kivuliaat kuukautiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huupelson"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huupelson"

Vieras
Hei! Minulla on aina ollut kovat kuukautis kivut ensimmäisistä kuukautisista alkaen. Kivuliaisiin kuukautisiin on kuulunut ripuli, huono-olo kipujen vuoksi ja olen joutunut ottamaan 400g buranaa jotta selviän arjesta. Olen jättänyt mercilon e-pillerit pois viime kesäkuussa, jonka jälkeen kiertoni ovat olleet säännölliset.e-pillereitä aikana myös kivuliaat kuukautiset. Nyt edelliset kuukautiset olivat aivan kivuttomasti kesto n.4 päivää ja viikon myöhässä. Onko tavallista että kuukautiset muuttuvat kivuttomiksi yhtäkkiä? Vai onko mahdollisuus raskauteen? Nyt odottelen taas kuukautisten alkamista jotka ovat vanhan kierron mukaan myöhässä.

Hei,

Kuukautiskipuja aiheuttaa kohdun prostaglandiinieritys, joka saa kohtulihaksen supistelemaan. Joskus tähän liittyy myös ripulia, pahoinvointia yms. Jos kuukautiset ovat olleet alusta saakka kivuliaat, se selittyy tällä. Mikäli aiemmin kivuttomat kuukautiset muuttuvat kivuliaiksi, voi syyksi paljastua mm. endometrioosi. Kuukautiskivut saattavat monesti helpottua synnytyksen jälkeen.

Yleensä kuukautiset eivät yhtäkkiä muutu täysin kivuttomiksi. Joskus harvoin raskauden alettua vuodot saattavat vielä tulla, vaikka raskaus jatkuukin. Suosittelen sinua tekemään raskaustestin, jos kuitenkin epäilet olevasi raskaana.

Sanna Uotila
erikoislääkäri
Dextra Lapsettomuusklinikka

Yhteistyössä