Kivunlievitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apila87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

apila87

Jäsen
05.08.2006
131
0
16
Onko mitään tehokasta kivunlievitystä ponnistusvaiheeseen? Itselläni jäi hirveät traumat ensimmäisen synnytyksen ponnistusvaiheesta. Vaikka eihän itse ponnistaminen kauaa kestänyt (12 min), niin siitä huolimatta en halua kokea samanlaista uudestaan.. :'(

Ja sitten vielä kysymys. Synnytyksestä on nyt 4kk ja edelleen ulostaessa käy kipeää repeämä kohtaan. Samoin sekstaillessa aina ensimmäinen työntö käy kipeää. Olen huomannut, että kun käy kakkalla, niin jotenkin hirveästi pullottaa tuo välilihan alue. Ja kun tukee tuota välilihan aluetta, niin kakkakin tulee paremmin/kivuttomammin. Mistähän on oikein kyse? Olen kuullut jostain suolen laskeumasta, voisiko olla sitä? Mielestäni lantionpohjalihakset ovat suht. hyvässä kunnossa. Synnytyksessä sain lähes koko emättimen pituudelta toisen asteen repeämän, vain "ulkosuu" säilyi ehjänä.

Mulla myös kammo ponnistamisesta, kesti tunnin ja tajuntani katosi tyystiin. Kätilö sanoi myöhemmin, ettei ponnistusvaiheen kipuun ole mitään lievitystä olemassa, oliko oikeassa, kertokaas viisaammat?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.08.2006 klo 22:35 vieras kirjoitti:
Mulla myös kammo ponnistamisesta, kesti tunnin ja tajuntani katosi tyystiin. Kätilö sanoi myöhemmin, ettei ponnistusvaiheen kipuun ole mitään lievitystä olemassa, oliko oikeassa, kertokaas viisaammat?

pudendaalipuudutus on tarkoitettu juuri ponnistusvaiheeseen mutta ilmeisesti ei ole vielä kaikissa sairaaloissa käytössä. Kannattaa tiedustella etukäteen omasta sairaalasta. Itselläni se on haaveissa koska juuri se ponnistusvaihe on aina ollut kamala.

Mä synnytin viime keskiviikkona toisen lapseni, koko synnytys meni niin nopeasti, etten saanut minkäänlaista puudutetta. ainoa kivunlievitys oli ilokaasu, joka tällä kertaa auttoi loistavasti, ensimmäisestä se teki lähinnnä pahaa.. Ponnistusvaiheessa kätilö piti aina välillä lämpöpusseja välilhaa vasten ja siitäkin oli apua.. Täytyy sanoa, että teki kyllä kipeetä koko homma, mutta onneks se oli tosi nopeesti ohi..

Yhteistyössä