kodin hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mies 38
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mies 38

Vieras
Moi.
kerron tässä tarinaani vähän, kolme lasta 9,7,5 vuotiaita. vaimo töissä. itse teen vuorotyötä.
kun aamuvuorot 6-14 hoidan lapset ja juoksevat asiat koska vaimolla raskastyö sairaan hoitaja ja haluaa nukkua kun tulee töistä tekee siis päivätyötä 6h 7-13. iltavuoroissa hoidan tietenkin pienimmät eskari ja kerho. vanhin kulkee jo itekseen mutta laitan kouluun aamulla teen aamupalat ja niin edelleen.yö vuoroissa tulee hoitaja jos tarvii anoppi tai oma äiti. vaimo ilmoittanut tarvitsevansa 8h yöunet muuten ei jaksa. vaimo hoitaa siivouksen(imuroi 1krt viikko). pesee pyykit, meillä iso kone ja kuivuri. vaimolla 3-4 krt omia harrastuksia viikossa
minulla 1-2 jos työt ei estä.
meillä on nyt jo jonkun aikaa erimielisyyttä töiden jaosta.

kysymys miten ihmeessä muissa perheissä mies ehtii hoitaa kaikkirempat ym? mulla aika menee näihin lastenhoitoihin kokonaan, jos tulee jotain isompaa niin vaimo soittaa anopin ja appiukon apuun niin ehdin aamulla ennen töihinlähtöä tekee jotaa jos tarvii. jos mulla aamuvuoro niin vavontakomissio tulee kun tulen töistä tai ovat jo paikalla kun ovat hoitaneet lapsia. vaimo oli kotona useamman vuoden ennenkuin lähti töihin on nyt ollut 1,5 v töissä ja tuntuu ettei halua osallistua kotihommiin enää ollenkaan.

koen nykysysteemin hyvin pakkotahtiseksi. olen alkanut miettimään onko meneillään hiillostus... jotta lähtisin kävelemään. tää nyt vaan tämmönen purkaus kun vaimo ei oikeen suostu kuuntelee.

Ei välttämättä mitenkään. Niissä perheissä, joissa miehellä on remonttihommia ja ehkä vielä omakotitalon pihahommia ym. ja on pieniä lapsia, niin useimmiten nainen hoitaa kodin ja lapset. Joko pitää jakaa työt uudestaan tai sitten palkata ulkopuolisia tekemään remonttia (tai laitat vaimon tekemään..).

Hienosti kyllä hoidat kotihommia, monet miehet vain jättävät kaiken vaimon harteille. Voi olla että vaimosi on useamman vuoden kotona oltuaan nyt haltioitunut omista menemisistä ja sen takia yrittää laistaa hieman vastuistaan. Koeta vaan jaksaa puhua asiasta (hienotunteisesti), kyllä vaimosi varmasti sen sitten piakkoin ymmärtää että koti pitää hoitaa tasapuoleisesti.

Meillä kun mies vietti eilen 7-15:30 töissä, kotiin päästyään söi ruuan ja meni pihalle remontoimaan... tuli sisälle iltapalalle, laittoi isomman lapsen nukkumaan ja meni itse perässä. Muina päivinä sitten voi olla lasten kanssa kun hommat on kerralla tehty.

Hommat tasan jotta homma toimii...!

Yhteistyössä