Kiukuttaa sukulaisten toiminta, koskien meidän 1,5-v. lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaspeikko

Vieras

Hiukan taustoja ensin, mä olen todella tarkka hampaiden puhdistaja. Johtuu todennäköisesti siitä, kun mun hampaat on sitä reikiintyvää sorttia. Kun lapsemme syntyi, oon ollut ERITTÄIN tarkka siitä, että ei tule minkäännäköistä sylkikontaktia, jotta se kariesbakteeri ei tartu liian aikaisin. Hammaslääkärini sanoi ekojen 3 vuoden olevan kriittisimmät. Eli, meillä ei maisteta lapsen ruokaa samalla lusikalla, ei pusutella lasta huulille yms.

Eilen huomasin järkyttyneenä, kuinka lapsemme kummit (mieheni veli vaimoineen) lykkäsivät omasta kipostaan jätskiä meidän pojan suuhun, samalla lusikalla jolla itse syö. Ensinnäkin, kuka antaa toisen lapselle, 1,5-vuotiaalle jätskiä kysymättä eka vanhemmilta? Toiseksi, jos ei ajatella niitä kariesbakteereja, niin kyllähän siinä välittyy muutkin bakteerit suusta suuhun! Haloo, eivät he varmaan syö mun suussa olleella lusikalla, miksi lapsi on eri asia?!

Mä olin niin tyrmistynyt, että en saanut sanaa suustani. Miten vois nätisti sanoa, että en tykkää mitä tekevät? Oon kyllä ilmoittanut ettei lapselle juoteta mehuja ja syötetä keksejä/leivonnaisia ja he pitävät mua turhan tarkkana vouhottajana. Aivan sama mulle.... Mutta, suututtaa en heitä halua, kun ovat lähisukulaisia ja kohta lähinaapureitakin :/.

Vanhemat ihmiset eivät aina tuosta karies-riskistä tiedä, meilläkin opastettiin anoppia ja appiukkoa moneen kertaan. Mutta älä nyt hernettä nenään vedä, se tapahtui jo. Ystävällisesti muistuta muita asian tärkeydestä, että ei toista kertaa näin kävisi.

Ymmärrän hyvin mistä puhut. Samalla tapaa minäkin olen lapsiani suojannut kariekselta ja muilta pöpöiltä joita suun kautta voi vaihtua moisissa kontakteissa.. Mielestäni se "kuuluu asiaan" eikä ole edes mitenkään hätävarjelun liioittelua.. Parille ihmiselle itsekin olen joutunut huomauttamaan asiasta ja samoin tekisin sinuna. Mielestäsi käyttäytymisesi on perusteltua, eikä mitenkään väärin jos sanot niile kummeille selkeästi mikä mättää.

Alkuperäinen kirjoittaja hammaspeikko:
Hiukan taustoja ensin, mä olen todella tarkka hampaiden puhdistaja. Johtuu todennäköisesti siitä, kun mun hampaat on sitä reikiintyvää sorttia. Kun lapsemme syntyi, oon ollut ERITTÄIN tarkka siitä, että ei tule minkäännäköistä sylkikontaktia, jotta se kariesbakteeri ei tartu liian aikaisin. Hammaslääkärini sanoi ekojen 3 vuoden olevan kriittisimmät. Eli, meillä ei maisteta lapsen ruokaa samalla lusikalla, ei pusutella lasta huulille yms.

Eilen huomasin järkyttyneenä, kuinka lapsemme kummit (mieheni veli vaimoineen) lykkäsivät omasta kipostaan jätskiä meidän pojan suuhun, samalla lusikalla jolla itse syö. Ensinnäkin, kuka antaa toisen lapselle, 1,5-vuotiaalle jätskiä kysymättä eka vanhemmilta? Toiseksi, jos ei ajatella niitä kariesbakteereja, niin kyllähän siinä välittyy muutkin bakteerit suusta suuhun! Haloo, eivät he varmaan syö mun suussa olleella lusikalla, miksi lapsi on eri asia?!

Mä olin niin tyrmistynyt, että en saanut sanaa suustani. Miten vois nätisti sanoa, että en tykkää mitä tekevät? Oon kyllä ilmoittanut ettei lapselle juoteta mehuja ja syötetä keksejä/leivonnaisia ja he pitävät mua turhan tarkkana vouhottajana. Aivan sama mulle.... Mutta, suututtaa en heitä halua, kun ovat lähisukulaisia ja kohta lähinaapureitakin :/.

Mä voisin antaa, ihan huomamatta, kun omat on aina saanu.
Meillä istu omat ja naapurin mukulat rivissä sohvalla ja ruokaa lusikoitiin samasta piltti-purkista naamariin.
Samasta pullosta ne kuivurin nurkalla 15 vuoden päästä juo kumminkin :saint:

Kummit eivät välttämättä tiedä mutanssin tarttumistapoja... Valaisehan heitä ystävällisesti asiasta! Ja se, mitä monet eivät tule ajatelleeksi... Älkää sitten antako vauvojenne leikkiä toisten kanssa samoilla leluilla, ne ne vasta syljessä ovatkin ja toisella vauvalla voi jo tartunta olla... Okei, oli vähän ilkeätä... Pointti, suojeleminen hyvästä, mutta älkää menkö yli asian kanssa... :D

Sitä pitää vaan sanoa suoraan että koska sulla on herkasti reikiintyvät hampaat niin yrität välttää karieksen tarttumisen lapsellesi. pitäkööt sitten vouhottajana, lapsesi parasta ajattelet. Mutta toisaalta, se bakteeri tarttuu kyllä esim leluistakin, jos joku toinen lapsi on imeskellyt samaa lelua mitä oma lapsesi sitten menee maistelemaan. :)

Kyllä minäkin olen tuosta asiasta tarkka ollut, et olen sitten vaikka vouhottaja mutta lapseni on tässä asiassa etusijalla. Miksen yrittäisi välttää samalla lusikalla syöttämistä kun se ei hankalaa ole ja samalla siitä voi olla huomattavasti hyötyä lapselleni myöhemmin Itse olen sanonut ihan suoraan ja selittänyt miksi ei saa samalla lusikalla eikä kukaan ole tähän mennessä asiasta loukkaantunut.

Siis tottahan se on, että jossain vaiheessa varmasti sylki vaihtuu yhdeltä ja toiselta. Eikä tarkoitus ole lapsen perässä juosta jos se nyt 15-vuotiaana kaverilta juo kaljaa ;). Mutta kun se ikä on vasta 1,5-v, niin saa kai sitä vähän suojella :).

Lapsen kummit on alle 30-v eikä heillä ole omia lapsia, joten annettakoon heille anteeksi etteivät he tiedä mistään karies-jutuista. Se ärsyttääkin, kun he tietävät mun kantani makeiden syöntiin ja vois kai sitä hiukan ajatella että muut pöpöt tarttuu heiltä, varsinkin kun meidän muksu on muutenkin ollut koko ajan kipeä.

Yhteistyössä