Hae Anna.fi-sivustolta

Kliivia: mitä kukinnan jälkeen?

Viestiketju osiossa 'Piha ja puutarha' , käynnistäjänä Kiinnostunut, 20.02.2006.

1. Kiinnostunut Vierailija

Ostin pirteän uuden kliivian. Se onkin kukkinut muutaman viikon oikein nätisti, mutta nyt kukinta näyttää olevan lopuillaan. Olisinkin kysellyt viisaammilta, mistä kohtaa (ja koska) kukkavartta minun pitäisi leikata siistiäkseni kuolleiden kukintojen jäljet pois? Onko seuraava kukinta odotettavissa vasta vuoden kuluttua?

2. minä myös Vierailija

Kliivia on tosi upea kasvi. Minäkin ostin muutama vuosi sitten, mutta en osannut hoitaa. ..kuoli pois. Luin jostain, että on hyvä laittaa kesäksi ulos varjoon esim. puun alle. Niin tein ja minun yksilöön tuli semmoista ""valkeaa härmää"" sen jälkeen. Oli pakko heittää pois, ei se jaksanu hengittää enää:(
    Tämä nyt ei ollut vastaus sinun kysymykseen, mutta nätin kukan olet hankkinut. Toivon, että saat sen menestymään:)

3. Anna Vierailija

Minulla on ollut kliivioita monta vuotta. Kasvavat hyvin ja kukkivat 2 kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.
    Kastelen kukinnan jälkeen aika vähän. Pidän ruukun ikkunan vieressä vähän hämärässä.

Kukkavanan leikkaan melkein mullan rajasta kun kukka on kuivunut.

Kliivia on lyhyen päivän kasvi eli kukkii kun päivän pituus on noin 10 tuntia.

Kliivialla on paksut juuret jotka keräävät ravintoa ja kosteutta, joten kasvi saa melkein kuivahtaa kastelujen välillä. Minä pidän välillä jopa kuukauden tauon kastelussa.

4. kohtuus Vierailija

minä olen koittanut kastella kohtuudella ehkäpä niukasti kun yhden kliivian olen mädännyttänyt.nyt odottelin kukkaa joka olikin tulossa mutta mutta... laitoin oikein rillit päähäni ja aloin katsoon miksi se kukka vana ei edisty niin sielläpä lehtien välissä se kukka kukki mini kokoisena.luin ohjeista että johtuu liian vähästä kastelusta.vaikea hakea se kultainen keskitie.harmittaa niin kovasti kun kasvi on muuten niin hyväkuntoinen.nyt kastelin kerran oikein kunnolla jospa sattusi työntämään uuden kukkavanan tai mätänee.harmin harmi

5. Kiinnostunut Vierailija

Taidanpa siis kohta käydä kukkavanan kimppuun, kun kukatkin ovat jo kokonaan kuolleet. Pidän myös mielessäni tuon niukan kastelun, joskin kuukauden tauko kastelussa kuulostaa kyllä jo aika hurjalta... Mutta kokeillaan mistä kliiviani tykkäisi! : )

6. Anna Vierailija

Kliivian kuivumisen liikaa huomaa kun lehdet alkavat nuokkua.

Jos kukka jää pieneksi lehtien väliin niin silloin pitää kastella vähän enemmän. Vaikkapa kerran oikein kunnolla että vettä tulee ruukun pohjareiästä vadille.

7. gf Vierailija

Loka-tammikuussa ruukku puolikuivana (kastelu joka toinen viikko). Keväällä ja kesällä perusteellinen kastelu, mutta mullan pinnan pitää kuivahtaa kastelujen välillä. Ravinteista joka viikko maalis-elokuussa. Näin kasvikirjani kastelusta.
    Olen antanut kliivialleni lepokauden eli niukka kastelu sydäntalvella, sitten se kukkii. Jos mahdollista, talvella voisi olla myös hiukan viileää. Yleensä kliivia pitää siitä, että se saa olla rauhassa paikoillaan eikä sitä käännellä eri asentoon valoon nähden.
    Kukkavana käsketään leikata vasta kun se on kuihtunut. Kerran odotin, milloin se kuihtuisisi mutta vana pysyi vihreänä vaan viikkokausia. Nykyään katkaisen sen kukinnan jälkeen surutta.
    Jonain kesänä kliivia on ollut länsiparvekkeella, sateensuojassa. Ehkä voit ulkoiluttaa sitä vaikka kuukauden?

8. Toinen kiinnostunut Vierailija

Katselin netistä kuvia kliiviasta ja täytyy sanoa, että ihastuin kyllä. Pystyykö sen kuljettamaan ongelmitta ja vielä elävänä kotiin asti (autossa tottakai) näin talvipakkasella?
    Ja vielä se tärkein, minkä hintainen kliivia on? Onko kallis?

9. inkerill Vierailija

Olen myös ihastunut kliiviaan,olen haaveillut jo kauan kukasta.kyllä sen vielä ostankin.

hinta kauniista isohkoista noin 19€

10. Anna Vierailija

Kyllä Kliivian pystyy kuljettamaan autossa pakkasellakin.
    pistetään pahvilaatikkoon kuumaa vettä vaikkapa limsapulloissa. Kääräistää Kliivia paksulti sanomalehteen ja pistetään pullojen keskelle laatikkoon. Vielä sanomalehti peitoksi ja laatikon kansi kiinni.
    Kulkee autossa näin pitkänkin matkan.
    Yli 500 km ja yli 5 tunnin matkoilla voi huoltoasemalla vaihtaa pulloihin uutta kuumaa vettä.

11. vierailija Vierailija

Horoskooppimerkkien yhteensopivuus – testaa, ovatko tähdet rakkautenne puolella!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri