Kiva kun bussien kylkiin on laitettu niitä uskonnottomien mainoksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lunatic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kuka teistä muka ajelisi kulkuneuvolla, joka mainostaa jotain aivan päinvastaista teidän arvoja vastaan? Suomalaisille uskonto/usko ei ole niin tärkeä asia, siksi nuo mainokset ei monesta tunnu miltään... Mutta kuka haluaisi olla mukana mainostamassa naisille huntupakkoa?

Tässähän on nyt kuitenkin ihan sama ilmiö, kuin siinä kun ihmetellään että miksi ei voi laulaa suvivirtta tai lausua uskontunnustusta kirkossa, jos ei siihen usko. Uskonnottomalta odotetaan useimmiten sitä, että hän voisi/suostuisi/haluaisi osallistua uskonnoliseen, vakaumukselliseen ja tunnustukselliseen toimintaan, koska kuvitellaan ettei uskonnottomalla ole mitään vakausta. Nyt kun asia onkin toisinpäin, koetaan jotenkin oikeammaksi että ihminen kieltäytyy kristillistä vakaumustaan kieltävästä toiminnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Kuka teistä muka ajelisi kulkuneuvolla, joka mainostaa jotain aivan päinvastaista teidän arvoja vastaan? Suomalaisille uskonto/usko ei ole niin tärkeä asia, siksi nuo mainokset ei monesta tunnu miltään... Mutta kuka haluaisi olla mukana mainostamassa naisille huntupakkoa?

Tässähän on nyt kuitenkin ihan sama ilmiö, kuin siinä kun ihmetellään että miksi ei voi laulaa suvivirtta tai lausua uskontunnustusta kirkossa, jos ei siihen usko. Uskonnottomalta odotetaan useimmiten sitä, että hän voisi/suostuisi/haluaisi osallistua uskonnoliseen, vakaumukselliseen ja tunnustukselliseen toimintaan, koska kuvitellaan ettei uskonnottomalla ole mitään vakausta. Nyt kun asia onkin toisinpäin, koetaan jotenkin oikeammaksi että ihminen kieltäytyy kristillistä vakaumustaan kieltävästä toiminnasta.

Eihän kenenkään ole edelleenkään pakko lausua kirkossa mitään saatikka mennä kirkkoon, eikä ole pakko laulaa mitään.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.
Henkilökohtaiseen kulkuvälineeseeni en ottaisi mitä tahansa mainosta,(oikeammin en ottaisi mitään mainosta ) mutta jos mun työpaikan mainostaululla on vaikka dildomainos mä kyllä silti menen töihin ja teen hommani. Sama juttu
jos ajaisin bussia ja siinä olisi sellainen mainos.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ok mun mielestä mutta sama oikeus tulee sit sallia kaikille uskoville ja eri uskontoihin kuuluville. Esim bussien kyljissä sais lukea: "Jumalaa ei todennäköisesti ole olemassa. Mutta jos on, vapaa-ajattelijat ovat kusessa."

Öhh... Niinhän kaikilla onkin? Mun tietääkseni ainakin?

Eihän kenenkään ole edelleenkään pakko lausua kirkossa mitään saatikka mennä kirkkoon, eikä ole pakko laulaa mitään.

Uskontoa kyllä tuputetaan muuallakin kuin sille kuuluvissa paikoissa. Esim tarhoissa, kouluissa.

No ei kirkkoon, mutta koulujen ja päiväkotien juhlat on sellaisia, joissa on aina uskonnollinen ohjelma. Ja koululaisten ja päiväkotilapsien ei anneta usein valita, vaikka perhe olisi ilmoittanut uskonnottomuudesta. Eli lapsien on pakko lausua ruokarukous, laulaa virret juhlissa ja esittää muuta uskonnollista toimintaa, osallistua pyhäkouluun, pahimmissa tapauksissa uskonnottoman et-opetuskin on uskovaisen ihmisen pitämää eikä tunnustuksetonta uskonto-oppia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja narsissi:
Jos ei muuta, niin ateistit ovat onnistuneet mainonnassaan erittäin hyvin!
Saatiin skandaali aikaiseksi, niin johan kaikki tietää niistä mainoksista :saint:

Vielä kun saadaan näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen sekä lentävä spagettihirviö koulujen uskontotunneille, niin tavoite on saavutettu.

Onko lentävä spagettihirviö joku sinun itse keksimäsi olento? Ei ne kato kouluissa ehkä opeta mitään yhden ihmisen vakaumukseen perustuvaa juttua...

No sit ei muuta ku tarpeeks monta ihmistä allekirjottamaan kannatuskortti lentävälle spagettihirviölle :D

Tekeekö se asiasta todemman jos useampi ihminen uskoo siihen? Mielenkiintonen filosofinen probleema...

Kyllä mä olen joutunut olemaan sellasen bussin kyydissä, jossa ollut esim. Sexpo-mainos, vaikken itse tykkää moisesta laisinkaan. En kuitenkaan ole feministinä vaatinut mainoksen poistamista ennen kuin voin bussia käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kyllä mä olen joutunut olemaan sellasen bussin kyydissä, jossa ollut esim. Sexpo-mainos, vaikken itse tykkää moisesta laisinkaan. En kuitenkaan ole feministinä vaatinut mainoksen poistamista ennen kuin voin bussia käyttää.

Yäh, mua muuten häirittis itteeni enemmän toi sexpo mainos, ku toi et jumalaa ei ehkä oo. Mutta tajuan, että jollekin, jolle uskonto ja toisaalta myös kunnia on iso juttu, ei sen takii suostu ajamaan tota bussia. Tossa kun ei ehkä ole kyse niin paljoa enää Jumalan kunnioittamisesta, vaan siinä on se oma julkisuuskuvakin kyseessä.

Yhteistyössä