Kiusaamisesta ja siihen puuttumisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opettajan näkökulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opettajan näkökulma

Vieras
Niin usein kysytään, miksi kiusaamiseen ei puututa?

Se ei ole niin helppoa, kuin mitä jälkikäteen tapauksen selvittyä voisi ajatella.

Ensinnäkin kiusaaminen harvoin on ulkopuoliselle (=ei kiusaaja eikä kiusattu)selkeää, näkyvää. Kouluikäisten keskuudessa, etenkin murkkuikäisten, kaikenlainen leikkisä nälviminen ja rankkakin huumori on tavallista. Lisäksi kun hormonit hyrrää, niin helposti omasta luonteesta tulee ikäviä piirteitä esiin ja niitä sitten joutuu kaveritkin kestämään. On siis vaikea hahmottaa ulkopuolelta se raja, missä menee kiusaaminen ja missä normaali ikäistensä puoliärsyttävä toiminta.

Opettajan edessä ei selkeää kiusaamista yleensä harrasteta, vaan se tehdään salaa koulun nurkan takana, kotimatkalla muilta suojassa tms. Samoin se usein salataan niiltä oppilailtakin, joiden tiedetään helposti kertovan opettajille ja puuttuvan.

Lisäksi kiusattu yleensä viimeiseen saakka esittää urheaa ja myös häpeää tapahtunutta. Tahtoo sen unohtaa eikä kerro kenellekään. Hän saattaa myös miettiä, että tekikö noi tekemisensä ihan vaan huumorilla vai ihan oikeasti kiusatakseen. Usein kiusaaminen naamioidaankin huumoriksi ja kohde saattaa miettiä, että hänellä on ehkä vain huono huumorintaju kun ei tajua niitä juttuja tai ehkä hän on vaan tyhmä kun ei osaa reagoida kuten kuuluisi.

Tällainen naamioitu ja salassa tehtävä kiusaaminen on yleisempää kuin suora ja selkeä. Niihin suoriin on kyllä helppo puuttua. Jos joku antaa toiselle turpaan koulun pihalla kesken välitunnin, niin ei tapauksessa ole mitään epäselvää. Se käsitellään heti. Kiusaajat joutuvat rehtorin puhutteluun, jälki-istuntoon, kiusaaja saa apua ja tapaus käsitellään vielä yhdessä kiusatun, kiusaajan ja näiden vanhempien kanssa.

Vaan kun ei se aina niin helppoa ole.

Teillä vanhemmilla onkin tärkeä tehtävä. Kyselkää säännöllisesti lastenne kuulumisia. Kyselkää, onko joku käyttäytynyt inhottavan oloisesti ja jos on, niin kyselkää lisää. Merkkejä on usein vaikea nähdä, koska esim. murrosikäiset saattavat muuten vaan olla välillä masentuneen tai ärtyneen oloisia. Pitäkää läheiset välit lapseenne ja kyselkää myös onko joku omassa koulussa ärsyttävä ja miten sitä ärsyttävää lasta on kohdeltu = tulee ehkä ilmi jos oma lapsi kiusaa itse.
Painottakaa, että aina jos joku kiusaa, pitää kertoa aikuisille! Omille vanhemmilla etenkin (koska kynnys on yleensä matalampi kuin opelle kertomiseen) ja sen jälkeen tarvittaessa yhdessä vanhemman kanssa opelle!

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
Minä lisäisin tähän vielä sen, että ilmoittakaa opettajalle, jos kuulette lapseltanne jotain toista kiusattavan, sitä kautta lähtee asiat usein purkautumaan.

tosi hyvä kirjoitus.
varsinkin tuo että yrittää ottaa selvää kiusaako oma lapsi. jos koko luokka pitää jotain ärsyttävänä, niin on yleensä päivänselvää että kyseessä kiusaaminen. yhteinen mielipide on sillä kannalla että jotain on lupa kiusata.

Nykyään kiusaamisesta puhutan niin paljon, joten lapset oppivat kiusaamaan just salaa. ei suoraan nyrkein tai lällättämällä vaan just sulkemalla ulkopuolelle tai leikkimällä leikkiä niin että jollain ei ole kivaa (aina huono rooli tai kohtelu toisten osalta)

mun kokemus on että ei auta vaikka siitä kertoo, vaikka vanhemmat kävisivät kerta toisensa jälkeen koululla palavereissa, huutamassa etc.
kun kiusaajien vanhempien mielestä ei heidän muruset sellaista, kun opettajat on sitä mieltä että kun ei sellaista ole nähty, ja lapsethan nyt on lapsia ja rehtori nostelee käsiä ilmaan kun ei oikein voi tehdä mitään.. kun on yhden sana vastaan 30 muun sana..

Todella kurjaa, että joissain kouluissa ei puututa. Meidän koulu on ns. Kiva koulu ja täällä kampanjoidaan kiusaamista vastaan. Opettajille on annettu koulutusta ja ohjeita kiusaamisen tunnistamiseen, estämiseen ja puuttumiseen. Täällä on tutkittu paljon niitäkin tapauksia, jotka lopulta sitten eivät kiusaamisen kriteerejä täytä.

Ehkä teidän kouluissa ei ole osaamista ja keinoja puuttua kiusaamiseen. Se on todella surullista. Moni opettaja ehkä ajattelee olevansa "vain äikän ope" ja että asia ei hänelle oikein kuulu. Se on ikävä suhtautumistapa.

Jos rehtori ei auta, täytynee ottaa yhteyttä rehtorin esimieheen, joka on kunnan opetustoimi. Jos ei sieltäkään saa apua, yhteys läänin opetusasioita hoitavaa tahoon. Vakavissa (esim. pahoinpitely) tapauksissa poliisiinkin voi ottaa yhteyttä.

Joskus on toiminut sellainen kuin "Kiusattujen tuki ry", mutta kummallisten rahasotkujen vuoksi se on ilmeisesti lopettanut?

meillä oli tilanne missä tytärtä kiusattiin 2,5v. ei auttanut jälki-istunnot, ei vanhemmille soitto (kun eihän meidän poika) ei uhkailu.
Loppui kun tytöllä loppui pinna ja anteli kiusaajalle samallamitalla takaisin, tosin sen jälkeen vasta saatiin se keskustelu missä on molempien vanhemmat etc mukana.
kiusaajan isän mielestä tilanteessa ei ollut muuta ongelmaa, kuin se että heidän poika oli saanut tytöltä osumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja opettajan näkökulma;25168692:
Todella kurjaa, että joissain kouluissa ei puututa. Meidän koulu on ns. Kiva koulu ja täällä kampanjoidaan kiusaamista vastaan. Opettajille on annettu koulutusta ja ohjeita kiusaamisen tunnistamiseen, estämiseen ja puuttumiseen. Täällä on tutkittu paljon niitäkin tapauksia, jotka lopulta sitten eivät kiusaamisen kriteerejä täytä.

Ehkä teidän kouluissa ei ole osaamista ja keinoja puuttua kiusaamiseen. Se on todella surullista. Moni opettaja ehkä ajattelee olevansa "vain äikän ope" ja että asia ei hänelle oikein kuulu. Se on ikävä suhtautumistapa.

Jos rehtori ei auta, täytynee ottaa yhteyttä rehtorin esimieheen, joka on kunnan opetustoimi. Jos ei sieltäkään saa apua, yhteys läänin opetusasioita hoitavaa tahoon. Vakavissa (esim. pahoinpitely) tapauksissa poliisiinkin voi ottaa yhteyttä.

Joskus on toiminut sellainen kuin "Kiusattujen tuki ry", mutta kummallisten rahasotkujen vuoksi se on ilmeisesti lopettanut?

noh, mun kokemuksista on jo jokunen vuosikymmen vierähtänyt.. siinä vaiheessa kun ala-asteikäisenä pohdin itsemurhaa, näin painajaisia enkä halunnut enää tulla kouluun niin koulunkuraattori sanoi ettei voi mua auttaa että käy kysymässä josko psykologi ehtis..
kiusattuna olemisesta mulla on vankka 8v kokemus, ja varmaankaan kaikki niistä tavoista ei tayttaisi edes nykyisin "kiusaamisen kriteereitä" koska onhan se nyt vaan lasten "hassuttelua ja vahinkoja" pääsääntösesti..

Onpa surullista :(
Koulun sisällä voisi myös tehdä tämän: Jos koulussa on tukioppilastoimintaa, pyytää tukioppilaita seuraamaan tilanteita ja olemaan mahdollisuuksien mukaan esim. välitunneilla (jos silloin kiusaamista esiintyy) kiusatun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;25168698:
meillä oli tilanne missä tytärtä kiusattiin 2,5v. ei auttanut jälki-istunnot, ei vanhemmille soitto (kun eihän meidän poika) ei uhkailu.
Loppui kun tytöllä loppui pinna ja anteli kiusaajalle samallamitalla takaisin, tosin sen jälkeen vasta saatiin se keskustelu missä on molempien vanhemmat etc mukana.
kiusaajan isän mielestä tilanteessa ei ollut muuta ongelmaa, kuin se että heidän poika oli saanut tytöltä osumaa.

Kuulostaa niin tutulta. Niin usein kiusaajalapsen vanhemmiksi paljastuvat sellaiset ihmiset jotka ovat vakaasti sitä mieltä että heidän pilttinsä ei ikinä koskaan voi tehdä mitään pahaa kellekään ja että jos jotain on tapahtunut niin syy ei tietenkään ole heidän pilttinsä vaan sen naapurin kakaran. Jos kiusaajan vanhemmilla on tämä asenne niin tosi vaikeaa on saada loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja opettajan näkökulma;25168692:

Meidänkin lasten kouluissa "toteutetaan" KivaKoulu-ohjelmaa, on se niin kiva kun pahoinpitelystä (pitkän kiusaamisen kärjistyminen) piti itse tehdä rikosilmoitus ettei koulun maine mene.
Nyt pahoinpitelijän äiti sitten jatkaa lapsensa aloittamaa kiusaamista, ja kertoo lapsestani "kivoja" asioita luokan lapsille koska hakee oikeutusta oman lapsensa käytökseen... Opettaja on ihan kädetön puuttumaan (mukava ope kyllä muuten). Ajattelin tosiaan kannella koulun käytännöistä eteenpäin, ja tästä äidistä teen rikosilmoituksen jos kuulen hänen varmasti kertoneen jotain.
Mitäköhän tämän äidin lapset tästä oppivat?

[QUOTE="Neith";25168715]noh, mun kokemuksista on jo jokunen vuosikymmen vierähtänyt.. siinä vaiheessa kun ala-asteikäisenä pohdin itsemurhaa, näin painajaisia enkä halunnut enää tulla kouluun niin koulunkuraattori sanoi ettei voi mua auttaa että käy kysymässä josko psykologi ehtis..
kiusattuna olemisesta mulla on vankka 8v kokemus, ja varmaankaan kaikki niistä tavoista ei tayttaisi edes nykyisin "kiusaamisen kriteereitä" koska onhan se nyt vaan lasten "hassuttelua ja vahinkoja" pääsääntösesti..[/QUOTE]

Se mua itseä asiassa risoo, että sitten jos on oikein vakava tilanne eikä kiusaamista saada kuriin niin ehdotetaan kiusatun koulun vaihtamista. Mun mielestäni kiusaajan pitäisi vaihtaa koulua, ei kiusatun. Itsellä ei oo tästä kokemusta mutta oon vierestä tässä seurannu. Ystäväni tyttö on poikani kanssa samalla luokalla ja sitä on kiusattu niin että jos se ei nyt ala loppumaan niin tyttö vaihtaa keväällä koulua. Miksi se kiusaaja ei voi vaihtaa koulua, tässäkin tapauksessa kyseinen poika kiusaa myös muita lapsia luokallaan. Meitä on nyt jo muutama vanhempi jotka ollaan ihan kyllästytty tuon pojan touhuihin (on siis kiusannu meidän muidenkin lapsia,mm. potkinu, kuristanu kaulasta, rikkonu ystäväni lapsen rannekellon, tyrkänny portaista alas jne). Poika on ollu useita kertoja jälkkärissä, rehtorin puhuttelussa jne. Mikään ei auta. Mun mielestä tollanen lapsi ei ees kuulu normiluokalle vaan jonnekin muualle. Ja nyt sitte tosiaan ratkaisuna että pahiten kiusaamisen uhriksi joutunu vaihtaa koulua. Sitte tää poika ottaa jonkun toisen silmätikun jota alkaa kiusata. Käsittämätöntä.

Opettajalle voisi myös ehdottaa esim. häirikköoppilaan tukitoimia. Voi olla, että opettaja on itse asiassa ihan avuton ja ideaton, valvoo yönsä miettien, muttei osaa ratkaista tilannetta. Silloin muiden aikuisten vinkit voisivat auttaa. Hyökkäävä asenne oppilaiden vanhemmilta yleensä vain pahentaa tilannetta.

Opettajaa voisi pyytää ottamaan asian esille koulun oppilashuoltoryhmän kokouksessa. Sitä kautta häirikköoppilas voitaisiin pistää testeihin ja tutkimuksiin ja siitä sitten edetä esim. henk. koht. avustajan saamiseksi.
Oppilashuoltoryhmään voitte te vanhemmatkin pistää viestiä, jos opettaja ei sitä suostu tekemään. Myös koulun terveydenhoitajalle voi oppilas käydä juttelemassa ja riippuen terkkarista voi asiat edetä sitäkin kautta.

Toivottavasti jatkossa opettajat saavat entistä enemmän koulutusta myös kiusaamistapausten ratkaisemiseksi! Aiemminhan näistä ei opettajakoulutuksessa hirveästi juttua ollut. Onneksi suunta on hitaasti parempaan päin.

Ps. Itse uskon vakaasti, että suurin osa opettajista ja rehtoreista haluaa lopettaa kiusaamisen ja puuttua siihen. Uskon ja toivon, että surullinen murto-osa ovat nämä, jotka eivät asioihin syystä tai toisesta halua, uskalla tai osaa puuttua. Nämä eivät ole helppoja asioita ja niihin menee paljon aikaa, mutta ne ovat hyvin hyvin tärkeitä asioita.

Tsemppiä! Nyt on lähdettävä omien lasten kanssa pulkkamäkeen.

Hyvää itsenäisyyspäivää! :) Positiivisia ajatuksia ja viekää asioita ylemmäs ja eteenpäin, älkää antako periksi!!!

Mun mielestä koulussa pitäisi olla enemmän aikuisia, enemmän valvovia silmiä ja pienemmät luokkakoot. Jokaiseen luokkaan pitäisi saada yksi kouluavustaja, joka voisi tarkkailla tilannetta sieltä luokan perältä, kun opettaja keskittyy opettamiseen. Välituntivalvojia pitäisi olla ainakin kaksi, mielellään enemmänkin.
Empatiaan ja kiusaamisen vastaisuuteen kasvattaminen pienestä pitäen on kuitenkin korvaamatonta. Aikuiset voisivat myös katsoa peiliin ja aloittaa itsestään. Tervehdinkö, kiitänkö, pyydänkö anteeksi, puhunko selän takana pahaa, kerronko lapselleni, että hän on muita parempi jne. Todistin kerran bussissa, kuinka äiti ja teinityttärensä katselivat ikkunasta ja arvostelivat näkemiensä ihmisten pukeutumista ja ulkonäköä. Hauskaa tuntui olevan...

Vielä piti tulla tänne lisäämään yksi vinkki, haalarien pukemisen lomassa ;)

Eli sosiaalitoimeen voi tehdä lastensuojeluilmoituksen kiusaajasta. Kannattaa tehdä, jos tuntuu ettei kiusaajalla ole kaikki kunnossa. Jos on häiriintyneen oloinen ja purkaa pahaa oloaan. Sitä kautta sossu käy sitten tutkimassa lapsen ja perheen tilannetta.

Toivottavasti näistä oli jotain apua jollekulle!

Itsekin opettajat olemme vain ihmisiä, mutta yritämme parhaamme! Auttakaa meitä jos osaatte. Hips ja heips! Nyt mennään mäkeen! Menkää te muutkin, joilla lunta nyt on :)

Te ketkä väitätte että kouluissa ei tehdä kuisaamiselle mitään niin menkääpä joksikin aikaa kouluun tarkkailemaan. katsokaa miten helppoa se on huomata. tulkaa sitten nälvimään kun olette itse 100% keinon siihen keksinyt.
Jotenkin lapsellista tuo teidän ainainen vouhkaaminen siitä että ei mitään muka tehdä. Ihan varmasti kaikki tekee voitavansa, mutta eihän kaikkiin voi edes puuttua juuri teidän vanhempien takia. Ei kaikki työ kuulu koululle!!
Auta armias jos menet syyttämään ilman todellista näyttöä eli siis epäilet jotakin niin johan sirltä vanhempainklaani hyökkää kimpuun ja sättii epäasiallisuudesta. Koulukiusaamisen mahdollisen vähemtäminen ja lopettaminen koknaan on meidän kaikkien työ.

Mun mielestä koulussa pitäisi olla enemmän aikuisia, enemmän valvovia silmiä ja pienemmät luokkakoot. Jokaiseen luokkaan pitäisi saada yksi kouluavustaja, joka voisi tarkkailla tilannetta sieltä luokan perältä, kun opettaja keskittyy opettamiseen. Välituntivalvojia pitäisi olla ainakin kaksi, mielellään enemmänkin.
Empatiaan ja kiusaamisen vastaisuuteen kasvattaminen pienestä pitäen on kuitenkin korvaamatonta. Aikuiset voisivat myös katsoa peiliin ja aloittaa itsestään. Tervehdinkö, kiitänkö, pyydänkö anteeksi, puhunko selän takana pahaa, kerronko lapselleni, että hän on muita parempi jne. Todistin kerran bussissa, kuinka äiti ja teinityttärensä katselivat ikkunasta ja arvostelivat näkemiensä ihmisten pukeutumista ja ulkonäköä. Hauskaa tuntui olevan...

Mitä hyötyä on kouluavustajasta ? :D

Mulla on kaksi reipasta ja suosittua lasta. Mä olen heille opettanut, ettei ketään saa kiusata - ja jos näkevät, että jotain kiusataan, niin pitää puolustaa sitä kiusattavaa! Mä toivon, että muistavat ja tekevät myös noin. Kyllä mä aina muistutan ja kun kertovat päivän tapahtumista, niin me käydään yleensä aika tarkkaan läpi, mitä on ollut ja menikö kaikki nyt oikealla tavalla tai miten pitää tehdä milloinkin.

Mä luulen, että jos vanhemmat opettaisivat lapsilleen enemmänkin sitä, että myös toisia puolustetaan, niin kiusaamista olisi vähemmän. Erityisesti reippaat ja suositut lapset saavat äkkiä kiusaamisen loppumaan. Ei ne kisaajatkaan uskalla kiusata, jos siinä onkin yhtäkkiä joku, joka pistää sille reippaasti stopin!

Meidän poikaa kiusattiin koulumatkalla. Opettaja järjesti asian silleen et piti jälkässä niitä kiusaajia 15 min koulun jälkeen ja poika pääsi turvallisesti kotiin 500 metrin päähän. Päästi jälkästä ne kiusaajat vasta kun meidän laps oli kotona! Tätä jatkettiin vissiin 4 päivää sit kokeiltiin josko osaa olla kiusaamatta ilman jälkkää. Toimi hyvin!!!
En sit tiä jos jotain muuta kiusasivat viel mut ei mein poitsua enää.

Minä kyselin lapselta ja lapsi kertoi.
Minä kerroin opettajalle, mutta mikä olikaan koulun reaktio?
Näki ongelmaksi lapsen hermostumisen koulussa. Sanoi että katsellaan vielä. Jos lapsi ylireagoi vain.

Täysin luotto menny koko opettajaan, rehtoriin ja kouluun.

Kiinnostaisi tietää mitä te vanhemmat ootte tehneet sitten kun oma ope ei ole tehnyt mitään???
Ootteko ottaneet yhteyttä rehtoriin? Sen jälkeen sitten sinne kunnan koulutoimeen mikälie? Ja sitten läänin koulutoimeen? Ootteko tehneet ilmoituksia kiusaajasta poliisille? Entä sossuun sen lastensuojeluilmoituksen? Ootteko jutelleet koulun terkkarin kanssa? Entä siellä oppilashuoltoryhmässä?
Jos olette, niin mitä noissa seuraavissa tahoissa on tehty vai eikö niissäkään mitään???

[QUOTE="vieras";25169003]Kiinnostaisi tietää mitä te vanhemmat ootte tehneet sitten kun oma ope ei ole tehnyt mitään???
Ootteko ottaneet yhteyttä rehtoriin? Sen jälkeen sitten sinne kunnan koulutoimeen mikälie? Ja sitten läänin koulutoimeen? Ootteko tehneet ilmoituksia kiusaajasta poliisille? Entä sossuun sen lastensuojeluilmoituksen? Ootteko jutelleet koulun terkkarin kanssa? Entä siellä oppilashuoltoryhmässä?
Jos olette, niin mitä noissa seuraavissa tahoissa on tehty vai eikö niissäkään mitään???[/QUOTE]

Niin ja ootteko siis niitä tukioppilaitakin käyttänyt avuksi??? Onko kellään ollut apua siitä, jos soittaa suoraan kiusaajan vanhemmille?

Oma esikoinen on vasta eskarissa, mutta tahtoisin jo varuiksi tietää miten olis järkevintä toimia jos kiusataan joskus. On semmonen herkkä lapsi mulla ja pelkään sitä jos joutuu kiusatuksi :(

[QUOTE="Vieras";25168922]Mulla on kaksi reipasta ja suosittua lasta. Mä olen heille opettanut, ettei ketään saa kiusata - ja jos näkevät, että jotain kiusataan, niin pitää puolustaa sitä kiusattavaa! Mä toivon, että muistavat ja tekevät myös noin. Kyllä mä aina muistutan ja kun kertovat päivän tapahtumista, niin me käydään yleensä aika tarkkaan läpi, mitä on ollut ja menikö kaikki nyt oikealla tavalla tai miten pitää tehdä milloinkin.

Mä luulen, että jos vanhemmat opettaisivat lapsilleen enemmänkin sitä, että myös toisia puolustetaan, niin kiusaamista olisi vähemmän. Erityisesti reippaat ja suositut lapset saavat äkkiä kiusaamisen loppumaan. Ei ne kisaajatkaan uskalla kiusata, jos siinä onkin yhtäkkiä joku, joka pistää sille reippaasti stopin![/QUOTE]

Niin kyllähän sillä vanhempien asenteellakin varmasti voidaan ainakin osittain vaikuttaa siihen kiusaamiseen.

Yhteistyössä