Hae Anna.fi-sivustolta

Kissat - Vapaana vai hihnassa?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä McDuff770, 23.03.2011.

1. volunteeri Vierailija

Olen edennyt maisterintutkintoon saakka.

Väännetäänpä vielä kerran _rautalangasta_:

- ei turhia pentuja on syy kissan leikkaamiseen, eli väkivaltaiseen sekaantumiseen kissan luontaiseen seksuaalisuuteen

- ei eksymisiä, tauteja, tappeluita, auton alle jäämisiä, ihmisten kiduttamaksi joutumista ja yleisen kissanvihan leviämistä sekä taajama-alueiden järjestyssääntöjen rikkomista, jos kissan pitää sisäkissana tai korkeintaan ulkoiluttaa sitä taluttimessa/aidatusssa ja katetussa aitauksessa/verkotetulla parvekkeella - jälleen yksi rajoitus kissan luontaiseen vaellushaluun, mutta aivan yhtä rationaalisin syin tehty päätös

Miksi toinen on hyvä syy, mutta toinen muka ei?

2. kaks. Vierailija

Ei turhia pentuja oli vain yksi syistä. Maisterin kannattaisi opetella lukemaan tarkemmin. Muita syitä ovat reviirin pieneneminen ja erilaiset käytös- ja terveyshyödyt. Leikkauttaminen tuo siis monia vapaaseen ulkoiluun liittyviä etuja, joten mitään ristiriitaa ei ole.

Mitä eksymisen vaaraa kotinsa lähettyvillä pysyttelevillä kissoilla on? Kissoja kiduttavia ihmisiäkään ei meillä päin ole, emmekä taajamassa asu. Mikä sinua noin nyppii? Ottaako noin koville kun kaikki eivät elä sinun määrittämälläsi tavalla?

3. volunteeri Vierailija

Minua nyppii, koska rakastan kissoja ja eläimiä yleensä ja siksi olen mukana eläinsuojelujärjestössä. Minua ei kiinnosta kenenkään ihmisen yksityiset järjestelyt kissansa turvaamiseksi, mutta silloin minua alkaa nyppimään, jos tällainen ihminen alkaa omahyväisesti suositella käytäntöään koko maailman kissojen omistajille ja väittää sitä muka ainoaksi oikeaksi tavaksi pitää kissoja. Me eläinsuojelutyössä mukana olevat kun korjaamme sitten näiden suositusten jälkiä.

4. Kissoja yks! Vierailija

Tota noin. Voitaisko rauhoittuu vähäsen? Ei täällä mun käsittääkseni kukaan ole väittänyt mitään ainoasta oikeasta tavasta pitää kissoja. Kaks asuu kissan kannalta huippupaikassa, samoin minäkin. Eikös täällä ole sanottu jo useaan otteeseen että minkään suurkaupungin keskustassa ei kissoja vapaaksi?

5. kaks. Vierailija

Minä olen ottanut kantaa vain ja ainoastaan omaan ja kissojen tilanteeseen ja korostanut, etten minäkään pitäisi kissoja vapaana esim. Itä-Helsingin pientaloalueella. En kai minä nyt sentään niin hölmö ole, että uskoisin jonkun tekevän päätöksen kissan ulkoilusta ventovieraan ihmisen kirjoituksen perusteella. Siis sen perusteella, mitä minä kirjoitan omasta elämästäni ja olosuhteista mitkä minulla ja kissoillani on.

Jos tässä jotkut väittävät omaa käytäntöään ainoaksi oikeaksi, niin ne ovat sisäkissoja pitävät, jotka korkeintaan valjaissa niitä ulkoiluttavat. Ei tätäkään hässäkkää olisi tullut ilman tuota em. asennetta.

6. on järkytys huomata, että joidenkin ihmisten mielestä kissojen ulkona vapaana liikkuminen on paljon tärkeämpää kuin pienten lasteni oikeus omaan, kissan ulosteista vapaaseen, pihaan hiekkalaatikkoon ja kasvimaahan.

Näköjään silläkään ei ole väliä vaikka itse omistamme pihamme.
    Kissojenne oikeus liikkua kaikkialla vapaana ajaa minun ja lasteni, kaikkien kissattomien ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edelle.

Kopsasin tähän Sinulle "kaks." niki Hus:in informaatiota toksoplasmoosista.
    Ole hyvä ...

Toxoplasma gondii on nisäkkäiden parasiitti, jonka pääisäntiä ovat kissaeläimet. Raskauden aikainen toksoplasma voi aiheuttaa keskenmenon, sikiön kuoleman, ennenaikaisuuden tai synnynnäisen toksoplasmoosin. Sikiön kannalta haitallinen on äidin saama primaari-infektio raskauden aikana, ei vanhan infektion uusiutuminen.

Infektion vakavuus riippuu raskauden vaiheesta. Ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana sairastetun infektion seurauksena noin 15% sikiöistä infektoituu, toisen kolmanneksen aikana 30% ja viimeisen kolmanneksen aikana 80%. Sikiön kannalta alkuraskaudessa sairastettu infektio on vaarallisin ja voi johtaa sikiön vaikeaan infektioon. Sikiökaudella sairastettu infektio on krooninen ja jatkuu syntymän jälkeen aiheuttaen 85-90%:lle vuosien kuluessa näkö- ja/tai kuulovaurioita.

Suomessa noin 80%lla ei ole vasta-aineita toksoplasmoosia vastaan ja raskaudenaikaisia toksoplasmooseja todetaan vuosittain noin 130 äidillä. Synnynnäistä toksoplasmoosia sairastavia lapsia syntyy Suomessa vuosittain noin 50-60.

Toksoplasmoosi leviää kissan ulosteiden välityksellä, raa`asta lihasta tai likaisista kasviksista. Toksoplasmoosi on yleensä oireeton ja jää siksi helposti diagnosoimatta. Mahdollisiin oireisiin kuuluvat kuumeilu, väsymys ja hikoilu. Taudin itämisaika on keskimäärin 10-14 vrk ja siitä paranee muutamassa viikossa.

Jos äidillä todetaan primaari-infektio, aloitetaan lääkehoito. Käytetyt lääkkeet eivät ole sikiölle haitallisia. Sairastetun primaari-infektion jälkeen suositellaan ainakin 3-6kk varoaikaa ennen raskauden alkamista.

Toksoplasmoosin ehkäisy
    Odotusaikana äidin on syytä välttää tartunnanlähteitä, kissoja ja raakaa tai huonosti kypsennettyä lihaa. Lihan toksoplasmat kuolevat hyvin keitettäessä tai paistettaessa. Suomalaisista äideistä kolmasosa on sairastanut toksoplasmoosin, mutta lämpimissä maissa lähes kaikki. Suomalaisen äidin tulisi noudattaa erityisen suurta varovaisuutta ulkomailla tai välttää kokonaan matkustamista maihin, jossa tartuntavaara on suuri.

Kuinka moni noista sairastuneista on ei kissaperheissä, en tiedä, sitä ei kerrota missään.

Kun esitin kissanomistajanaapureilleni tuon ylläolevan informaation.. vastaus oli kaikilla
    ... ei meidän kissassa mitään tauteja ole, minä tiedän ihan varmasti ettei ole!

Minulle on yhdentekevää onko teillä itsellänne tai kissallanne toksoplasmoosi tai mikä tahansa.
    Pointti on siinä, että minä en sitä itselleni enkä omille lapsilleni halua.
    Onko se liikaa vaadittu?

7. kaks. Vierailija

Olen jo kaksi kertaa maininnut, etten pitäisi kissojani irti missään Itä-Helsingin tapaisessa paikassa. Silti asia ei mene perille. Kerrataan nyt vielä kerran. Kirjoitan omasta tilanteestani.

8. volunteeri Vierailija

Kun esitin tuon väitteen "ei meidän kissalla taatusti" vet tech (eläinlääkärin tekninen avustaja) -tuttavalleni, hän sanoi, että tuollaisen väitteen voi esittää vain ihminen, joka ei tiedä kissoista ja niiden taudeista mitään. Sellainen, joka tietää jotakin, ei pysty 100%sti vannomaan mitään. Ei ainakaan käyttämättä kissaa veritesteissä, ja pitämällä se sen jälkeen taatusti kontaktoimatta muihin, testaamattomiin kissoihin.

Sisäkissallahan voi olla toksoplasmoosi vain yhdestä syystä: sille on syötetty raakaa jauhelihaa. Mitään muuta keinoa saada tokso ei sisäkissalla ole. Sisäkissan tokson ehkäisy on siis helppoa: syöttää sille vain valmiseläinruokia tai hyvin kypsennettyä lihaa, jos raakaproteiinia haluaa antaa, niin seitiä tai silakoita.

9. kaks. Vierailija

Vielä rautalangasta. Miten sinuun ja pihaasi vaikuttaa se, että minä pidän kissojani täällä maalla vapaana. Kissat pysyttelevät pääasiassa omilla mailla ja vähillä naapureilla ei ole mitään sitä vastaan, jos kissamme joskus sattuvat heillä piipahtamaan. Samoin asia on meille yhdentekevää, jos heidän vapaana olevat kissansa sattuvat meille tulemaan. Mikä tuossa yhtälössä uhkaa sinua ja lapsiasi?

10. kissan matte Vierailija

Luulen, että sekaannus syntyy siitä, että alunperin joku siellä Itä-Helsingissä (tai muulla taajama-alueella) asuva valittaa, miten naapuruston kissat käyvät lasten hiekkalaatikolla asioillaan, eikä naapuri hoida kissaa sisälle, vaikka miten valittaa. Sitten ketjuun ryntää joku Utsjoki-Salla alueella asuva, jonka lähin naapuri on 100 poronkuseman päässä selittämään, miten ainakin heidän kissansa nauttii vapaudesta olla ulkona. Eli nämä täysin asiaan kuulumattomat välikommentit aiheuttavat sekaannuksen. Jos keskustelun aihe on itähelsinkiläisen kissan papanat hiekkalaatikossa, ei siihen ongelmaan ratkaisua Utsjoki-Sallan kissapitokäytännöistä löydy.

11. kaks. Vierailija

Itse asiassa kävi aivan toisin päin. Kun minä kerroin omasta tilanteestani maaseudulla, ryntäsi Itä-Helsingin asukki sekoittamaan siihen omia kokemuksiaan.

Keskustelun otsikkohan on "Kissat- Vapaana vai hihnassa?" ja minä kerroin ja perustelin, miten asia on meillä järjestetty.

12. kissan matte Vierailija

Jotkut, vastuuttomat lemmikinomistajat eivät ymmärrä, että jokaikinen vastuuton lemmikinpito lisää ihmisten vihaa koiria ja kissoja kohtaan - tapahtuu siis päinvastoin kuin mitä he toivoisivat. Jokainen lasten hiekkalaatikosta löytynyt kissanpissa ja jokainen tien varressa lojuva koirankakka tekee kaikille meille lemmikinomistajille lemmikinpidon vaikeammaksi. Tulee yhä enemmän asuntoja, joihin ei saa ottaa lemmikkejä. Lait tiukentuvat jne. Olisi kaikkien etu, jos lemmikinomistajat olisivat vastuullisia ja hoitaisivat lemmikkinsä siten, että siitä olisi mahdollisimman vähän riesaa ulkopuolisille. Sekä lemmikit että ihmiset mahtuvat kaupunkiin, jos kaikki otavat toisiaan hieman huomioon.

13. jaa en tiennytkään, että tänne sai pelkästään kirjoittaa maalla asuvat ja pelkästään sellaset ihmset joka pitävät kissojaan vapaana.

Mitä siihen taas tulee, eilisessä iltalehdessä oli koko sivun juttu siitä miten pääkaupunkiseudun kissanhoitola täyttyy muualta tulleista irto/karkulaiskissoista. Yli 100 kissaa odottaa uutta omistajaa. n. 30% niistä on tullut sosisiaalisista syistä, muut on karkulaisia tai villikissoja. Monet tapetaan kun ne ovat liian villiintyneitä. Kun teillä siellä maalla ei ole paikkoja löytökissoille, ne kuskataan tänne meille.

Korostan vielä kerran ettei minulla ole mitään kissoja vastaan.
    En vaan pidä siitä, että vapaana kulkevat kissat paskovat muiden ihmisten pihoille, lasten hiekkalaatikoihin ja kasvimaille.
    Se mitä teidän kissanne tekevät omilla maillanne on mulle se ja sama. Pointti on siinä että jokaikinen omistaja joka antaa kissansa kulkea vapaasti, aiheuttaa jollekin toiselle ongelmia tavalla tai toisella. Ei ole kiva maallakaan, jos jonkun kissa käy toisen kissan kotipihalla sitä ahdistelemassa.

Tiedoksesi Kaks..
    Alla kopsattuna Wikipedian kautta kissasivuilta jonkun ihmisen kysymys +järjestyslaki sen osalta.

Mitä voi tehdä, jos havaitsee kissan tappavan lintuja?
    Ensisijaisesti kannattaa olla yhteydessä kissan omistajaan ja kertoa kissan tappaneen rauhoitettuja eläimiä ja pyytää omistajaa toimiin, ettei vastaavaa pääse tapahtumaan. Mikäli on pystynyt toteamaan ja dokumentoimaan (esimerkiksi valokuvin) kissan saalistaneen rauhoitetun eläimen ja tietää tai pystyy seuraamaan, mistä talosta kissa on, voi tehdä poliisille rikosilmoituksen luonnonsuojelulain rikkomisesta.

Vapaana liikkuvista kissoista kannattaa yleensä ensimmäiseksi olla yhteydessä niiden omistajiin. Mikäli havaitsee kissan vapaana järjestyslain määrittelemillä kohteilla taajamassa (mm. tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat), voi asiasta tehdä ilmoituksen poliisille. Kotipiirinsä ulkopuolella olevaa kissaa ei saa vahingoittaa, mutta sen voi pyydystää ja toimittaa kunnan irrallaan tavattujen eläinten hoitolaan. Maanomistaja voi – mikäli on todennut kissan villiintyneeksi – myös asianmukaisin metsästyslainsäädännössä kuvatuin menetelmin tappaa villiintyneen kissan omilta mailtaan. Kissan pyytäminen on kuitenkin suositeltavampi tapa, koska usein on vaikeaa varmistua kissan olevan villikissa.

Ruotsalaistutkimuksen mukaan kissat tappavat Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa. Englannissa kissojen arvioidaan tappavan kesän aikana 27 miljoonaa lintua. Suomessa asiaa ei ole tutkittu, mutta on selvää, että miljoonaluokassa ollaan Suomessakin.
    Suomessa tutkijat Kaarina Kauhala ja Katja Holmala ovat seuranneet kahdeksan radiopannoitetun kissan liikkeitä Virolahdella. Joukossa oli lemmikki- , navetta- ja villikissoja. Ne kaikki saivat liikkua vapaasti. Seurattujen kissojen elinpiirien keskikoko oli 110 hehtaaria. Vapaaksi luontoon päästetty kotikissakin ulottaa siis saalismatkansa kauas kotipihan ulkopuolelle. Englantilaistutkimuksen mukaan kissojen saalistus taajamissa on muutamien paljon maassa viihtyvien lajien osalta voimakkaampaa kuin lajien poikastuotto samoilla alueilla. Ilman muualta tulevaa täydennystä tiettyjen lajien runsaus olisi taajamissa nykyistä pienempi tai ne voisivat jopa puuttua.
    Alla vielä tarkempaa tietoa siitä, mitä laki sanoo kissoista:

Järjestyslaki

On voimassa ”yleisillä paikoilla” eli kaikilla paikoilla, jotka on tarkoitettu yleisesti käytettäviksi tai joita tosiasiallisesti, pysyvästi tai tilapäisesti yleisesti käytetään, riippumatta siitä, kuka paikat omistaa. Tällaisia paikkoja ovat mm. tiet, kadut, jalkakäytävät, torit, puistot, uimarannat, urheilukentät, hautausmaat, yleisön käytössä olevat rakennukset, kulkuneuvot, virastot, toimistot ja ravintolat. Yksinkertaistaen: järjestyslaki koskee taajamia sekä niiden ulkopuolella olevia yleisesti käytettäviä kohteita.

Kissan omistajien on pidettävä huolta siitä, ettei eläin pääse kytkemättömänä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle.

Käytännössä edellinen tarkoittaa, ettei kissaa saa pitää vapaana ilman valvontaa, sillä muuten ei voida varmistaa, ettei kissa menisi edellä mainituille kohteille. Kissa voi siis (periaatteessa) olla taajamassa kytkemättömänä , mikäli voidaan valvoa ja valvotaan, ettei se mene edellä mainituille kohteille, eikä riko luonnonsuojelulakia.

14. kaks. Vierailija

Kukaan ei ole sanonut, etteikö tänne saisi kirjoittaa myös kaupunkilaiset. Tässä vielä kertauksena kysymykseni, joihin jätit sujuvasti vastaamatta.

"Vielä rautalangasta. Miten sinuun ja pihaasi vaikuttaa se, että minä pidän kissojani täällä maalla vapaana. Kissat pysyttelevät pääasiassa omilla mailla ja vähillä naapureilla ei ole mitään sitä vastaan, jos kissamme joskus sattuvat heillä piipahtamaan. Samoin asia on meille yhdentekevää, jos heidän vapaana olevat kissansa sattuvat meille tulemaan. Mikä tuossa yhtälössä uhkaa sinua ja lapsiasi?"

15. kaks. Vierailija

Mitä tulee tuohon Wikipediasta kopsattuun tekstii, niin se näyttäisi olevan suora lainaus Birdlifen sivuilta. Kyseistä tahoa en usko kissojen ylimmäksi ystäväksi, joten pelkästään sen antamiin tietoihin asiasta en nojautuisi.

Otetaan yksi esimerkki. Siellä sanotaan näin:

"Suomessa tutkijat Kaarina Kauhala ja Katja Holmala ovat seuranneet kahdeksan radiopannoitetun kissan liikkeitä Virolahdella. Joukossa oli lemmikki- , navetta- ja villikissoja. Ne kaikki saivat liikkua vapaasti. Seurattujen kissojen elinpiirien keskikoko oli 110 hehtaaria. Vapaaksi luontoon päästetty kotikissakin ulottaa siis saalismatkansa kauas kotipihan ulkopuolelle."

Mikä tuosta, kuten myös Birdlifen nettisivuilta, unohtui sattumalta mainita on se, että sama tutkimus osoitti myös tämän:

"Kotitalon sijainti on kissan liikkumisen kannalta keskeinen: Jos ravinnon saanti on turvattu, kissa pyörii vain noin 200 metrin säteellä pihapiiristä. Villiintyneillä kissoilla elinpiiri muodostuu isoksi, Kauhala sanoo."

Kissan ekologiaa tunnetaan vasta vähän - Ympäristö - Turun Sanomat

Olen jo tuon lainaamani kohdan linkittänyt tänne, mutta eipä vaan tunnu menneen ymmärrykseen.

16. ravinto Vierailija

kotikissan ravinnon saantihan on turvattu sillä kun pihapiirissä ruokitaan lintuja.

"irti näköjään ovat" laitapa lintulautoja kaikille rajoillesi. Ja paljon. Eivät kerkiä paskomaan hiekkalaatikkoon, keskittyvät pyydystämään talitinttejä.

17. luin postaamasi jutun Kaks.

Siinä sanotaan myös että yksilölliset erot ovat suuria.
    Siinä ei kerrota miten sen kissan ravinnon saanti on ollut turvattu.
    Ihmisen ruokinnalla, kissan pyydystämillä hiirillä, linnuilla tms. Nehän kaikki ovat kissan "luontaista" ravintoa.

Jutussa sanotaan myös että kissan reviiri voi olla joillakin yksilöillä hyvin laaja ja myös.......

...RKTL:n tutkijat ovat arvioineet, että jos kylässä ja sen ympäristössä liikkuu 50 kissaa, jotka saalistavat yhtä tehokkaasti kuin kuningaskunnan esikaupunkien puutarhoissa viihtyvät kollegansa, ne kantavat kotiin yhteensä noin 150 lintua. Saarivaltakunnassa esikaupunkien puutarhojen lintukannoissa on havaittu laskua, ja kissaa epäillään osasyylliseksi. Toisaalta ulkona liikkuvat kissat pitävät kurissa hiiri-, myyrä- ja rottakantoja.

Tutkijoiden mukaan on tärkeää, että vastuulliset kissanomistajat kontrolloitavat lemmikkinsä liikkeitä ja huolehtivat raivotaudin eli rabieksen leviämisen ehkäisemiseksi myös lemmikkien rokotusten pitämisestä ajan tasalla.......

Minusta sinä et ole vastuullinen kissanomistaja, siis lain määrittämissä rajoissa.
    Tätä asiaa ei muuta mihinkään se, että naapurisi käyttäytyvät samalla tavalla.

Vaikka sinun kissasi ei minun pihallani käykään, sinunlaisiasi ihmisiä asuu myös taajamissa ja kaupunkialueilla. Siis meistä muista ihmisistä vähät välittäviä. Sen todistavat asuinympäristössäni vapaana juoksevat kissat.

Mulle on se ja sama liikkuuko kissa keskimäärin 200m säteellä kodistaan vai laajemmalla. Tonttimme koko on "vain" 40m x 50m. Olisi kiva juttu, jos saisin pitää omistamani, 150cm korkealla aidalla rajatun pihani kissavapaana. Ei se minusta ole liikaa pyydetty.
    Minä lopetan tämän keskustelun omalta osaltani tähän.

18. Nik. Vierailija

Kysyn taas kun en ole saanut järjellisiä vastauksia siihen, että miksi kissa päästetään ulos valvomatta?

Miksi ette valvo lemmikkinne ulkoilua vaan jätätte sen heitteille? Eikö huvita, eikö ole aikaa, välitättekö p*skan verran siitä missä killi on ja mitä tekee, vai pelkäättekö saavanne happimyrkytyksen?

Jos noin on, niin suosittelen kirjoittamaan joulupukille jotta hän toisi teille lelukissan. Niitä on nykyisin aika näppäriä jotka jopa kävelevä, naukuvat ja kehräävät. Ne on ihan mukavia kavereita vastuuttomalle kissanomistajalle kun ne eivät taatusti karkaa kotipihasta mihinkään (tietysti varkaita pitää varoa) ja niille riittää liikunnaksi olohuoneen parkettilattialla köpöttely. Ja mikä parasta, ne eivät allergisoi vaikka ostaisi karvaisen mallin!

Tuossa hieman ministeriötason faktaa kissojen ulkoilutuksesta. Jos linkki ei aukea, niin kopioikaa ja sitten sivu löytyy.

http://poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf

19. Nik. Vierailija

Uusi yritys

http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta.pdf

20. Nik. Vierailija

Kuka osaa laittaa ko. sivusta linkin joka aukeaa? HELP!

21. Kokeilua Vierailija

http://zo.fi/g1x

http://zo.fi/g1x

22. Kokeilua Vierailija

Molemmat aukeavat mutta hitaanlaisesti

23. kaks. Vierailija

Siellä ei sanota yksilöllisten erojen olevan suuria, vaan että yksilöllisiä eroja esiintyy. Ja tietenkin esiintyy, olihan tutkimuksessa villiintyneitä kissoja, navettakissoja ja tavallisia lemmikkikissoja. Jutussa mainittiin villiintyneillä kissoilla elinpiirin voivan olla iso. Nyt hieman vääristelet asioita.

Omien kissojemme ravinnonsaanti on turvattu monin eri tavoin. Ne voivat tulla luukusta sisälle koska vaan ja syödä astiassa olevaa ruokaa. Pihapiirimme alueelta löytyy saalistettavaa yllin kyllin, joten saaliinkaan perässä ei tarvitse kauas lähteä.

Minulle on aivan sama pidätkö minua vastuullisena vai et. Huvittavaa kuitenkin, että väität minunlaisiani ihmisiä löytyvän taajamista ja kaupunkialueilta. Kahteen kertaan olen maininnut, ettn pitäisi kissojani vapaana esimerkiksi sellaisissa oloissa missä kerrot asuvasi, mutta silti se ei kelpaa.

24. kaks. Vierailija

Tuollaisella asenteella varustetulle ihmiselle on turha mitään vastata. Siitä ei seuraa hedelmällistä keskustelua.

25. kaks:ille Vierailija

sulle ei siis merkitse mitään se, että kissasi saalistaa myös rauhoitettuja pikkulintuja?
    Tämähän on laissa rangaistava teko.

Vai eikö sinun kissasi saalista lintuja lainkaan?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri