Hae Anna.fi-sivustolta

Kissojen karkoitus nurkista

Viestiketju osiossa 'Niksit ja vinkit' , käynnistäjänä Elina, 06.03.2006.

1. Elina Vierailija

Onko teillä antaa vinkkejä miten saa katkoitettua ""eläinystävällisesti"" kissat nurkista. Naapurustoomme on tullut kaksi kissaa jotka ovat ottaneet eturappumme vieressä olevan kukkamaan (siihen ei pääse satamaan lunta joten on ""mullalla"") käymäläkseen. Toista kissaa pääsin heittämään kourallisella sepeliä ja se kissa tuntuu karttavan nyt tuota paikkaa.

Mitä muita vaihtoehtoja olisi, siis semmoisia mitkä nyt ovat suhteellisen eläinystävällisiä. Vauvakin on tulossa ja sen nukuttaminen ulkona, joten toivoisi että kissat pysyvät omista nurkista pois.

2. jos muistan Vierailija

oikein, niin appelsiinin hajusta eivät tykkää kissat. Itse hieroin vuosia sitten parvekkeenkaiteisiin appelsiinia, kun kissat tunkivat maantasolla olevalle parvekkeellemme, jossa vauva vaunuissa.. En tiedä auttoiko vai mistä johtui, kun ei niitä siellä enää näkynyt =)

No, apteekista ja eläinkaupoista saa tietysti sellaisia karkotussuihkeita kissoille ja koirille. Niitä kannattaa kysyä ja kokeilla.

3. helena Vierailija

Yritä narrata kissa loukkuun ja vie sitten paikalliselle löytöeläimistä huolehtivalle taholle. Omistaja kun on muutamaan otteeseen hakenut kattinsa sieltä, oppii ehkä pitämään sen kiinni. Kissojen pito irrallaan on kiellettyä.

4. eh... Vierailija

No ymmärtääkseni kissojen loukuttaminenkin on laissa kiellettyä eli... Ja kun ap haki eläinystävällistä keinoa, niin loukutus ei sellainen ainakaan ole.

Suosittelen omistajalle puhumista. Omistajan vastuulla on se, ettei lemmikit pääse tekemään tuhojaan. Sitten en tiedä, mitä pitäisi tehdä, jos omistaja ei osaa itse asiaan suhtautua...

5. Etikkaa Vierailija

Ruiskuttele etikkaa alueella, josta haluat karkottaa kissat

6. Sanna Vierailija

ja voit yrittää ripotella käytetyt kahvinpurut mullalle. Ei näy ikävästi ja hajun pitäisi häiritä kissoja.

7. Hanna Vierailija

No ei loukuttaminen ole laissa kiellettyä, miten luulet että eläinsuojeluyhdistyksen henkilöt ja poliisit saavat villikissoja ja arkoja kissoja kiinni? =) Ellet sitten sekota loukuttamista jotenkin johonkin kissaa satuttavaan toimenpiteeseen. Kissa menee isoon häkkiin jossa toisessa päässä se astuu ""läpän"" päälle ja toisessa päässä häkin ovi sulkeutuu. näin kivuttomasti toimii loukku. Minäkin ehdottaisin eläinsuojeluyhdistykselle soittamista ja kissojen loukuttamista, saavat sitten naapurit tulla kissansa sieltä hakemaan, jossa yleensä saa aikamoisen saarnan=) Ja saavat myös laskun kissan ylläpidosta ja pahemmassa tapauksessa poliisilta sakon eläinsuojelurikoksesta.

8. eh... Vierailija

Juu eli loukuttamaan vaan. Tyhmäähän se olisikin ekaksi yrittää ystävällisesti itse omistajan kanssa jutella asiasta...

9. eh... Vierailija

Lähti turhan nopeesti tuo äskeinen viesti...

Ymmärtääkseni kissojen loukuttaminen on yksityishenkilöille kiellettyä. Viranomaiset ovat toki eri asia, kuten monessa muussakin asiassa. Eli yhteys ensin viranomaisiin.

En kyllä tajua, miksei voi edes yrittää ensin puhua kissan omistajalle ihan ystävällisesti. Jos vaikka naapurin lapsi heittelee lumipalloja ikkunaanne, niin otatteko te yhteyttä lapsen vanhempiin, vai soitatteko suoraan lastensuojeluviranomaisille?

10. Elina Vierailija

Tuon itseasiassa tiesinkin että loukuttaminen on sallittua, sitä ovat täällä meidän asuinalueella tehneetkin, mutta taisi se aktiivisin loukuttaja kuolla koska heidän talonsa tuli myyntiin ja siihen pihaan ainakin ilmestyi kissa muuton myötä.

Kahvinpurut olivat erinomainen ehdotus. Sitä kokeilen jo nyt talviaikaan. Se ei sotke paikkoja ja se ei erotu myöskään kesäaikaan mullan päältä. Appelsiiinin kuorista olen kuullut myös, niitä voisi ""piilotella"" siinä vaiheessa kun lumi on sulanut ja kasvit nousevat mullasta esiin.
    Mutta kunhan jättäisivät lastenvaunut sitten rauhaan!!!

En tiedä miksi vierastan sitä että menisin sanomaan suoraan naapurille. Toki se olisi se paras vaihtoehto mutta saanko sen ""*ittumasen"" naapurin maineen jos menen sanomaan... Ja kun kissa kulkee ulkona niin onhan se sääli sulkea sisälle. Oma mielipide onkin että kissat kuluvat maaseudulle jossa he sasisivat rauhassa totetuttaa omia saalistusviettejään. Kaupungissa vaan kun pihat ovat vieri-vieressä niin kyllähän ne ulkona ollessaan kulkevat.

Mutta miksi juuri se meidän rapunpieli kiinnostaa... :(

11. eh... Vierailija

Olen edelleen sitä mieltä, että loukuttaminen on kiellettyä. Muistaakseni olen lukenut lehdestä tästä, on tullut käsittääkseni eläinsuojelulakiin vastikään tällainen pykälä... Mutta en nyt jaksa asiaa tarkastakaan, joten en viitsi siitä sen enenpää vängätä.

Mutta kovasti ihmettelen, ettet halua mennä sanomaan mitään omistajalle. Itse lemmikin omistajana haluaisin, että minulle puhutaan suoraan, jos lemmikkini aiheuttavat vahinkoa naapureille.

Jos pelkäät sitä ""*ittumaisen naapurin"" mainetta, niin etkös vielä kettumaisemman maineen saa, jos vaan menet loukuttamaan toisen kissan edes mainitsematta etukäteen, että se aiheuttaa häiriötä? Luulisin, että parhaiten maineesi hyvänä pysyy, jos edes yrität säilyttää naapurisovun...

12. Hanna Vierailija

Useimmiten näissä tapauksissa kissan omistajat eivät hirveämmin kuuntele, ellei todella sitten herää ja ottavat ne kissat sisälle toisia häiritsemästä. Ja helposti saa sen v*ttumaisen naapurin maineen.
    Eikä yksityishenkilö saa loukkua lainaksi ellei eläinsuojelu-ihmisen kanssa ole keskusteltu tilanteesta ja kissa sovittu tuotavaksi kissatalolle.
    Eläinsuojeluyhdistyksen henkilöt ovat vapaaehtoisia, yksityishenkilöitä, eivät viranomaisia.

Niin voi myös pyytää eläinsuojeluyhdistyksen henkilöä käymään kyseisen naapurin luona kyselemässä onko heidän kissansa pyörimässä ulkona ym. jos ei itse halua mennä henk.koht heille puhumaan.

13. pippuri Vierailija

Meillä myös naapurin kissat kävivät talon vieressä tarpeillaan. Minä ripottelin chilipippuria kukkapenkille ja sen jälkeen kissät ovat pysyneet poissa. Aion ostaa kaupasta nyt uuden pussin ja ripotella taas keväämmällä uudelleen.

14. Elina Vierailija

Juu, loukuttamaan minä en rupea, en edes harkitse asiaa. En siis ole kissojen vihaaja! Siitä edellisestä loukuttavasta naapurista tiedän että hän vei kissat ""löytökotiin"" ja ilmoitti myös kissan omistajan tiedot. Hän säilytti loukkua takapihan terassilla, eli paikassa minne ei todellakaan naapurin kissoilla ole mielestäni asiaa. Eli sen suhteen ajattelin sen olevan laillista. Kai ne siellä koirien ja kissojen löytökodissa olisivat asiaan puuttuneet jos olisi ollut laitonta.

Pippuri oli hyvä vinkki... sitä löytyy edullisesti isoissa pakkaukissa esim. HongKong-tavaratalosta! Kokeilen myös sitä!

15. Ter Vierailija

Itsekin kahden kissan omistajana olen sillä kannalla, että jos nämä pippuri + muut karkotteet eivät toimi, kannattaa mennä rohkeasti juttelemaan kissan omistajalle. Parhaiten tosiaan naapurisopu säilyy niin, että edes itse yrittää sopuisasti asiaa hoitaa.

Jos omistaja ei vaivaudu asiallisesti suhtautua valituksiin lemmikkinsä edesottamuksista, niin se on sitten hänen ongelmansa. Silloin on ainakin naapuri parhaansa yrittänyt. Ja jos kissan omistaja asialliseen valitukseen epäasiallisesti suhtautuu, niin tuskin hän sen mukavammin suhtautuu naapuriinsa sittenkään, kun on joutunut missensä eläinsuojeluyhdistykseltä hakemaan... Nähdäkseni siinä, että puhuu ensin omistajalle, ei ainakaan häviä mitään. Kaikkein paras on se, ettei ilman muuta oleta kissan omistajan olevan mitäänymmärtämätön kusipää. Jos siis naapurisopua haluaa yrittää ylläpitää.

16. Kelju Vierailija

Siis todennäköisesti kissojen omistaja on mitään ymmärtämätön kusipää koska antaa kissojensa kulkea vapaana. Ihan varmasti kissojen omistaja tietää, että kissat kulkevat pihoilta toisille ja pissivät ihmisten kukkapenkkeihin ja kasvimaille jos ne vapaana tallustelevat. En minäkään kissoja inhoa, inhoan sitä että ne kulkevat vapaina tekemässä tarpeensa mihin tahansa ja kesällä kun ovet ja ikkunat ovat auki ärsyttää löytää naapurin katti allergisen lapsen sängyltä... pentele sentään, se alkaa taas kohta.

17. Eräs Vierailija

Kaikki eivät anna kissojensa kulkea vapaina. Kissat myös karkailevat, ja ovat toisinaan sangen ovelia pääsemään ulos. Melkeinpä osaavat avata ikkunankin itse. Kokemusta on!

18. Kelju Vierailija

Tiedänhän minä sen että karkailevat, mutta jos sama kissa ""karkaa"" joka päivä naapurin kasvimaalle kakkimaan ja portaiden pieliin pissimään epäilykset kyllä heräävät siihen suuntaan että joskohan katti ""karkailee"" ihan ovesta joka sille avataan.

19. vierailija Vierailija

Olipa rakentava keskustelu. Ei oikein sevinnyr sitä karkoitusmenetelmää.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri