä väkisin sylissä (paitsi minä hoitotoimien yhteydessä) eikä niitä kokoaikaa retuutella, vaan esim. viedään sohvalle syliin, jos kissa siitä lähtee, niin sitä ei heti haeta takaisin, vaan kissalla on myös oma rauhansa.

Yhteistyössä