Kivut munasarjojen kohdalla?

  • Viestiketjun aloittaja PCOlainen
  • Ensimmäinen viesti
PCOlainen
Mua on alkanut mietityttämään nämä jatkuvat munasarjojen kohdalla tapahtuvat kivut, pistot ja juilimiset. Onko yleistä (PCO-potilailla) vai pitäisikö huolestua? Oviksesta ei varmaan ole kyse kun sellaista ei luultavasti tapahdu. Oletetun oviksen aikaan alkavat ja jatkuvat viikkoja sen jälkeenkin, välillä helpottaen ja välillä kunnolla jomottaen.
Olen kuullut kauhutarinoita kystista, yms. mutta voiko pelkästään pco aiheuttaa moista kun kroppa yrittää kovasti kasvattaa munasoluja, mutta ei vaan pysty? Ärsyttävintä on se, että kipu säteilee jalan sääreen asti.
 
Toinen PCOlainen
Mä oon miettinyt ihan samaa. Mulla on terot+metformiini kierron säännöllistämiseen ja ihan hyvin ovat toimineet. Menkat alkaa kellon tarkkuudella. Mutta vaivana ovat olleet munasarjojen, lähinnä oikealla puolella, tapahtuva vihlova kipu sekä ennen että jälkeen menkkojen kierrosta riippumatta. Välillä tuntuu, että pistävää kipua on lähes päivittäin. Samoin rintoja vihloo oudosti. Ei kosketusarkuutta, pelkkää vihlontaa jossain "syvemmällä" rauhasissa tms. Gynelta asiaa kysyessäni, sanoi vaivojen olevan normaalia kuukautiskipuilua ja sivuutti koko asian sen kummemmin selittelemättä. Itse en ennen teroja vastaavaa ole koskaan huomannut.
 
S...
Niin miekin miettinyt tota. Mulla nyt kierron aikana tullu kipukohtauksia. Käykee lukemas tuolta entä jos.. kohdasta. Mulla kipu tuntuu tuossa keskellä. tänään kyykistyin koiralta ottamaan pois kiellettyä esinettä niin alko juilimaan keskelle alavatsaa. Mikälie.
 
Toinen PCOlainen
Mulla ainakin kyse ei ole mistään kuvitelluista raskausoireista, koska olen nyt syönyt 7 kiertoa teroluteja ja lähes joka kierrolla sama juttu, välillä kovia muutaman sekunnin kestäviä "kramppeja", niinkuin puukkoa vääntäis alavatsassa ja toisinaan taas tasaista vihlontaa, joka kestää useita päiviä. Eikä kivut tuu mitenkään tiettyyn aikaan kuussa vaan ihan milloin sattuu. Varsinaiset menkat eivät ilmoittele pahemmin alkaessaan. Ilmeisesti keltarauhashormonin tepposia, mutta kieltämättä aika ajoin huolestuttaa, että missä menee normaalin raja. Gyneni on suhtautunut lähes välinpitämättömästi asiaan, että täytyis varmaan käydä konsultaatiossa muualla.
 
sekava sepustaja
samat on vaivat. Lisättynä vielä että, myös yhdyntä koskee, loppukiihdytys meinaan. noloa selitelellä mut olis kiva tietää koskeeko muillakin. Kipu on välillä niin kovaa että tekee mieli heittää mies päältä pois ja ilmoittaa että meillä ei enää harrasteta seksiä ja vauvahaaveet loppu nyt. mutta onneksi se loppukiihdytys kestää niin vähän aikaa että sen just ja just kestää. Hassua on ettei sitten koske juuri ollenkaan jos minä olen päällä. ja onneksi meillä sitten nautiskellaankin useimmiten niin.
Minä olen miettinyt että voisikohan ne kivut aiheutua leikkausarpien kiinnikkeistä??? siis myös ne kierron oletetun oviksen aikaiset kivut. Minua on leikattu kolme kertaa tuolta alakerrasta ja mahassa on siis isoja leikkausarpia. Vai mistähän ne johtuu???
 
S...
On itsellänikin yhdyntäkipuja. Se voi johtua jos ei ole niin "kostea". Tai sitten muuten jännitystilassa paikat. Mulle gynelogi ainakin sano, että minä jännitän lihaksia tuolla alhaalla, et pitäs yrittää rento olla. Tiiä nyt sit todellista syytä mistä johtunee. traumat voi johtaa myös yhdyntäkipuun,esim. jos raiskattu jne.
 
Nasuppi
Mulla myös pco ja kivut kuuluvat lähes jokapäiväiseen elämään. Olenkin ihmetellyt, että johtuuko tämä tosiaan pcosta vai mistä. Alunperin hakeuduin lääkäriin alavatsakipujen takia ja sitä kautta löytyi pco ja lapsettomuus (yritystä takana kohta pari vuotta). Luulin kipujen johtuvan ovulaatiosta, koska samalla tuli PALJON limoja, mutta lääkärin mukaan voimakkaat kivut johtuivatkin juuri ovuloimattomuudesta, siksi myös kiertoni olivat epäsäännölliset. Tosinaan en pystynyt edes seisomaan suorassa ilman paria buranaa "oviksen" aikoihin. Kivut helpottivat parin päivän jälkeen, mutta jatkui juilimisena menkkoihin saakka. Terolutit korjasivat tilanteen, eikä kipuja juurikaan ollut niiden aikana. Nyt en syö mitään hormoneja, olemme siirtyneet pistoshoitoihin. Hoitojen välissä on ollut taukoa, mutta silti kivut eivät ole palanneet samanlaisina, vain pientä juilimista lähes koko kierron ajan. Ehkä muutaman kilon painonpudotus, vaikken ylipainoinen olekaan, auttoi. Mene ja tiedä.

Huomioitavaa on kyllä se, että kun ehkä ensimmäinen ovis pitkään pitkään aikaan saatiin aikaiseksi ensimmäisella pistoshoitokerralla, olivat kivut oviksen aikana todella kovat, ihan samanlaista kuin epäoviksen aikaan. Ainoa ero oli, että limoja ei erittynyt juuri lainkaan. Kivut tuntuivat kovina erityisesti vasemmalla puolella, missä se follikkelirakkula oli. Eli ilmeisesti myös ovulaatio voi kuitenkin aiheuttaa kovaa kipua. Ota näistä sitten selvää :eek:

 
sekava sepustaja
Onhan tämä mysteeri, itsekkin olen käynyt läpi lapsettomuushoitoja ja yms mutta silti en vastausta ole yksiselitteisesti noihin kipuihin koskaan saanut. ja tuo yhdyntäkipu josta tuolla aikaisemmin sekavasti sepustin on sellainen niinkuin joku yrittäisi pesäpallomailalla hakata sisäkautta. eli ei ole kuivuudesta eikä jännityksestä johtuvaa ja kipu on tullut kuvioihin nyt oikeastaan viimisen vuoden aikana. Luulinkin aluksi että minulla on taas suolistossa jotakin häikkää että mies hmmm satuttaa minua suolistoon. (sieltäkin on leikattu) mutta siellä kaikki kunnossa, sitten rupesin seuraamaan ja oviksen (oletetun) aikoihin yhdyntäkipukin on kovimmillaan.
Noh onhan tämä lisääntyminen muutenkin niin mystinen juttu että kait ne nää kaikenmaailman kivutkin kuuluu sitten samaan sarjaan. Joskus vaan tuntuu ettei jaksa enää minkäänlaista kipua yhtään enempää!!!
 

Yhteistyössä