KM-tutkimukset Hgissä? Kokemuksia?

16.02.2012
363
1
16
Mulla on takana kaksi keskeytynyttä keskenmenoa, ei yhtään onnistunutta raskautta siis. Nyt olen ajatellut mennä tutkimuksiin yksityiselel puolelle, koska en halua riskeerata kolmatta mahdollista keskenmenoa, joka johtuisi jostain asiasta, jolle voisi tehdä jotain ja näin estää uusi keskenmeno. Ikääkin on jo paljon, enkä siksikään halua odotella asian kanssa.

Onko joku käynyt yksityisellä tutkimuksissa? Missä? Mitä maksoi? Miten arvoisit hoidon laadun? Mitä tutkittiin?

Itse haluaisin kartoittaa perusasiast eli mahdolliset ongelmat immuniteettiin liittyen, veren hyytymisongelmat ja kuka tietää jos kromosomitkin tässä tapauksessa.

Taustaksi, että raskautumienn on ollut helppoa, mutta keskenmenot seuranneet viikoilla 5+ (todettiin 9+ ultrassa) ja 8+ (todettiin 13+ ultrassa).

Vielä kysymys, että voiko tutkimuksiin mennä jos on 2 kk keskenmenosta (joka kuitenkin tapahtui itse asiassa 3kk sitten?) Pitääkö yritys unohtaa tuolta kierrolta??? Kierto on säännöllinen, 28 päivää.

Hei Tuuliannaliina

Itse kävin Helsingin lääkärikeskusen gynekologisella lääkäriasemalla Bulevardilla kohdun kontrastiultrassa osiko ollut jotain alle 300 euroa ja samassa paikassa otettiin hyytymistekijät verestä alle 300 euroa. Kromosomitkin otettiin verestä - hintaa en tosin muista. Kävin myös helsingin antioksidanttiklinikalla katsomassa omat vitamiini- ja hivenainetilanteet...

voit käydä yksityiselle vaikka "vain" yhden km jälkeen...

Hei

Kiitos vastauksesta! Ehkä mäkin kokeilen tuota, alkuun ajattelin että pitää varmaan mennä vaan suoraan jollekin lapsettomuusklinikalle. Ehkä noilta saisi helposti ajan. Osaatko sanoa tekeekö kaikki gynekologit vastaavia tutkimuksia siellä vai pitääkö mennä jollekin tietylle? Ja kauanko koko rumba testeineen kesti?

Hei!
Mulla on taustalla kolme peräkkäistä keskenmenoa, mutta mihinkään tutkimuksiin en lähtenyt, koska mulla oli useampi onnistunutkin raskaus ja veren hyytymistekijät katsottiiin kohtukuoleman yhteydessä. Sanottiin vain, että huonoa tuuria.

Mutta muutama asia, mikä kannattaa tehdä: kilpirauhasarvot, ne voi otattaa ihan työterveydessä. Ne tosin varmaan kuuluu ihan perussettiin km-tutkimuksissa. Toinen on foolihappo. Nykylääkärit suosittelevat sen aloittamista jo heti kun raskaus on suunnitteilla.

Hei taas,

joo sain ajan ihan viikon sisään...itse halusin välttämättä käydä Ulanderilla, joka siis on ihan tutkinut toistuvia keskenmenoja...en tiedä tekevätkö ko lääkäriaseman muut lekurit näitä...se kontrastiultra voi olla vähän epämukava mutta halusin sen silti tehdä...
Joo kilpirauhanen tosiaan...

Ja hei sitten rohkaisuna - mitään vikaa ei löydetty ja nyt minulla on aivan iki-ihana pieni poika 3 raskaudesta joten kyllä sitä saattaa onnistua vaikka syytä keskenmenoihin ei löytyisikään...mutta ihan mielenrauhan takia ne tutkimukset ovat jees...

Heippa

Ihanaa, että raskaus kohdallasi sitten kuitenkin onnistui! Onnea pienestä pojasta.

Mä varasin nyt ajan itsekin, katsotaan mihin tutkimuksiin määrätään. Ei kyllä neuvottu pitämään taukoa yrityksessä, vaikka oman järjen mukaan ehkä pitäisi, jos raskautuu, monia testejä ei varmaan voi tehdä (ja olen ed. kaksi kertaa siis raskautunut todella helposti, molemmat menneet sitten kesken).

Uteliaisuudesta: mitä antioksidanttiklinikalle tarkastettiin? En ole koskaan kuullutkaan siitä.

Scala: Kilpirauhasarvot tarkastettiin pari vuotta sitten unettomuuteen liittyen, ei löytynyt mitään häikkää, joten en usko, että siitä ongelma johtuu. Kiitos vinkistä kuitenkin.

Heippa taas!

Kiva että sait ajan tutkimuksiin...
Minulta otettiin siis antioksidanttiklinikalla noin 9 putkea verta josta mitattiin kaikki vitamiini- ja hivenainepitoisuudet ja lääkäri määräsi omega-3 enemmän (ilmeisesti sikiön kehityksen kannalta erittäin tärkeää), D-lisää, A-lisää, foolihappoa, seleeniä ja sinkkiä (nekin ilmeisesti hyvin tärkeitä). Hän korosti ettei näitä kannata ottaa ellei tiedä pitoisuuksia koska liian korkeatkin arvot ovat tavallisia ja jos niitä vielä tietämättään nostaa sekin voi olla sikiölle erittäin haitallista.

Kävin muuten myös akupunktiossa ja se lääkäri (joo hän on myös ihan normilääkäri koulutukseltaan) kehotti välttämään tulisia mausteita ja kylmää ruokaa/juomaa koska jotkut sikiöt ovat ilmeisesti herkkiä niille...tein näin, en tiedä vaikuttiko yhtään raskauteen mutta tuskin siitä nyt haittaakaan ollut....

Yhteistyössä