Hae Anna.fi-sivustolta

Kivi tuikkulyhdyt

Viestiketju osiossa 'Sisustus' , käynnistäjänä Kivi-Keräilijä, 09.11.2007.

1. Kivi-Keräilijä Vierailija

Hei!

Osaako joku avulias elli auttaa?
    Mitkä ovat kaikki Iittalan valmistamat Kivi tuikkulyhtyjen värit?
    Iittalan sivuilta löysin nykyisin valmistettavat, mutta onko jotain värejä jotka ovat poistuneet valikoimista?

2. ::: Vierailija

Muakin kiinostaisi tietää, tällä hetkellä kokoelmissa on itselläni 19 eri sävyä.

3. tku Vierailija

http://www.huuto.net/fi/forum/show_message.php3?id=989009&cat=taidet

4. Ansu (orig.) Vierailija

Menkää Iittalan kotisivuille www.iittala.fi, sieltä kohtaan Tuotteet ja hakusanalla Kivi löydätte tarvitsemanne tiedot, siellä näkyy koko värivalikoima, merensininen näkyy poistuvan seuraavaksi valikoimasta.

5. tku Vierailija

Olisit lukenut paremmin ap:n kysymyksen. Hän kysyi löytyisikö jostain tietoa väreistä joita ei enää valmisteta. Iittalan sivuilta tätä tietoa ei löydy

6. ap. Vierailija

Nyt oli iittalan sivuille tullut lista kaikista ikinä valmistetuista kivi väreistä. http://www.iittala.fi/Web/iittalacom.nsf/pages/A1D36A81E2623E32C225734E00221229/$FILE/Kivi_2007.pdf

Huoh, taitaa olla melko mahdotonta löytää noita värejä joiden valmistus on lopetettu monia vuosia sitten.

7. mullapa on ;DDD Vierailija

Mullapa on kaksi sellaistakin väriä, joita Iittala ei ole ikinä valmistanut!!! En tiedä kuka on ne tehnyt, mutta mitoiltaan vastaavat _täysin_ Iittalan kivi lyhtyjä! Ostin ne aikanaan ulkomailla asuessani Ikeasta. Pakko oli ostaa, kun näyttivät niin samanlaisilta ja kotona työntömitan kanssa niitä sitten tutkin todistaakseni "identtisyyden". Seuraavalla Ikean reissulla n. viikkoa myöhemmin noita lyhtyjä ei jostain syystä enää ollut myynnissä... Oliskohan joku muukin huomannut, että ovat plagiaatteja...

8. hyllyllä Vierailija

Tuo kartionvihreä... kuten tiedämme, Kartio-laseja tehtiin ennen Karhulan tehtaalla. Kun Karhulan tehdas lopetettiin, Kartio-lasiston valmistus siirtyi Iittalan tehtaalle ja väri muuttui hiukan. Uusi väri markkinoitiin nimella Karhulan vihreä (vaikka se itse asiassa EI ollut sama kuin Karhulan tehtaan vihreä). Eli Kartion vihreitä pitäsi olla kaksi.

9. Design friikki Vierailija

Feikki tuikkuja löytyy pilmin pimein, naurettavia halpoja kopioita jotka erottaa originellista pohjan perusteella, ei löydy tekijää!

10. miulla Vierailija

on ainakin kirkkaita, ruskeita, vihreitä, tumman-ja vaaleansinisiä ja punaisia IITTALAN kivi-tuikkuja.

11. feikki ON feikki Vierailija

Feikit on aina feikkejä.
    Ei niitä VOI silloin samoiksi kutsua - eikä niistä 'ylpeilä'.
    Toki ne varmasti ovat kauniita, mutta minusta kyseenalaista tuoda värit samaan sarjaan.

12. Feikeistä Vierailija

Itse en ainakaan omiin kokoelmiini kelpuuttaisi mitään feikkilyhtyjä, neyksinkertaisesti vain eivät ole sama asia.
    Olen ttörmännyt myös sellaiseen, että eräs tuttava irroitti iittalan juomalaseista i-merkit ja liimasi ne joidenkin halpahallista ostettujen jäljennös kivituikkujen kylkeen.

13. Saramiia Vierailija

Mulla on pari aitoa kivituikkua, jotka on kuitenkin ns. kakkoslaatua. Olen nähnyt näitä halpakopioitakin. Eihän niillä mitään eroa oikeastaan ole. Ainoa, että tietää jonkun olevan se kalliimpi versio ja jonkus taas se halpa.

Joskus sitä vain ajattelee, että onko tosiaan niin tärkeätä se "aitous", sillä mitä sillä aitoudella oikein tarkoitetaan? Joskus kyse on ihan selkeästi laadusta, mutta ei suinkaan aina. Jos joku esine on joka tapauksessa silmää miellyttävä, miksi se takana oleva hinta ja "aitous" on vielä tärkeämpi?

Winston Churchill sanoi kuolinvuoteellaan: Jumalani, mikä narri olenkaan ollut.

Ja se oli sentään Churchill...

14. hoh hoijaakaakaa Vierailija

Niin sun tutullashan ei mitenkään voi olla oikeaa Iittalaa.

15. designia rakastava Vierailija

Mä en kans diggaa noista feikkijutuista. Ihan senkin takia, että kyse on designista eikä pelkästään tavarasta itsessään ja toisekseen ne Kiinassa väkästellyt esim. Kivi-tuikkukopiot voivat olla vaarallisiakin.

Mutta näille kopioillekin löytyy ostajia ja ostakoot he sitten sellaista, mä oon mielummin ilman, jos ei oo varaa (kuten ei aina olekaan) aitoa :)

16. kouvolasta Vierailija

Ei ne aidotkaan aina niin turvallisia ole. Mulla ainakin aito Kivi-tuikku räjähti kolmeen osaan!

17. keskisuomesta Vierailija

Sama juttu. Ei ollut kivi tuikkulyhty, mutta suht arvokas Iittalan lasinen paksu kuution mallinen lämpökynttilälyhty halkesi kahteen osaan tuikun palaessa. Onneksi huomattiin heti, mitä tapahtui. En ole sen jälkeen uskaltanut pitää pöydällä ilman palamatonta alustaa mitään kynttilälyhtyä, oli sitten kallis tai halpa. Hirvittää aina, kun näkee näitä kivituikkujakin palamassa pöydällä ilman mitään alustaa. Ja se alustakin on mulla aina joko metallia tai paksua keramiikkaa, lasia en uskalla käyttää.

18. löytyykö kellään vielä tuota aiemmin mainostettua listaa kaikista kivi-väreistä, on jo poistunut iittalan sivuilta. jos löytyy niin voisiko ystävällisesti liittää sen tänne, kiitos.

19. muistin oikein Vierailija

Ole hyvä.
    http://www.iittala.fi/web/Iittalaweb.nsf/file/tuotteet_sisustaminen_kivi_kivi/$file/Kivi.pdf

20. muistin oikein Vierailija

21. olisko vaihtoväri? Vierailija

Jos omistat Kivi-tuikun, jonka väriä ei löydy Iittalan listoilta, niin mitä todennäköisimmin kyseessä on ns. vaihtovärituote. Niitä sai esim. Outlet-myymälästä ostaa 8 euron hintaan jonkin aika sitten. Vaihtoväri tarkoittaa sitä, että kun aletaan linjastossa valmistamaan seuraavaksi toista väriä, niin linjastosta tulee jonkun aikaa sekoiteväriä (vanhaa väriä ja uutta väriä) ennen kuin vanha väri poistuu linjastosta ja tuote on ns. ykköslaatuista myös värin osalta.

22. hehkusuukko Vierailija

Eihän noissa aidoissa ja epäaidoissa tuikuissa ole kyse siitä, että feikit olisivat välttämättä jotenkin rumempia tai erinäköisiä jos ne on hyvin tehty, vaan siitä että tuotteen on alunperin suunnitellut joku ja iittala valmistaa sitä. Sillä on designarvoa jota joku kopioi häikäilemättä...

23. Kazi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    niissä pienissä lapuissa jotka on sen kivi-tuikun mukana laatikossa taidetaan mainita siitä palamattomasta alustasta.. jos vaan ihmiset lukisivat sen ennen kuin heittäisivät pois...

24. Pakko kommentoida näin vuosien jälkeen: Tuolla Saramiia kirjoitti viisaasti ja herättävästi! Ei sen puoleen, etteikö esim. Hehkusuukonkin ajatuksessa olisi totuuden siementä.
    Itse ostin tänään kirpparilta feikin "Kivi"-tuikkulyhdyn hintaan 1,50 euroa. Ihan siitä syystä, etten ole löytänyt ylipäätään MINKÄÄNLAISTA tuikkulyhtyä, joka olisi oikeasti tumma luumuliila. Ja tämä oli juuri mieluisan sävyinen. Sattumoisin nyt sitten juuri Kivi-lyhdyn kopio.
    Ja mitä tarkoitan sanoessani "oikeasti" tumma luumuliila: Lähestulkoon aina halpistuikuissa on vain värillinen kalvo pinnoillaan. Mutta tässä tuikussa LASIMASSA todella on tummaa luumuliilaa. Mielestäni kaunein värisävy, mitä lasiesineessä voi olla!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri